Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť

Novinky od 1. 1. 2014: Nahlasovanie pobytu cez internet a dátové schránky

3.1. 2014, 05:49 |  najpravo.sk

Od 1. januára 2014 sprístupnila NASES (Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby), organizácia Úradu vlády SR, na ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk pilotnú prevádzku elektronických schránok podľa zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente. Elektronické schránky sú vytvorené pre občanov Slovenskej republiky, ktorí dovŕšili k danému dátumu 18. rok života.

Prihlasovanie do elektronických schránok je podľa zákona o e-Governmente umožnené iba prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu – tzv. eID karty, vydanej po 1. decembri 2013. eID karta občana musí mať aktivovanú Online eID funkciu. Do elektronických schránok nie je možné prihlásiť sa prostredníctvom prihlasovacieho mena a hesla, ako to bolo doposiaľ na portáli www.slovensko.sk.

Elektronické schránky zriadené podľa zákona sú dostupné na stránke https://schranka1.slovensko.sk

Jedným z prvých využití elektronických schránok sú pre držiteľov eID kariet Elektronické služby Centrálnej ohlasovne sprístupnené Ministerstvom vnútra SR od 1. januára 2014. Služby Centrálnej ohlasovne sú dostupné na stránke https://portal.minv.sk v záložke Životné situácie.

Nahlasovať pobyt je možné aj cez internet

Od stredy 1. januára 2014 ministerstvo vnútra sprístupnilo prvé elektronické služby budované v rámci Operačného programu informatizácia spoločnosti. Ide o služby z agendy hlásenia pobytu z projektu Elektronické služby Centrálnej ohlasovne (ES CO).

Služby sú dostupné na webovej stránke Elektronické služby MV SR portal.minv.sk a v dohľadnom čase budú k dispozícii aj na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk.

Úlohou portálu je jednoducho a rýchlo nasmerovať užívateľa na požadovanú službu, pričom okrem výberu životnej situácie bude mať užívateľ prirodzene na výber aj zoznam agend, katalóg služieb a možnosť vyhľadávania. Všetky zverejnené životné situácie a sprístupnené elektronické služby majú na portáli svoj popis, vrátane postupnosti krokov a požiadaviek spojených s každým potrebným úkonom.

Sprístupnené možnosti poskytované elektronickými službami ministerstva vnútra závisia od služieb Ústredného portálu verejnej správy http://www.slovensko.sk/. Počas obdobia, kým nebudú zrealizované všetky nevyhnutné elektronické služby ÚPVS , na ktorých sú závislé elektronické služby iných rezortov, niektoré vybavenia životných situácií budú fungovať doterajším spôsobom, čiže osobným navštívením príslušného úradu.

Držitelia aktivovanej eID karty a zaručeného elektronického podpisu majú od 1. januára k dispozícii niektoré služby z agendy hlásenia trvalého a prechodného pobytu, vrátane získania potvrdení online. Na stránke portal.minv.sk sú v záložke ŽIVOTNÉ SITUÁCIE, kde postupne pribudnú služby z oblasti dopravných evidencií, registra obyvateľov, matrík a z ďalších agend, ktoré ministerstvo vnútra postupne elektronizuje. Agenda hlásenia pobytu je legislatívne upravená zákonom č. 190/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov a registri obyvateľov SR.

Ďalšou sprístupnenou službou, tentoraz z agendy dokladov, je Modifikácia kontaktných údajov, ktorá umožňuje prihlásenému užívateľovi modifikovať e-mailovú adresu, telefónne číslo a diskrétny údaj evidovaný v informačnom systéme agendy občianskych preukazov.

Zdroj: minv.sk a slovensko.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk 


Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť