Od 1. januára 2014 sprístupnila NASES (Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby), organizácia Úradu vlády SR, na ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk pilotnú prevádzku elektronických schránok podľa zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente. Elektronické schránky sú vytvorené pre občanov Slovenskej republiky, ktorí dovŕšili k danému dátumu 18. rok života.
Prihlasovanie do elektronických schránok je podľa zákona o e-Governmente umožnené iba prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu – tzv. eID karty, vydanej po 1. decembri 2013. eID karta občana musí mať aktivovanú Online eID funkciu. Do elektronických schránok nie je možné prihlásiť sa prostredníctvom prihlasovacieho mena a hesla, ako to bolo doposiaľ na portáli www.slovensko.sk.
Elektronické schránky zriadené podľa zákona sú dostupné na stránke https://schranka1.slovensko.sk
Jedným z prvých využití elektronických schránok sú pre držiteľov eID kariet Elektronické služby Centrálnej ohlasovne sprístupnené Ministerstvom vnútra SR od 1. januára 2014. Služby Centrálnej ohlasovne sú dostupné na stránke https://portal.minv.sk v záložke Životné situácie.
Nahlasovať pobyt je možné aj cez internet
Od stredy 1. januára 2014 ministerstvo vnútra sprístupnilo prvé elektronické služby budované v rámci Operačného programu informatizácia spoločnosti. Ide o služby z agendy hlásenia pobytu z projektu Elektronické služby Centrálnej ohlasovne (ES CO).
Služby sú dostupné na webovej stránke Elektronické služby MV SR portal.minv.sk a v dohľadnom čase budú k dispozícii aj na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk.
Úlohou portálu je jednoducho a rýchlo nasmerovať užívateľa na požadovanú službu, pričom okrem výberu životnej situácie bude mať užívateľ prirodzene na výber aj zoznam agend, katalóg služieb a možnosť vyhľadávania. Všetky zverejnené životné situácie a sprístupnené elektronické služby majú na portáli svoj popis, vrátane postupnosti krokov a požiadaviek spojených s každým potrebným úkonom.
Sprístupnené možnosti poskytované elektronickými službami ministerstva vnútra závisia od služieb Ústredného portálu verejnej správy http://www.slovensko.sk/. Počas obdobia, kým nebudú zrealizované všetky nevyhnutné elektronické služby ÚPVS , na ktorých sú závislé elektronické služby iných rezortov, niektoré vybavenia životných situácií budú fungovať doterajším spôsobom, čiže osobným navštívením príslušného úradu.
Držitelia aktivovanej eID karty a zaručeného elektronického podpisu majú od 1. januára k dispozícii niektoré služby z agendy hlásenia trvalého a prechodného pobytu, vrátane získania potvrdení online. Na stránke portal.minv.sk sú v záložke ŽIVOTNÉ SITUÁCIE, kde postupne pribudnú služby z oblasti dopravných evidencií, registra obyvateľov, matrík a z ďalších agend, ktoré ministerstvo vnútra postupne elektronizuje. Agenda hlásenia pobytu je legislatívne upravená zákonom č. 190/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov a registri obyvateľov SR.
Ďalšou sprístupnenou službou, tentoraz z agendy dokladov, je Modifikácia kontaktných údajov, ktorá umožňuje prihlásenému užívateľovi modifikovať e-mailovú adresu, telefónne číslo a diskrétny údaj evidovaný v informačnom systéme agendy občianskych preukazov.
Zdroj: minv.sk a slovensko.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk
Súvisiace články
- Aké sú výhody nového občianskeho preukazu s čipom?
- Občiansky preukaz kdekoľvek aj do dvoch pracovných dní
- Nové občianske preukazy s čipom
- Čo prináša od 1. 1. 2014 novela zákona o cestnej premávke
- Účastníci konania si súdny spis pozrú doma v obývačke
- Ústavný súd sa ide digitalizovať
- E-Justice: Ústavnoprávny pohľad
- Záväzné znenia zákonov budú zdarma na webe
- Elektronizácia služieb Ústavného súdu SR
- Pomôžu nám dátové schránky?
- Papierové spisy v Čechách nahradia elektronické
- Sobášne či rodné listy sa budú vybavovať z pohodlia domova
- Elektronizácia obchodného vestníka
- 190/2013 Z. z.