Utorok, 19. marec 2024 | meniny má Jozef , zajtra Víťazoslav
Predplatné
Utorok, 19. marec 2024 | meniny má Jozef , zajtra Víťazoslav
TlačPoštaZväčšiZmenši

Namiesto dvoch tisíc odsúdených dostali elektronické náramky len dvadsiati piati

najpravo.sk • 12.3. 2017, 22:31

Najvyšší kontrolný úrad SR vydal záverečnú správu kontroly implementácie a využívania Elektronického systému monitoringu obvinených a odsúdených osôb (ESMO). Závery sú šokujúce. Voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení však neboli vznesené žiadne námietky.

Analýza preukázala na rezervy tak v legislatíve, ako aj v technických a organizačných podmienkach a v neposlednom rade aj v ľudskom faktore - v práci probačných a mediačných úradníkov aj v rozhodovaní súdov.

Čo je ESMO?

Hlavným dôvodom realizácie projektu ESMO bol záväzok Ministerstva spravodlivosti SR, podľa ktorého sa mal rezort zamerať na možnosti ukladania alternatívnych trestov a na prevenciu trestnej činnosti. Udeľovanie alternatívnych trestov bolo platnými právnymi predpismi umožnené už viac ako 10 rokov. K ich praktickému využívaniu však dochádzalo v minimálnej miere z dôvodu, že neboli vytvorené podmienky na výkon kontroly odsúdených a obvinených, a to technickými prostriedkami, ku ktorým patria aj tzv. elektronické náramky.

27 255 057 eur

Finančná čiastka určená na národný projekt ESMO z nenávratného finančného príspevku bola v maximálnej výške 26 945 900 eur, čo zodpovedalo kalkulácii pre 2 000 náramkov ročne. Oprávnené výdavky na projekt dosiahli výšku 26 896 257 eur. Okrem týchto výdavkov boli na projekt čerpané aj výdavky z rozpočtu kapitoly MS SR – na hardvér a softvérové licencie vo výške 358 800 eur. Celkové výdavky sa tak navýšili na sumu 27 255 057 eur. Udržateľnosť projektu minimálne na dobu piatich rokov bola zabezpečená zmluvou o poskytovaní servisných služieb v maximálnej ročnej cene 3 860 000 eur vo forme paušálnej mesačnej platby. V rámci mesačného paušálu plateného za služby prevádzkovej podpory a údržby MS SR platilo fixný poplatok za počet servisných výjazdov, ktorý bol dohodnutý v počte 300 výjazdov/rok.

„Z dôvodu nízkeho počtu využívania technických prostriedkov ESMO, ktorý sa dal predpokladať v prvých obdobiach realizácie projektu ESMO už pri uzatváraní servisnej zmluvy, bol dohodnutý počet servisných výjazdov výrazne nadhodnotený, v dôsledku čoho bol servis predražený.“ konštatuje úrad.

Dodatkom k tejto zmluve bola cena znížená o 210 306 eur v roku 2016, v nasledujúcich rokoch o takmer 750 000 eur ročne.

„Najvyšší kontrolný úrad SR považuje takúto sumu za nezodpovedajúcu reálnej potrebe najmä v období úvodného využívania projektu, kedy monitorovacie náramky boli využité v prípade 25 osôb. Vnútorný audit MS SR poukázal na to, že informačný systém ESMO nie je plne funkčný a bude ho potrebné dopracovať do stavu potrebného pre riadne a komfortné fungovanie, na čo budú potrebné ďalšie prostriedky z rozpočtu príslušnej kapitoly.“

Vyhodnotené boli ciele a merateľné ukazovatele projektu. Kontrola preukázala, že sa zatiaľ nepodarilo dosiahnuť deklarované prínosy zo zavedenia ESMO, spočívajúce v úspore nákladov na väzenstvo. Miera ukladania alternatívnych trestov zostala v porovnaní s obdobím pred realizáciou ESMO zatiaľ nezmenená.

Počet kontrolovaných osôb bol 25

Ako zdôraznil úrad, projekt predpokladal naplniť cieľovú hranicu 2000 monitorovaných osôb ročne. V roku 2016 bol počet kontrolovaných osôb elektronickým monitoringom 25, čo predstavuje 1,25 % z cieľového počtu. Z toho len ôsmim bol uložený trest domáceho väzenia. Napriek snahe MS SR riešiť nedostatočné využívanie monitoringu aj na monitoring pohybu a činnosti 270 odsúdených v ústavoch na výkon trestu odňatia slobody, projekt vykazuje vysokú mieru neúčinnosti a neefektívnosti. „Ohrozené sú takmer všetky parametre projektu, vrátane doby návratnosti zdrojov. Hlavné problémy, ktoré boli dôvodom na jeho realizáciu, sa nepodarilo a zrejme ešte dlho nepodarí vyriešiť.“

NKÚ SR dôvody takéhoto stavu, okrem tých uvedených vyššie, vidí v týchto faktoch.

  • Viaceré legislatívne podmienky na reálne využívanie monitoringu nadobudli účinnosť, resp. boli prijímané v priebehu roku 2016, teda v čase, keď už projekt bol v prevádzke.
  • Školenia sudcov, od ktorých závisí miera ukladania alternatívnych trestov, prebiehali počas roka 2016, obdobne ako školenia probačných a mediačných úradníkov a prokurátorov.
  • Aj vyššia prácnosť pri ukladaní alternatívnych trestov môže byť dôvodom doterajšieho malého počtu takto uložených trestov.
  • Nefunkčnosť a nedostatočná užívateľská prívetivosť viacerých komponentov IS ESMO.

Nezávislosť súdneho stavu neumožňuje prijímať direktívne postupy, aké by mohli tento stav zvrátiť. MS SR musí využiť všetky možnosti, ktorými disponuje, na zvýšenie intenzity využívania alternatívnych trestov. Ak sa nebude stav v počte udeľovaní alternatívnych trestov výrazným spôsobom zvyšovať, bude aj tento projekt patriť k projektom, ktoré predstavujú neefektívne vynakladanie verejných zdrojov. konštatuje úrad.

 Počet monitorovaných osôb:

 Druhy monitoringu

Počet monitorovaných osôb

Monitoring trestu domáceho väzenia

6

Monitoring zákazu priblíženia k osobe

3

Monitoring zákazu priblíženia k obydliu

4

Monitoring povinnosti zotrvania v povinnej zóne

4

Monitoring zákazu priblíženia k chránenej osobe + zákazu priblíženia k obydliu

5

Monitoring zákazu priblíženia k zóne + povinnosť zotrvania v povinnej zóne

1

Monitoring trestu domáceho väzenia v kombinácií so zákazom požívania alkoholu

2

 Kontrolu osôb prostredníctvom ESMO vykonávali tieto okresné súdy: Žilina (6), Banská Bystrica (2), Martin (2), Ružomberok (2), Žiar nad Hronom (2), Bratislava IV (1), Bratislava V (1), Kežmarok (1), Košice II (1), Nové Mesto nad Váhom (1), Prešov (1), Prievidza (1), Spišská Nová Ves (1), Svidník (1), Vranou nad Topľou (1), Levice (1).

Celú správu si prečítajte TU.

Zdroj: NKÚ
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1566

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: