TlačPoštaZväčšiZmenši

(Ne)koncepčnosť legislatívneho procesu

28.10. 2015, 16:51 |  Zuzana Krajčovičová

Stará rímsko-právna zásada neznalosť zákona neospravedlňuje (ignorantia juris non excusat), ktorá zakladá právnu fikciu, že každý si je vedomý svojich práv a povinností, a teda je oboznámený s platnými a účinnými právnymi predpismi, sa tak ako celý právny systém Starovekého Ríma stala východiskom moderných právnych systémov. Podmienkou pre jej aplikáciu je však prehľadnosť legislatívneho procesu v tom ktorom právnom systéme a reálna dostupnosť práva. V ostatnom období sme však na Slovensku svedkami nekoncepčnosti a svojvôle v legislatívnom procese.

Jasným príkladom je novelizované ustanovenie § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka. Dňa 25.03.2014 bol schválený zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon č. 102/2014“), ktorý v čl. II bod 1 novelizoval ustanovenie § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka (V § 52 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Na všetky právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa vždy prednostne použijú ustanovenia Občianskeho zákonníka, aj keď by sa inak mali použiť normy obchodného práva.“). Predmetné ustanovenie malo v zmysle tohto zákona nadobudnúť účinnosť dňa 01.04.2014.

Následne bol dňa 14.05.2014 schválený zákon č. 151/2014 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „zákon č. 151/2014“), ktorý v čl. IV zmenil zákon č. 102/2014 Z. z. (V čl. XIV sa slová „čl. I až III“ nahrádzajú slovami „čl. I, čl. II bodov 2 až 8, čl. III“, za slovami „a 36“ sa slovo „a“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a čl. II bodu 1, ktorý nadobúda účinnosť 1. apríla 2015“.), čím došlo k posunutiu účinnosti novelizovaného ustanovenia § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka z 01.04.2014 na 01.04.2015. Drobná zmena s ďalekosiahlymi následkami takýmto spôsobom zanikla v množstve legislatívnych zmien a nielen, že sa nedostala do povedomia širokej verejnosti, unikla napríklad aj Najvyššiemu súdu Slovenskej republiky, ktorý vo svojich rozhodnutiach sp. zn. 3 M Cdo 14/20143 M Cdo 12/2014 uvádza, že predmetné ustanovenie § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka nadobudlo účinnosť dňa 01.04.2014.

Prečítajte si k danej téme:
Na spotrebiteľské vzťahy sa nebude aplikovať Obchodný zákonník

Obdobným príkladom je aktuálne v legislatívnom procese návrh č. 1684 (návrh skupiny poslancov NR SR na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony), ktorý má okrem Občianskeho súdneho poriadku zmeniť aj § 17 zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch (ďalej ako „zákon č. 129/2010“). V čl. IV predmetného návrhu sa nachádza navrhované znenie zmeny: § 17 znie: „Práva vyplývajúce zo zmluvy o spotrebiteľskom úvere nemôže veriteľ previesť na tretiu osobu; to neplatí, ak sa postupuje podľa predpisov upravujúcich riešenie krízových situácií na finančnom trhu21a) a predpisov upravujúcich konkurzné konanie.22)“

Máme tu tak dva príklady, kedy na prvý pohľad drobné zmeny, avšak s možnými ďalekosiahlymi následkami, boli uvedené v predposlednom článku návrhu zákona, vďaka čomu unikli pozornosti tak odbornej ako aj širokej verejnosti. Či ide o náhodu alebo zámer zákonodarcu, môžeme len hádať. Je však isté, že takýto postup v legislatívnom procese zneprehľadňuje celý právny poriadok, čo sa odráža v celej spoločnosti. Takto „skryté“ novely zákonov potom unikajú odbornej verejnosti a nestávajú sa predmetom nielen odbornej, ale ani verejnej diskusie. Návrh č. 1684 bol na programe aktuálne skončenej 54. schôdze Národnej rady SR, avšak navrhovaná zmena § 17 zákona č. 129/2010 sa nedostala do žiadnych článkov ani diskusií.

Je otázne prečo legislatívny proces na Slovensku skĺzol k takýmto praktikám, keď v zmysle čl. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z.z. (ďalej len „Legislatívne pravidlá“) je cieľom legislatívnych prác pri tvorbe zákona pripraviť a schváliť taký zákon, ktorý sa stane prirodzenou súčasťou vyváženého, prehľadného a stabilného právneho poriadku zlučiteľného s právom Európskej únie. V prípade ak sa novelizuje zákon, ktorý ešte ani len nenadobudol účinnosť, zákonom s ním absolútne nesúvisiacim, asi len ťažko môžeme hovoriť o prehľadnom a stabilnom právnom poriadku. Nehovoriac o tom, že v zmysle čl. 11 bod 2 Legislatívnych pravidiel by malo byť len výnimočným javom, že sa jedným zákonom priamo novelizuje viac zákonov. V Slovenskom legislatívnom procese je však uvedené bežnou praxou a väčšina návrhov zákonov obsahuje novely viacerých zákonov. V prípade ak navrhované zmeny spolu súvisia alebo na seba nadväzujú, je uvedený postup logický až priam žiaduci. Ak však novela zákona o ochrane hospodárskej súťaže mení zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru, teda resp. len ním samým novelizované ustanovenie Občianskeho zákonníka, vzniká poriadny chaos, z ktorého sa vie vymotať len málokto. Zmenu v účinnosti novelizovaného ustanovenia § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka okrem Najvyššieho súdu SR (viď vyššie uvedené rozhodnutia) nezaevidovala ani stránka prevádzkovaná Ministerstvom spravodlivosti SR www.jaspi.justice.gov.sk. Záverom môžeme vysloviť len nádej, že uvedené nebolo spôsobené úmyselne, ale nekoncepčným postupom zákonodarcu.

Autor: JUDr. Zuzana Krajčovičová

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2217
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

 
§ 52 ods. 2 OZ

Ani autorka článku neuviedla správnu informáciu o účinnosti ustanovenia § 52 ods. 2 OZ. Zákon č. 102/2014 Z.z. nadobudol účinnosť dňa 01.05.2014, avšak čl. II tohto zákona, ktorý novelizoval dotknuté ustanovenie § 52 ods. 2 OZ, mal pôvodne nadobudnúť účinnosť dňa 13.06.2014 a ako už správne potom autorka upozorňuje, bola jeho účinnosť posunutá na základe zákona č. 151/2014 Z.z. až na 01.04.2015. To, že Najvyššiemu súdu SR unikla dosť podstatná informácia o účinnosti právnej normy a vo veci pod sp.zn. 3 MCdo 14/2014 tak aplikoval ešte neúčinnú právnu normu, je vážnym pochybením. Ešte vážnejším pochybením zo strany NS SR je však ignorovanie zákazu spätnej účinnosti právnych noriem. Ak totiž v dotknutom prípade chýbajú v zákone prechodné ustanovenia, potom v súlade s ústavným princípom zákazu retroaktivity právnych noriem je možné aplikovať novelizované ustanovenie § 52 ods. 2 OZ o absolútnej prednosti OZ v spotrebiteľských vzťahoch len na právne vzťahy, ktoré vznikli po účinnosti právnej normy, t.j. na právne vzťahy vzniknuté po 01.04.2015. No a najsmutnejšie na celej veci je, že rozhodnutie pod sp.zn. 3MCdo14/2014 prijal senát Najvyššieho súdu SR pomerom hlasov 3 : 0.

 
AK | 30.10.2015 12:01

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Jedinečné podujatie svojho druhu, na ktorom sa špičkoví odborníci z ČR a SR podelia o svoje ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Vyjadrenie k odvolaniu proti nemeritórnemu rozhodnutiu; Nepredloženie vyjadrenia odvolaciemu súdu

Civilný sporový poriadok inštruuje, že pokiaľ odvolanie smeruje proti rozhodnutiu, ktoré nie je rozhodnutím vo veci samej, súd na vyjadrenie k ...

Subsidiarita neodkladných opatrení

Subsidiarita nariadenia neodkladných opatrení podľa § 324 ods. 3 CSP je síce výslovne upravená len vo vzťahu k zabezpečovaciemu opatreniu, ...

Strata účinnosti úpravy obsiahnutej v rozsudku o úprave práv a povinností k maloletému dieťaťu

Úprava obsiahnutá v rozsudku o úprave práv a povinností k maloletému dieťaťu stratí účinnosť právoplatnosťou výrokov týkajúcich sa ...

Preposielanie vyjadrenia k dovolaniu dovolateľovi

Právam sporovej strany na kontradiktórne konanie a rovnosť v konaní koreluje povinnosť súdu zabezpečiť ich uplatnenie okrem iného aj ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Za zhodenie hniezda lastovičke alebo belorítke hrozí pokuta 9958 eurhttps://www.teraz.sk/najnovsie/za-zhodenie-hniezda-lastovicke-alebo-be/471428-clanok.html

Ochranári sa o zhodení hniezd dozvedia od ľudí, ktorí im to nahlásia prostredníctvom mailu ...

Opatrenia sa uvoľnili aj na súdoch a vo väzniciachhttps://www.teraz.sk/slovensko/ms-opatrenia-sa-uvolnili-aj-na-sudoch/471517-clanok.html

Ministerstva spravodlivosti ako takého sa uvoľňovanie týka tiež, a tak sú opätovne ...

Kurilovská: Na čele prokuratúry by mal stáť prokurátorhttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/553383-kurilovska-na-cele-prokuratury-by-mal-stat-prokurator/

Tvrdí, že generálnym prokurátorom by mal byť iba prokurátor.

Šeliga: Verejná diskusia k voľbe Generálneho prokurátora bude 24. júnahttps://www.teraz.sk/slovensko/nrsr-j-seliga-verejna-diskusia-k-t/471489-clanok.html

Koaliční poslanci v novele zákona o prokuratúre a o rokovacom poriadku NR SR navrhujú, aby sa o ...

Núdzový stav nie je možné podľa advokáta predlžovať, Pellegrini by zvažoval aj sťažnosť na ústavný súdhttps://www.webnoviny.sk/nudzovy-stav-nie-je-mozne-podla-advokata-predlzovat-pellegrini-by-zvazoval-aj-staznost-na-ustavny-sud/

Núdzový stav nie je možné predlžovať, zákon však nebráni jeho opakovanému vyhláseniu.

SaS a OĽaNO: Koalícia nie je dohodnutá na mene generálneho prokurátorahttps://www.teraz.sk/slovensko/koalicia-nie-je-dohodnuta-na-mene-gene/471272-clanok.html

Baránik považuje naznačovanie účelovosti novely za neoprávnené.

Nové časopisy

Justičná revue 4/2020

Justičná revue 4/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Súkromné právo 2/2020

Súkromné právo 2/2020

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Justičná revue 3/2020

Justičná revue 3/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Verejné obstarávanie - právo a prax 2/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 2/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie - právo a prax 1/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 1/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Právny obzor 2/2020

Právny obzor 2/2020

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: