Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Quo vadis právnické vzdelávanie?

admin aa • 6.9. 2011, 17:30

Parafráza

Keď som si pred pár dňami prečítal na stránke Jiného práva článok Jiřího Kindla „Quo vadis právní poradenství? On line?", rozhodol som sa mierne parafrázovať uvedený názov a dať na papier pár myšlienok, ktoré už dlho nosím v hlave.

Jiří Kindl v uvedenom článku uvažuje o zmenách, ktoré internet priniesol resp. ešte len vo zvýšenej miere zrejme prinesie do oblasti právneho poradenstva. V článku uvádza, že „s ohľadom na premenu dopytu po službách vo všeobecnosti, kde je mnohokrát prvým bodom, kam sa človek pozrie, keď niečo zháňa, Google, resp. vo všeobecnosti internet, je pravdepodobné, že minimálne pri niektorých typoch právnych porád dôjde k obdobnej zmene vo vyhľadávaní právnych rád a k ich komoditizácii."

Ako už aj jeden z diskutujúcich k tejto téme uviedol, diskusiu na túto tému treba začať pri právnických fakultách, hlavne verejných, ktoré sa zmenenej dobe prispôsobujú akosi pomalšie, ak nie vôbec.

O ľuďoch

Všetko je však o ľuďoch. Od človeka, ktorý celý život žil s papierovou knihou v rukách a zákonom v papierovej forme, do ktorého si vliepal výstrižky z papierovej Zbierky zákonov a bol zvyknutý pozerať sa pri výuke do očí študenta, nemožno očakávať okamžitú a radikálnu zmenu k elektronickým formám komunikácie a využívaniu automatizovaných právnych systémov.

Prečo majú niektorí vysokoškolskí pedagógovia zriadené e-mailové adresy, keď na ne nikdy nikomu neodpovedajú a vyžadujú osobnú účasť počas svojich konzultačných hodín? Áno, nech študent pekne ráno vstane o tretej v noci, precestuje z jedného konca Slovenska posledné peniaze („veď aj my sme museli, tak nech si to tí mladí tiež okúsia..."), aby položil svojmu učiteľovi pár otázok, ktoré sa mohli vyriešiť e-mailom do 5 minút...

Svetlé výnimky, kedy sa dlhoročný vysokoškolský pedagóg naučí na profesionálnej úrovni cudzí jazyk, plne a rovnocenne s telefónom využíva elektronickú poštu, google či automatizované právne systémy, netrvá na osobných konzultáciách „z očí do očí", ale postačí mu odkonzultovať mailom, cez skype, atď atď, inak povedané, neuspokojí sa so skostnateným rokmi vžitým mechanizmom, ale adaptuje sa na rýchlo sa vyvíjajúci rozvoj informačných technológií a novú generáciu mladých ľudí ako takú, sú tým, čo ma núti ešte „nelámať hůl" nad slovenským vysokoškolským právnickým vzdelávaním.

O systéme

To skostnatenie však niekedy od ľudí nezávisí, ale od systému. Viem, aj systém vytvárajú ľudia, ale akokoľvek šikovný a ambiciózny jedinec je sám voči systému bezbranný a následne systémom pohltený. Mám pár otázok:

1. Prečo musí študent práva (samozrejme v týchto intenciách aj iných spoločenskovedných disciplín) byť osobne účastný na prednáškach, keď oboznámiť sa s matériou môže aj v kľudnom domácom prostredí prostredníctvom pedagógom zaslanej prednášky či inou, aj online formou? Kedy sa na túto matériu bude môcť lepšie sústrediť? Po niekoľkohodinovom cestovaní a nezriedka siedmich hodinách sedenia a počúvania iných tém alebo v kľude domova s čistou hlavou? Je toto ešte v súčasnosti potrebné? Aké benefity táto osobná účasť prináša?

Diskutujúci k článku spomínanému v úvode uviedol, že vysokoškolská pedagogička odmietla zadarmo využiť online prostredie pre interaktívny prenos prednášok s vetou „a to akože nebudem mať okolo seba žiadne publikum" a „to určite, ešte si ma niekto nahrá a potom mi to budú otĺkať o hlavu!" Ak by systém využívanie online prostredia prikazoval, asi by uvedená pani pristupovala k svojim povinnostiam s vyššou mierou zodpovednosti, aby jej výroky prípadne nikto neskôr „neotĺkal o hlavu". A uvedená pani si myslí, že si ju publikum, ktoré má fyzicky okolo seba nenahráva? Možno by bola prekvapená ako v každom druhom mobilnom telefóne bliká recording a v zadných laviciach možno aj video recording.

2. Aký význam má memorovanie textov zákona (pri niektorých „tiežpedagógoch" dokonca nevyhnutne aj čísiel zákonov) v oblastiach, ktoré podliehajú častým zmenám resp. memorovanie ako také? Nebolo by vhodné sa zamerať skôr na výuku vyhľadávania relevantných informácií v právnych systémoch či na internete a pochopenie systematiky konkrétneho právneho odvetvia? Prečo sa ešte stále hráme na tak naivných, že si myslíme, že v strese namemorovaná matéria nám ostane v hlave navždy?

3. Tvrdenia niektorých skúsených právnikov z praxe o právnej praxi a teórii vštepovanej školami ako o dvoch samostatných svetoch sú založené na objektívnej znalosti reality. Otázka však znie prečo. Prečo vysokoškolské právnické vzdelávanie ostáva v minulom storočí a praktický život cválajúci zároveň s rýchlo plynúcou dobou sa mu už natoľko vzdialil z dohľadu, že ho sotva niekedy doženie? Prečo musia snaživejší študenti marazmus systému kompenzovať vlastnými súkromnými aktivitami, praxou vo firmách, advokátskych kanceláriách a podobne?

-zet-
Ilustračné foto: www.sxc.hu 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1352

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: