Konkurz a reštrukturalizácia

Vyhľadávať v:

Predmet incidenčného konania iniciovaného veriteľom popretej pohľadávky

Účinky vyhlásenia konkurzu, konkurencia právomoci dovolacieho súdu a konkurzného súdu

Kolektívne uspokojenie veriteľov speňažením majetku dlžníka vylučuje individuálne postupy, a práve z tohto dôvodu § 47 ods. 1 a 3 zákona o konkurze a reštrukturalizácii ustanovujú, že vyhlásením konkurzu sa prerušujú všetky súdne a iné konania, ktoré sa týkajú majetku podliehajúceho konkurzu patriaceho úpadcovi, a že v takto prerušených konaniach možno pokračovať na návrh správcu, ktorý sa podaním takéhoto návrhu stáva účastníkom konania namiesto úpadcu. Dikcia zákona o konkurze a reštrukturalizácii pritom nerozlišuje, či úpadca vystupoval na strane žalobcu alebo žalovaného, a nie je relevantné ani to, v akom štádiu sa nachádza prebiehajúce súdne konanie (prvostupňové, odvolacie, dovolacie). Jediným referenčným kritériom prerušenia súdneho konania je, že sa týka majetku podliehajúceho konkurzu patriaceho úpadcovi. Pokiaľ zákon o konkurze a reštrukturalizácii v § 47 ods. 1 ustanovuje, že súdne konanie sa prerušuje, táto procesná norma je prekážkou ďalšieho konania dovolacieho súdu, ktorý v dôsledku zákonného prerušenia konania nemôže vo veci ďalej konať a už vôbec nemôže vo veci meritórne rozhodnúť, a to ani vtedy, ak zistí, že dovolanie je dôvodné a je na mieste zrušiť rozhodnutie odvolacieho súdu. Subjektívna ne/vedomosť dovolacieho súdu o prerušení konania v dôsledku vyhlásenia konkurzu je pritom rovnako právne irelevantná, keď účinok prerušenia konania nastáva objektívne nezávisle na poznaní tejto skutočnosti konajúcim dovolacím súdom. De lege lata pritom platí, že súd môže v prerušenom konaní pokračovať iba na návrh správcu, ktorý sa takto stáva dominus litis a jedine od jeho iniciatívy závisí prípadné pokračovanie v prerušenom konaní (§ 47 ods. 3 zákona o konkurze a reštrukturalizácii).23. Apríl 2015 | Konkurz a reštrukturalizácia

Reťazenie schôdzí veriteľov, konverzia reštrukturalizačného konania na konkurzné konanie

Konverzia reštrukturalizačného konania na konkurzné konanie a následný konkurz predstavuje ústavne relevantný determinant kvality základného práva dlžníka ako účastníka reštrukturalizačného konania na súdnu ochranu. Niet pochýb, že z dvoch ťažiskových právom aprobovaných spôsobov riešenia úpadku dlžníka podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii, teda z konkurzu a reštrukturalizácie, je pre dlžníka šetrnejším práve reštrukturalizácia. Kým konkurz má likvidačný charakter, podmienkou čo i len odporučenia reštrukturalizácie správcom je zachovanie aspoň podstatnej časti prevádzky podniku dlžníka a predpoklad väčšieho rozsahu uspokojenia veriteľov dlžníka ako v prípade vyhlásenia konkurzu [§ 109 ods. 3 písm. c) a d) zákona o konkurze a reštrukturalizácii]. Reštrukturalizácia chráni dlžníka pred veriteľmi (nepripúšťajú sa exekúcie či výkon zabezpečovacích práv; § 114 ods. 1 písm. b) a c) zákona o konkurze a reštrukturalizácii], čo však v konečnom dôsledku sleduje záujem všetkých veriteľov na vyššom rozsahu uspokojenia ich pohľadávok ako v prípade konkurzu (I. ÚS 200/2011). Nemožno teda porovnávať podobu súdnej ochrany poskytovanej dlžníkovi v procese reštrukturalizácie na jednej strane a v procese likvidačného konkurzu na strane druhej. Podoba súdnej ochrany v jednom i v druhom prípade má vlastné právne dopady na ďalšie pôsobenie dlžníka v podnikateľskom prostredí, ako aj na jeho majetkovú sféru. Všeobecný súd je tak povinný skúmať splnenie podmienky pre využitie právomoci podľa § 131 ods. 2 zákona o konkurze a reštrukturalizácii so zreteľom na rozdielnosti, ktoré z každého z dvoch základných spôsobov riešenia úpadku dlžníka vyplývajú, ale aj so zreteľom na požiadavku spravodlivej rovnováhy medzi právom chránenými záujmami dlžníka a právom chránenými záujmami jeho veriteľov (m. m. III. ÚS 72/2010). Ak tak dotknutý všeobecný súd neurobí, dopustí sa neprípustného zásahu do základných práv dotknutej fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorému treba priznať ústavnoprávnu ochranu. Formulovaná požiadavka spravodlivej rovnováhy v procese poskytovania súdnej ochrany dlžníkovi na jednej strane a veriteľom na strane druhej súvisí podľa názoru ústavného súdu v posudzovanom prípade aj s príkazom rešpektovať už konštatovaný šetrnejší charakter reštrukturalizácie voči dlžníkovi. Okresný súd pri posudzovaní naplnenia dôvodu podľa § 131 ods. 2 písm. d) zákona o konkurze a reštrukturalizácii bol povinný v medziach príslušnej zákonnej regulácie uprednostniť zachovanie reštrukturalizačného režimu na úkor likvidačného režimu konkurzu. Pravdaže, ústavný súd tu zdôrazňuje podmienku „v medziach príslušnej zákonnej regulácie“, pretože sa stotožňuje s názorom okresného súdu o prísnosti dôvodov konverzie reštrukturalizačného konania na konanie konkurzné. Uprednostnenie zachovania reštrukturalizačného konania teda nemôže mať podobu vybočenia z medzí daných zákonnou reguláciou. Pokiaľ však táto priestor na úvahu konajúceho súdu pripúšťa, potom podľa názoru ústavného súdu má všeobecný súd vychádzať z výkladu, ktorý zachová reštrukturalizačné konanie na úkor konkurzného konania.21. Apríl 2015 | Konkurz a reštrukturalizácia
Pridať článok

Najčítanejšie (Judikatúra)

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

Nový zákon o registri partnerov verejného sektora „Protischránkový zákon“ (Seminár)

Nový zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora, tzv. protischránkový ...

Skončenie pracovného pomeru vo svetle aktuálnej legislatívy a judikatúry (Seminár)

Odborný seminár pod vedením skúsenej lektorky s bohatými praktickými skúsenosťami z ...

Legislatívne pravidlá tvorby zákonov (Seminár)

Cieľom seminára je previesť účastníkov odbornou problematikou legislatívno-technických ...

Právny vzťah obcí a škôl/školských zariadení (Seminár)

Školy a školské zariadenia sú najvýznamnejšou kategóriou organizácii v zriaďovateľskej ...

Zobraziť všetky Nové pracovné ponuky

Ponúkam

Právnik - vyšší súdny úradník

Okresný súd Rimavská Sobota obsadzuje jedno štátnozamestnanecké miesto v dočasnej štátnej službe vo funkcii hlavný radca - ...

Zaujímavé odkazy

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Rozhodnutia Najvyššieho súdu Českej republikyhttp://www.nsoud.cz/JudikaturaNS_new/ns_web.nsf/WebSpreadSearch

Modernizovaná stránka vrcholného súdneho orgánu Českej republiky s vyhľadávačom ...

Judikatúra Súdneho dvora Európskej úniehttp://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/

Vyhľadávač rozhodnutí Súdneho dvora Európskej únie.
VIAC

Registre

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Register občianskych združeníhttp://portal.ives.sk/registre/startoz.do

Register Ministerstva vnútra SR, ktorý obsahuje všetky registrované združenia založené podľa ...
VIAC

Čítali sme

Žitňanská je proti priamej voľbe generálneho prokurátora, zmeny si vie predstaviťhttps://domov.sme.sk/c/20490912/zitnanska-je-proti-priamej-volbe-generalneho-prokuratora-zmeny-si-vie-predstavit.html

Dodala, že si vie predstaviť viac verejnej kontroly či vyššie kvórum potrebné na zvolenie v ...

Sme prvou krajinou, ktorej odmietli dvoch kandidátov, hovorí Mazákhttps://domov.sme.sk/c/20490603/sme-prvou-krajinou-ktorej-odmietli-dvoch-kandidatov-hovori-mazak.html

Už rok si na Všeobecnom súde EÚ prerozdeľujú agendu, ktorá by už patrila slovenskému ...

Parlamentný výbor je za skrátené konanie o novele ústavyhttp://spravy.pravda.sk/domace/clanok/424092-parlamentny-vybor-je-za-skratene-konanie-o-novele-ustavy/

Parlamentný ústavnoprávny výbor odporúča NR SR o vládnych návrhoch novely Ústavy SR a ...

Suma rodičovského príspevku od mája stúpne o 10 eurhttp://spravy.pravda.sk/domace/clanok/424079-suma-rodicovskeho-prispevku-od-maja-stupne-o-10-eur/

Suma rodičovského príspevku sa od mája tohto roka zvýši zo súčasných 203,20 eura na 213,20 ...

Ústavný súd zrušil obmedzenie práva voliť pre zločincovhttp://spravy.pravda.sk/domace/clanok/424024-ustavny-sud-zrusil-obmedzenie-prava-volit-pre-zlocincov/

Za protiústavné označil Ústavný súd ustanovenia zákona, ktoré neumožňujú voliť ...

Ústavný súd: Starostovia a primátori nemusia mať stredné vzdelaniehttps://www.webnoviny.sk/ustavny-sud-starostovia-a-primatori-nemusia-mat-stredne-vzdelanie/

Starosta obce alebo primátor mesta nemusí mať minimálne stredné vzdelanie, lebo takéto ...
VIAC

Nové časopisy

Justičná revue 1/2017

Justičná revue 1/2017

Časopis pre právnu prax

Právny obzor 1/2017

Právny obzor 1/2017

Teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Verejné obstarávanie – právo a prax 1/2017

Verejné obstarávanie – právo a prax 1/2017

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie – právo a prax 6/2016

Verejné obstarávanie – právo a prax 6/2016

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie – právo a prax 5/2016

Verejné obstarávanie – právo a prax 5/2016

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie - právo a prax 4/2016

Verejné obstarávanie - právo a prax 4/2016

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

VIAC
PoUtStŠtPiSoNe
: