Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 74/2023 Z. z.

najpravo.sk • 6.4. 2023, 08:34

A.Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.

Strata prirodzeného fungovania väčšiny slovenských vodných tokov a ich povodí je výsledkom ľudských zásahov. Zásahy v dôsledku hospodárskej činnosti viedli k zásadným zmenám prirodzeného vodného režimu, fungovania tokov a ich záplavových území. Zmeny kvalitatívnych a kvantitatívnych pomerov podzemných a povrchových vôd sa prejavili najmä zmenou morfologických a hydrologických charakteristík vodných tokov, suchom a nedostatkom vody, zmenami prirodzenej infiltrácie a dopĺňania podzemných vôd, úbytkom biodiverzity a zhoršovaním stavu vodných a na vodu viazaných ekosystémov.  Meniaca sa klíma, zvyšovanie frekvencie a výkyvov extrémnych prejavov počasia sú ďalšie faktory, ktoré zvyšujú tlak na manažment vody v krajine a odolnosť ekosystémov.

Účelom návrhu zákona je v súlade s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky, Koncepciou vodnej politiky SR prijatou dňa 1. júna 2022 vládou SR, Vodným plánom Slovenska schváleným dňa 11. mája 2022 vládou SR, ako aj jedným z kľúčových záväzkov formulovaných v Stratégii EÚ pre biodiverzitu do roku 2030, ktorý sa týka obnovy najmenej 25 000 km voľne tečúcich úsekov riek prostredníctvom odstránenia bariér a revitalizáciou záplavových území,  zabezpečiť realizáciu revitalizačných opatrení pre  obnovu prirodzeného charakteru nevhodne upravených vodných tokov a záplavových území (vrátane mokradí), zníženie ich fragmentácie (odstránenie alebo spriechodnenie bariér) a obnova biologickej a morfologickej spojitosti tokov (umožnenie migrácie vodných organizmov, najmä rýb, transport sedimentov) tak, aby vodné útvary dosahovali aspoň dobrý ekologický stav/potenciál. Toto všetko je dôležité pre zvýšenie retenčnej kapacity krajiny, podporu samočistiacej schopnosti tokov, obnovu a rozvoj biodiverzity, adaptáciu krajiny na očakávané negatívne dôsledky zmeny klímy, vrátane extrémnych hydrologických situácií (povodne, sucho) a v neposlednom rade aj pre schopnosť riek a riečnej krajiny poskytovať ekosystémové služby, vrátane rybárstva.

Cieľom návrhu zákona je upraviť a zjednodušiť niektoré postupy týkajúce sa prípravy, povoľovania a realizácií týchto opatrení revitalizácií vodných tokov.

Obsahom návrhu zákona je okrem vyjasnenia a zadefinovania niektorých pojmov aj zjednodušenie povoľovacích procesov, ktoré sú v gescii štátnej vodnej správy. Zároveň je vykonávanie opatrení, ktorými sa realizujú revitalizácie, definované ako verejný záujem. Tiež sa v prípade  zmeny trasy prirodzeného koryta vodného toku pôsobením riečnych procesov uprednostňuje ponechanie v novom koryte.Účinnosť návrhu novely je navrhovaná na 1. januára 2023, z dôvodu predpokladanej dĺžky legislatívneho procesu a potrebnej legisvakančnej lehoty.

Predkladaný návrh zákona má pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, informatizáciu, podnikateľské prostredie, na služby verejnej

správy, na občana a na procesy služieb vo verejnej správe, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo a rodinu a ani dopad na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými  zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.

B.Osobitná časť

K Čl. I.

K bodu 1

Zavádzajú sa. resp. definujú nové pojmy „revitalizácia vodného toku“ a „riečne procesy“.

K bodu 2 a 3

Ide o úpravu a zjednodušenie procesu povoľovania revitalizácie vodného tokov.

K bodu 4

Účelom navrhovanej úpravy je zabezpečiť zjednodušený postup pri povoľovaní úprav alebo odstránenia vodných stavieb, ktoré prestali plniť svoju funkciu. Špecifikuje sa kedy vodná stavba neplní svoju funkciu a podmienky pre jej odstránenie alebo zmenu.

K bodu 5

Zjednodušuje sa proces povoľovania revitalizácií vodných tokov a špecifikujú sa náležitosti ohlásenia uskutočnenia revitalizácie vodného toku.

K bodu 6

Ide o legislatívno-technickú zmenu (prečíslovanie vnútorných odkazov) z dôvodu doplnenia § 26a

K bodu 7

Navrhované ustanovenie upravuje, že ochranné pásma vodárenských zdrojov podľa §32 sa premietnu do vlastného riešenia územnoplánovacej dokumentácie. Odsekom  sa sleduje, aby v záujme komplexnosti regulatívy územnoplánovacej dokumentácie zahŕňali aj existujúce ochranné pásma vodárenských zdrojov. Ukladá sa povinnosť nepreberať do územného plánu ochranné pásma iba mechanicky prevzatím z iného právneho predpisu, ale premietať požadovanú ochranu priamo do jednotlivých regulatívov.

K bodu 8

Mení sa definícia prirodzeného koryta a definuje sa upravený tok.

K bodu 9

Definuje sa upravené koryto vodného toku.

K bodu 10

Upravuje sa postup a podmienky pri zmene prirodzeného koryta vplyvom vonkajších síl pri jeho ponechaní v novom koryte alebo vrátení do pôvodného stavu a poskytnutia náhrad.

K bodu 11

Definujú sa ciele revitalizácie vodného toku, opatrenia,  ktorými sa revitalizácie realizujú, realizácia revitalizácií ako verejný záujem a možnosť vyhlásiť vládou SR revitalizáciu za významnú investíciu podľa osobitného predpisu.

K bodu 12

Upravuje sa cieľ správy vodných tokov v súlade so smernicou 2000/60/ES Európskeho parlamentu a Rady z 23. októbra 2000.

K bodu 13

V činnostiach, z ktorých pozostáva správa vodných tokov sa dopĺňa zabezpečovanie revitalizácií vodných tokov a súvisiaca údržba vodných tokov.

K bodu 14

Do zoznamu vodných stavieb sa vkladajú stavby pre účely realizácie revitalizácií vodných tokov.

K Čl. II.

Nadobudnutie účinnosti tohto zákona sa stanovuje na 1. januára 2023.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 121
PoUtStŠtPiSoNe
: