Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
Predplatné
Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
TlačPoštaZväčšiZmenši

SR nepodporuje návrh nariadenia o európskej nadácii

najpravo.sk • 2.4. 2012, 21:46

Ministerstvo spravodlivosti vypracovalo návrh predbežného stanoviska Slovenskej republiky k návrhu nariadenia Rady o štatúte európskej nadácie, ktorým uviedlo, že návrh nariadenia ako celok nepodporuje. Pripomienky k tomuto návrhu bolo možné predkladať do dnešného dňa.

Cieľom návrhu nariadenia je zjednodušenie zakladania a pôsobenia nadácií na jednotnom trhu a vytvorenie podmienok pre efektívnejšiu finančnú podporu verejnoprospešných účelov v rámci EÚ odstránením prekážok existujúcich pri cezhraničných aktivitách nadácií.

Nadácie

Nadácie ako subjekty založené za účelom napĺňania a dosahovania verejnoprospešných cieľov svojimi aktivitami prispievajú k základným hodnotám a cieľom Únie, ako je rešpektovanie ľudských práv, ochrana menšín, zamestnanosť a sociálny pokrok, ochrana a zlepšovanie životného prostredia alebo podpora vedeckého a technického pokroku. Právna úprava, na základe ktorej verejnoprospešné subjekty vykonávajú svoje činnosti v Únii, je založená na vnútroštátnych právnych predpisoch bez harmonizácie na úrovni Únie, pričom vnútroštátne úpravy jednotlivých členských štátov sa vyznačujú podstatnými rozdielmi v občianskych a daňových režimoch. Z dôvodu týchto rozdielov je cezhraničné pôsobenie verejnoprospešných subjektov nákladné a ťažkopádne a cezhraničné smerovanie finančných prostriedkov sa na verejnoprospešné účely zväčša využíva nedostatočne.

V súvislosti s významným pozitívnym vplyvom nadácií v priestore EÚ bolo vo viacerých dokumentoch vyjadrená potreba odstrániť prekážky, ktorým nadácie čelia v prípade cezhraničného pôsobenia, nakoľko nadácie v EÚ nemôžu na cezhraničnom základe efektívne smerovať finančné prostriedky. V prípade záujmu nadácií pôsobiť v zahraničí je pre ne nevyhnutné vynaložiť časť zdrojov, ktoré zhromaždili, na právne poradenstvo a splnenie právnych a administratívnych požiadaviek stanovených vnútroštátnymi právnymi predpismi jednotlivých členských štátov. Hlavným cieľom návrhu nariadenia je preto umožniť nadáciám efektívnejšie smerovať súkromné prostriedky na verejnoprospešné účely na cezhraničnej úrovni v rámci EÚ, a to najmä prostredníctvom zníženia nákladov pri cezhraničných aktivitách nadácií a s tým súvisiacim navýšením prostriedkov určených na verejnoprospešné účely, a efektívnejšie tak prospievať občanom členských štátov a hospodárstvu EÚ. Ďalšími cieľmi návrhu nariadenia sú zníženie, resp. odstránenie neistoty týkajúcej sa uznania nadácií v iných členských štátoch, ako aj zvýšenie objemu cezhraničného darcovstva.

Komisia navrhuje vytvorenie novej európskej právnej formy s názvom Európska nadácia (FE), ktorej úlohou je zjednodušenie zakladania nadácií a ich pôsobenie na jednotnom trhu. Nadáciám by sa návrhom malo umožniť, aby efektívnejšie získavali súkromné finančné prostriedky na verejnoprospešné účely na cezhraničnom základe v rámci EÚ. Výsledkom by malo byť, napríklad vďaka nižším transakčným nákladom nadácií, sprístupnenie väčšieho objemu financovania na verejnoprospešné činnosti. Európska nadácia je v zmysle návrhu nariadenie definovaná ako subjekt s verejnoprospešným účelom s právnou subjektivitou a úplnou právnou spôsobilosťou uznaný na jednotnom základe vo všetkých členských štátoch EÚ. FE bude musieť povinne deklarovať cezhraničný rozmer, pokiaľ ide o činnosti alebo štatutárny cieľ vykonávania činností najmenej v členských štátoch a výška jej počiatočných aktív má byť najmenej 25 000 eur. FE by mala mať možnosť vykonávať „hospodárske činnosti", pokiaľ sa zisk použije na „presadzovanie" jej verejnoprospešného účelu alebo účelov v súlade s nariadením. Z dôvodu potreby právnej istoty sa upravuje úplný zoznam verejnoprospešných účelov uznaných podľa občianskoprávnych a daňovo-právnych predpisov vo väčšine členských štátov. Založiť FE by malo byť možné ex nihilo (napríklad závetom, notárskou zápisnicou alebo písomným vyhlásením) ale aj právnym nástupníctvom existujúcich národných verejnoprospešných organizácií - zlúčením, splynutím alebo zmenou právnej formy. FE by mala mať možnosť premiestnenia (registrovaného) sídla v rámci EÚ. Účasť zamestnancov a dobrovoľníkov by sa mala limitovať na právo na informácie a konzultácie. Registráciu a dohľad nad činnosťou FE by mali vykonávať príslušné vnútroštátne orgány členského štátu sídla európskej nadácie.

Dôvody nesúhlasu Slovenskej republiky

Ministerstvo uviedlo, že s cieľmi návrhu nariadenia v zásade možno súhlasiť, nakoľko zjednodušenie cezhraničných aktivít verejnoprospešných subjektov môže vytvárať predpoklad pre nárast podpory verejnoprospešných účelov v Slovenskej republike. Súčasné znenie návrhu nariadenia však obsahuje ustanovenia, ktoré platným právnym poriadkom nemožno vykonať. Predbežné stanovisko obsahuje vyjadrenie pochybnosti o možnosti splnenia požiadaviek navrhovaného znenia nariadenia, formuluje pripomienky Slovenskej republiky k návrhu nariadenia a prezentuje uprednostnenie požiadavky registrácie nerezidentnej európskej nadácie ako podmienky vykonávania jej aktivít na území Slovenskej republiky.

Právna úprava nadácií je v právnom poriadku Slovenskej republiky odlišná od navrhovaného nariadenia, pričom aktuálne predpokladá pôsobenie zahraničnej nadácie na území Slovenskej republiky. Umožnenie vykonávania aktivít FE podľa navrhovaného znenia nariadenia založenej v inom členskom štáte na území Slovenskej republiky bez jej registrácie by bolo v rozpore s ponímaním a účelom nadácie podľa vnútroštátneho práva, ktoré jej v zásade neumožňuje podnikať. V podmienkach Slovenskej republiky je nezanedbateľným príjmom verejnoprospešných subjektov taktiež poukazovanie podielu dane z príjmu daňovníkom, ktoré však nemožno definovať ako právny úkon darovania. Nakoľko tento priestor pre podporu verejnoprospešných subjektov je predmetom daňových predpisov, ktorých úpravu čl. 65 ZFEÚ zveril do rúk členským štátom, Slovenská republika by nevedela tejto otázke garantovať rovnaké zaobchádzanie s verejnoprospešnými subjektmi so sídlom v Slovenskej republike a verejnoprospešnými subjektmi so sídlom mimo územia Slovenskej republiky.

Nakoľko navrhované znenie nariadenia by si vyžadovalo závažné zásahy do platného právneho poriadku, miera prínosu nariadenia je v súčasnosti neurčitá a berúc ohľad na príklad neúspechu SCE – európskeho družstva, Slovenská republika nepodporuje návrh nariadenia ako celok. Avšak v prípade, že by Slovenská republika ako jediný štát nevyjadrila podporu návrhu, pričom ostatné členské štáty vyjadria potrebu prijatia takejto úpravy v podmienkach EÚ, a zhatila by tak potrebnú jednomyseľnosť pri schvaľovaní, v záujme dosiahnutia spoločných cieľov EÚ podporí návrh v znení akceptujúcom výhrady uplatnené v osobitnej časti predbežného stanoviska.

Zdroj: MS SR a Portál právnych predpisov
Ilustračné foto: stock.xchng 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2063

Nový príspevok

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: