Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
Predplatné
Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
TlačPoštaZväčšiZmenši

Deliacu mrežu z vozidiel kategórie N1 bude možné odstrániť aj bez prestavby

Matej Klamo • 11.2. 2012, 20:38

Ak vlastníte auto kategórie N1 s deliacou mrežou, určite ste už hľadali spôsob ako ju odstrániť a zlepšiť tak variabilitu interiéru a najmä estetickú stránku vozidla. Doteraz bolo odstránenie deliacej mreže behom na dlhé trate, uskutočniť sa dalo len prestavbou vozidla na kategóriu M1, čo bolo spojené s veľkou dávkou byrokracie a zdĺhavosťou schvaľovacieho procesu. Druhou možnosťou bolo odstrániť deliaci systém svojpomocne a spoliehať sa na to, že vám prípadná cestná kontrola nezadrží osvedčenie o evidencii a vaše vozidlo bude označené za nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Dňa 8.2.2012 však poslanci NR SR schválili návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá umožní dodatočné odmontovanie deliacej mriežky vo vozidlách kategórie N1 odvodených z kategórie osobných motorových vozidiel M1. Schválenú novelu musí ešte podpísať prezident a ak sa tak stane, novela bude účinná už od 1. marca 2012.

Odstránenie deliacej mreže bude možné v súčasnosti urobiť aj bez prestavby na kategóriu M1, v rámci zjednotenia si však pred odstránením deliacej mriežky treba dať pozor na to, či deliaci systém máte alebo nemáte zapísaný v osvedčení o evidencii. Ak deliacu mriežku v osvedčení zapísanú máte, musíte požiadať obvodný úrad dopravy prislúchajúci podľa sídla alebo bydliska, na vykonanie zmeny v osvedčení.

Podľa novely vzniká prevádzkovateľovi podľa § 21a ods.4 zároveň ďalšia povinnosť v súvislosti s dokladmi:

(4) Prevádzkovateľ vozidla je povinný do 15 dní odo dňa vydania nového osvedčenia o evidencii časť II podľa odseku 3 oznámiť vykonanú zmenu príslušnému orgánu Policajného zboru, ktorý v osvedčení o evidencii časť II vykoná evidenčný úkon.

Ak v osvedčení o evidencii vozidla priečkový systém zapísaný nemáte, zmenu môžete pokojne vykonať a vyššie spomínaný postup súvisiaci so zmenou v dokladoch preskočiť.

Návrh na zmenu v zákone predložil ešte minulý rok poslanec Ľudovít Jurčík, ktorého cieľom bolo pracovať na zrovnoprávnení podnikateľov v ohľade nákupu a používania motorových vozidiel. V doložke dôvodovej správy je ako očakávaný vplyv na podnikateľské prostredie uvedený: Predložený návrh zákona bude mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie, nakoľko sa rozšíri predaj ojazdených vozidiel, ktoré majú zabudovanú ochrannú mriežku a nie sú tak pre spotrebiteľov atraktívne.

Záverom už si len dovolím pripomenúť krátku históriu a používanie vozidiel N1 odvodených z kategórie M1

Motorové vozidlá prerobené z kategórie M1 na N1 s cieľom odpočtu DPH pri nákupe firmami alebo živnostníkmi boli niekoľko rokov veľmi obľúbené. Ich jedinou nevýhodou bolo nutné osadenie deliacej mreže, ktorá v mnohých prípadoch variabilné použitie vozidla skôr obmedzila, zhoršila estetickú stránku vozidla, zhoršovala výhľad šoféra dozadu a pri prejazde auta nerovnosťami dávala svoju prítomnosť najavo nepríjemným vŕzganím. Odpočet 19% z ceny auta bol pre mnohých živnostníkov a firmy dostatočným dôvodom na výber vozidla z kategórie N1, ktoré sa odlišovali prakticky len mriežkou, či počtom miest na sedenie.

Zásadná zmena nastala v roku 2010, kedy si firmy a živnostníci mohli začať uplatňovať odpočet DPH aj na osobné vozidlá, teda vozidlá kategórie M1. Po tomto opatrení samozrejme začal záujem o vozidlá N1 s deliacou mrežou klesať a v súčasnosti sa z tejto kategórie predávajú najmä vozidlá, ktoré naozaj slúžia na prepravu tovaru – skriňové dodávky, resp. malé dodávky na prepravu ľahšieho nákladu. Definitívnym krokom, ktorý nás zbaví priečkových systémov (mriežok) v „osobných vozidlách" N1 zakúpených pred rokom 1.1.2010 je práve vyššie spomínaná novela zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

Matej Klamo
študent Fakulty práva Paneurópskej vysokej školy  

Právnické eso 

Príspevok autorskej súťaže Právnické eso

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2769

Nový príspevok

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: