Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Pripravuje sa nový kódex – Spotrebiteľský zákonník

najpravo.sk • 31.10. 2016, 17:46

Do legislatívneho procesu bol zo strany Ministerstva hospodárstva SR predložený legislatívny zámer nového kódexu, a to Spotrebiteľského zákonníka.

Hlavnou myšlienkou regulácie ochrany spotrebiteľa je podľa predkladateľa potreba reagovať na existenciu nerovnovážneho vzťahu medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Spotrebiteľ sa v porovnaní s obchodníkom nachádza v znevýhodnenej pozícii vyplývajúcej z jeho nedostatočnej informovanosti o vlastných právach a o celkovej ekonomickej situácii na trhu s tovarmi a službami.

„Pre nedostatok skúseností, odborných znalostí a množstvo vonkajších podnetov mnohokrát nedokáže náležite posúdiť a vyhodnotiť všetky svoje možnosti a alternatívy na trhu a na základe nich prijať informované rozhodnutie. Obchodník ako profesionál má na rozdiel od spotrebiteľa skúsenosti s predajom tovarov a poskytovaním služieb, znalosti týkajúce sa ponúkaných produktov a trhu a vo väčšine prípadov aj viac ekonomických prostriedkov na pokrytie nákladov na právne poradenstvo.“ konštatuje predkladateľ v legislatívnom zámere.

Roztrieštená právna úprava

Problematika ochrany spotrebiteľa je v súčasnosti obsiahnutá vo viacerých právnych predpisoch. Jedným z hlavných dôvodov potreby prijatia nového Spotrebiteľského zákonníka je snaha odstrániť roztrieštenosť súčasnej právnej úpravy v oblasti ochrany spotrebiteľa. Základným predpisom na ochranu spotrebiteľa je zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. Ochrana spotrebiteľa v oblasti reklamy tovarov a služieb je ustanovená v zákone č. 147/2001 Z. z. o reklame. Súkromnoprávna úprava ochrany spotrebiteľa je ustanovená v Občianskom zákonníku, ktorý upravuje aj občianskoprávne vzťahy vznikajúce medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Právna úprava zmlúv o poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu (tzv. timesharing), ktorá bola pôvodne súčasťou Občianskeho zákonníka, je v súčasnosti predmetom úpravy osobitného právneho predpisu, ktorým je zákon č. 161/2011 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu. Ďalšie právne predpisy upravujú ochranu spotrebiteľa pri poskytovaní finančných služieb (zákon o spotrebiteľských úveroch, zákon o úveroch na bývanie, zákon o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku). Legislatíva v oblasti bezpečnosti tovarov je tvorená taktiež viacerými právnymi predpismi. Nemožno nespomenúť, že slovenská legislatíva je v oblasti ochrany spotrebiteľa ovplyvnená aj legislatívou EÚ.

Riešenie sporov medzi spotrebiteľom a obchodníkom

Inštitucionalizovanú možnosť mimosúdneho riešenia sporu medzi spotrebiteľom a obchodníkom upravuje zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Ďalšie spôsoby mimosúdneho riešenia sporu predstavujú spotrebiteľské rozhodcovské konanie regulované zákonom č. 335/2014 Z. z. o spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní a mediácia upravená v zákone č. 420/2004 Z. z. o mediácii. Viacero noriem slúžiacich na ochranu spotrebiteľa obsahuje aj základný procesný kódex upravujúci sporové konanie – zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok. Jadrom procesnoprávnej ochrany spotrebiteľa je právna úprava spotrebiteľských sporov uvedená v druhej hlave tretej časti Civilného sporového poriadku v rámci regulácie sporov s ochranou slabšej strany.

Kto je vlastne spotrebiteľ?

Ďalším dôvodom na vypracovanie Spotrebiteľského zákonníka je nejednotnosť právnej úpravy. Zákon o ochrane spotrebiteľa a Občiansky zákonník nepoužívajú rovnakú terminológiu a v niektorých prípadoch obsahujú aj odlišné vymedzenie základných pojmov, a aj tak kľúčový pojem, akým je pojem spotrebiteľ, je na účely týchto dvoch zákonov definovaný odlišne bez toho, aby to bolo právne odôvodnené. Verejnoprávna a súkromnoprávna úprava sa rozchádzajú aj v samotnom označení druhého účastníka spotrebiteľského právneho vzťahu, pričom definície pojmov predávajúci a dodávateľ nie sú ani obsahovo totožné. Uvedené rozhodne neprispieva k právnej istote účastníkov občianskoprávnych vzťahov, nakoľko skutočnosť, či títo v konkrétnom prípade majú postavenie spotrebiteľa a obchodníka, má zásadný vplyv na ich vzájomné práva a povinnosti.

Vyňatie časti úpravy z Občianskeho zákonníka

„Hoci v tomto prípade by došlo k vyňatiu časti súkromnoprávnej úpravy z Občianskeho zákonníka, ako prvoradý by mal byť sledovaný cieľ zrozumiteľnosti, jasnosti a ucelenosti právnej úpravy, a to najmä v takej oblasti, akou je ochrana spotrebiteľa. Upravenie hlavných pravidiel pre spotrebiteľov a obchodníkov na jednom mieste považujeme za kľúčové, vedúce k zvyšovaniu právnej istoty a tým aj k posilňovaniu právneho štátu.“ Vypracovanie samostatného Spotrebiteľského zákonníka podporilo aj predsedníctvo Komisie pre rekodifikáciu súkromného práva.

Opäť dôvod na otvorenie Civilného sporového poriadku?

Predkladateľ zámeru ďalej uvádza, že zakotvenie problematiky ochrany spotrebiteľa do jedného zákona, ktorý obsahuje zároveň verejnoprávne a súkromnoprávne ustanovenia, vrátane noriem, ktoré majú procesný charakter, nachádzame vo viacerých členských štátoch EÚ. „Právne predpisy regulujúce zmluvné právo spoločne s právnou úpravou povinností sankcionovateľných štátom nachádzame napríklad v Taliansku, Francúzsku, Rakúsku, Fínsku či ďalších krajinách. Ani v Slovenskej republike v súčasnosti nemožno hovoriť o striktnom delení právnych predpisov spotrebiteľského práva na verejnoprávne a súkromnoprávne, nakoľko obsahujú obidva typy ustanovení.“ vysvetľuje predkladateľ. Po oboznámení sa s osnovou Spotrebiteľského zákonníka však, čo sa týka procesných noriem nachádzame len úpravu alternatívneho riešenia sporov.

Predkladateľ k vzťahu Civilného sporového poriadku k ustanoveniam Spotrebiteľského zákonníka uviedol, že „Ustanovenia Spotrebiteľského zákonníka budú reagovať aj na novú právnu úpravu uvedenú v Civilnom sporovom poriadku vylučujúcu vedľajšie účastníctvo právnických osôb založených alebo zriadených na ochranu spotrebiteľa, v zmysle ktorej spotrebiteľské organizácie už môžu v súdnom konaní v spotrebiteľských sporoch vystupovať len ako zástupcovia spotrebiteľov na základe plnomocenstva, bez možnosti udelenia substitučného plnomocenstva advokátovi. V záujme zabezpečenia riadneho a kvalifikovaného zastupovania spotrebiteľov pred súdmi je potrebné zvážiť zavedenie nového princípu, podľa ktorého zastupovať spotrebiteľov pred súdmi a podávať žaloby vo veciach abstraktnej kontroly v spotrebiteľských veciach podľa Civilného sporového poriadku, budú môcť len tie spotrebiteľské organizácie, ktoré preukážu dostatočnú odbornú úroveň na výkon takejto činnosti.“

Ministerstvo mieni regulovať aj „zľavové“ portály

V Spotrebiteľskom zákonníku sa plánuje zakotviť úprava predaja prostredníctvom tzv. zľavových portálov, resp. obdobných platforiem určených pre sprostredkovaný predaj. Cieľom je vyjasnenie práv a povinností vyplývajúcich z právneho vzťahu medzi spotrebiteľom a sprostredkovateľom a následného vzťahu medzi spotrebiteľom a obchodníkom, ktorého tovary a služby sú prostredníctvom konkrétnej platformy sprostredkované.

Celý legislatívny zámer si prečítajte TU.

Zdroj: Slov lex
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2922

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: