Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Lacnejší ako "O2", voňavejší ako "L'Oréal", lepší ako "Ryanair"

Zuzana Hečko • 23.10. 2012, 10:52

Lacnejší ako "O2", voňavejší ako "L'Oréal", lepší ako "Ryanair". Kedy je povolené používať ochranné známky tretích strán?

V dennodennej praxi sme zvyknutí nazývať veci nie podľa ich účelu či funkcie, ale jednoducho podľa ich značky. Nie je preto výnimočné "niečo si vygúgliť" alebo "šoférovať džíp" bez ohľadu na to aký prehliadač používame, či akým terénnym autom sa vezieme. Častokrát sa pri použití ochranných známok tretích strán ani nezamyslíme, či ich používame zákonne. Použitie ochrannej známky tretej strany môže nastať v rôznych situáciách.

Použitie ochrannej známky tretích strán pre vlastnú reklamu: "Špecialista na BMW"

Klasickým príkladom použitia ochrannej známky je reklama. Základné pravidlá použitia ochrannej známky v reklame boli dané Súdnym dvorom EÚ v prípade BMW proti Deenik. Deenik, bývalý distribútor spoločnosti BMW si po skončení svojho pôsobenia pre známeho výrobcu áut otvoril vlastný autoservis, ktorý sa špecializoval na opravy áut značky BMW. Náležite si teda označil svoju prevádzku ako "špecialista na vozidlá BMW". Spoločnosť BMW, ktorej patrí táto ochranná známka, namietala neoprávnené použitie svojej ochrannej známky. Tvrdila, že zákazníci by sa mohli nazdávať, že ide o autorizovaný autoservis BMW. Súdny dvor EÚ nepovažoval túto sťažnosť za opodstatnenú najmä z dôvodu, že majiteľ autoservisu nemohol iným spôsobom informovať zákazníkov o svojej kvalifikácii na opravy áut značky BMW. Súd zároveň dodal, že ochranná známka sa nesmie používať spôsobom, ktorý by ju poškodzoval.

Z uvedeného vyplýva, že použitie ochrannej známky tretích strán v rámci reklamnej kampane nemusí nevyhnutne porušovať právo duševného vlastníctva. Podnikatelia by si však mali dávať pozor, aby v rámci svojej reklamnej kampane nepoužívali ochrannú známku tretích strán spôsobom, ktorý by majiteľovi ochrannej známky spôsobil ujmu. Ak napríklad výrobok nejakého výrobcu obsahuje aj kameň dodávaný známou spoločnosťou Swarovski, tento výrobok musí byť označený pojmom "Swarovski elements". Nie je možné uviesť, že ide o výrobok "Swarovski".

Použitie ochrannej známky na vyjadrenie účelu alebo funkcie tovaru: "Kompatibilný s Gillette", "Vonia ako Trésor"

V niektorých situáciách je potrebné ochrannú známku použiť na znázornenie účelu či funkcie, ktorú výrobok má. Toto bolo sporom v prípade spoločnosti Gillette proti spoločnosti LA-Laboratories, ktorá na svojich výrobkoch, ktorým boli žiletky na holenie uviedla, že sú kompatibilné s hlavicami vyrábanými spoločnosťou Gillette. Keďže tieto výrobky neboli ani replikou ani imitáciou výrobkov spoločnosti Gillette a zároveň uvedenie ochrannej známky spoločnosti Gillette bolo nevyhnutné na informáciu o funkcii výrobkov, takéto použitie bolo v súlade so zákonom. V praxi je však potrebné vyvarovať sa takého označenia, ktoré by mohlo spôsobiť, že zákazníci nebudú schopní posúdiť, či výrobok pochádza od spoločnosti Gillette alebo spoločnosti LA-Laboratories. V tomto smere je potrebné posúdiť podobnosť farebného predvedenia výrobku v reklame, písma, tvaru výrobku a pod.

V praxi sa vyskytujú aj prípady, keď je použitie ochrannej známky v reklame nezákonné. Známy výrobca parfumov, spoločnosť L'Oréal, žaloval výrobcu lacných napodobenín, spoločnosť Bellure, kvôli tomu, že spoločnosť Bellure uvádzala, že ich parfumy "voňajú ako Trésor" či "voňajú ako Miracle" a teda napodobňujú vôňu známych parfumov spoločnosti L'Oréal. Súd rozhodol, že reklama propagovala výrobok ako repliku či imitáciu výrobku označeného všeobecne známou ochrannou známkou a vytvárala pre inzerenta neoprávnený prospech a teda práva spoločnosti L'Oréal z ochrannej známky boli porušené.

Použitie ochrannej známky v porovnávacej reklame: "Sme lacnejší ako ..."

Predstavte si, že potrebujete dať zákazníkovi vedieť o vašom výrobku, ktorý je lepší, lacnejší či modernejší ako iný známy výrobok. Najlepšou možnosťou je ich navzájom porovnať. Nie je nič ľahšie ako v tejto reklame použiť známu značku a okamžite tak prilákať pozornosť zákazníkov. Takáto situácia bola premetom sporu v prípade žaloby známeho telekomunikačného operátora spoločnosti O2 proti spoločnosti Hutchinson. Spoločnosť O2 namietala, že spoločnosť Hutchinson v reklame neoprávnene použila bubliny, ktoré boli podobné (nie identické) ako tie, ktoré sú typické pre bubliny spoločnosti O2. V reklame spoločnosť Hutchinson porovnala ceny svojich služieb s tými, ktoré ponúkala spoločnosť O2 a jej ceny boli nižšie ako ceny ponúkané spoločnosťou O2. Spoločnosť O2 nenamietala nesprávnosť porovnávaných cien, ale použitie označenia, ktoré bolo podobné ich ochrannej známke. Aj keď finálne posúdenie tohto prípadu je na národnom súde, Súdny dvor EÚ uviedol, že použitie ochrannej známky môže byť zakázané, ak existuje obava, že priemerne informovaný spotrebiteľ nebude schopný rozpoznať, či služba je ponúkaná spoločnosťou O2 alebo spoločnosťou Hutchinson. Porovnávacia reklama je dovolená, avšak nesmie diskreditovať či znevažovať ochrannú známku, nesmie byť klamlivá, nesmie vyvolávať nebezpečenstvo zámeny a reklamované tovary nesmú byť replikou či napodobeninou.

AdWords: Používanie ochrannej známky v internetovej reklame

Internet ponúka ďalšie možnosti reklamy. Jednou z nich je napríklad služba AdWords od spoločnosti Google, pri ktorej si zadávateľ má možnosť zakúpiť kľúčové slovo. Ak internetový užívateľ vloží do internetového vyhľadávača toto kľúčové slovo, zobrazí sa stránka inzerenta. Tieto kľúčové slová môžu byť aj registrované ochranné známky tretích strán. Táto služba bola predmetom sporu medzi spoločnosťou Marks & Spencer a spoločnosťou Interflora, ktorej patrí ochranná známka Interflora®. Spoločnosť Marks & Spencer si pomocou služby "AdWords" zakúpila kľúčové slovo "interflora". Výsledky internetového vyhľadávania po vložení tohto slova do vyhľadávača tak zobrazovali ako prvý sponzorovaný odkaz na donáškovú službu kvetín prevádzkovanú spoločnosťou Marks & Spencer. Súd rozhodol, že použitie ochrannej známky ako kľúčového slova je prípustné, avšak len do tej miery, pokiaľ primerane informovaný spotrebiteľ bude vedieť s istotou rozoznať, či zobrazená stránka (reklama) patrí majiteľovi ochrannej známky alebo tretej osobe. Je teda potrebné dbať na to, aby finálna reklama jednoznačne odlišovala inzerenta od majiteľa ochrannej známky a nepôsobila na užívateľov zmätočne. V prípade, že majiteľ ochrannej známky zistí, že jeho konkurent si zakúpil jeho ochrannú známku ako kľúčové slovo a finálna reklama inzerenta pôsobí na spotrebiteľov mätúco či klamlivo, môže požiadať prevádzkovateľa služby (v tomto prípade spoločnosť Google) aby takúto reklamu odstránil. V prípade, že by na žiadosť majiteľa ochrannej známky nekonal, vystavuje sa možnosti žaloby zo strany majiteľa ochrannej známky.

Ochranná známka v názve internetovej domény: <www.AirFranceJeONicom.com>

Použitie registrovanej ochrannej známky ako súčasť doménového mena tretími osobami je vo väčšine prípadov problematické. Vo všeobecnosti platí, že len majiteľ ochrannej známky ju môže použiť v názve domény. Existuje však niekoľko výnimiek.

Prvá výnimka je, ak bolo doménové meno zaregistrované skôr ako samotná ochranná známka. Ďalšia výnimka je, ak viacero subjektov vlastní rovnakú ochrannú známku pre rôzne tovary či služby. Ide napríklad o ochrannú známku POLO®, kde koncovka ".com" patrí známej módnej značke Ralph Lauren, zatiaľ čo koncovka ".de" patrí výrobcovi áut Volkswagen. Ochrannú známku možno ako výnimku tiež zahrnúť do domény aj v prípade oprávnenej paródie alebo kritiky. Základnou podmienkou je, aby táto stránka nebola používaná na komerčné účely a bola jasne odlíšená od majiteľa ochrannej známky. Na stránke teda nemôže figurovať žiadna reklama či linky typu "pay-per-click". Rozhodnutia rozhodcovského súdu v prípadoch <ryanairsucks.org> a <ryanaircampaign.org>, ktoré popisovali negatívne skúsenosti cestujúcich s touto známou leteckou spoločnosťou boli, že stránky neboli vytvorené s cieľom generovať zisk a teda tieto stránky spĺňali kritériá pre legitímnu kritiku. Naopak, prítomnosť reklamy na stránke <airfrancesucks.com> vylučovala, že by sa mohlo jednať o oprávnenú kritiku a rozhodcovský sú rozhodol o prevode tejto domény na vlastníka ochrannej známky.

Zuzana Hečko, Allen & Overy Bratislava

Zuzana Hečko pôsobí v advokátskej kancelárii Allen & Overy od roku 2011. Zuzana sa zaoberá všetkými aspektami práva duševného vlastníctva a ochranou osobných údajov. Zuzana poskytuje právne poradenstvo vo všetkých aspektoch ochrany ochranných známok, autorských práv a iných práv duševného vlastníctva vrátane transakčných a zmluvných aspektov. Pred nástupom do Allen & Overy Zuzana 3 roky pôsobila v Európskej Komisii v Bruseli na sekcii práv duševného vlastníctva a absolvovala stáž v medzinárodnej advokátskej kancelárri v Hong Kongu. Zuzana študovala právo na Slovensku, v Írsku a v Belgicku a je členkou protifalšovateľského výboru ECTA (European Community Trademark Association). Zuzana hovorí anglicky, francúzsky, má hovorovú znalosť nemčiny a elementárnu znalosť hovorovej čínštiny. 

Ilustračné foto: stock.xchng
Foto: 
Allen & Overy

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 3253

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: