TlačPoštaZväčšiZmenši

Povinné čistenie obecných chodníkov. Skončí tento socialistický prežitok?

8.1. 2015, 17:50 |  najpravo.sk

Verejná ochrankyňa práv JUDr. Jana Dubovcová podala koncom minulého roka na Ústavný súd návrh na vyslovenie nesúladu niektorých ustanovení cestného zákona s viacerými medzinárodnými dohovormi ako aj samotnou Ústavou Slovenskej republiky.

Ktoré sú napadnuté ustanovenia?

Ombudsmanka považuje za protiústavné ustanovenia zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon), a to konkrétne:

§ 9 ods. 2 zákona

Závady v schodnosti priechodov pre chodcov na miestnych komunikáciách a prejazdných úsekoch ciest cez obce, ako aj závady v schodnosti miestnych komunikácií určených výhradne pre chodcov, sú povinní odstraňovať správcovia miestnych komunikácií. Závady v schodnosti chodníkov priľahlých k nehnuteľnosti, ktorá sa nachádza v súvisle zastavanom území a hraničí s cestou alebo miestnou komunikáciou, sú povinní bez prieťahov odstraňovať vlastníci, správcovia alebo užívatelia nehnuteľností, pokiaľ tieto závady vznikli znečistením, poľadovicou alebo snehom.

§ 9a ods. 4 zákona

Vlastníci, správcovia alebo užívatelia nehnuteľností, ktoré v súvisle zastavanom území hraničia s cestou alebo miestnou komunikáciou, zodpovedajú za škody, ktorých príčinou boli závady v schodnosti na priľahlých chodníkoch, ktoré vznikli znečistením, poľadovicou alebo snehom a neboli bez prieťahov odstránené.

Dedičstvo socialistického zriadenia poslanci nechceli zmeniť

Dubovcová vo svojom návrhu uvádza, že povinnosti, ktoré obsahujú napadnuté ustanovenia sa dostali do slovenského právneho poriadku ako dedičstvo socialistického spoločenského zriadenia, ktoré neposkytovalo prakticky žiadnu ochranu súkromnému vlastníctvu. Poukázala tiež na to, že už v auguste 2014 sa skupina poslancov snažila odstrániť tento protizákonný a protiústavný stav, a to tak, že závady v schodnosti chodníkov sú povinní odstraňovať správcovia miestnych komunikácií, Národná rada SR však v septembri rozhodla, že nebude pokračovať v rokovaní o tomto návrhu zákona po prvom čítaní.

Nútená a povinná práca

Ombudsmanka je toho názoru, že hroziaca sankcia/trest pre vlastníkov, správcov alebo užívateľov nehnuteľností podporuje stotožnenie napadnutej povinnosti s nútenou alebo povinnou prácou, ktorá sa vymáha pod hrozbou trestu a na ktorú sa nazývaná osoba neponúkla dobrovoľne, pričom túto odmieta ako Medzinárodný pakt o občianskych a politických právach a aj Dohovor o nútenej alebo povinnej práci.

K lopate aj s barlami

V návrhu, ktorý už leží na stole Ústavného súdu SR sa ďalej konštatuje, že ustanovenie povinnosti vlastníka nehnuteľnosti odstraňovať bez prieťahov závady v schodnosti chodníkov priľahlých k nehnuteľnosti, pokiaľ tieto závady vznikli znečistením, poľadovicou alebo snehom, teda okolnosťami, na ktoré nemá vplyv, nevyhnutne ovplyvňuje jeho súkromný a rodinný život. Aj keď sa poľadovica alebo sneh môže vyskytnúť iba v určitých ročných obdobiach, znečistenie môže kedykoľvek spôsobiť ktorýkoľvek užívateľ chodníka, ktorý je verejným priestorom. Význam uvedeného ďalej podčiarkuje aj zákonný príkaz „odstraňovať bez prieťahov“, t. j. bez odkladu, okamžite. Napadnuté ustanovenie tak vyžaduje podľa Dubovcovej od vlastníka priľahlej nehnuteľnosti, aby svoje súkromie prakticky 24 hodín denne a počas celého roka prispôsobil svojej schopnosti kedykoľvek (v ktorúkoľvek dennú alebo nočnú hodinu) pristúpiť k odstraňovaniu určených závad v schodnosti chodníka.

„Ak si predstavíme, že uvedený právny stav sa vzťahuje na dotknutých majiteľov nehnuteľností bez ohľadu na ich zdravotný stav (prípadný pobyt v nemocnici), či na ich  pracovné alebo iné rodinné povinnosti mimo miesta, v ktorom sa nachádza nehnuteľnosť, musíme dospieť k záveru, že takto formulovaná povinnosť vlastníka priľahlej nehnuteľnosti, predstavuje zásah do jeho súkromného a rodinného života.“ uvádza v návrhu verejná ochrankyňa práv.

Nie je vlastník ako vlastník

Obmudsmanka ďalej argumentuje, že napadnuté ustanovenia cestného zákona „de facto“ aj „de iure“ rozdeľujú vlastníkov a užívateľov nehnuteľností na dve skupiny, pretože ustanovujú rozdielny režim povinností pre vlastníkov a zároveň užívateľov nehnuteľností, ktoré sa nachádzajú v súvisle zastavanom území a hraničia s cestou alebo miestnou komunikáciou, bez ohľadu na skutočnosť, či ide o fyzické alebo o právnické osoby, a pre vlastníkov a zároveň užívateľov nehnuteľností v súvisle zastavanom území, ktoré sa na takýchto miestach nenachádzajú.

Napadnuté ustanovenie § 9 ods. 2 druhej vety cestného zákona ustanovilo pre vlastníkov a užívateľov nehnuteľností, ktoré sa nachádzajú v zastavanom území a hraničia s cestou alebo miestnou komunikáciou povinnosť, ustanoveným spôsobom sa starať o nehnuteľnosti (chodníky), ktorých vlastníkom je niekto iný (obec). Práva a povinnosti takýchto vlastníkov nehnuteľností a vlastníka chodníku (obec), teda nemajú rovnaký obsah a ani rovnakú ochranu.

Zakladá sa nerovnosť obsahu vlastníckeho práva

"Vlastníci „priľahlých nehnuteľností“ by v demokratickom a právnom štáte nemali trpieť ujmu v nariadených nútených prácach či iných službách iba na tom základe, že sú vlastníci priľahlej nehnuteľnosti, ktorá je však od chodníka, ako vlastníctva iného subjektu, riadne oddelená, postavená na inej parcele, riadne vložená v katastri nehnuteľností a teda evidovaná ako oddelený predmet vlastníctva." konštatuje ombudsmanka

Ústava stanovuje výnimky zo zákazu nútených prác

Čl.18 Ústavy Slovenskej republiky

(1) Nikoho nemožno poslať na nútené práce alebo nútené služby.

(2) Ustanovenie odseku 1 sa nevzťahuje na

a) práce ukladané podľa zákona osobám vo výkone trestu odňatia slobody alebo osobám vykonávajúcim iný trest, nahradzujúci trest odňatia slobody,

b) vojenskú službu alebo inú službu ustanovenú zákonom namiesto povinnej vojenskej služby,

c) službu vyžadovanú na základe zákona v prípade živelných pohrôm, nehôd alebo iného nebezpečenstva, ktoré ohrozuje životy, zdravie alebo značné majetkové hodnoty,

d) konanie uložené zákonom na ochranu života, zdravia alebo práv iných,

e) menšie obecné služby na základe zákona.

Ombudsmanka sa vo svojom návrhu taktiež podrobne venuje odôvodneniu, prečo povinnosť vlastníkov priľahlých nehnuteľností nemožno subsumovať ani pod jednu z výnimiek, ktoré ustanovuje Ústava SR v článku 18 ods. 2. Okrem iného uvádza, že opakujúca sa povinnosť majiteľa „priľahlej nehnuteľnosti“, ktorá trvá počas celého roka je zameraná na schodnosť chodníka a nie primárne na „ochranu života, zdravia alebo práv iných“nie je ju možné považovať ani za „menšiu obecnú službu“.

Zdroj: portal.concourt.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 444
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

 
chodníky

Keďže ústava je nadradená, stačí uplatniť princíp v nej uvedený, čo povinnosť čistiť chodníky urobí nevymáhateľnou.

 
Stano | 29.06.2015 06:37
Pridať článok

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

Nakladanie s majetkom obcí (Seminár)

Podmienky nakladania s majetkom obce upravuje špeciálny zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí. ...

FIDIC - aplikácia zmluvných podmienok v právnom poriadku SR (Seminár)

Prierez zmluvnými podmienkami FIDIC, prienik a rozdiely medzi Červenou a Zelenou knihou a Žltou a ...

ROZHODCOVSKÉ KONANIE v obchodnoprávnych a občianskoprávnych veciach („nespotrebiteľská“ arbitráž) (Seminár)

Rozhodcovské konanie ako jeden z alternatívnych spôsobov riešenia sporov je upravené zákonom ...

Zobraziť všetky Nové pracovné ponuky

Ponúkam

Študent práva – pomocný pracovník v AK (paralegal)

Máte záujem o získanie praktických skúseností v oblasti práva a oboznámenie sa s advokátskym povolaním v praxi?

Zaujímavé odkazy

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Rozhodnutia Najvyššieho súdu Českej republikyhttp://www.nsoud.cz/JudikaturaNS_new/ns_web.nsf/WebSpreadSearch

Modernizovaná stránka vrcholného súdneho orgánu Českej republiky s vyhľadávačom ...

Judikatúra Súdneho dvora Európskej úniehttp://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/

Vyhľadávač rozhodnutí Súdneho dvora Európskej únie.

Registre

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Register občianskych združeníhttp://portal.ives.sk/registre/startoz.do

Register Ministerstva vnútra SR, ktorý obsahuje všetky registrované združenia založené podľa ...

Čítali sme

Na Najvyššom súde zriaďujú informačné centrum pre verejnosťhttps://domov.sme.sk/c/20515110/na-najvyssom-sude-zriaduju-informacne-centrum-pre-verejnost.html

Centrum bude poskytovať informácie o stave súdneho konania vedeného na Najvyššom súde SR jeho ...

V roku 2015 udelilo Slovensko 309 občianstievhttps://domov.sme.sk/c/20514765/v-roku-2015-udelilo-slovensko-309-obcianstiev.html

Najúspešnejšími uchádzačmi o slovenské občianstvo boli občania Ukrajiny.

Kvôli poplašnej správe o bombe na súde polícia obvinila Košičankuhttp://www.teraz.sk/slovensko/kosice-pre-poplasnu-spravu-o-bombe/255691-clanok.html

Obvinenie sa týka telefonátu na tiesňovú linku 112 o údajnom bombovom útoku z dňa 10. ...

Poslanci okolo M. Beblavého navrhujú dvojtýždňovú otcovskú dovolenkuhttp://www.teraz.sk/slovensko/poslanci-okolo-mbeblaveho-navrhuju-dv/255646-clanok.html

V prvom návrhu sa inšpirovali rakúskou legislatívou.

Problémom súdnictva sú nevhodní ľudia, tvrdí poslanec SaShttps://domov.sme.sk/c/20514152/problemom-sudnictva-su-nevhodni-ludia-tvrdi-poslanec-sas.html

Alojz Baránik si nemyslí, že ide len o Štefana Harabina.

Soud je v rodině až to nejzazší řešení, říká odbornice. Startuje nový právní seriál LNhttp://www.lidovky.cz/soud-je-v-rodine-az-to-nejzazsi-reseni-startuje-novy-pravni-serial-ln-12a-/zpravy-domov.aspx?c=A170420_235400_ln_domov_pev

S JUDr. Danielou Kovářovou, autorkou nového seriálu LN Právo a peníze v rodině, o ...

Nové časopisy

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2017

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2017

Bulletin Odboru dokumentácie, analytiky a zahraničných vzťahov Najvyššieho súdu Slovenskej ...

Justičná revue 2/2017

Justičná revue 2/2017

Časopis pre právnu prax.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2017

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2017

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Bulletin slovenskej advokácie 3/2017

Bulletin slovenskej advokácie 3/2017

Časopis Slovenskej advokátskej komory.

Justičná revue 1/2017

Justičná revue 1/2017

Časopis pre právnu prax

Právny obzor 1/2017

Právny obzor 1/2017

Teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: