Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

143/2017 Z. z.

najpravo.sk • 14.6. 2017, 18:58

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

 

Zákonom č. 378/2015 Z. z. o  dobrovoľnej vojenskej príprave a  o  zmene a  doplnení niektorých zákonov (ďalej len  „zákon č. 378/2015 Z. z.“),  ktorý nadobudol účinnosť 2. januára 2016, sa vytvorilo potrebné právne prostredie, v  ktorom sa občanom Slovenskej republiky  umožňuje absolvovať vojenský výcvik a v rámci dobrovoľnej vojenskej prípravy sa tak pripraviť na prípadnú obranu Slovenskej republiky. Zároveň sa vytvorili podmienky na obnovenie tvorby záloh ozbrojených síl Slovenskej republiky v stave bezpečnosti z  radov mladých registrovaných občanov, a to na báze dobrovoľnosti. Zákonom č. 378/2015 Z. z. sa  reagovalo aj na aktuálny vývoj bezpečnostnej situácie vo svete.

 

Dôvodom  vypracovania  novely  zákona č. 378/2015 Z. z je predovšetkým vytvoriť  dostatočne a prirodzene atraktívne podmienky na to, aby sa v príprave registrovaných občanov a ďalších občanov Slovenskej republiky na prípadnú obranu vlasti a v následnej tvorbe záloh ozbrojených síl Slovenskej republiky mohlo na báze dobrovoľnosti pokračovať aj naďalej. Finančný príspevok vojakovi dobrovoľnej vojenskej prípravy sa z 2,25 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu za každý deň výkonu dobrovoľnej vojenskej prípravy navrhuje navýšiť na 3,75 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu za každý deň výkonu dobrovoľnej vojenskej prípravy.

 

Návrh zákona za účelom zefektívnenia a spružnenia výkonu dobrovoľnej vojenskej prípravy rovnako reaguje na poznatky aplikačnej praxe zo zrealizovaného projektu dobrovoľnej vojenskej prípravy v roku 2016, ako aj na poznatky získané z uskutočnených výskumov medzi absolventami dobrovoľnej vojenskej prípravy.

 

Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Negatívny vplyv bude v plnom rozsahu krytý z limitov stanovených v kapitole Ministerstva obrany Slovenskej republiky na roky 2017 až 2020. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv, ktorý sa prejaví zvýšením disponibilných príjmov tých občanov Slovenskej republiky, ktorí sa rozhodnú absolvovať dobrovoľnú vojenskú prípravu. Návrh zákona bude mať tiež pozitívny sociálny vplyv v oblasti sociálnej exklúzie, a to predovšetkým u mladých ľudí hľadajúcich si uplatnenie na trhu práce. 

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nemá byť predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

 

Neexistujú prekážky sprístupnenia materiálu podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

 

 

B. Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodom 1 a 2

Vzhľadom na zhodnotenie opodstatnenosti doby trvania dobrovoľnej vojenskej prípravy sa navrhuje túto dobu skrátiť zo súčasných 12 týždňov na 11 týždňov. V tejto súvislosti a v záujme zabezpečenia flexibility pri určovaní náplne dobrovoľnej vojenskej prípravy sa tiež navrhuje, aby sa základný vojenský výcvik a odborný výcvik, ktorý absolvuje každý vojak dobrovoľnej vojenskej prípravy, uskutočňoval bez zákonom stanovenej dĺžky ich trvania. Pri zachovaní celkovej doby trvania dobrovoľnej vojenskej prípravy bude dĺžka základného vojenského výcviku a odborného výcviku môcť byť upravená tak, aby zohľadňovala rozdielne potreby v odbornej príprave pre vybrané funkcie v zálohách ozbrojených síl Slovenskej republiky a zároveň vyhovovala potrebám a možnostiam výcvikového zariadenia, v ktorom sa okrem dobrovoľnej vojenskej prípravy uskutočňuje aj prípravná štátna služba profesionálnych vojakov.

 

K bodu 3

               Navrhovanou úpravou sa umožňuje veliteľovi výcvikového zariadenia flexibilnejšie určovať členenie výcvikového dňa tak, aby v prípade potreby nemusel každý výcvikový deň obsahovať čas výcviku. V praxi pôjde najmä o výcvikové dni, ktoré pripadajú na sobotu, nedeľu alebo sviatok, ktorý je dňom pracovného pokoja, prípadne iné dni, kedy je z pohľadu rozvrhnutia výcvikového týždňa a režimu výcvikového zariadenia účelnejšie výcvik vojakov dobrovoľnej vojenskej prípravy nevykonávať.

 

K bodu 4

Navrhuje sa, z dôvodu zvýšenia atraktivity a motivácie,  výšku finančného príspevku, ktorý patrí vojakovi dobrovoľnej vojenskej prípravy za každý deň výkonu dobrovoľnej vojenskej prípravy, upraviť na 3,75 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu.

 

K čl. II

Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. júla 2017.

 

 

Bratislava 22. februára 2017

 

 

 

Robert Fico, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

Peter Gajdoš, v. r.

minister obrany Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 914

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: