Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
Predplatné
Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
TlačPoštaZväčšiZmenši

288/2018 Z.z.

najpravo.sk • 24.11. 2018, 14:14

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Železničná sieť obsahuje niekoľko tratí, ktoré sú dlhodobo nevyužívané a nepremáva na nich žiaden vlak, prípadne je na nich vedený vlak len príležitostne. Udržiavanie takýchto tratí je však nehospodárne, na čo poukázal aj dokument Revízia výdavkov v doprave, schválený vládou SR ako uznesenie č. 461 z 5. októbra 2016. Samotné rušenie tratí je však nezvrátiteľný krok a prípadné jej nové vybudovanie z dôvodov zmeny mobility, rozvoja priemyslu a zamestnanosti, či iných hospodársko-spoločenských faktorov, by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady, než navrátenie do prevádzky schopného stavu.

Zároveň vzniká čoraz častejšia spoločenská potreba a požiadavka na využitie takýto neprevádzkovaných tratí na iný účel než je vlaková doprava. Aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja iný postup, než úplne zrušenie trati vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov, čo generuje ďalšie náklady a výdavky.

Navrhovanou úpravou sa umožní využitie neprevádzkovaných tratí na účely dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu a eliminujú sa aj prípady ohrozenia bezpečnosti, keď verejnosť využíva na svoj presun peši alebo bicyklom trasy pozdĺž cestných komunikácií, ktorých väčšina neposkytuje bezpečný priestor po ich okrajoch.

 

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

Pre časti dráhy, ktoré sú vo vlastníctve štátu, sa za účelom efektívneho nakladania s majetkom štátu a podpory nemotorovej osobnej dopravy, regionálneho rozvoja, cestovného ruchu a turizmu umožní využitie neprevádzkovaných tratí na účely dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu. Zároveň sa umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí a stavieb a zariadení, ktoré prislúchajú k danej trati a v prípade celospoločenskej a národohospodárskej potreby bude naďalej zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase.

 

K bodu 2

Možnosť využitia takejto dráhy na účel  dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu bude umožnené len samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí cez ktorých územie dráha vedie . Pôjde o efektívny nástroj využitia majetku štátu a to výlučne prostredníctvom orgánov samosprávy a na prospech obyvateľov daného regiónu. Zároveň v prípadoch, keď by nastala potreba opätovného prevádzkovania vlakovej dopravy, bude umožnený spätný proces a opätovné sprevádzkovanie železničnej trate.

 

K bodu 3

Spod režimu správneho poriadku sa vyníma udeľovanie predchádzajúcich súhlasov ministerstva na uzavretie zmluvy o využití dráhy na účely dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu, ako aj na jej predĺženie.

 

K čl. II

 

Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona, so zohľadnením legisvakančnej lehoty.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 622
PoUtStŠtPiSoNe
: