Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

371/2012 Z. z.

najpravo.sk • 29.1. 2013, 19:08

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Národná rada Slovenskej republiky dňa 2. marca 2010 schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2012 a je publikovaný v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod číslom 102/2010. Zákon okrem iného upravil spresnenie vzťahov medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce, postavenie starostu obce pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy (platná právna úprava už nevyhovovala z dôvodu, že starosta obce ako správny orgán musí túto rozsiahlu pôsobnosť vykonávať osobne bez možnosti jej delegovania na odborného zamestnanca obce). Zákon ďalej upravil, že správnym orgánom je obec ako právnická osoba a tiež nový spôsob ustanovenia funkcie zástupcu starostu obce.

Vláda Slovenskej republiky k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov prijala uznesenie č. 779 z 11. novembra 2009, v ktorom schválila predložený návrh. Zároveň uložila predsedovi vlády a ministrovi vnútra predložiť na rokovanie vlády návrh novely zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov vzhľadom na zmeny obsiahnuté vo vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Návrh mal byť predložený do 31. decembra 2011.

Návrh na zmenu a doplnenie zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o hlavnom meste") nebol zaradený do legislatívneho procesu a nie je zaradený do plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na 2. polrok 2012. Z uvedených dôvodov je predložený poslanecký návrh na zmenu a doplnenie zákona o hlavnom meste.

Napriek tomu, že zákon o hlavnom meste je lex specialis vo vzťahu k zákonu o obecnom zriadení, obsahuje niektoré ustanovenia, ktoré sú obdobné ako v zákone o obecnom zriadení, len sú upravené na podmienky samosprávy v hlavnom meste. Prijatím zákona č. 102/2010 Z. z. existuje rozdielna právna úprava pre obce a pre hlavné mesto v kompetenciách obecného zastupiteľstva a mestského zastupiteľstva hlavného mesta a miestneho zastupiteľstva mestskej časti, starostu obce a primátora hlavného mesta a starostu mestskej časti. Odlišné je aj upravené postavenie starostu obce, zastupovanie starostu obce a v zákone o hlavnom meste absentuje ustanovenie o námestníkoch primátora a zástupcovi starostu mestskej časti. V predloženom návrhu zákona sa dotknuté ustanovenia menia a dopĺňajú.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodom 1 a 3

Inštitút hlasovania obyvateľov sa terminologicky spresňuje na miestne referendum v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.

K bodu 2

Terminológia zákona sa zosúlaďuje s Ústavou Slovenskej republiky, ktorá ako jeden zo spôsobov uskutočňovania samosprávy obce ustanovuje inštitút zhromaždenia obyvateľov obce, v tomto prípade pôjde o zhromaždenie obyvateľov Bratislavy alebo mestskej časti.

K bodu 4

Navrhuje sa vypustiť ustanovenie, podľa ktorého mestskému zastupiteľstvu je vyhradené voliť na návrh primátora námestníkov primátora a určovať im okruh právomocí a odvolávať ich v nadväznosti na osobitnú úpravu zastupovania primátora navrhnutú v § 12a.

K bodu 5

Z pôsobnosti mestského zastupiteľstva sa vyčleňuje určovanie organizácie magistrátu a schvaľovanie poriadku odmeňovania zamestnancov Bratislavy, tieto predpisy by mal vydávať primátor, nakoľko je štatutárnym orgánom Bratislavy v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov Bratislavy. Takáto úprava platí vo všetkých ostatných mestách a obciach na Slovensku okrem Bratislavy a Košíc, ktoré majú vlastné zákony, od 1. apríla 2010 na základe novely zákona o obecnom zriadení.

K bodu 6

Správnym orgánom, tak ako v iných obciach a mestách, nebude primátor Bratislavy, ale Bratislava ako právnická osoba, za ktorú primátor koná aj v správnych (administratívno-právnych) vzťahoch. Primátor Bratislavy ako štatutárny orgán Bratislavy bude môcť rozhodovanie v mene Bratislavy o právnych pomeroch právnych subjektov v oblasti verejnej správy zveriť námestníkovi primátora alebo príslušnému zamestnancovi Bratislavy.

K bodu 7

Pôsobnosti primátora pri vydávaní vnútorných predpisov Bratislavy sa prispôsobujú jeho postaveniu štatutárneho orgánu v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov Bratislavy. Primátor Bratislavy bude povinný informovať poslancov mestského zastupiteľstva o vydaní a zmenách organizačného poriadku magistrátu Bratislavy vzhľadom na kompetenciu mestského zastupiteľstva rozhodovať o rozsahu finančných prostriedkov na činnosť magistrátu Bratislavy.

K bodu 8

Podľa doterajšej úpravy sa funkcia námestníka primátora obsadzuje voľbou mestským zastupiteľstvom na návrh primátora. V tomto volebnom období však došlo, podobne ako v iných mestách a obciach v minulých volebných obdobiach, k situácii, že primátor podal návrh na voľbu námestníka primátora, avšak mestské zastupiteľstvo ho neakceptovalo. V snahe vyhnúť sa zbytočnému napätiu medzi orgánmi Bratislavy a so zreteľom na skutočnosť, že námestník primátora má zastupovať primátora a počas celého volebného obdobia s ním bezprostredne spolupracovať, umožňuje sa priamo primátorovi, aby spomedzi poslancov vymenoval svojich námestníkov a určil im aj rozsah zastupovania. Poverenie zastupovaním je formálny právny úkon, ktorý vyžaduje písomnú formu.

Ak primátor nevymenuje námestníkov do 60 dní od zloženia sľubu primátora, zvolí námestníkov primátora mestské zastupiteľstvo. Pri vymenovaní primátor zároveň určí, ktorý námestník ho zastupuje v prípade jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie (prvý námestník) a v akom poradí ho zastupujú ostatní námestníci.

Primátora zastupujú traja námestníci a prvýkrát sa v zákone používa pojem prvý námestník primátora, ktorý plní úlohy primátora v plnom rozsahu v prípade, ak zanikne mandát primátora pred uplynutím funkčného obdobia.

K bodu 9

V mestskom zastupiteľstve môžu byť zastúpené nielen politické strany, ale aj politické hnutia a nezávislí poslanci. Navrhovanou zmenou sa reaguje na uvedenú skutočnosť, ktorá musí byť zohľadnená v zložení mestskej rady, v tej časti, ktorú volia poslanci mestského zastupiteľstva, pretože o voľbe starostov ako členov mestskej rady rozhodli priamo voliči v komunálnych voľbách.

K bodu 10

Doplnenie § 13 ods. 3 umožňuje, aby zasadnutie mestskej rady mohol zvolať a viesť aj prvý námestník primátora. Nakoľko primátora zastupujú traja námestníci, je praktickejšie v tomto prípade uvádzať konkrétne prvého námestníka primátora. Ide najmä o riešenie situácie, keď primátor je dlhodobo neprítomný.

K bodu 11

Ustanovuje sa predmet úpravy organizačného poriadku magistrátu Bratislavy. Podľa navrhovaného § 12 ods. 6 a úpravy prvej vety § 14 ods. 1, organizačný poriadok magistrátu Bratislavy vydáva primátor, podľa § 12 ods. 6 mestské zastupiteľstvo informuje o vydaní a zmenách organizačného poriadku magistrátu Bratislavy.

K bodu 12

Navrhuje sa vypustiť ustanovenie, podľa ktorého miestnemu zastupiteľstvu je vyhradené voliť a odvolávať na návrh starostu zástupcu starostu a určovať mu okruh právomocí v nadväznosti na osobitnú úpravu zastupovania starostu navrhnutú v § 17a.

K bodu 13

Zosúlaďuje sa terminológia zákona, podľa § 7 ods. 4 zákona miestne zastupiteľstvo volí miestneho kontrolóra, nie hlavného kontrolóra. Funkcia hlavného kontrolóra je upravená v zákone o obecnom zriadení. V Bratislave pôsobí mestský kontrolór a na úrovni mestských častí miestny kontrolór.

K bodu 14

Z pôsobnosti miestneho zastupiteľstva sa vyčleňuje určovanie organizácie miestneho úradu a schvaľovanie poriadku odmeňovania zamestnancov mestskej časti, tieto predpisy by mal vydávať starosta mestskej časti, nakoľko je štatutárnym orgánom mestskej časti v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov mestskej časti.

K bodu 15

Správnym orgánom, tak ako v iných obciach a mestách, nebude starosta mestskej časti, ale mestská časť ako právnická osoba, za ktorú starosta mestskej časti koná aj v správnych (administratívnoprávnych) vzťahoch. Starosta mestskej časti ako štatutárny orgán mestskej časti bude môcť rozhodovanie v mene mestskej časti o právnych pomeroch právnych subjektov v oblasti verejnej správy zveriť zástupcovi starostu alebo príslušnému zamestnancovi mestskej časti.

K bodu 16

Pôsobnosti starostu mestskej časti pri vydávaní vnútorných predpisov mestskej časti sa prispôsobujú jeho postaveniu štatutárneho orgánu v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov mestskej časti. Starosta mestskej časti bude povinný informovať poslancov miestneho zastupiteľstva o vydaní a zmenách organizačného poriadku miestneho úradu vzhľadom na kompetenciu miestneho zastupiteľstva rozhodovať o rozsahu finančných prostriedkov na činnosť miestneho úradu.

K bodu 17

Podľa doterajšej úpravy sa funkcia zástupcu starostu obsadzuje voľbou miestnym zastupiteľstvom na návrh starostu mestskej časti. Obdobne ako pri úprave námestníkov primátora, umožňuje sa priamo starostovi mestskej časti, aby spomedzi poslancov vymenoval svojho zástupcu a určil mu aj rozsah zastupovania. Poverenie zastupovaním je formálny právny úkon, ktorý vyžaduje písomnú formu.

Ak starosta mestskej časti nevymenuje svojho zástupcu do 60 dní od zloženia sľubu starostu, zvolí zástupcu starostu miestne zastupiteľstvo. Z platného zákona sa preberá ustanovenie, podľa ktorého, ak ide o mestskú časť s viac ako 40 000 obyvateľmi, starosta môže zastupovaním poveriť dvoch zástupcov starostu (§ 17 ods. 5 zákona) a dopĺňa sa, že starosta určuje poradie, v akom ho zastupujú v prípade neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie.

K bodu 18

V miestnom zastupiteľstve môžu byť zastúpené nielen politické strany, ale aj politické hnutia a nezávislí poslanci. Navrhovanou zmenou sa reaguje na uvedenú skutočnosť, ktorá musí byť zohľadnená v zložení miestnej rady.

K bodu 19

Lehota na uskutočnenie zasadnutí miestnej rady sa predlžuje na tri mesiace, aby lepšie zodpovedala potrebám praxe. Zmena súvisí so zmenou lehoty na uskutočňovanie zasadnutí obecného zastupiteľstva podľa zákona o obecnom zriadení (§ 12 ods. 1, obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby, najmenej však raz za tri mesiace). Umožňuje sa, aby zasadnutie miestnej rady mohol zvolať a viesť aj zástupca starostu. Ide najmä o riešenie situácie, keď starosta je dlhodobo neprítomný.

K bodu 20

Ustanovuje sa predmet úpravy organizačného poriadku miestneho úradu. Podľa navrhovaného § 17 ods. 5 organizačný poriadok miestneho úradu vydáva starosta a miestne zastupiteľstvo informuje o vydaní a zmenách organizačného poriadku miestneho úradu.

K bodu 21

Navrhuje sa úprava, podľa ktorej prácu miestneho úradu riadi prednosta, nakoľko prednosta má vo vzťahu k miestnemu úradu len riadiacu funkciu.

K bodom 22 až 24

Navrhované úpravy v § 28 zosúlaďujú jeho znenie s § 13 ods. 9 a 10 zákona o obecnom zriadení, Bratislave a mestskej časti umožnia uložiť pokutu nielen právnickej osobe, ale aj fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie. Upravuje sa aj subjektívna lehota a objektívna lehota na jeden rok a tri roky.

K čl. II

Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia.

 

S p o l o č n á     s p r á v a

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov (tlač 200) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov (tlač 200) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:

I.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 239 z 27. septembra 2012 pridelila návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov (tlač 200) na prerokovanie týmto výborom:

Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky

a

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;

Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.

II.

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.

III.

Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:

Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 105 z 9. októbra 2012 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 39 z 11. októbra 2012 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.

IV.

Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:

1. K čl. I, 6. bodu

Na konci 6. bodu sa dopĺňa veta:

„Poznámky pod čiarou k odkazom 4 až 6 sa vypúšťajú.".

Vypustenie poznámok pod čiarou súvisí s novým znením § 12 ods. 4 a § 17 ods. 3 v čl. I, v ktorých sa pôvodne odkazy k týmto poznámkam pod čiarou nachádzali.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny

rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť.

2. K čl. I, 8. bodu

V § 12a ods. 1 sa slovo „vymenúva" nahrádza slovami „poveruje zastupovaním" a slovo „vymenovaní" sa nahrádza slovom „poverení". V § 12a ods. 2 sa slovo „vymenovať" nahrádza slovami „poveriť zastupovaním" a v § 12a ods. 3 sa slovo „vymenuje" nahrádza slovami „poverí zastupovaním".

Pripomienka zosúlaďuje pojmoslovie so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, ktorý v súvislosti so zastupovaní starostu v § 13b ods. 1 používa pojem „poverí zastupovaním".

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny

rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť.

3. K čl. I, 17. bodu

V § 17a ods. 1 sa slovo „vymenúva" nahrádza slovami „poveruje zastupovaním". V § 17a ods. 2 sa slovo „vymenovať" nahrádza slovami „poveriť zastupovaním" a v § 17a ods. 3 sa slovo „vymenuje" nahrádza slovami „poverí zastupovaním".

Pripomienka zosúlaďuje pojmoslovie so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, ktorý v súvislosti so zastupovaní starostu v § 13b ods. 1 používa pojem „poverí zastupovaním".

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny

rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť.

4. K čl. I, 17. bodu

V § 17a ods. 5 sa za slovo „pričom" vkladá slovo „zároveň" a za slová „v prípade" sa vkladá slovo „jeho".

Legislatívno-technická pripomienka spresňuje dané ustanovenie a zosúlaďuje s čl. I, 8. bodom (§ 12a ods. 1).

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny

rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť.

5. K čl. I – nový bod

Za 24. bod sa vkladá nový 25. bod, ktorý znie:

„Za § 31b sa vkladá nový § 31c, ktorý vrátane nadpisu znie:

㤠31c

Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. decembra 2012

(1) Na konanie o uložení pokuty začaté pred 1. decembrom 2012 sa vzťahujú doterajšie predpisy.

(2) Námestníci primátora ustanovení do funkcie pred 1. decembrom 2012 zostávajú vo funkcii aj naďalej, ak primátor nepoverí zastupovaním nových námestníkov najneskôr do 1. januára 2012.

(3) Zástupca starostu ustanovený do funkcie pred 1. decembrom 2012 zostáva vo funkcii aj naďalej, ak starosta nepoverí zastupovaním nového zástupcu najneskôr do 1. januára 2012.".

Prechodné ustanovenia reagujú na navrhovanú odlišnú úpravu ukladania pokút a zároveň umožňujú vymenovanie nových zástupcov starostov resp. námestníkov primátora ihneď po nadobudnutí účinnosti tohto zákona.

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny

rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť.

6. K čl. II

Čl. II znie:

„Čl. II

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2012.".

Novo naformulované ustanovenie o účinnosti návrhu zákona reflektuje na potrebu ustanovenia konkrétneho termínu nadobudnutia účinnosti, vzhľadom na potrebu špecifikácie konkrétnych dátumov v prechodných ustanoveniach.

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny

rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť.

V.

Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:

hlasovať spoločne o bodoch 1, 2, 3, 4, 5 a 6 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.

VI.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov (tlač 200) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov (tlač 200) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe a prednesených v rozprave s c h v á l i ť.

Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov (tlač 200a) bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 46 zo 16. októbra 2012. Výbor určil poslanca Dušana BUBLAVÉHO za spoločného spravodajcu výborov.

Súčasne ho poveril

1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky,

2. navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom poslaneckom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu (§ 83 ods. 4, a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov). Zároveň po skončení druhého čítania, pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.

Igor C H O M A, v. r.

predseda

Výboru NR SR pre verejnú správu

a regionálny rozvoj

Bratislava 16. októbra 2012 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1304

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: