TlačPoštaZväčšiZmenši

34/2014 Z. z.

4.5. 2014, 09:43 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bol vypracovaný z vlastnej iniciatívy.

Návrh zákona bol vypracovaný s cieľom zabrániť znižovaniu výmery viníc, ktoré predstavujú významný druh poľnohospodárskej pôdy, ktorý si zaslúži osobitnú ochranu. V súčasnom právnom poriadku Slovenskej republiky je ochrana poľnohospodárskej pôdy riešená v zákone predovšetkým z hľadiska jej kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek. Čo však špeciálne pri viniciach nespĺňa úplne zámer, nakoľko vinice sú zakladané predovšetkým na pôdach s nižším kódom bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek, hoci z hľadiska ich následnej produktivity patria ku špičke.

Návrh bude pôsobiť predovšetkým preventívne a to v tom smere, že odradí prípadných záujemcov od využitia pôvodných viníc na nepoľnohospodárske účely a to doplnením posúdenia pri trvalom odňatí takýchto pozemkov o stanoviská odborných organizácií a tiež samosprávnych orgánov, ktoré zabezpečia historickú kontinuitu a pripravovaný rozvoj regiónu.

Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Osobitná časť

K článku I

K bodu 1

Cieľom predkladanej novely zákona je zvýšiť ochranu viníc a zabrániť ich degradácii a znižovaniu výmery na stanovištiach vhodných pre pestovanie viniča. V ostatných desiatich rokoch sa stalo bežnou praxou, že v prípade viníc vlastník, prípadne užívateľ nezabezpečí ani základnú starostlivosť o tento poľnohospodársky druh pozemku, že sa vinice prestávajú aktívne obhospodarovať a stávajú sa z nich pozemky, ktoré zarastajú náletovými rastlinami ako predpríprava pre stavebné parcely. Cieľom novely je zabrániť špekulatívnemu obchádzaniu platných ustanovení zákona a zabrániť špekulatívnym snahám navrhovateľov, ktorí v prvom kroku žiadajú o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku „vinica" na iný poľnohospodársky druh pozemku, napríklad na záhradu a následne v druhom kroku žiadajú o odňatie poľnohospodárskeho druhu pozemku „záhrada" pre stavebné zámery.

Navrhuje sa, aby pred každou navrhovanou zmenou poľnohospodárskeho druhu pozemku „vinica" dostali priestor na vyjadrenie odborné organizácie rezortu Ústredný kontrolný ústav poľnohospodársky a Výskumný ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy a zaujali odborné stanovisko. Obsahom odborného stanoviska bude zadefinovanie pôdno-klimatických podmienok stanovišťa a vhodnosť pestovania viniča, potreba zachovania druhu pozemku „vinica" vzhľadom na pôdno-klimatické podmienky, ale tiež z hľadiska zachovania historickej vinohradníckej oblasti. V neposlednom rade je nevyhnutne potrebná identifikácia konkrétneho pozemku vinice (parcely CKN) z hľadiska registrovanej vinohradníckej plochy vo „vinohradníckom registri", ktorý podľa zákona o vinohradníctve a vinárstve vedie Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky.

V záujme zachovania prírodného, kultúrneho a historického dedičstva považujeme za nevyhnuté chrániť „vinice" aj v rámci územných plánov obcí (vrátane miest) a regiónov. Navrhuje sa, aby správny orgán – orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v rámci posudzovania návrhu zmeny druhu pozemku „vinica" na iný poľnohospodársky druh pozemku žiadal aj vyjadrenie dotknutej obce, mesta, prípadne samosprávneho kraja, ktorý je obstarávateľom územného plánu regiónu. V hodnotení historických súvislostí a zámerov regionálneho rozvoja bude potrebné vyjadriť akú úlohu zohrávali vinice z hľadiska historického odkazu predkov a tiež zámer ich využitia pri regionálnom rozvoji z hľadiska zvyšovania zamestnanosti prostredníctvom napríklad agroturistiky.

K bodu 2

Navrhuje ustanovenie, ktoré definuje, že o zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku rozhoduje orgán štátnej správy na úseku ochrany poľnohospodárskej pôdy formou rozhodnutia, záväzného stanoviska a stanoviska, ktoré sú spolu s príslušným technickým podkladom (napríklad geometrickým plánom ...) podkladom na vyznačenie zmeny poľnohospodárskeho druhu pozemku v katastri nehnuteľností. V rámci uvedených konaní orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy je zo zákona povinný zabezpečiť uplatnenie zásad ochrany poľnohospodárskej pôdy (podľa § 12), špeciálne najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy a viníc. Navrhuje sa povinnosť zaplatiť odvod za odňatie poľnohospodárskeho druhu pozemku „vinica".

K bodu 3

Do ustanovenia odseku 2 písm. a) sa dopĺňa slovíčko vinice z toho dôvodu, aby bola zvýraznená osobitná ochrana viníc pred ich neuváženým prevádzaním na nepoľnohospodárske využívanie.

K bodom 4 a 5

Ide o legislatívno-technické vyjadrenie textu, ktorý bol v súčasnosti len obsahom písmena l) s rozšírením aj na ochranu viníc.

K bodom 6 a 7

Navrhuje sa, aby orgán štátnej správy, ktorý návrh na odňatie vinice pre stavebné a iné zámery posudzuje dal priestor odborným organizáciám rezortu a obstarávateľom územnoplánovacej dokumentácie obce, mesta, regiónu. Sleduje sa tým ochrana viníc na stanovištiach s vhodnými pôdno-klimatickými podmienkami, ochrana viníc v obciach s históriou vinohradníckych oblastí. Poskytuje sa priestor pre ich vyjadrenie vo veci. V hodnotení historických súvislostí a zámerov regionálneho rozvoja bude potrebné vyjadriť akú úlohu zohrávali vinice z hľadiska historického odkazu predkov a tiež zámer ich využitia pri regionálnom rozvoji z hľadiska zvyšovania zamestnanosti prostredníctvom napríklad agroturistiky.

K bodu 8

V praxi už dlhodobo sledujeme nesprávnu prax najmä stavebných úradov, ktoré v rozpore s ustanoveniami zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy vydávajú stavebné povolenia pre stavby na pôde, ktorá je v katastri nehnuteľností evidovaná ako poľnohospodársky druh pozemku. Preto sa navrhuje doplnenie § 17 zákona o odsek 14, ktorý jednoznačne ustanovuje, že vydaniu stavebného povolenia na poľnohospodárskej pôde predchádza vydanie rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej pôdy.

K bodu 9

Vypúšťajú sa slová výšku odvodu ako nadbytočné, postačuje určiť sadzbu, výška odvodu je v každom konkrétnom prípade rôzna.

K čl. II

Doplnenie ustanovení § 21 a 22 súvisí s potrebou osobitnej ochrany viníc aj pri uplatňovaní niektorých opatrení na usporiadanie vlastníctva k pozemkom. V tomto prípade ide o ich ochranu nielen mimo zastavaného územia obce, ale tiež v intraviláne obcí, kde podľa celosvetových skúseností môžu pôsobiť veľmi pozitívne na rozvoj obce z hľadiska rozvoja turizmu a následných ekonomických prínosov pre obec a región.

K čl. III

Navrhuje sa doplnenie výkonu Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho o vydávanie odborného stanoviska k zmene druhu pozemku vinica a k odňatiu vinice, t. j. pre konania podľa zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy.

K čl. IV

Účinnosť zákona sa navrhuje 1. februára 2014.

Bratislava 16. októbra 2013

Robert Fico

predseda vlády

Slovenskej republiky

Ľubomír Jahnátek

minister pôdohospodárstva

a rozvoja vidieka Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 719
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Nezhody pri hospodárení so spoločnou vecou, petit žaloby podielového spoluvlastníka (§ 139 ods. 2 OZ)

Žalobou podielového spoluvlastníka podanou podľa druhej vety ustanovenia § 139 ods. 2 Občianskeho zákonníka nemožno nahrádzať prejav vôle ...

Nebezpečné prenasledovanie, k znaku dlhodobosti (§ 360a TZ)

Zákonný znak „iného dlhodobo prenasleduje“ u prečinu nebezpečného prenasledovania podľa § 354 ods. 1 Trestného zákonníka (v SR § 360a ...

CSP: K aplikácii § 257 Civilného sporového poriadku

Aplikácia § 257 Civilného sporového poriadku pri rozhodovaní o náhrade trov konania prichádza do úvahy v prípadoch, keď síce sú naplnené ...

Neoprávnený odber plynu; premlčanie

Osoba, která po smrti původního odběratele odebírá v jeho bytě plyn navzdory tomu, že nemá uzavřenou smlouvu o odběru, je přinejmenším ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

B. Bugár: Most-Híd nezahlasuje za tajnú voľbu ústavných sudcovhttp://www.teraz.sk/slovensko/monitor-b-bugar-most-hid-nezahlasuj/419793-clanok.html

Ak niektorý z poslancov zmarí voľbu kandidátov na ústavných sudcov, bude to na jeho ...

O post predsedu protikorupčného úradu je možné uchádzať sa do utorkahttp://www.teraz.sk/slovensko/uv-prihlasky-na-post-predsedu-protik/419765-clanok.html

Voľba sa bude opakovať, pretože parlament dosiaľ predsedu nevybral.

Únia miest Slovenska: Zákon o daniach pripraví mestá o miliónyhttp://www.teraz.sk/ekonomika/unia-miest-slovenska-zakon-o-daniach/419717-clanok.html

Zákon, ktorý schválili poslanci v Národnej rade SR, počíta so zvýšením nezdaniteľnej ...

Fico: Je šanca na to, aby boli zvolení zvyšní kandidáti na sudcov ÚShttp://www.teraz.sk/slovensko/fico-je-sanca-na-to-aby-boli-zvoleni/419633-clanok.html

Na zvolenie potrebného počtu kandidátov vyzval snemovňu aj predseda ÚS Ivan Fiačan.

Plénum bude voliť kandidátov na ústavných sudcov v streduhttp://www.teraz.sk/slovensko/plenum-bude-volit-kandidatov-na-usta/419498-clanok.html

Poslanci budú kandidátov vyberať zo 16 uchádzačov. Pôjde už o piatu voľbu.

Je dôležité, aby sa na prokuratúre zaviedli systémové zmeny, tvrdí Remišováhttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/526336-je-dolezite-aby-sa-na-prokurature-zaviedli-systemove-zmeny-tvrdi-remisova/

V prokuratúre je potrebné nastaviť nové a transparentné pravidlá.

Nové časopisy

Verejné obstarávanie – právo a prax 4/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 4/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

DE IURE 1-2/2019

DE IURE 1-2/2019

DE IURE je časopis Najvyššieho súdu, ktorý vychádza štvrťročne v online verzii a pravidelne ...

Bulletin slovenskej advokácie 9/2019

Bulletin slovenskej advokácie 9/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 6-7/2019

Justičná revue 6-7/2019

Časopis pre právnu prax.

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

PoUtStŠtPiSoNe
: