Utorok, 10. december 2024 | meniny má Radúz , zajtra Hilda
Deň ľudských práv
Predplatné
Utorok, 10. december 2024 | meniny má Radúz , zajtra Hilda
Deň ľudských práv
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 520/2022 Z. z.

najpravo.sk • 31.3. 2023, 12:17

Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) ako iniciatívny materiál. 

Cieľom návrhu novely zákona je upraviť postup pri uplatňovaní limitu verejných výdavkov, ak je aktivovaná všeobecná úniková doložka podľa európskych predpisov. Navrhuje sa upraviť, aby vláda nebola povinná zosúladiť rozpočet verejnej správy s limitom verejných výdavkov, ak je aktivovaná všeobecná úniková doložka , ako aj možnosť prekročiť limit verejných výdavkov, ak k aktivácii všeobecnej únikovej doložky dôjde po schválení limitov verejných výdavkov subjektov verejnej správy a ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy a po schválení zákona o štátnom rozpočte.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Prijatie návrhu zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

V súvislosti so zabezpečením rozpočtového hospodárenia Slovenskej republiky pre prípad neschválenia zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok sa účinnosť návrhu zákona navrhuje dňom vyhlásenia.

 

Osobitná časť

K čl. I

Návrhom sa upravuje postup v prípade aktivácie všeobecnej únikovej doložky v zmysle článku 5 ods. 1, článku 6 ods. 3, článku 9 ods. 1 a článku 10 ods. 3 nariadenia (ES) č. 1466/97, ako aj článku 3 ods. 5 a článku 5 ods. 2 nariadenia (ES) č. 1467/97, ktorá uľahčuje koordináciu rozpočtových politík v časoch prudkého hospodárskeho poklesu, vo vzťahu k limitu verejných výdavkov.

Aktivácia všeobecnej únikovej doložky umožňuje členským štátom prijímať opatrenia umožňujúce primerane reagovať na situáciu, ktorá spôsobila aktiváciu tejto doložky. Na túto možnosť reflektuje aj Slovenská republika, pretože v súčasnosti je všeobecná úniková doložka na európskej úrovni aktivovaná. Navrhuje sa, aby počas aktivácie všeobecnej únikovej doložky vláda nebola povinná zosúladiť rozpočet verejnej správy s limitom verejných výdavkov, aj keď je schválený národnou radou, avšak je povinná predložiť národnej rade materiál o vzťahu schváleného limitu verejných výdavkov k rozpočtu verejnej správy. Takýto materiál je povinná predložiť aj vtedy, ak je aktivovaná všeobecná úniková doložka, a rozpočet verejnej správy je predložený národnej rade v čase, kedy limit verejných výdavkov nie je schválený národnou radou. Vláda tak bude musieť urobiť do 30 dní od schválenia limitu verejných výdavkov. Ak k aktivácii všeobecnej únikovej doložky dôjde po  schválení limitov verejných výdavkov subjektov verejnej správy a ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy a po schválení zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, vláda môže prekročiť limit verejných výdavkov, ktorý je súčasťou rozpočtu verejnej správy. Limit verejných výdavkov je súčasťou rozpočtu verejnej správy od roku, od ktorého sa deaktivuje všeobecná úniková doložka na európskej úrovni.

K čl. II

Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona dňom vyhlásenia.

Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 7. decembra 2022.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 184
PoUtStŠtPiSoNe
: