Štvrtok, 10. október 2024 | meniny má Slavomíra , zajtra Valentína
Svetový deň proti trestu smrti
Predplatné
Štvrtok, 10. október 2024 | meniny má Slavomíra , zajtra Valentína
Svetový deň proti trestu smrti
TlačPoštaZväčšiZmenši

Návrh objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky

najpravo.sk • 24.10. 2011, 20:41

Vyššia disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie sú hlavnými cieľmi nového inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky. Ministerstvo vnútra navrhuje jeho zavedenie v novele zákona o cestnej premávke, ktorá je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Do praxe by sa mohol zaviesť od 1. júla 2012.

Pri tvorbe inštitútu objektívnej zodpovednosti Ministerstvo vnútra SR vychádzalo zo skúseností Maďarska, Rakúska a Francúzska, kde funguje 5 rokov. V týchto krajinách významne prispel k zníženiu počtu dopravných nehôd najmä na obchvatoch miest, kritických úsekoch ciest /označovaných ako nehodové miesta, nehodové úseky a miesta zvýšeného pohybu chodcov a cyklistov/ a na miestach, kde je kontrlovaná najvyššia povolená rýchlosť a prejazd na červenú.

Dokazovanie páchateľa dopravného priestupku je neraz zložité. Vodiči sa totiž často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné páchať v takej miere tzv. latentné priestupky.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný práve držiteľ vozidla - bez ohľadu na osobu vodiča vozidla. Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví rádovo o 30 až 40 percent.

Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý efektívne „núti" vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky - aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a pod.

Zavedením objektívnej zodpovednosti sa však subjektívna zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší - policajti budú naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky.

Každé jedno porušenie pravidiel cestnej premávky budú automaticky zaznamenávať technické prostriedky (predovšetkým tzv. radary). K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém na základe striktného sadzobníka uverejneného v zákone.

Držiteľom vozidiel, voči ktorým bude prostredníctvom objektívnej zodpovednosti uplatnená sankcia za spáchanie správneho deliktu, nebude uložený zákaz činnosti, skutok sa nezapíše do evidencie priestupkov v evidenčnej karte vodiča (čím sa vyhnú povinnému preskúšaniu odbornej spôsobilosti, ak ich spáchajú 3x a dostanú pokutu nad 60 eur) a včas zaplatená sankcia bude pre nich nižšia.

Inštitút objektívnej zodpovednosti sa bude viazať na porušenia pravidiel cestnej premávky, ktorých nedodržanie spôsobuje dopravné nehody s následkami na živote a zdraví a súčasne na tie, ktoré je možné zaznamenať technickými prostriedkami. Pôjde najmä o:

  • rýchlu jazdu ale takisto aj
  • zákaz predchádzania, otáčania a cúvania
  • prejazd cez železničné priecestie
  • zákaz zastavenia a státia
  • zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaného smeru jazdy
  • „stopky"
  • prekročenie maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla

Výška pokút za jednotlivé správne delikty bude striktne určená, policajný orgán nebude oprávnený uložiť inú pokutu ani prihliadať na žiadne okolnosti alebo osobu páchateľa. Napríklad za prekročenie rýchlosti v obci bude hroziť pokuta 15 až 798 eur, mimo obce 30 až 798 eur. Za predchádzanie sa udelí 249 eur, porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 eur. Za prejazd cez železničné priecestie bude hroziť 300 eur, rovnako aj za „stopku". Pokutu až do výšky 798 eur bude možné uložiť za prekročenie maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla.

Ako motivácia riešiť vec v rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti bude držiteľovi vozidla umožnené zaplatiť len 2/3 z celkovej výšky pokuty uloženej v rozkaze - ak tak vykoná do 15 dní odo dňa jeho doručenia. Pokiaľ ju však zaplatí po tejto lehote, musí už uhradiť jej plnú výšku. Zaplatením pokuty sa celá vec ukončuje, bez akéhokoľvek zápisu do evidencie vodičov. Pokutu nebude možné zaplatiť v hotovosti, iba na príslušný bankový účet.

Ako to bude vyzerať v praxi

Keď radar zachytí vozidlo, ktoré napr. prekročí rýchlosť, počítačový program v informačných systémoch podľa evidenčného čísla vylustruje držiteľa vozidla. Policajný orgán (ak sa nepochybne zistí, že delikt bol spáchaný vozidlom konkrétneho držiteľa) mu za spôsobené porušenie zákona uloží rozkazom pokutu. Držiteľ môže prijať objektívnu zodpovednosť, uhradiť pokutu a využiť tak všetky už uvedené pozitívne dopady riešenia veci objektívnou zodpovednosťou. Druhá možnosť je podať proti rozkazu do 15 dní odpor – akúkoľvek námietku. Pokiaľ obsahuje skutočnosti označujúce v požadovanom rozsahu vodiča, ktorý viedol vozidlo držiteľa, vec podozrenia zo spáchania priestupku sa postúpi na rozhodnutie príslušnému okresnému dopravnému inšpektorátu. Konanie sa tak už presúva na vodiča - v rámci vyvodenia subjektívnej zodpovednosti voči nemu mu môže byť uložená pokuta, prípadne aj zákaz činnosti.

Za porušenie pravidiel cestnej premávky budú plne zodpovední aj poslanci, policajti, vojaci či sudcovia. V prípade diplomatov bude skutok odložený, nakoľko sa na nich vzťahuje medzinárodné právo.

Čo v prípade, ak radar presne nezachytí EČV vozidla alebo vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti? 

Policajný orgán udalosť odloží, keďže sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom.

Čo v prípade, ak je držiteľom vozidla právnická osoba?

Objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku /ako držiteľovi vozidla/. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane.

Čo v prípade, ak má držiteľ vozidlo na leasing?

Zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel ako vlastník vozidla. 

Zdroj informácií: www.minv.sk
Ilustračné foto: www.sxc.hu 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2616

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: