Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Ústavný zákon o skrátení volebného obdobia NR SR

najpravo.sk • 14.10. 2011, 12:58

V dôsledku skutočnosti, že 11. októbra 2011 nebola vláde Slovenskej republiky vyslovená dôvera vznikol stav, keď vláda Slovenskej republiky ustanovená po voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky konaných v júni 2010 už nemá v zákonodarnom zbore potrebnú politickú podporu.

Vzniknutá situácia viedla k dohode o predčasných voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa navrhli vykonať 10. marca 2012.

Rozhodnutie v skrátenom legislatívnom konaní

Aby sa mohlo rozhodnúť o eurovale rýchlo, muselo sa rýchlo rozhodnúť aj o skrátení volebného obdobia Národnej rady SR (teda o tzv. predčasných voľbách). Z tohto dôvodu vláda Slovenskej republiky navrhla, aby sa podľa § 89 ods. 1 Rokovacieho poriadku z dôvodu hrozby značných hospodárskych škôd, Národná rada SR uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu ústavného zákona, o skrátení volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky.

Zo 148 prítomných a hlasujúcich poslancov za skrátené legislatívne konanie o skrátení volebného obdobia hlasovalo 138 poslancov, proti boli štyria, zdržali sa šiesti a dvaja boli neprítomní.

Rokovanie o ústavnom zákone o skrátení volebného obdobia

Následne sa prikročilo k samotnému hlasovaniu o skrátení volebného obdobia Národnej rady SR a ústavným zákonom sa skrátilo toto piate volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky. Súčasne sa ustanovil termín konania parlamentných volieb na deň 10. marca 2012.

Z prítomných 146 poslancov za prijatie hlasovalo 143 poslancov, traja boli proti a štyria neprítomní. Pozrite si ako hlasovali poslanci o predčasných voľbách, kto bol za a kto proti (KLIKNITE).

Podotýkame, že naposledy sme mali predčasné voľby na Slovensku v roku 2006 (ústavný zákon 82/2006 Z. z.), ktoré sa konali dňa 17. júna 2006. Legislatívny mechanizmus ich vyhlasovania mali teda zákonodarcovia už vyskúšaný.

Ústavný zákon bez legisvakačnej lehoty

Prijatý ústavný zákon nadobudne účinnosť dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov SR, keďže vzhľadom k predmetu ústavného zákona nie je podľa vlády SR legisvakačná lehota potrebná.

Koľko budú stáť predčasné voľby?

V roku 2010 boli na konanie volieb do Národnej rady Slovenskej republiky vyčlenené výdavky v rozpočtovej kapitole Ministerstva vnútra SR vo výške 7 957 745 eur a v rozpočtovej kapitole Štatistického úradu SR vo výške 1 765 702 eur.

Celkovo bude z dôvodu predčasných volieb štátna kasa ľahšia o približne 10 miliónov eur aj v budúcom roku.

Príspevky stranám zo štátneho rozpočtu

Zo štátneho rozpočtu sa politickým stranám a hnutiam poskytujú:

  • príspevok za hlasy získané vo voľbách
  • príspevok na činnosť a
  • príspevok na mandát.

Príspevok na činnosť politickej strany

Nárok na príspevok na činnosť vzniká strane, ktorá získala príspevok za hlasy vo voľbách do Národnej rady SR. Nárok na príspevok na činnosť vzniká za celý mesiac, v ktorom sa konali voľby, a zaniká uplynutím mesiaca, ktorý predchádza mesiacu, v ktorom sa konajú nasledujúce voľby.

Príspevok na činnosť sa rovná celkovej sume príspevku za hlasy, ktorá sa rozdelí na 48 podielov. V roku konania volieb sa vyplatia najviac tri podiely, v každom celom roku volebného obdobia sa vyplatí 12 podielov a v roku konania nasledujúcich volieb sa vyplatia zvyšné podiely. Ak sa činnosť Národnej rady Slovenskej republiky skončí pred uplynutím volebného obdobia, zvyšné podiely sa znižujú o počet mesiacov, za ktoré sa volebné obdobie skrátilo.

Príspevok na mandát

Politickej strane patrí podľa počtu získaných mandátov v Národnej rade Slovenskej republiky príspevok na mandát v sume násobku priemernej mzdy v hospodárstve SR. Za každý získaný mandát, a to najviac za dvadsať mandátov, patrí strane príspevok na mandát v sume tridsaťnásobku priemernej mzdy. Za dvadsiaty prvý mandát a každý ďalší mandát patrí strane príspevok na mandát v sume dvadsaťnásobku priemernej mzdy.

Príspevok na mandát sa vypláca na jeden rok a jeden mandát po celé volebné obdobie tej strane, na ktorej kandidátnej listine poslanec kandidoval. Ak strana kandidovala v rámci volebnej koalície, príspevok na mandát sa vypláca tej strane, pre ktorú sa mandát získal. Nárok na príspevok na mandát vzniká strane za celý mesiac, v ktorom sa konali voľby. Tento nárok zaniká uplynutím mesiaca, ktorý predchádza mesiacu, v ktorom sa konajú nasledujúce voľby.

Ak sa činnosť Národnej rady Slovenskej republiky skončí pred uplynutím volebného obdobia, strana má nárok na príspevok na mandát vo výške zodpovedajúcej dĺžke volebného obdobia. Ak sa činnosť Národnej rady Slovenskej republiky skončí pred uplynutím volebného obdobia a strane bol vyplatený príspevok na mandát, strana je povinná časť tohto príspevku pripadajúcu na obdobie po skončení činnosti Národnej rady Slovenskej republiky vrátiť do štátneho rozpočtu najneskôr do 14 dní od skončenia činnosti Národnej rady Slovenskej republiky.

Zdroj informácií: www.nrsr.sk
Ilustračné foto: www.cpssu.org 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1596

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: