Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
Predplatné
Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
TlačPoštaZväčšiZmenši

144/2017 Z. z.

najpravo.sk • 14.6. 2017, 19:00

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

                Podľa zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa s účinnosťou od 1. januára 2016 poskytuje vlastníkom rodinných domov podpora vo forme príspevku na zateplenie rodinného domu, a to za účelom zlepšenia energetickej hospodárnosti rodinného domu uskutočnením stavebných úprav, ktorými sa vykoná zásah do obalových konštrukcií budovy zateplením obvodového plášťa, strešného plášťa, vnútorných deliacich konštrukcií medzi vykurovaným a nevykurovaným priestorom a výmenou pôvodných otvorových konštrukcií.

Vláda SR sa vo svojom programovom vyhlásení vlády SR na roky 2016 až 2020 zaviazala pokračovať v programe zatepľovania stavieb s tým, že bude administratívne zjednodušený. Pre realizáciu tohto opatrenia a zintenzívnenie obnovy rodinných domov sa navrhuje upraviť výšku príspevku na zateplenie rodinného domu tak, aby bolo možné financovať väčší rozsah vykonávaných prác. Súčasťou návrhu je aj zníženie počtu požadovaných príloh k žiadosti o poskytnutie príspevku na zateplenie rodinného domu. Návrh obsahuje taktiež úpravy a doplnenia, ktorých nevyhnutnosť vyplynula z aplikačnej praxe.

Predložený návrh zákona nevyžaduje nové nároky na pracovné sily.

Predloženým návrhom nevzniknú nové požiadavky na rozpočet verejnej správy, nakoľko ide o finančné prostriedky rozpočtované v rámci existujúceho Programu rozvoja bývania. Návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a nemá vplyv na informatizáciu a na služby verejnej správy pre občana. Vo vzťahu na rozpočet verejnej správy a na sociálne vplyvy má návrh zákona negatívny vplyv.   

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, nemá súvislosť s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

Osobitná časť

Čl. I

K bodu 1:

Obnova bytového fondu je významným nástrojom, ktorým je možné dosiahnuť znižovanie energetickej náročnosti budov. Podľa údajov zo Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2011 je na Slovensku cca 800 tisíc obývaných rodinných domov, z ktorých podľa Stratégie obnovy fondu bytových a nebytových budov v Slovenskej republike, schválenej vládou SR v roku 2014 bolo obnovených cca 35 %. Obnova rodinných domov v porovnaní s obnovou bytových domov výrazne zaostáva, a to z dôvodu vyššej finančnej náročnosti pre domácnosť bývajúcu v rodinnom dome, čo súvisí s objemom realizovaných energeticky úsporných opatrení.

S účinnosťou od 1. januára 2016 je podľa zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov možné vlastníkom rodinných domov poskytnúť príspevok na zateplenie rodinného domu za účelom zlepšenia energetickej náročnosti rodinného domu.

Vlastníci rodinných domov prejavili záujem o poskytnutie príspevku. Súčasné nastavenie poskytovania príspevku však umožňuje jeho poskytnutie až po zrealizovaní zateplenia rodinného domu. Cieľom tohto nastavenia je zabezpečenie efektívneho vynakladania verejných finančných prostriedkov. Táto požiadavka si vyžaduje od vlastníkov rodinných domov disponovať dostatočnou výškou vlastných zdrojov alebo využiť úverové zdroje na financovanie stavebných prác súvisiacich so zlepšením energetickej náročnosti rodinného domu, a to až do úplného dokončenia zateplenia.

Súčasne s realizáciou zateplenia je potrebné uskutočniť aj výmenu zdroja tepla pre zabezpečenie efektívnej výroby tepelnej energie.

V nadväznosti na uvedené sa navrhuje zvýšenie podielu nákladov, ktoré sa zohľadňujú pri výpočte príspevku na zateplenie rodinného domu na 40 % oprávnených a uhradených nákladov na zateplenie rodinného domu a súčasne sa navrhuje zvýšiť maximálnu možnú výšku príspevku na zateplenie rodinného domu na 8 000 eur v závislosti od dosiahnutej hodnoty súčiniteľa prechodu tepla stavebných konštrukcií a v závislosti od dosiahnutej hodnoty potreby tepla na vykurovanie rodinného domu. Tieto legislatívne úpravy majú motivovať vlastníkov rodinných domov k ich obnove, čím sa zvýši počet obnovených rodinných domov v Slovenskej republike.

Úprava súčasne reaguje aj na zvyšujúce sa požiadavky na energetickú hospodárnosť budov, ktoré vyžadujú realizáciu významnejšej obnovy a výmeny stavebných konštrukcií, t. j. zväčšenie rozsahu stavebných prác a použitie kvalitnejších stavebných materiálov a výrobkov súvisiacich s obnovou rodinného domu.

 

K bodu 2:

Navrhuje sa doplniť do oprávnených nákladov za zhotovenie zateplenia rodinného domu možnosť započítať aj náklady za výmenu zdroja tepla, nakoľko pri starších rodinných domoch je zdroj tepla často neefektívny a neekologický. Realizáciou väčšieho objemu energeticky úsporných opatrení, a to uskutočnením stavebných úprav vrátane efektívneho využívania zdrojov energie rodinného domu, sa zlepšia tepelnotechnické vlastnosti stavebných konštrukcií, zníži sa energetická náročnosť, znížia sa výdavky domácností na energie a taktiež sa predĺži životnosť rodinného domu.

Nákladmi za výmenu zdroja tepla sa rozumejú náklady na obstaranie samotného zariadenia vrátane nákladov za demontáž pôvodného zariadenia a montáž nového zariadenia ako aj súvisiace náklady, ktoré sú nevyhnutné pre samotné fungovanie zdroja tepla, napr. úprava pripojenia, odvodu splodín a pod. Inštalovanie zdroja tepla s primeranými technickými parametrami má pozitívny vplyv na energetickú hospodárnosť rodinného domu.

 

K bodu 3:

Inštalácia malých zdrojov tepla v rodinných domoch, ktoré využívajú na výrobu tepla obnoviteľné zdroje energie je už v súčasnosti podporovaná prostredníctvom národného projektu „Zelená domácnostiam“, a to z prostriedkov Operačného programu Kvalita životného prostredia. Z dôvodu zamedzenia duplicitného financovania toho istého zdroja tepla z verejných prostriedkov a prostriedkov Európskej únie sa navrhuje doplniť ustanovenie podľa ktorého náklady za výmenu zdroja tepla nebude možné započítať do oprávnených nákladov zateplenia rodinného domu, ak boli uplatnené v rámci iných podporných programov.

 

K bodu 4:

Na konanie o poskytnutí príspevku na zateplenie rodinného domu sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní, pričom účastníkom konania je vlastník rodinného domu a ostatní spoluvlastníci. Z dôvodu administratívneho zjednodušenia písomnej komunikácie s účastníkmi konania sa v prípade rodinného domu v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov navrhuje konať len s jedným z manželov, pričom ten musí byť druhým manželom splnomocnený na zastupovanie v konaní o poskytnutí príspevku a prijímanie doručovaných písomností týkajúcich sa konania. Podpis druhého manžela na písomnom plnomocenstve musí byť úradne osvedčený.

 

K bodu 5:

Cieľom navrhovanej zmeny je spresniť podmienku, ktoré stavebné konštrukcie rodinného domu majú spĺňať požiadavky tepelnoizolačných vlastností stavebných konštrukcií preukázaním hodnoty súčiniteľa prechodu tepla stavebných konštrukcií podľa slovenskej technickej normy. Z hľadiska posudzovania splnenia tejto podmienky je podstatná kontrola obnovených stavebných konštrukcií alebo vymenených stavebných konštrukcií, a to z toho dôvodu, že príspevok možno poskytnúť na zateplenie obvodového plášťa, strechy, podlahy a stropu medzi vykurovaným a nevykurovaným priestorom a na výmenu vonkajších otvorových konštrukcií.

 

K bodu 6:

Navrhovaným doplnením ustanovenia sa spresňuje podmienka uvedená v bode 5, ktoré stavebné konštrukcie majú spĺňať minimálne požiadavky na tepelnoizolačné vlastnosti stavebných konštrukcií. Z uvedeného dôvodu sa pri neobnovených stavebných konštrukciách alebo nevymenených stavebných konštrukciách požaduje splnenie aspoň maximálnej hodnoty súčiniteľa prechodu tepla stavebných konštrukcií podľa slovenskej technickej normy.

 

K bodu 7:

Navrhuje sa zvýšiť celkovú podlahovú plochu pri viacpodlažnom rodinnom dome na 300 m2. Potreba tejto úpravy vyplynula z aplikačnej praxe, nakoľko predmetom podpory sú rodinné domy, ktoré boli dané do užívania aspoň 10 rokov pred realizáciou opatrení na zlepšenie energetickej hospodárnosti rodinného domu, teda skolaudované pred rokom 2005.

 

K bodu 8:

Štátny fond rozvoja bývania poskytuje podporu vo forme zvýhodneného úveru na rozširovanie a zveľaďovanie bytového fondu od roku 1996, a preto predmetom podpory môžu byť aj rodinné domy, ktorých obstaranie bolo zabezpečené zo zdrojov Štátneho fondu rozvoja bývania avšak z hľadiska tepelnotechnických požiadaviek už nespĺňajú prísnejšie požiadavky na energetickú hospodárnosť budov.

 

 

 

K bodu 9:

Navrhuje sa predĺžiť lehotu na predloženie alebo odoslanie listinnej podoby žiadosti o príspevok vytlačenej z elektronickej podoby vrátane príloh ministerstvu z 5 pracovných dní na 10 pracovných dní. Cieľom úpravy je vytvoriť dostatočný časový priestor pre žiadateľa na skompletizovanie všetkých požadovaných dokladov k žiadosti o príspevok, ktoré je žiadateľ povinný spolu so žiadosťou predložiť alebo doručiť ministerstvu.

 

K bodu 10:

Legislatívno-technická úprava.

 

K bodu 11:

V súvislosti s možnosťou poskytovateľa príspevku na zateplenie rodinného domu vyhlásiť otvorenú výzvu na predkladanie žiadostí o príspevok, resp. výzvu v ktorej lehota na predkladanie žiadostí o príspevok je dlhšia ako 30 kalendárnych dní, je zámerom navrhovanej úpravy umožniť poskytovateľovi ako správnemu orgánu zastaviť konanie o poskytnutí príspevku, ak žiadateľ nedoručí ministerstvu listinnú podobu žiadosti o príspevok vrátane príloh v lehote do 30 pracovných dní od zaevidovania elektronickej podoby žiadosti o príspevok. V prípade nedoručenia listinnej podoby žiadosti o príspevok vrátane príloh nie je možné posúdiť splnenie zákonných podmienok pre poskytnutie príspevku a pokračovať v konaní.

 

K bodu 12:

Úpravou sa predĺži maximálna lehota pre žiadateľa na doplnenie chýbajúcich príloh vyznačených v doručenej žiadosti o príspevok z 5 pracovných dní na 10 pracovných odo dňa doručenia výzvy ministerstva. Dôvodom úpravy je vytvoriť dostatočný časový priestor pre žiadateľa na doplnenie chýbajúcich dokladov pre posúdenie splnenia všetkých zákonných podmienok pre poskytnutie príspevku. Po márnom uplynutí lehoty určenej vo výzve alebo ak nebudú doplnené všetky chýbajúce prílohy žiadosti o príspevok, ministerstvo prebiehajúce konanie zastaví.

 

K bodu 13:

Navrhuje sa doplniť ďalší dôvod pre zastavenie konania o poskytnutí príspevku.

Žiadateľovi, ktorý podá žiadosť o príspevok pred realizáciou zateplenia rodinného domu, ministerstvo po posúdení splnenia zákonných podmienok vydá rozhodnutie o prerušení konania v rámci ktorého rezervuje na predmetný rodinný dom finančné prostriedky vo výške zodpovedajúcej maximálnej možnej výške príspevku.

Ak by vlastník podal žiadosť o poskytnutie príspevku na ten istý rodinný dom v rámci ďalších výziev na predkladanie žiadostí, nebolo by možné pokračovať v konaní až do ukončenia konania o prvej podanej žiadosti.

Z uvedeného dôvodu sa navrhuje, že v prípade ak žiadateľ podá žiadosť o poskytnutie príspevku na zateplenie rodinného domu, pričom na zateplenie toho istého rodinného domu už ministerstvo rezervovalo finančné prostriedky, ministerstvo konanie o poskytnutí príspevku zastaví.

 

K bodu 14:

Navrhuje sa, aby ministerstvo vo výzve na predkladanie žiadostí stanovilo technické parametre zdroja tepla, ktoré musí zdroj tepla spĺňať aby mohli byť náklady na jeho výmenu zahrnuté medzi oprávnené náklady pre poskytnutie príspevku. Nastavením technických parametrov zdroja tepla je možné motivovať vlastníkov rodinných domov k inštalácii zariadenia s vyššou účinnosťou ako aj pozitívnejším vplyvom na životné prostredie.

 

K bodu 15:

Navrhovaným ustanovením sa pre ministerstvo zavádza povinnosť zverejniť zoznam s uvedením identifikačných údajov rodinného domu, na ktorého zateplenie bol poskytnutý príspevok. Verejnosť ako aj iný poskytovatelia podpory na národnej úrovni tak budú mať možnosť získať informácie o podporených rodinných domoch.

 

K bodom 16 až 19:

Navrhuje sa odobrať inšpektorovi poverenému výkonom štátneho dozoru oprávnenie udeľovať poriadkové pokuty a toto oprávnenie udeliť priamo Štátnej energetickej inšpekcii. Štátna energetická inšpekcia tak okrem pokút za správne delikty bude môcť ukladať aj poriadkové pokuty.

 

K bodu 20:

Doplnenie uvedeného ustanovenia spresňuje účinnosť ustanovení zákona v konaní o poskytnutí príspevku. Taktiež upravuje spresnenie účinnosti ustanovenia týkajúceho sa splnenia podmienky výmeny otvorových konštrukcií uskutočnenej zhotoviteľom, ktorý má vydanú licenciu na zabudovanie vonkajších otvorových konštrukcií do stavby.

 

Čl. II

Ustanovenie upravuje účinnosť zákona.

 

 

 

Bratislava 1. február 2017

 

 

 

 

Robert Fico, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

Arpád Érsek, v. r.

minister dopravy a výstavby

Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 950

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: