Najvyšší správny súd Českej republiky posudzoval reklamu na server www.skoly.cz, v ktorej do žltých tričiek s nápisom „Měl jsem se líp učit!" obliekli pri výkopových prácach v centre Prahy robotníkov rómskeho etnika. Reklama vzbudila veľký záujem verejnosti a médií. Magistrát hlavného mesta Prahy, odbor živnostenský a občianskoprávny, uložil zadávateľovi reklamy pokutu 100 000 Kč, pretože považoval túto reklamu v rozpore s dobrými mravmi z dôvodu diskriminácie rómskeho etnika, zníženia ľudskej dôstojnosti konkrétnych kopáčov aj diskriminácie manuálne pracujúcich a zníženia významu nekvalifikovanej manuálnej práce. Odvolací správny orgán sa s týmto názorom stotožnil, pokutu ale znížil na 80 000 Kč, pretože zadávateľ nemohol ovplyvniť, že si tričká oblečú práve kopáči rómskeho etnika. Jeho zámerom bolo, aby v žltých tričkách pracovali robotníci bez ohľadu na ich etnickú príslušnosť.
Mestský súd v Prahe rozhodnutie o pokute zrušil, nakoľko dospel k záveru, že sa správne orgány dostatočne nezaoberali rozporom reklamy s dobrými mravmi a ďalej uviedol, že reklama bola v súlade so zákonom.
Najvyšší správny súd rozhodnutie mestského súdu zrušil a vrátil mu vec na ďalšie posúdenie. Sudcovia Najvyššieho správneho súdu ČR sa nestotožnili s hodnotením, že nedošlo k diskriminácii rómskeho etnika a zníženiu ľudskej dôstojnosti konkrétnych robotníkov. Najvyšší správny súd zaviazal mestský súd okrem iného aj na to, aby pri novom posúdení otázky diskriminácie rómskeho etnika zohľadnil postavenie tohto etnika v českej spoločnosti a zvážil existenciu rôznych negatívnych stereotypov či predsudkov o príslušníkoch tohto etnika. Upozornil tiež, že ľudská dôstojnosť robotníkov zúčastňujúcich sa reklamy môže byť znížená aj napriek tomu, že si obliekli žlté tričká dobrovoľne. Na druhú stranu dal Najvyšší správny súd mestskému súdu za pravdu v tom, že reklama nediskriminovala nekvalifikovaných manuálnych pracujúcich a neznižovala význam manuálnej práce v takej miere, že by porušovala zákon.
Zdroj: Nejvyšší správní soud ČR
Ilustračné foto: najprávo.sk
Súvisiace články
- Vytváranie falošného dojmu, že spotrebiteľ už vyhral cenu ako agresívna obchodná praktika
- Registrácia domény obsahujúcej registrovanú medzinárodnú známku
- Nemožnosť dodať reklamovanú službu alebo tovar ako nekalosúťažná praktika
- Lacnejší ako "O2", voňavejší ako "L'Oréal", lepší ako "Ryanair"
- Cena nie je všetko
- Judikatúra vo veciach nekalej súťaže
- Právo proti nekalej súťaži
- Nekalá súťaž
- Nedosahovanie zisku a porušovanie súťažných pravidiel
- Hospodárska súťaž
- Sankcionovanie nástupníckej spoločnosti za konanie predchodcu pri ekonomickom nástupníctve
- Porušovanie sieťovej neutrality v spore Antik v. UPC
- Zneužitie dominantného postavenia, generálna klauzula
- Súd na návrh ministerstva zablokoval doménu
- Ruža a jej tieň
- Ministerstvo spravodlivosti ČR vyhralo spor o webové domény
- PAVEL ROHÁRIK: Optimálne by bolo, keby sa sudca venoval len tejto špecializovanej agende