Nazdar, velmi dobry clanok podlozeny faktami co to ale znamena v praxi? konkretne co povedat policajtom ked vas vyzvu o vylozenie veci ? a na zaklade coho ich teda uz prinalezi vylozit? iba odrecitovanim prav a slobod ? dakujem
Tento príspevok si kladie za cieľ ozrejmiť pojem „osobná prehliadka“ ako aj zákonné dôvody jej vykonania ako aj právomoc príslušníkov policajného zboru takúto osobnú prehliadku vykonať.
Osobná prehliadka je jedným zo zákonných prostriedkov z ktorých orgány činné v trestnom konaní získavajú dôkazy, resp. iné informácie dôležité pre trestné konania. Vykonanie osobnej prehliadky predstavuje však aj zásah do základných práv garantovaných Ústavou SR a to práva na osobnú slobodu (čl. 17 ods. 1) a práva na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života (čl. 19 ods. 2). V zmysle Ústavy SR povinnosti možno ukladať zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd (čl. 13 ods. 1), preto aj vykonanie, resp. získavanie dôkazov v trestnom konaní možno vykonať len v súlade a v intenciách posledného citovaného článku Ústavy. Akýkoľvek exces z tohto článku Ústavy a zákona má za následok, že dôkaz bude v trestnom konaní absolútne neplatný.
Osobná prehliadka podľa Trestného poriadku
Ako som spomenul vyššie osobná prehliadka je dôkazným prostriedkom, čiže je nositeľom možného dôkazu dôležitého pre trestné konanie. V zmysle trestného poriadku za dôkaz môže slúžiť všetko, čo môže prispieť na náležité objasnenie veci a čo sa získalo z dôkazných prostriedkov podľa tohto zákona alebo podľa osobitného zákona (§ 119 ods. 2).
Keďže vykonanie osobnej prehliadky je zásahom do ústavou garantovaných základných práv a slobôd, možno ju vykonať len ak ju nariadi predseda senátu a pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní prokurátor a s jeho súhlasom policajt. (§ 102 TP.) Osobnú prehliadku následne vykoná orgán, ktorý ju nariadil, spravidla ju však na jeho prekaz (najčastejšie prokurátora vykoná policajt – osoba rovnakého pohlavia.. Kto sa rozumie policajtom pre účely trestného zákona definuje samotný trestný poriadok v § 10 ods. 8. Zákon pamätá aj na prípady ak súhlas oprávneného orgánu nemožno získať. Ak nastane takáto situácia možno osobnú prehliadku vykonať len ak vec neznesie odklad, ak ide o osobu pristihnutú pri trestnom čine, alebo o osobu, na ktorú bol vydaný príkaz na zatknutie. Bez príkazu možno vykonať osobnú prehliadku aj u zadržanej osoby a u osoby, ktorá bola zatknutá alebo ktorá sa berie do väzby avšak len v tom prípade ak existuje podozrenie, že má pri sebe zbraň alebo inú vec, ktorou by mohla ohroziť život alebo zdravie osoby. (§99 ods.4). Samotnú osobnú prehliadku musí osoba u ktorej sa vykonáva zniesť. Tejto povinnosti predchádza povinnosť orgánu činného v trestnom konaní vyzvať, že u osoby bude vykonaná osobná prehliadka. Následne orgán, ktorý osobnú prehliadku vykonal najneskôr do 24 hodín vydá písomné potvrdenie o výsledku úkonu.
Osobná prehliadka vs. bezpečnostná prehliadka
Bezpečnostnú prehliadku upravuje zákon o Policajnom zbore ako oprávnenie policajta presvedčiť sa, či osoba, proti ktorej vykonáva služobný zákrok, nemá pri sebe zbraň, a ak ju má, odňať ju. Zbraňou sa rozumie čokoľvek, čím možno urobiť útok proti telu dôraznejším. Teda nemusí ísť len o strelnú zbraň, ale aj nôž, palicu a pod.
Služobný zákrok podľa § 9 ods. 3 zák. č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore je zákonom ustanovená a v jeho medziach vykonávaná činnosť policajta, pri ktorom sa bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd osoby.
Samotná skutočnosť, že hliadkujúci policajti vykonávajú bezpečnostnú prehliadku podľa § 22 ods. 1 zák. o Policajnom zbore svedčí o tom, že vykonávajú služobný zákrok, lebo len pri služobnom zákroku možno postupovať podľa § 22 ods. 1 zákona o Policajnom zbore.
Vzhľadom na skutočnosť, že služobným zákrokom sa zasahuje do dôležitej oblasti ústavou garantovaných práv a slobôd jednotlivca, nemôže policajt vykonať kedykoľvek služobný zákrok.
Ustanovenie § 9 ods. 1 zákona o Policajnom zbore (zák. č. 171/1993 Z. z., v znení neskorších predpisov) jednoznačne ukladá policajtovi v službe povinnosť v medziach tohto zákona vykonať služobný zákrok, ak je páchaný trestný čin alebo priestupok alebo je dôvodné podozrenie z ich páchania. Týmto je vymedzená zákonná dôvodnosť služobného zákroku.
Oprávnenie v zmysle § 22 ds. 1 zákona o policajnom zbore môže policajt použiť vždy len v spojitosti s vykonávaním služobného zákroku. V žiadnom prípade tak policajt nemôže urobiť bez vykonávania služobného zákroku, teda len z dôvodu prevencie (napríklad preto, že sa policajtovi osoba zdala „podozrivá“, „nervózna“, a už vôbec tak policajt nemôže urobiť za účelom pátrania po iných veciach (napríklad je neprípustné, ak policajt vykoná osobnú prehliadku osoby, ktorú zdôvodní a deklaruje ako využitie oprávnenia podľa § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore, pričom pri prehliadke sa zameriava na hľadanie omamných alebo psychotropných látok, tak ako to bolo v posudzovanom prípade).
Z hľadiska zákonnosti nesmie využitie oprávnenia podľa § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore sledovať iný záujem, než vykonanie bezpečnostnej prehliadky zameranej na zistenie a prípadné zaistenie zbrane.
Preto prehliadku osoby, v zmysle § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore, môže policajt vykonať len ak vykonáva služobný zákrok, teda, ak vykonáva činnosť pri ktorej bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd osoby (§ 9 ods.3 zákona o policajnom zbore) a jej cieľom (účelom) môže byť len bezpečnostná prehliadka osoby, proti ktorej policajt vykonáva služobný zákrok, zameraná na zistenie zbrane, ktorá by mohla ohroziť život alebo zdravie policajta (tzv. bezpečnostný dôvod prehliadky). Z hľadiska zákonnosti nesmie využitie oprávnenia podľa § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore sledovať iný záujem, než vykonanie bezpečnostnej prehliadky zameranej na zistenie a prípadné zaistenie zbrane.
V tejto súvislosti poukazujem tiež na zákaz nútiť osobu, aby prispela k svojmu obvineniu, či usvedčeniu znamená nielen zákaz nútiť podozrivú, či obvinenú osobu k výpovedi, ale aj zákaz nútiť takúto osobu k súčinnosti alebo k aktívnemu konaniu, ktoré je potrebné na usvedčenie takejto osoby, teda napríklad ide aj o zákaz nútiť podozrivú osobu, aby vydala, či vyložila „dobrovoľne“ veci, a to aj veci, ktoré ju môžu „spojiť“ s trestnou činnosťou.
Prípadná výzva policajtov, aby si osoba, voči ktorej sa nevykonáva žiadny služobný zákrok, vyložila všetky veci (napríklad na kapotu vozidla) je absolútne neprijateľná a v rozpore so zákonom (obvinený vypovedal, že mu bolo najskôr prikázané vyložiť všetko zo svojich vreciek). Uvedený postup policajtov je evidentne nezákonný, nakoľko oprávnenie policajta vyzvať osobu na vyloženie vecí, ktoré má u seba, taktiež neexistuje, t. j. nie je upravené v zákone o policajnom zbore. Takýto postup policajtov je neprijateľný aj z toho dôvodu, že výzva policajtov na vyloženie vecí je ukladaná osobe ako povinnosť na vyloženie veci, teda ako povinnosť, ktorá musí byť splnená a nie je možnú ju odmietnuť.
Ak sa osoba zdá policajtom podozrivá (napríklad pre spáchanie nejakého priestupku) majú povinnosť najskôr takúto osobu poučiť o jeho právach (§ 8 ods. 2 zákona o policajnom zbore) a to najmä o práve, že k priznaniu sa zo spáchania priestupku, či trestného činu ho nemožno nútiť (napríklad primerane podľa § 73 ods. 2 zákona o priestupkoch, či primerane podľa § 34 Tr. por.).
Uvedené je podstatné aj preto, že zákaz donútenia k priznaniu zahŕňa nielen právo nevypovedať (právo mlčať), ale aj právo neprispieť žiadnym aktívnym spôsobom, či už priamo alebo nepriamo, k svoju obvineniu.
Zákaz nútiť osobu, aby prispela k svojmu obvineniu, či usvedčeniu teda znamená nielen zákaz nútiť podozrivú, či obvinenú osobu k výpovedi, ale aj zákaz nútiť takúto osobu k súčinnosti alebo k aktívnemu konaniu, ktoré je potrebné na usvedčenie takejto osoby, teda napríklad ide aj o zákaz nútiť podozrivú osobu, aby vydala, či vyložila veci, a to aj veci, ktoré ju môžu „spojiť“ s trestnou činnosťou. V tejto súvislosti poukazujeme na judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva, ktorý judikoval, že ani verejný záujem na odhaľovaní, stíhaní trestného činu a potrestaní páchateľa nemôže ospravedlniť taký postup, ktorý zasahuje do samotnej podstaty práva obvineného na obhajobu, vrátane práva nebyť nutený obviniť sám seba (rozsudok vo veci Heaney a McGuinness v. Írsko z roku 2000). K tomu Európsky súd pre ľudské práva pripomína, že právo neprispieť k obvineniu vlastnej osoby predovšetkým vopred predpokladá, že obžaloba v trestnej veci sa snaží preukázať dôkazy proti obvinenému bez použitia dôkazov získaných metódami donútenia, či nátlaku na obvineného (rozsudok vo veci Saunders v. Spojené kráľovstvo z roku 1996).
Mgr. Gabriel Závodský
advokátsky koncipient,
externý doktorand Paneurópskej vysokej školy, fakulty práva
www.zavodsky.org
Použité rozhodnutia:
Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky 5 Tdo 47/2010
Uznesenie o zastavení trestného stíhania 3T 21/2011 Okresného súdu v Pezinku