Nedeľa, 5. máj 2024 | meniny má Lesana/Lesia , zajtra Hermína
Predplatné
Nedeľa, 5. máj 2024 | meniny má Lesana/Lesia , zajtra Hermína
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 341/2022 Z. z.

najpravo.sk • 22.3. 2023, 18:10

A.Všeobecná časť

V súvislosti so zámerom naplnenia požiadaviek zástupcov zdravotníckych pracovníkov, ktorými by sa zamedzilo podávaniu hromadných výpovedí zo strany zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, ako aj zamedzeniu nastoleného trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, kedy je ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania, navrhovaná právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom upravuje minimálnu výšku základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z. 

Zároveň táto právna úprava zvyšuje zákonom určenú základnú zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti (§ 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti (§ 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., o 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky dvadsiatich odpracovaných rokov.

Znenie právnej úpravy taktiež umožňuje započítanie odpracovaných rokov za účelom zvýšenia základnej zložky mzdy určeného zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok o 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky dvadsiatich odpracovaných rokov, vrátane obdobia, počas ktorého vykonával iné zdravotnícke povolanie, v rozsahu získaného vzdelania. Predmetná právna úprava zabezpečuje, aby sa zdravotníckemu pracovníkovi, ktorý po získaní požadovanej odbornej spôsobilosti začne vykonávať iné zdravotnícke povolanie v rozsahu svojho vzdelania, navýšila základná zložka mzdy o daný počet rokov, ktoré odpracoval, aj keď v inom zdravotníckom povolaní.

S cieľom motivácie zdravotníckych pracovníkov, ktorí odišli vykonávať svoje povolanie do zahraničia, vrátiť sa naspäť do svojej rodnej krajiny, právna úprava stanovuje, aby sa odpracované roky z dôvodu navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka mohli uznať aj týmto zdravotníckym pracovníkom. 

Súčasťou právnej úpravy je aj ustanovenie, prostredníctvom ktorého je možné zákonom určenú základnú zložku mzdy zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., navýšiť aj za čas, kedy tento zdravotnícky pracovník bol na materskej dovolenke alebo rodičovskej dovolenke, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov.

Vzhľadom na riziko hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, čím môže dôjsť ku kolapsu nemocníc, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia (čl. 40 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 31 Listiny základných práv a slobôd), pretože nedostatok personálneho obsadenia zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ako aj vzhľadom na potrebu urýchlenej stabilizácie personálneho zabezpečenia ústavných zdravotníckych zariadení, sa navrhuje účinnosť zákona dňom 1. januára 2023.

Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zároveň uvedený návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy.

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1 až 55

Predmetom týchto bodov je stanovenie zákonom určenej základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a až § 80aw. Tieto ustanovenia upravujú zákonom určenú základnú zložku mzdy konkrétneho zdravotníckeho pracovníka podľa toho, či vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivostipodľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.

Zákonom určená základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení § 80a až § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 4, prináleží každému zdravotníckemu pracovníkovi v pracovnom pomere u takéhoto poskytovateľa, a to bez ohľadu na to, či má tento poskytovateľ povolenie na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo lekárenskej starostlivosti podľa § 7 ods. 2, a to za podmienky, ak tento poskytovateľ prevádzkuje aj zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4.

Zároveň predmetom novelizačného bodu č. 39 je zavedenie koeficientu a ďalších podmienok aj pre zdravotníckeho pracovníka, ktorým je praktická sestra – asistent, ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon certifikovaných pracovných činnosti v príslušnej certifikovanej pracovnej činnosti a vykonáva certifikované pracovné činnosti v príslušnej certifikovanej pracovnej činnosti v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti.

K bodu 56

Predmetom navrhovaného odseku 5 je navýšenie zákonom určenej základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a až § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, za odpracované roky, počas ktorých vykonával odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

Právna úprava stanovuje, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa navyšuje za každý odpracovaný rok, maximálne však za dvadsať rokov, o 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy. Právna úprava stanovuje odpracovaný rok súhrnne, čím zákonodarca myslí, že odpracovaný čas, počas ktorého zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

, sa musí rovnať 12 mesiacom, aby bolo možné navýšiť základnú zložku mzdy zdravotníckeho pracovníka o sumu, ktorá sa rovná 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, pričom nie je potrebné, aby zdravotnícky pracovník vykonával tieto odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 súvisle bez prerušenia 12 mesiacov, t. z. že mesiace výkonu týchto činnosti v zmysle ustanovenia zákona sa spočítavajú a momentom, kedy dosiahnu dĺžku 12 mesiacov (jedného roka), základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa navyšuje o zákonom určenú sumu. Zároveň sa v rámci zistenia dĺžky výkonu týchto činnosti neprihliada na veľkosť úväzku v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

, v ktorom zdravotnícky pracovník vykonával predmetné činnosti v pracovnom pomere.

V prípade uznania sumy, o ktorú sa zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje základná zložka mzdy za odpracované roky, sa pomerná časť výšky tejto sumy uplatní aj v prípade, ak v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, je zdravotnícky pracovník v pracovnom pomere na kratší pracovný čas, ako je ustanovený týždenný pracovný čas.

Zároveň obdobie, počas ktorého má zdravotnícky pracovník súbežne uzatvorený pracovný pomer s viacerými zdravotníckymi zariadeniami podľa

§ 7 ods. 2

, v ktorých vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti alebo je zdravotníckym pracovníkom, ktorý získal odbornú spôsobilosť (§ 33 ods. 1) na výkon viacerých zdravotníckych povolaní a tie súbežne vykonáva alebo vykonával, sa mu do odpracovaných rokov započítava ako jedno obdobie.

Príklad č. 1:

Ak zdravotnícky pracovník, ktorým je lekár vykonávajúci zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pričom u predchádzajúceho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa

§ 7 ods. 2

 vykonával svoje povolanie v pracovnom pomere na úväzok 1,0 od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021 a v súčasnom zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), má pracovný pomer na úväzok 0,5 od 1. januára 2022, je možné mu k 31. decembru 2022, kedy vykonáva svoje povolanie 30 mesiacov, započítať s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy 2 roky, a teda základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa mu navýši o sumu, ktorá sa rovná 0,02-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, avšak táto suma bude len v pomernej výške, pretože tento zdravotnícky pracovník má pracovný úväzok 0,5.

Zároveň lekár preukazuje dĺžku odpracovaných rokov len za obdobie od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021, aj to len za podmienky, ak týmito informáciami jeho súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.

Príklad č. 2:

Ak zdravotnícky pracovník, ktorým je lekár vykonávajúci zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pričom u predchádzajúceho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa

§ 7 ods. 2

 vykonával svoje povolanie v pracovnom pomere na úväzok 0,5 od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021 a v súčasnom zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), má pracovný pomer na úväzok 1,0 od 1. januára 2022, je možné mu k 31. decembru 2022, kedy vykonáva svoje povolanie 30 mesiacov, započítať s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy 2 roky, a teda základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa mu navýši o sumu, ktorá sa rovná 0,02-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, pričom táto suma sa nekráti, pretože v súčasnosti je tento zdravotnícky pracovník v pracovnom pomere u daného poskytovateľa na úväzok 1,0.

 Zároveň lekár preukazuje dĺžku odpracovaných rokov len za obdobie od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021, aj to len za podmienky, ak týmito informáciami jeho súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.

Príklad č. 3:

Zdravotnícky pracovník, ktorým je lekár vykonávajúci zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) od 1. júla 2021, pričom od 1. júla 2021 do 30. augusta 2022 mal zároveň uzatvorený pracovný pomer vo výške úväzku 0,5 rovnako aj v inom zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2, má k 30. septembru 2022 od 1. júla 2021 odpracovaných 15 mesiacov, a to bez ohľadu na počet pracovných pomerov, ktoré má, resp. mal uzatvorené so zdravotníckym zariadením, resp. zdravotníckymi zariadeniami podľa § 7 ods. 2, a teda základnú zložku mzdy mu je možné navýšiť v rozsahu jedného roka.

Predmetom navrhovaného odseku 6 je doplnenie odseku 5 a to, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a až § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, sa navýši za odpracované roky spôsobom a za podmienok ustanovených v zákone aj za obdobie, počas ktorého vykonával iné zdravotnícke povolanie v rozsahu získaného vzdelania, maximálne však do výšky 20 odpracovaných rokov.

Príklad č. 4:

Zdravotníckemu pracovníkovi, ktorým je sestra vykonávajúca od 1. januára 2022 zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pričom v minulosti, konkr. od 1. januára 2005 do 31. decembra 2021 vykonávala povolanie sanitára, sa s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka za odpracované roky do rozhodného obdobia započítava aj čas, počas ktorého táto sestra vykonávala povolanie sanitár (17 rokov), avšak iba za podmienky, že toto povolanie vykonávala v rozsahu získaného vzdelania v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

. Zároveň v povolaní sestry jej môže byť do budúcnosti za splnenia zákonom stanovených podmienok navýšená základná zložka mzdy už len o 3 roky, a to vzhľadom na hornú hranicu 20 rokov.

Predmetom navrhovaného odseku 7 je doplnenie odseku 5 a to, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a až § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, sa navýši za odpracované roky spôsobom a za podmienok ustanovených v zákone aj za obdobie, počas ktorého vykonával svoje povolanie v inom štáte, maximálne však do výšky 20 odpracovaných rokov.

Príklad č. 5:

Zdravotníckemu pracovníkovi, ktorým je sestra vykonávajúca od 1. januára 2019 do 31. decembra 2021 zdravotnícke povolanie v pracovnom pomere u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v inom štáte, pričom od 1. januára 2022 táto sestra vykonáva v pracovnom pomere zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), sa s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka za odpracované roky do rozhodného obdobia započíta aj čas, počas ktorého táto sestra vykonávala svoje povolanie v inom štáte (3 roky).

Zároveň sestra je povinná z dôvodu navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka preukázať, resp. predložiť svojmu súčasnému zamestnávateľovi písomnosť, ktorá verifikuje odpracované roky, a aj to len za podmienky, ak touto informáciou jej súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.

 

Predmetom navrhovaného odseku 8 je doplnenie odseku 5 a to, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a až § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, sa navýši v časti za odpracované roky spôsobom a za podmienok ustanovených v zákone aj za čas starostlivosti o dieťa zodpovedajúci dĺžke materskej dovolenky, ďalšej materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky, ďalšej rodičovskej dovolenky ustanovenej osobitnými predpismi v jej čerpania, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov. Podmienkou pre započítanie predmetného času je, aby zdravotnícky pracovník bezprostredne pred odchodom na materskú dovolenku, ďalšiu materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku, ďalšiu rodičovskú dovolenku vykonával odborné pracovné činnosti (§ 33 ods. 2), špecializované pracovné činnosti (§ 33 ods. 5) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6) v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení (§ 7 ods. 2) v rozsahu získaného vzdelania.

Príklad č. 6:

Zdravotnícky pracovník, ktorým je sestra vykonávajúca od 1. januára 2010 zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), dňa 1. septembra 2014 odišla na materskú dovolenku a následne na rodičovskú dovolenku v trvaní troch rokov. Po skončení rodičovskej dovolenky začala pracovať na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky ako štátny zamestnanec, pričom dňa 1. októbra 2018 odišla opäť na materskú dovolenku a následne na rodičovskú dovolenku v trvaní troch rokov. Avšak tentoraz po skončení rodičovskej dovolenky sa zamestnala opäť v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a).

V prípade výpočtu odpracovaných rokov je možné tejto sestre s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka uznať len tri roky za prvú materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku (od 1. septembra 2014), pretože bezprostredne pred odchodom na materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku vykonávala zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

, zatiaľ čo bezprostredne pred odchodom na druhú materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku (od 1. októbra 2018) pracovala na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky, ktoré nie je zdravotníckym zariadením podľa

§ 7 ods. 2

, a teda jej nie je možné uznať tento čas do odpracovaných rokov s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka.

Zároveň sestra je povinná z dôvodu navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka preukázať, resp. predložiť svojmu súčasnému zamestnávateľovi písomnosť, ktorá verifikuje dĺžku trvania materskej dovolenky a rodičovskej dovolenky ako aj fakt, že bezprostredne pred odchodom na materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku vykonávala zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa

§ 7 ods. 2

, a aj to len za podmienky, ak touto informáciou jej súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.

Predmetom navrhovaného odseku 9 je doplnenie odsekov 5 až 8, kedy zdravotnícky pracovník je povinný preukázať zdravotníckemu zariadeniu podľa

§ 7 ods. 2

 u poskytovateľa, u ktorého je zamestnaný, počet odpracovaných rokov s cieľom ich započítania do zákonom určenej základnej zložky mzdy tohto zdravotníckeho pracovníka, avšak iba v prípade, že tento poskytovateľ už uvedenými informáciami nedisponuje, čím má byť eliminovaná administratívna záťaž tak zdravotníckeho pracovníka, ako aj samotného poskytovateľa.

K bodu 57

S cieľom predísť nejasnostiam pri aplikácií ustanovení o započítavaní odpracovaných rokov výkonu zdravotníckeho povolania na účely výpočtu základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa § 80b ods. 5 až 9 sa ustanovuje, že do počtu odpracovaných rokov zdravotníckeho pracovníka sa započíta aj doba, počas ktorej tento zdravotnícky pracovník vykonával zdravotnícke povolanie i pred účinnosťou tohto zákona.

K čl. II

Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona dňa 1. januára 2023.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 108

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: