TlačPoštaZväčšiZmenši

(Ne)koncepčnosť legislatívneho procesu

28.10. 2015, 16:51 |  Zuzana Krajčovičová

Stará rímsko-právna zásada neznalosť zákona neospravedlňuje (ignorantia juris non excusat), ktorá zakladá právnu fikciu, že každý si je vedomý svojich práv a povinností, a teda je oboznámený s platnými a účinnými právnymi predpismi, sa tak ako celý právny systém Starovekého Ríma stala východiskom moderných právnych systémov. Podmienkou pre jej aplikáciu je však prehľadnosť legislatívneho procesu v tom ktorom právnom systéme a reálna dostupnosť práva. V ostatnom období sme však na Slovensku svedkami nekoncepčnosti a svojvôle v legislatívnom procese.

Jasným príkladom je novelizované ustanovenie § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka. Dňa 25.03.2014 bol schválený zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon č. 102/2014“), ktorý v čl. II bod 1 novelizoval ustanovenie § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka (V § 52 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Na všetky právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa vždy prednostne použijú ustanovenia Občianskeho zákonníka, aj keď by sa inak mali použiť normy obchodného práva.“). Predmetné ustanovenie malo v zmysle tohto zákona nadobudnúť účinnosť dňa 01.04.2014.

Následne bol dňa 14.05.2014 schválený zákon č. 151/2014 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „zákon č. 151/2014“), ktorý v čl. IV zmenil zákon č. 102/2014 Z. z. (V čl. XIV sa slová „čl. I až III“ nahrádzajú slovami „čl. I, čl. II bodov 2 až 8, čl. III“, za slovami „a 36“ sa slovo „a“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a čl. II bodu 1, ktorý nadobúda účinnosť 1. apríla 2015“.), čím došlo k posunutiu účinnosti novelizovaného ustanovenia § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka z 01.04.2014 na 01.04.2015. Drobná zmena s ďalekosiahlymi následkami takýmto spôsobom zanikla v množstve legislatívnych zmien a nielen, že sa nedostala do povedomia širokej verejnosti, unikla napríklad aj Najvyššiemu súdu Slovenskej republiky, ktorý vo svojich rozhodnutiach sp. zn. 3 M Cdo 14/20143 M Cdo 12/2014 uvádza, že predmetné ustanovenie § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka nadobudlo účinnosť dňa 01.04.2014.

Prečítajte si k danej téme:
Na spotrebiteľské vzťahy sa nebude aplikovať Obchodný zákonník

Obdobným príkladom je aktuálne v legislatívnom procese návrh č. 1684 (návrh skupiny poslancov NR SR na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony), ktorý má okrem Občianskeho súdneho poriadku zmeniť aj § 17 zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch (ďalej ako „zákon č. 129/2010“). V čl. IV predmetného návrhu sa nachádza navrhované znenie zmeny: § 17 znie: „Práva vyplývajúce zo zmluvy o spotrebiteľskom úvere nemôže veriteľ previesť na tretiu osobu; to neplatí, ak sa postupuje podľa predpisov upravujúcich riešenie krízových situácií na finančnom trhu21a) a predpisov upravujúcich konkurzné konanie.22)“

Máme tu tak dva príklady, kedy na prvý pohľad drobné zmeny, avšak s možnými ďalekosiahlymi následkami, boli uvedené v predposlednom článku návrhu zákona, vďaka čomu unikli pozornosti tak odbornej ako aj širokej verejnosti. Či ide o náhodu alebo zámer zákonodarcu, môžeme len hádať. Je však isté, že takýto postup v legislatívnom procese zneprehľadňuje celý právny poriadok, čo sa odráža v celej spoločnosti. Takto „skryté“ novely zákonov potom unikajú odbornej verejnosti a nestávajú sa predmetom nielen odbornej, ale ani verejnej diskusie. Návrh č. 1684 bol na programe aktuálne skončenej 54. schôdze Národnej rady SR, avšak navrhovaná zmena § 17 zákona č. 129/2010 sa nedostala do žiadnych článkov ani diskusií.

Je otázne prečo legislatívny proces na Slovensku skĺzol k takýmto praktikám, keď v zmysle čl. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z.z. (ďalej len „Legislatívne pravidlá“) je cieľom legislatívnych prác pri tvorbe zákona pripraviť a schváliť taký zákon, ktorý sa stane prirodzenou súčasťou vyváženého, prehľadného a stabilného právneho poriadku zlučiteľného s právom Európskej únie. V prípade ak sa novelizuje zákon, ktorý ešte ani len nenadobudol účinnosť, zákonom s ním absolútne nesúvisiacim, asi len ťažko môžeme hovoriť o prehľadnom a stabilnom právnom poriadku. Nehovoriac o tom, že v zmysle čl. 11 bod 2 Legislatívnych pravidiel by malo byť len výnimočným javom, že sa jedným zákonom priamo novelizuje viac zákonov. V Slovenskom legislatívnom procese je však uvedené bežnou praxou a väčšina návrhov zákonov obsahuje novely viacerých zákonov. V prípade ak navrhované zmeny spolu súvisia alebo na seba nadväzujú, je uvedený postup logický až priam žiaduci. Ak však novela zákona o ochrane hospodárskej súťaže mení zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru, teda resp. len ním samým novelizované ustanovenie Občianskeho zákonníka, vzniká poriadny chaos, z ktorého sa vie vymotať len málokto. Zmenu v účinnosti novelizovaného ustanovenia § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka okrem Najvyššieho súdu SR (viď vyššie uvedené rozhodnutia) nezaevidovala ani stránka prevádzkovaná Ministerstvom spravodlivosti SR www.jaspi.justice.gov.sk. Záverom môžeme vysloviť len nádej, že uvedené nebolo spôsobené úmyselne, ale nekoncepčným postupom zákonodarcu.

Autor: JUDr. Zuzana Krajčovičová

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1909
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

 
§ 52 ods. 2 OZ

Ani autorka článku neuviedla správnu informáciu o účinnosti ustanovenia § 52 ods. 2 OZ. Zákon č. 102/2014 Z.z. nadobudol účinnosť dňa 01.05.2014, avšak čl. II tohto zákona, ktorý novelizoval dotknuté ustanovenie § 52 ods. 2 OZ, mal pôvodne nadobudnúť účinnosť dňa 13.06.2014 a ako už správne potom autorka upozorňuje, bola jeho účinnosť posunutá na základe zákona č. 151/2014 Z.z. až na 01.04.2015. To, že Najvyššiemu súdu SR unikla dosť podstatná informácia o účinnosti právnej normy a vo veci pod sp.zn. 3 MCdo 14/2014 tak aplikoval ešte neúčinnú právnu normu, je vážnym pochybením. Ešte vážnejším pochybením zo strany NS SR je však ignorovanie zákazu spätnej účinnosti právnych noriem. Ak totiž v dotknutom prípade chýbajú v zákone prechodné ustanovenia, potom v súlade s ústavným princípom zákazu retroaktivity právnych noriem je možné aplikovať novelizované ustanovenie § 52 ods. 2 OZ o absolútnej prednosti OZ v spotrebiteľských vzťahoch len na právne vzťahy, ktoré vznikli po účinnosti právnej normy, t.j. na právne vzťahy vzniknuté po 01.04.2015. No a najsmutnejšie na celej veci je, že rozhodnutie pod sp.zn. 3MCdo14/2014 prijal senát Najvyššieho súdu SR pomerom hlasov 3 : 0.

 
AK | 30.10.2015 12:01

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Nezhody pri hospodárení so spoločnou vecou, petit žaloby podielového spoluvlastníka (§ 139 ods. 2 OZ)

Žalobou podielového spoluvlastníka podanou podľa druhej vety ustanovenia § 139 ods. 2 Občianskeho zákonníka nemožno nahrádzať prejav vôle ...

Nebezpečné prenasledovanie, k znaku dlhodobosti (§ 360a TZ)

Zákonný znak „iného dlhodobo prenasleduje“ u prečinu nebezpečného prenasledovania podľa § 354 ods. 1 Trestného zákonníka (v SR § 360a ...

CSP: K aplikácii § 257 Civilného sporového poriadku

Aplikácia § 257 Civilného sporového poriadku pri rozhodovaní o náhrade trov konania prichádza do úvahy v prípadoch, keď síce sú naplnené ...

Neoprávnený odber plynu; premlčanie

Osoba, která po smrti původního odběratele odebírá v jeho bytě plyn navzdory tomu, že nemá uzavřenou smlouvu o odběru, je přinejmenším ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Fico: Je šanca na to, aby boli zvolení zvyšní kandidáti na sudcov ÚShttp://www.teraz.sk/slovensko/fico-je-sanca-na-to-aby-boli-zvoleni/419633-clanok.html

Na zvolenie potrebného počtu kandidátov vyzval snemovňu aj predseda ÚS Ivan Fiačan.

Plénum bude voliť kandidátov na ústavných sudcov v streduhttp://www.teraz.sk/slovensko/plenum-bude-volit-kandidatov-na-usta/419498-clanok.html

Poslanci budú kandidátov vyberať zo 16 uchádzačov. Pôjde už o piatu voľbu.

Je dôležité, aby sa na prokuratúre zaviedli systémové zmeny, tvrdí Remišováhttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/526336-je-dolezite-aby-sa-na-prokurature-zaviedli-systemove-zmeny-tvrdi-remisova/

V prokuratúre je potrebné nastaviť nové a transparentné pravidlá.

Vek odchodu do penzie? Roky udáva tabuľkahttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/526309-vek-odchodu-do-penzie-roky-udava-tabulka/

Pevne stanovené roky namiesto automatického výpočtu.

Prezidentka podpísala novelu, ktorá zbavuje sudcov v politike talárahttp://www.teraz.sk/slovensko/prezidentka-podpisala-zakon-ktory-r/419468-clanok.html

Podľa novely má sudca kandidujúci v parlamentných voľbách či eurovoľbách prísť o funkciu ...

Novelu školského zákona o definovaní národnostnej školy neschválilihttp://www.teraz.sk/slovensko/novelu-skolskeho-zakona-o-definovani/419407-clanok.html

Poslanci poukazovali na to, že zákon zatiaľ neobsahuje komplexnú úpravu podmienok výchovy a ...

Nové časopisy

Verejné obstarávanie – právo a prax 4/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 4/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

DE IURE 1-2/2019

DE IURE 1-2/2019

DE IURE je časopis Najvyššieho súdu, ktorý vychádza štvrťročne v online verzii a pravidelne ...

Bulletin slovenskej advokácie 9/2019

Bulletin slovenskej advokácie 9/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 6-7/2019

Justičná revue 6-7/2019

Časopis pre právnu prax.

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

PoUtStŠtPiSoNe
: