Najprávo.sk - najlepší právny poradca

34/2014 Z. z.

4.5. 2014, 09:43 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bol vypracovaný z vlastnej iniciatívy.

Návrh zákona bol vypracovaný s cieľom zabrániť znižovaniu výmery viníc, ktoré predstavujú významný druh poľnohospodárskej pôdy, ktorý si zaslúži osobitnú ochranu. V súčasnom právnom poriadku Slovenskej republiky je ochrana poľnohospodárskej pôdy riešená v zákone predovšetkým z hľadiska jej kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek. Čo však špeciálne pri viniciach nespĺňa úplne zámer, nakoľko vinice sú zakladané predovšetkým na pôdach s nižším kódom bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek, hoci z hľadiska ich následnej produktivity patria ku špičke.

Návrh bude pôsobiť predovšetkým preventívne a to v tom smere, že odradí prípadných záujemcov od využitia pôvodných viníc na nepoľnohospodárske účely a to doplnením posúdenia pri trvalom odňatí takýchto pozemkov o stanoviská odborných organizácií a tiež samosprávnych orgánov, ktoré zabezpečia historickú kontinuitu a pripravovaný rozvoj regiónu.

Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Osobitná časť

K článku I

K bodu 1

Cieľom predkladanej novely zákona je zvýšiť ochranu viníc a zabrániť ich degradácii a znižovaniu výmery na stanovištiach vhodných pre pestovanie viniča. V ostatných desiatich rokoch sa stalo bežnou praxou, že v prípade viníc vlastník, prípadne užívateľ nezabezpečí ani základnú starostlivosť o tento poľnohospodársky druh pozemku, že sa vinice prestávajú aktívne obhospodarovať a stávajú sa z nich pozemky, ktoré zarastajú náletovými rastlinami ako predpríprava pre stavebné parcely. Cieľom novely je zabrániť špekulatívnemu obchádzaniu platných ustanovení zákona a zabrániť špekulatívnym snahám navrhovateľov, ktorí v prvom kroku žiadajú o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku „vinica" na iný poľnohospodársky druh pozemku, napríklad na záhradu a následne v druhom kroku žiadajú o odňatie poľnohospodárskeho druhu pozemku „záhrada" pre stavebné zámery.

Navrhuje sa, aby pred každou navrhovanou zmenou poľnohospodárskeho druhu pozemku „vinica" dostali priestor na vyjadrenie odborné organizácie rezortu Ústredný kontrolný ústav poľnohospodársky a Výskumný ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy a zaujali odborné stanovisko. Obsahom odborného stanoviska bude zadefinovanie pôdno-klimatických podmienok stanovišťa a vhodnosť pestovania viniča, potreba zachovania druhu pozemku „vinica" vzhľadom na pôdno-klimatické podmienky, ale tiež z hľadiska zachovania historickej vinohradníckej oblasti. V neposlednom rade je nevyhnutne potrebná identifikácia konkrétneho pozemku vinice (parcely CKN) z hľadiska registrovanej vinohradníckej plochy vo „vinohradníckom registri", ktorý podľa zákona o vinohradníctve a vinárstve vedie Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky.

V záujme zachovania prírodného, kultúrneho a historického dedičstva považujeme za nevyhnuté chrániť „vinice" aj v rámci územných plánov obcí (vrátane miest) a regiónov. Navrhuje sa, aby správny orgán – orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v rámci posudzovania návrhu zmeny druhu pozemku „vinica" na iný poľnohospodársky druh pozemku žiadal aj vyjadrenie dotknutej obce, mesta, prípadne samosprávneho kraja, ktorý je obstarávateľom územného plánu regiónu. V hodnotení historických súvislostí a zámerov regionálneho rozvoja bude potrebné vyjadriť akú úlohu zohrávali vinice z hľadiska historického odkazu predkov a tiež zámer ich využitia pri regionálnom rozvoji z hľadiska zvyšovania zamestnanosti prostredníctvom napríklad agroturistiky.

K bodu 2

Navrhuje ustanovenie, ktoré definuje, že o zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku rozhoduje orgán štátnej správy na úseku ochrany poľnohospodárskej pôdy formou rozhodnutia, záväzného stanoviska a stanoviska, ktoré sú spolu s príslušným technickým podkladom (napríklad geometrickým plánom ...) podkladom na vyznačenie zmeny poľnohospodárskeho druhu pozemku v katastri nehnuteľností. V rámci uvedených konaní orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy je zo zákona povinný zabezpečiť uplatnenie zásad ochrany poľnohospodárskej pôdy (podľa § 12), špeciálne najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy a viníc. Navrhuje sa povinnosť zaplatiť odvod za odňatie poľnohospodárskeho druhu pozemku „vinica".

K bodu 3

Do ustanovenia odseku 2 písm. a) sa dopĺňa slovíčko vinice z toho dôvodu, aby bola zvýraznená osobitná ochrana viníc pred ich neuváženým prevádzaním na nepoľnohospodárske využívanie.

K bodom 4 a 5

Ide o legislatívno-technické vyjadrenie textu, ktorý bol v súčasnosti len obsahom písmena l) s rozšírením aj na ochranu viníc.

K bodom 6 a 7

Navrhuje sa, aby orgán štátnej správy, ktorý návrh na odňatie vinice pre stavebné a iné zámery posudzuje dal priestor odborným organizáciám rezortu a obstarávateľom územnoplánovacej dokumentácie obce, mesta, regiónu. Sleduje sa tým ochrana viníc na stanovištiach s vhodnými pôdno-klimatickými podmienkami, ochrana viníc v obciach s históriou vinohradníckych oblastí. Poskytuje sa priestor pre ich vyjadrenie vo veci. V hodnotení historických súvislostí a zámerov regionálneho rozvoja bude potrebné vyjadriť akú úlohu zohrávali vinice z hľadiska historického odkazu predkov a tiež zámer ich využitia pri regionálnom rozvoji z hľadiska zvyšovania zamestnanosti prostredníctvom napríklad agroturistiky.

K bodu 8

V praxi už dlhodobo sledujeme nesprávnu prax najmä stavebných úradov, ktoré v rozpore s ustanoveniami zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy vydávajú stavebné povolenia pre stavby na pôde, ktorá je v katastri nehnuteľností evidovaná ako poľnohospodársky druh pozemku. Preto sa navrhuje doplnenie § 17 zákona o odsek 14, ktorý jednoznačne ustanovuje, že vydaniu stavebného povolenia na poľnohospodárskej pôde predchádza vydanie rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej pôdy.

K bodu 9

Vypúšťajú sa slová výšku odvodu ako nadbytočné, postačuje určiť sadzbu, výška odvodu je v každom konkrétnom prípade rôzna.

K čl. II

Doplnenie ustanovení § 21 a 22 súvisí s potrebou osobitnej ochrany viníc aj pri uplatňovaní niektorých opatrení na usporiadanie vlastníctva k pozemkom. V tomto prípade ide o ich ochranu nielen mimo zastavaného územia obce, ale tiež v intraviláne obcí, kde podľa celosvetových skúseností môžu pôsobiť veľmi pozitívne na rozvoj obce z hľadiska rozvoja turizmu a následných ekonomických prínosov pre obec a región.

K čl. III

Navrhuje sa doplnenie výkonu Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho o vydávanie odborného stanoviska k zmene druhu pozemku vinica a k odňatiu vinice, t. j. pre konania podľa zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy.

K čl. IV

Účinnosť zákona sa navrhuje 1. februára 2014.

Bratislava 16. októbra 2013

Robert Fico

predseda vlády

Slovenskej republiky

Ľubomír Jahnátek

minister pôdohospodárstva

a rozvoja vidieka Slovenskej republiky 


Najprávo.sk - najlepší právny poradca