Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
Predplatné
Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
TlačPoštaZväčšiZmenši

441/2012 Z. z.

Admin 3 • 3.2. 2013, 21:23

Dôvodová správa + spoločná správa výborov

A. Všeobecná časť

Navrhuje sa zrušiť Kompetenčné centrum finančných operácií, ktoré ako preddavková organizácia napojená na rozpočet Finančného riaditeľstva SR, zabezpečovalo administratívnu a informatickú podporu orgánom finančnej správy a jeho kompetencie sa presúvajú na Finančné riaditeľstvo SR. V súvislosti s touto zmenou je potrebné upraviť aj vybrané súvisiace právne predpisy. Navrhuje sa presunúť správu informačných systémov finančnej správy na Ministerstvo financií SR.

Ďalej sa navrhuje presunúť sídlo Finančného riaditeľstva SR do Banskej Bystrice.

Rovnako sa navrhuje zrušiť zákon o finančnej správe z dôvodu posúdenia opodstatnenosti zlúčenia daňových úradov a colných úradov.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, na zamestnanosť, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 31. decembra 2012, okrem čl. I až III a čl. IV bodov 1 až 7, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2013.

 

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodom 1 až 3, 6 a 10 až 15

Navrhuje sa zrušiť Kompetenčné centrum finančnej správy s cieľom racionalizácie organizačnej štruktúry finančnej správy. V súvislosti s týmto zrušením sa časť kompetencií presúva na Finančné riaditeľstvo SR. Rovnako je potrebné vykonať legislatívno-technické úpravy vybraných ustanovení.

K bodom 4, 7 a 16

Navrhuje sa presunúť správu informačných systémov finančnej správy späť na Ministerstvo financií SR, keďže sa neosvedčil presun tak zložitej a komplexnej agendy, akou je správa informačných systémov na nižší stupeň (finančné riaditeľstvo). V záujme zachovania právnej istoty sa navrhuje prechodné ustanovenie k úprave presunu správy informačných systémov na ministerstvo financií.

K bodu 5

Navrhuje sa presunúť sídlo Finančného riaditeľstva SR do Banskej Bystrice. Sídlo finančného riaditeľstva sa presúva z dôvodu optimalizácie priestorového rozmiestnenia finančnej správy.

K bodom 8 a 9

Aktualizujú sa poznámky pod čiarou.

K čl. II

K bodom 1 a 3

V súvislosti so zrušením Kompetenčného centra finančných operácií je potrebné upraviť nasledovné ustanovenia tohto predpisu.

K bodu 2

Navrhovaná zmena je zosúladením právnej úpravy § 100 ods. 4 zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov s právnou úpravou § 130 ods. 5 Zákonníka práce. Predmetný návrh umožňuje vytvoriť jednotný postup pri vydávaní dokladu o mzde, resp. funkčnom plate, pri jeho vyúčtovaní elektronickými prostriedkami, v prostredí jedného zamestnávateľa a služobného úradu, ktorý zamestnáva štátnych zamestnancov, zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a napr. colníkov.

K čl. III

K bodu 1

Ide o odstránenie nezrovnalosti v súvislosti s ustanovením postavenia, organizácie, právomoci a pôsobnosti Finančného riaditeľstva SR v zákone č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva.

K bodom 2 a 3

Zákonom č. 331/2011 Z. z., ktorý v čl. VI novelizoval zákon č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, s účinnosťou od 1. 1. 2012 došlo k zmene v kompetencii pri vykonávaní operatívno-pátracej činnosti, a to z určených organizačných útvarov colnej správy na určených colníkov Kriminálneho úradu finančnej správy. V súvislosti s bodom 32 Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 až 2016 (Program boja proti korupcii vo finančnej správe) sa navrhuje, aby operatívno-pátraciu činnosť vykonávali aj určení pracovníci Finančného riaditeľstva SR, ktorí ju v súlade s navrhovaným § 4 ods. 3 písm. ac) zákona č. 333/2011 Z. z. a § 31 ods. 2 zákona č. 652/2004 Z. z. budú využívať na odhaľovanie, zisťovanie, dokumentovanie a preverovanie porušovania povinností pracovníkov finančnej správy pri výkone štátnej služby alebo práce vo verejnom záujme.

K bodu 4

Táto úprava sa navrhuje v súvislosti so zrušením Kompetenčného centra finančných operácií a presunom kompetencie prevádzkovateľa informačných systémov na Finančné riaditeľstvo SR.

K čl. IV

K bodom 1 až 3

Aktualizujú sa poznámky pod čiarou.

K bodu 4

Navrhuje sa zosúladiť znenie právnej úpravy postavenia štatutárov jednotlivých orgánov finančnej správy (§ 5 ods. 4 zákona č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva, § 9 ods. 6 zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti colníctva).

K bodu 5

Zmena pôsobnosti Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty je navrhovaná z dôvodu zabezpečenia jednotnej správy daní všetkých špecifických a veľkých daňových subjektov na celom území Slovenskej republiky.

K bodu 6

Upravujú sa písmená obsahujúce kompetencie, ktoré vykonáva Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty.

K bodu 7

V súvislosti s bodom 5 sa navrhuje prechodné ustanovenie.

K bodu 8

Navrhuje sa zrušiť zákon č. 354/2011 Z. z. o finančnej správe vzhľadom na to, že v súvislosti s prijatým harmonogramom implementácie informačných systémov finančnej správy sa navrhuje odložiť realizáciu zlúčenia daňových úradov a colných úradov, a to až po posúdení opodstatnenosti ich zlúčenia.

K čl. VI

Navrhuje sa, aby bol zákon účinný od 31. decembra 2012, okrem čl. I až III a čl. IV bodov 1 až 7, ktorých účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2013.

Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 28. septembra 2012.

Robert Fico, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

Peter Kažimír, v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky

 

S p o l o č n á    s p r á v a

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.

I.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 282 z 23. októbra 2012 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :

- Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet

- Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky

- Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj

II.

Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.

III.

K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:

1. Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi

- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 109 zo dňa 15. novembra 2012)

2. Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť

- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 147 zo dňa 20. novembra 2012)

3. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o predloženom návrhu nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný. Z celkového počtu 12 poslancov - členov výboru boli prítomní 6 poslanci.

IV.

Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:

1. V čl. I sa za doterajší bod 12 vkladá nový bod 13, ktorý znie:

„13. V § 4 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Viceprezidenta finančnej správy na návrh prezidenta vymenúva a odvoláva minister.".".

Bod 13 nadobúda účinnosť 1. januára 2013, čo sa premietne do ustanovenia čl. V.

Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.

Dopĺňa sa spôsob ustanovenia viceprezidenta finančnej správy do jeho funkcie.

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Gestorský výbor odporúča schváliť.

2. V čl. I sa za doterajší bod 13 vkladajú nové body 14 a 15, ktoré znejú:

„14. V § 5 ods. 3 písmeno h) znie:

„h) plní a zabezpečuje úlohy v oblasti odhaľovania trestných činov spáchaných v súvislosti s porušením daňových predpisov v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní alebo colných predpisov a zisťovania ich páchateľov,".

15. V § 5 ods. 3 sa za písmeno h) vkladá nové písmeno i), ktoré znie:

„i) plní a zabezpečuje úlohy v oblasti vyšetrovania trestných činov spáchaných v súvislosti s porušením daňových predpisov v oblasti dane z pridanej hodnoty pri dovoze a spotrebných daní alebo colných predpisov a zisťovania ich páchateľov,".".

Doterajšie písmená i) až o) sa označujú ako písmená j) až p).

Body 14 a 15 nadobúdajú účinnosť 1. januára 2013, čo sa premietne do ustanovenia čl. V.

Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.

V nadväznosti na zlúčenie colnej a daňovej správy, ako aj v súlade s prioritami finančnej správy a akčného plánu boja proti daňovým podvodom má Kriminálny úrad finančnej správy odhaľovať závažné prípady porušovania colných a daňových predpisov. V rámci toho je nutné, aby vecná pôsobnosť v odhaľovaní trestných činov súvisiacich s porušením daňových predpisov nebola limitovaná len na dani z pridanej hodnoty pri dovoze, ale aby mal plné kompetencie pri odhaľovaní dane z pridanej hodnoty aj v intrakomunitárnej, resp. vnútroštátnej oblasti.

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Gestorský výbor odporúča schváliť.

3. V čl. I doterajšom bode 14 sa slovo „i)" nahrádza slovom „j)".

Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s bodom 2.

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Gestorský výbor odporúča schváliť.

4. V čl. II sa za doterajší bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:

„2. V § 4 ods. 2 sa za slová „(ďalej len „prezident")" vkladajú čiarka a slová „viceprezidenta finančnej správy (ďalej len „viceprezident")".".

Bod 2 nadobudne účinnosť 1. januára 2013, čo sa premietne do ustanovenia čl. V.

Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.

V zákone č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje upraviť postavenie viceprezidenta finančnej správy ako nadriadeného.

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Gestorský výbor odporúča schváliť.

5. V čl. II sa za doterajší bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:

„3. V prílohe č. 2 prvý bod znie:

„1. Finančné riaditeľstvo

Funkcia Percentuálny podiel príplatku za riadenie mesačne

1.01 Prezident 30 % až 47 %

1.02 Viceprezident 25 % až 42 %

1.03 Generálny riaditeľ sekcie 20 % až 36 %

1.04 Riaditeľ odboru 15 % až 30 %

1.05 Zástupca riaditeľa odboru

Vedúci samostatného oddelenia 10 % až 22 %

1.06 Vedúci oddelenia 7 % až 16 %

1.07 Zástupca vedúceho oddelenia

Zástupca vedúceho samostatného oddelenia 5 % až 14 %".".

Bod 3 nadobudne účinnosť 1. januára 2013, čo sa premietne do ustanovenia čl. V.

Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.

V prílohe č. 2 k zákonu č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje rozšíriť škálu doterajších príplatkov za riadenie o príplatok spojený s funkciou viceprezidenta finančnej správy.

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Gestorský výbor odporúča schváliť.

6. V čl. III sa za doterajší bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:

„2. V § 21a, § 29 písm. a), § 37 ods. 4, § 43 ods. 1 a § 53 ods. 1 sa vypúšťajú slová „pri dovoze".".

Bod 2 nadobudne účinnosť 1. januára 2013, čo sa premietne do čl. V.

Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.

Navrhuje sa, aby sa zákonné oprávnenia colníkov a ich teoretické a praktické skúsenosti využívali aj v oblasti odhaľovania trestných činov spáchaných v súvislosti s porušovaním daňových predpisov v oblasti dane z pridanej hodnoty v intrakomunitárnej, resp. vnútroštátnej oblasti, čím sa prispeje k potlačovaniu trestnej činnosti a zvýšeniu úspešnosti odhaľovania takýchto trestných činov a znižovaniu daňových únikov.

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Gestorský výbor odporúča schváliť.

Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :

O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6 hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť.

V.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov

odporúča Národnej rade Slovenskej republiky

vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.

Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236a)

bola schválená uznesením gestorského výboru č. 126 z 23. novembra 2012. Výbor určil poslanca Štefana Hrehu za spoločného spravodajcu výborov.

Súčasne ho poveril

1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky

2. navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy (§ 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).

Bratislava 23. novembra 2012

Daniel D u c h o ň, v.r.

predseda

Výboru NR SR pre financie a rozpočet 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1122

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: