Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
Predplatné
Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 331/2022 Z. z.

najpravo.sk • 20.3. 2023, 18:01

D ô v o d o v á    s p r á v a

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková, Romana Tabák, Jana Bittó Cigániková, Anna Záborská, Eva Hudecová a Zuzana Šebová.

Návrh zákona priznáva žene-rodičke právo na to, aby pri pôrode bola prítomná ňou určená osoba; prítomnosť viacerých ňou určených osôb sa žene umožní,   ak to budú umožňovať podmienky zdravotníckeho zariadenia.

Ohľadom práv žien v súvislosti s pôrodom a sprevádzajúcou osobou počas pôrodu Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) vo svojej judikatúre uvádza, že právo na rešpektovanie súkromného života v sebe jednoznačne zahŕňa aj právo týkajúce sa rozhodnutia stať sa rodičom, ktoré zahŕňa právo zvoliť si okolnosti, za ktorých sa osoba stane rodičom. ESĽP je presvedčený, že okolnosti pôrodu sú nespochybniteľne súčasťou súkromného života (porov. Ternovszky v. Maďarsko, č. 67545/09, rozsudok ESĽP zo 14.12.2010, bod 22).

Obdobne Ústavný súd Českej republiky zaoberajúc sa touto problematikou uviedol, že „problematika prítomnosti otca, popr. inej blízkej osoby pri pôrode, súvisí na úrovni ústavného poriadku, so všeobecnou ochranou rodinného života v zmysle čl. 10 ods. 2 Listiny [ktorá je súčasťou aj nášho ústavného poriadku, pozn.], podľa ktorej má každý právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života. Norma článku 32 ods. 1 prvej vety Listiny potom akcentuje, že rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona; odsek 4 veta prvá toho istého článku zaručuje právo rodičov na starostlivosť o deti a súčasne právo detí na rodičovskú starostlivosť.“ (porov. nález Ústavného súdu Českej republiky sp. zn. IV. ÚS 3035/15 z 24.4.2016, bod 12).

V tuzemskom prostredí verejná ochrankyňa práv poukázala na absenciu právnej úpravy vo vzťahu k právu pacienta na sprevádzajúcu osobu vo svojej správe a tiež v analýze o porušovaní práv rodičiek. Na základe svojich zistení verejná ochrankyňa práv odporúča legislatívnu úpravu, ktorá by zabezpečila, aby rodičky mali pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti právo na prítomnosť osoby blízkej alebo osoby určenej pacientom.

Právo na nepretržitú prítomnosť sprevádzajúcej osoby podľa výberu ženy-rodičky je súčasťou práva na rešpektovanie súkromného a rodinného života a v žiadnom prípade by nemala byť vnímaná ako nadštandardná služba. Ak to kapacitné možnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti dovoľujú, je vítaným ľudskoprávnym štandardom, poskytnúť žene-rodičke možnosť mať pri sebe viac ako jednu sprievodnú osobu za rešpektovania kapacitných možností zariadenia.

V tomto smere je návrh zákona v súlade s judikatúrou súdnych orgánov ochrany ústavných práv a v súlade s odporúčaniami verejnej ochrankyne práv, pričom návrh zákona bude na prospech žien-rodičiek a napomôže nerušenému, dôstojnému a slobodnejšiemu výkonu ich ústavných práv v spojitosti s pôrodom.

Zákonodarca je povinný pri tvorbe legislatívy ohľadne ochrany zdravia pacientov napĺňať aj pozitívny záväzok štátu chrániť aj legislatívnou cestou životy (čl. 15 ústavy) a zdravie (čl. 40 ústavy) obyvateľov Slovenskej republiky. Preto predposledná veta odseku 17 reflektuje situáciu, kedy prítomnosť sprevádzajúcich osôb odporuje povahe poskytovaného zdravotného výkonu, ku ktorému v prípade závažných komplikácií pri pôrode môže dôjsť. V zmysle princípu proporcionality a váženia jednotlivých záujmov, ktoré je treba vzhľadom na stret dvoch ústavných záväzkov naplniť, návrh zákona limituje odopretie prítomnosti sprevádzajúcej osoby pri rodičke na nevyhnutnú mieru a nevyhnutný čas.

Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet ani na verejné financie ako celok. Návrh zákona rovnako nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať žiadne sociálne vplyvy ani vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona  bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

B. Všeobecná časť

K čl. I

Navrhuje sa doplnenie § 11 novým odsekom 17, podľa ktorého má žena pri pôrode právo na prítomnosť ňou určenej osoby; toto právo je automatické, no žena ho nemusí využiť. Prítomnosť viacerých osôb sa žene podľa predloženého návrhu umožní, iba ak to dovoľujú podmienky zdravotníckeho zariadenia. Zároveň podľa predloženého návrhu bude platiť pravidlo, že prítomnosť týchto osôb môže byť ošetrujúcim lekárom v nevyhnutnej miere a na nevyhnutný čas obmedzená, ak by bola nezlučiteľná s povahou poskytovaného zdravotného výkonu. Kvôli vylúčeniu výkladových problémov sa spresňuje, že ženou určená osoba nemôže byť osoba, ktorá je vo väzbe, vo výkone trestu odňatia slobody alebo vo výkone detencie.

K čl. II

Termín nadobudnutia účinnosti predloženého návrhu zákona sa navrhuje na 1. júna 2024.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 99
PoUtStŠtPiSoNe
: