Ak vojde vodič do obce po pozemnej komunikácii, ktorá nie je osadená dopravnou značkou „Obec", neznamená to, že by nebol povinný dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť v obci stanovenú zákonom o cestnej premávke. Vyplýva to z aktuálneho rozhodnutia Najvyššieho správneho súdu Českej republiky, ktorý riešil priestupok vodiča z Děčínska.
Muž bol hliadkou Polície ČR zastavený po tom, čo v Děčíne o 21:25 hodín prešiel meraným úsekom rýchlosťou 108 km/h. Za toto konanie (a okrem toho aj za vjazd do zákazu vjazdu) mu bola uložená pokuta 5000 Kč a zákaz vedenia motorových vozidiel na dobu šiestich mesiacov. Vodič odmietol pokutu zaplatiť s tým, že vošiel do mesta po ceste, na ktorej nie je značka začiatok obce, a preto nebol povinný rešpektovať maximálnu povolenú rýchlosť 50 km/h.
Podľa Najvyššieho správneho súdu ČR sa ale vodič priestupku dopustil. Jazda sťažovateľa cez obec v rýchlosti presahujúcej 100 km/h znamenala reálne nebezpečenstvo pre zdravie, život a majetok sťažovateľa a ostatných účastníkov cestnej premávky v obci.
Rýdzo gramatický výklad, že vodič je povinný dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť v obci 50 km/h len vtedy, ak prejde okolo značky informujúcej o začiatku obce, by viedol k absurdným dôsledkom. Napríklad vodič, ktorý príde do obce vlakom a v požičovni si vyzdvihne vozidlo, by podľa výkladu, ktorý zastával sťažovateľ (vodič) neprešiel okolo dopravnej značky „Obec", a preto by nebol povinný dodržiavať zákonom stanovenú rýchlosť 50 km/h. Rovnako tak by vodič, ktorý vojde do obce po účelovej komunikácii, na ktorej sa značky označujúce začiatok a koniec obce neosádzajú, nebol povinný dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť v obci, pretože pri vjazde na územie obce nebol žiadnym značením upozornený, že sa už nachádza v obci. Možno si samozrejme predstaviť, k akým neprípustným dôsledkom by zmienená interpretácia mohla viesť: v obciach by maximálnu povolenú rýchlosť 50 km/h mali povinnosť dodržiavať len vodiči, ktorí prišli do obce po komunikáciách osadených značkami „Obec", ostatní vodiči, ktorí začali svoju jazdu v obci, prišli do obce po účelovej komunikácii či tí, ktorí by účelovo obišli značku označujúcu začiatok obce mimo pozemnej komunikácii (napríklad po poli), by sa v obci mohli pohybovať maximálnou rýchlosťou 90 km/h dovolenou pre jazdu na ceste vedúcej mimo obce.
Najvyšší správny súd ČR ďalej zdôraznil, že obec je v zákone o cestnej premávke vymedzená primárne ako zastavané územie. Práve zastavanosť predstavuje základný a kľúčový znak charakterizujúci územie obce.
„Přijede-li řidič po pozemní komunikaci do zastavěného území, měl by s ohledem na bezpečnost ostatních účastníků provozu, potenciálních chodců, zvířat nebo ochranu majetku svoji rychlost přizpůsobit jízdě v zastavěném území, bez ohledu na skutečnost, zda projel kolem značky vymezující začátek obce či nikoliv," povedala k prípadu sudkyňa Najvyššieho správneho súdu ČR Marie Žišková.
Sťažovateľ v kasačnej sťažnosti spochybnil svoje zavinenie na spáchaní predmetného priestupku. Podľa Najvyššieho správneho súdu ČR ale okolnosti prejednávaného prípadu skôr nasvedčovali tomu, že sťažovateľ konal vo forme vedomej nedbanlivosti, keďže prechádzal po trase dlhšej než 5 km cez husto zastavané územie obce, ktoré je na pozemných komunikáciách bežne označené značkami začiatok a koniec obce. Podľa sudcov sťažovateľ mal a mohol vedieť, že prechádza obcou, sťažovateľovo bydlisko je v obci nachádzajúcej sa 15 km od Děčína, je držiteľom vodičského oprávnenia už od roku 1978 a z tvrdení sťažovateľa bolo možné predpokladať jeho vedomosti o tom, že ulica, na ktorej jeho kamarát býva sa nachádza v obci Děčín. Neobstálo v tomto prípade ani jeho tvrdenie, že obcou prechádzal v nočných hodinách za zhoršenej viditeľnosti.
„Trasa stěžovatele při průjezdu Děčínem je lemována pouličním osvětlením, proto je zřejmé, že i při průjezdu touto cestou v nočních hodinách stěžovatel musel rozeznat, že se nachází v zastavěném území. Při projížděním hustou zástavbou s četnými restauracemi, obchody, křižovatkami, kruhovým objezdem, továrnou či benzinovou pumpou se stěžovatel nemohl domnívat, že se nachází mimo obec, ani pokud by pouliční osvětlení nefungovalo", píše sa v rozhodnutí súdu.
Autor orig. tlačovej správy: Sylva Dostálová, tlačová hovorkyňa NSS
Rozhodnutie nájdete TU
Zdroj: nssoud.cz
Ilustračné foto: najprávo.sk
Súvisiace články
- Zmeny vo vydávaní vodičských preukazov
- Testy na „vodičák" po novom už aj v angličtine
- Ani sudcovia a poslanci sa už pokutám nevyhnú
- Podmienka ľútosti pri upustení od potrestania
- Polícia odhaľuje korupciu v radoch prokurátorov
- Na programe je objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky
- Nový sadzobník pokút za dopravné priestupky
- Policajti budú šoférov testovať na drogy
- Priestupky
- Návrh objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky
- Šoférovať budú môcť aj sedemnásťroční
- Prezidentovi sa nepáči novela zákona o cestnej premávke
- Konanie o ochrane pred nezákonným zásahom orgánu verejnej správy
- Preskúmavanie rozhodnutí o sankciách za správne delikty v tzv. „plnej jurisdikcii"
- Policajti sa zamerali na používanie tzv. rušičiek
- Závislosť vodiča nezávisí od množstva alkoholu v krvi
- Judikatúra vo veciach priestupkového práva
- Blaváci znesú viac než východniari?
- Neoprávnosť zásahu a objektívna spôsobilosť privodiť ujmu
- Záznam súkromného videa ako dôkaz o priestupku
- Trestanie rodičov neposlušných detí
- Ako podať trestné oznámenie