Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Proces zmien v obchodnom registri už začína

najpravo.sk • 12.4. 2018, 18:08

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predložilo na najbližšie rokovanie vlády Slovenskej republiky materiál s názvom „Návrh opatrení na zlepšenie fungovania obchodného registra“. Zlepšenie fungovania obchodného registra deklaroval aj nový minister spravodlivosti Gábor Gál. Uviedol, že "Ide o rad opatrení, ktoré môžu jednak odbremeniť súdy od administratívnej agendy a zároveň prispieť aj k významnému zlepšeniu podnikateľského prostredia.".

Pre užívateľa resp. verejnosť by mal priniesť reformný zámer a projekt obchodného registra nasledovné služby:

  • elektronický prístup ku všetkým údajom z obchodného registra, ktoré budú sprístupnené vo forme otvorených údajov a budú právne záväzné,
  • ergonomické užívateľské prostredie obchodného registra, ktoré bude spĺňať princípy tzv. „users experience“,
  • intuitívne vyhľadávanie v obchodnom registri s následným prehľadným výsledkom vyhľadávania,
  • profil obchodnej spoločnosti by mal obsahovať relevantné registrované informácie, logicky zoradené, históriu zmien, vrátane profilu zainteresovaných osôb, elektronickú podobu listín a informácie o prebiehajúcich súdnych konaniach voči obchodnej spoločnosti,
  • pre záujemcov o sledovanie vybraných obchodných spoločností, napr. obchodných partnerov, bude možné nastaviť notifikácie o zmenách vo vybraných obchodných spoločnostiach (tzv. newsfilter o obchodných spoločnostiach),
  • obchodný register bude dostupný vo vybraných jazykoch Európskej Únie.

Základnými tézami navrhovaných opatrení sú:

1. efektívna oprava neaktuálnych údajov zapísaných v obchodnom registri a prijatie opatrení zameraných na riešenie (výmaz) zapísaných osôb, ktoré vo vzťahu k obchodnému registru neplnia svoje zákonné povinnosti,

Bude potrebné realizovať opatrenia zamerané na odstránenie chybovosti a nekorektnosti údajov zapísaných v obchodnom registri, najmä prostredníctvom stotožnenia zapísaných údajov využitím hodnôt referenčných údajov z referenčných registrov, ako aj prostredníctvom skúmania plnenia zákonných podmienok registrácie. Tieto opatrenia vyústia do tzv. čistenia údajov obchodného registra a do postupov registrového súdu, kde sa zapísané osoby nespĺňajúce podmienky registrácie (napr. obchodné spoločnosti, ktoré majú v súčasnosti stále vedené základné imanie v slovenských korunách) vymažú z obchodného registra z úradnej povinnosti (výmaz tzv. mŕtvych obchodných spoločností), pri rešpektovaní ochrany možných veriteľov takýchto obchodných spoločností, ako aj opatrení zameraných na boj proti daňovým podvodom.

2. elektronizácia procesov súvisiacich s registráciou údajov v obchodnom registri zavedením výlučnej elektronickej podoby podávania návrhov na zápis, zmenu a  výmaz údajov z obchodného registra na súd a úplná elektronizácia zbierky listín,

Navrhuje sa, aby návrh do obchodného registra bolo možné podávať na súd už len výlučne elektronicky. Pre osoby, ktoré možnosťami elektronickej komunikácie v prvej fáze realizácie navrhovaných opatrení nebudú disponovať, zostane zachovaná možnosť podať návrh do obchodného registra najmä prostredníctvom advokáta, notára alebo prostredníctvom jednotného kontaktného miesta.

3. efektívnejšie prepojenie obchodného registra s referenčnými registrami ako predpoklad pre právnu záväznosť údajov o zapísaných osobách na internete,

Pre zapisované osoby môže byť dodatočnou administratívnou záťažou aj okolnosť súvisiaca so zmenou priezviska spoločníka napr. v spoločnosti s ručením obmedzeným. Konkrétne, ak spoločníčka spoločnosti s ručením obmedzeným uzavrie manželstvo a zmení si priezvisko, zapísanej osobe nezostane nič iné, ako dať tento údaj zapísať návrhom do obchodného registra podaným súdu. Moderné informačné technológie by mali byť pripravené na prípady opakovaného dokladania alebo preukazovania určitých skutočností rôznym orgánom, mali by tak eliminovať a vytvoriť efektívnejšiu interkonektivitu zdrojových registrov s referenčnými registrami na tej úrovni, že odpadne viacero obdobných administratívnych záťaží spojených s nevyhnutnosťou viacnásobnej registrácie údajov na viacerých miestach.

4. odbremenenie registrových súdov od registračnej agendy presunom jej významnej časti na externých registrátorov,

Pri advokátoch výsledky analýzy poukázali na to, že by mohli vykonávať činnosť externého registrátora. Avšak, aj keď formálne spĺňali značné množstvo predpokladov na výkon takejto činnosti, bolo potrebné prihliadnuť najmä na riziko vzniku možného konfliktu záujmov. Integrované obslužné miesta a jednotné kontaktné miesta by za splnenia určitých okolností boli vhodným variantom externého registrátora. Z analýzy vyplynulo, že hlavným nedostatkom tohto variantu potenciálnych externých registrátorov je v súčasnosti nedostatočne odborne pripravený personálny substrát a z toho vyplývajúca absencia právnej istoty a poskytovania dostatočného proklientského prístupu. Pri správcoch konkurznej podstaty analýza poukázala na fakt, že ich činnosť je úzko a špecificky zameraná na agendu insolvenčného konania, ktoré je z hľadiska obsahu značne odlišné od konaní súvisiacich s obchodným registrom. Rovnako pri správcoch, aj pri súdnych exekútorov z analýzy vyplynulo, že pridanie ďalšej, navyše obsahovo úplne odlišnej agendy k  agende súdneho exekútora zameranej na nútený výkon exekučných titulov, by mohlo viesť k ich neprimeranému zaťaženiu a vyžiadalo by si ich predchádzajúcu odbornú prípravu.

Pri skúmaní predpokladov a podmienok na výkon činnosti externého registrátora sa v analýze ako najvhodnejší subjekt pre vykonávanie externých zápisov do obchodného registra javil notár. Základnou výhodou, ktorá hovorila v prospech notára, je predchádzajúca participácia a s tým súvisiace skúsenosti Notárskej komory Slovenskej republiky pri prvej úprave elektronických služieb obchodného registra (priame prepojenie informačného systému Notárskej komory Slovenskej republiky s obchodným registrom). Notárska komora Slovenskej republiky sa taktiež javila ako technicky aj personálne pripravená prevziať celú škálu úkonov súvisiacich so zápismi do obchodného registra. U notára tiež možno predpokladať proklientský prístup spočívajúci v poskytovaní súvisiacej právnej pomoci zapisovaným subjektom, vo flexibilnom prispôsobení poskytovania služieb notára klientovi (najmä miestna a časová koordinácia, napr. dohodnutie si termínu, možná neformálna telefonická alebo e-mailová vzájomná komunikácia). Tieto výhody môžu priniesť značný  prospech podnikateľom, ktorí by tak vybavili všetky záležitosti týkajúce sa obchodnej spoločnosti u notára v reálnom čase. Okrem toho je potrebné podotknúť, že notári už v podobnej forme koexistujú a spolupôsobia spolu so súdom pri vybavovaní nesporovej dedičskej agendy.

5. optimalizácia sústavy registrových súdov

V súčasnosti je príslušnosť na vedenie obchodného registra zverená ôsmim registrovým súdom (§ 279 ods. 3 Civilného mimosporového poriadku), čo zodpovedá dlhodobému právnemu stavu v rámci organizácie registrových súdov. Táto partikularita prináša viacero odlišností v postupoch jednotlivých súdov, čo pre zapísané osoby predstavuje právnu neistotu a nevyhnutnosť ich nastavovania sa na (špecifickú) rozhodovaciu činnosť viacerých súdov. Zlepšenie predvídateľnosti v postupe pri registrácii údajov umožní opatrenie spočívajúce v znížení počtu registrových súdov.

Do úvahy prichádza riešenie, ktoré by bolo založené na centralizácii registračných konaní na jednom registrovom súde. Zriadením centralizovaného registrového súdu by sa dosiahlo jednotné metodické centrum pre vedenie obchodného registra, ktoré bude zároveň zabezpečovať jednotnú aplikáciu procesných a hmotnoprávnych ustanovení právneho poriadku. Takýto registrový súd by bol špecializovaný najmä na agendu obchodného registra. Konkrétny súd bude zvolený z existujúcej sústavy registrových súdov tak, aby bol primerane dostupný zo všetkých častí Slovenskej republiky.

Dve fázy

Opatrenia na zlepšenie fungovania obchodného registra v súlade s projektom obchodného registra sa navrhujú realizovať v dvoch na seba nadväzujúcich fázach.

Prvá fáza

Konkrétne opatrenia realizované v prvej fáze sú nasledovné:

a) predloženie návrhov právnych predpisov a technických riešení zameraných na efektívnu opravu neaktuálnych údajov zapísaných v obchodnom registri a riešenie zapísaných osôb, ktoré vo vzťahu k obchodnému registru neplnia svoje zákonné povinnosti, najmä prostredníctvom stotožnenia zapísaných údajov využitím hodnôt referenčných údajov z referenčných registrov, ako aj prostredníctvom skúmania plnenia zákonných podmienok registrácie; pre tieto opatrenia možno použiť aj slovné spojenie  „čistenie údajov obchodného registra“,

b) elektronizácia procesov súvisiacich s registráciou údajov v obchodnom registri zavedením výlučnej elektronickej podoby podávania návrhov do obchodného registra na súd,

c) úplná digitalizácia zbierky listín, ktorá umožní zrýchlenie a zefektívnenie vyhľadávania informácií o osobách zapísaných v obchodnom registri,

d) príprava nového informačného systému obchodného registra,

e) príprava potrebnej legislatívy pre aplikáciu opatrení, ktoré budú realizované v druhej fáze.

Druhá fáza

V druhej fáze sa budú realizovať nasledovné opatrenia:

a) vykonanie legislatívnych úprav, týkajúcich sa najmä presunu časti agendy obchodného registra na notárov v postavení externých registrátorov,

b) organizačno-technická optimalizáciu sústavy registrových súdov,

c) implementáciu nového technického riešenia pre platformu, na ktorej je obchodný register prevádzkovaný, vrátane prepracovania elektronických formulárov, ktoré budú integrované s príslušnými referenčnými registrami; to umožní preberanie údajov, ktoré už sú v informačných systémoch verejnej správy k dispozícii a tak výrazne zníži chybovosť zapisovaných údajov, ktoré môžu vznikať najmä pri ich manuálnom prepisovaní alebo opätovnom deklarovaní a súčasne sa zabezpečí právna záväznosť údajov o zapísaných osobách na internete.

Termíny

V súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky sa predpokladá predloženie predmetných návrhov právnej úpravy pokiaľ ide o navrhované opatrenia, ktoré by mali byť realizované v prvej fáze do 31. decembra 2018 a opatrenia, ktoré by mali byť realizované v  druhej fáze do 31. decembra 2020.

Zdroj: Vláda SR
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1373

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: