Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

91/2020 Z. z.

najpravo.sk • 26.4. 2020, 12:03

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

 

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov ako iniciatívny návrh.

Cieľom návrhu zákona je realizovať úlohu C.1. z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11. marca 2020, ktorým vláda Slovenskej republiky podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov 12. marca 2020 od 06:00 hod. vyhlasuje mimoriadnu situáciu pre územie Slovenskej republiky.

V rezorte pôdohospodárstva sa ukázalo ako potrebné riešiť situáciu neštátnych vlastníkov poľnohospodárskych a lesných pozemkov, konkrétne pozemkových spoločenstiev (ďalej len „spoločenstvo“).

V situácii, kedy je vyhlásená mimoriadna situácia, resp. núdzový stav alebo výnimočný stav a kedy je obmedzená sloboda pohybu a pobytu a právo na pokojné zhromažďovanie sa, je pre spoločenstvá problematické plniť niektoré ich úlohy a zákonmi uložené povinnosti, pretože sa nemôžu, resp. nedokážu schádzať ich valné zhromaždenia. Väčšina spoločenstiev v tomto období (prvý štvrťrok) obvykle zvoláva zasadnutia valného zhromaždenia na účely schválenia účtovnej závierky za predchádzajúci rok, ktorú musia zostaviť a odoslať do 6 mesiacov od skončenia účtovného roka. Za súčasnej situácie nie sú schopné túto povinnosť splniť. Zároveň treba počítať aj s plnením rôznych ďalších úloh, ktoré vyžaduje inak bežná prevádzka spoločenstiev a ktoré sú internými aktmi spoločenstiev zverené práve valnému zhromaždeniu. Situáciu komplikuje aj skutočnosť, že vo viacerých spoločenstvách nie je t. č. k dispozícii funkčný výbor ako štatutárny orgán spoločenstva, ktorého sfunkčnenie je v mnohých prípadoch práve cieľom tých valných zhromaždení, ktoré sa v súčasnej situácii nedokážu realizovať.

Všetky tieto okolnosti predstavujú vážne komplikácie v činnosti spoločenstiev a v dôsledku toho môžu mať aj negatívny vplyv na ich činnosť ako obhospodarovateľov lesa a poľnohospodárskej pôdy (úhrnom asi 475 tisíc ha pôdy) ako aj na ich ekonomickú situáciu, ktorá sa priamo či nepriamo môže týkať aj ich členov (takmer 1 milión osôb), a to aj po stránke ochrany verejného zdravia, keďže značná časť členov spoločenstiev je tvorená osobami v dôchodkovom veku.

S cieľom jednak predísť zhromažďovaniu veľkého počtu členov spoločenstiev a tým predísť ohrozeniu verejného zdravia a jednak predísť škodám na lesnom a poľnohospodárskom majetku členov spoločenstiev a na majetku spoločenstiev samotných sa navrhuje, aby

a)       dočasne prešlo na výbor právo

-        schváliť účtovnú závierku namiesto valného zhromaždenia

-        robiť úkony, na ktoré je inak potrebné schválenie valným zhromaždením podľa interných predpisov spoločenstva, za podmienky, že nevykonaním takých úkonov by hrozilo zmeškanie rôznych zákonom ustanovených lehôt alebo by spoločenstvu hrozilo uloženie sankcie za nesplnenie zákonnej povinnosti,

b)      v prípade nefunkčnosti výboru tieto oprávnenia patrili dočasne dozornej rade, a to aj v prípade, že sama je nefunkčná,

c)       tzv. nefunkčné výbory mali medzi svojimi obmedzenými oprávneniami aj právo robiť úkony nevyhnutné na odvrátenie ohrozenia života, zdravia, bezpečnosti alebo značnej škody,

d)      okresné úrady neukladali dočasne spoločenstvám sankcie za porušenie dvoch zákonných povinností, konkrétne za nezvolanie valného zhromaždenia aspoň raz za rok a za nesplnenie povinnosti zvoliť výbor alebo dozornú radu v súlade s ich volebným obdobím.

Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv, nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

S cieľom vyššej zrozumiteľnosti ustanovenia v kontexte úpravy § 32b sa upravuje úvodná veta tak, aby upravovala explicitne konanie výboru ako štatutárneho orgánu, a nie konanie spoločenstva ako právnickej osoby. Táto úprava nemá vplyv z hľadiska konania spoločenstva alebo výboru, ale len výstižnejšie vyjadruje, konanie ktorého orgánu spoločenstva sa týmto ustanovením upravuje. Napokon, celý § 16 sa týka výboru, preto je správne, aby aj odsek 7 upravoval výslovne konanie výboru.

K bodu 2

S ohľadom na mimoriadne okolnosti vyplývajúce z vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu, ale aj s ohľadom na bežnú prevádzku spoločenstva sa ukazuje ako potrebné rozšíriť rozsah oprávnení, ktoré má tzv. nefunkčný výbor do času, kým bude zvolený riadny výbor. Ide pritom o rozšírenie len o úkony, ktoré sú vzhľadom na svoj charakter nevyhnutné vzhľadom na ochranu iných záujmov, a to života, zdravia, bezpečnosti alebo majetku.

K bodu 3

Vkladajú sa nové prechodné ustanovenia (§ 32b) súvisiace s trvaním mimoriadnej situácie vyhlásenej uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11. marca 2020, ktorým vláda Slovenskej republiky podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov 12. marca 2020 od 06:00 hod. vyhlasuje mimoriadnu situáciu pre územie Slovenskej republiky. Tieto prechodné ustanovenia budú účinné počas tejto vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo aj počas prípadne následne vyhláseného núdzového stavu alebo výnimočného stavu.

Ustanovuje sa mimoriadny postup pri schvaľovaní neodkladných úkonov spoločenstva (odsek 1), ktoré sú jednak výslovne zákonom zverené valnému zhromaždeniu (rozhodovanie o schválení účtovnej závierky) a jednak sú zverené valnému zhromaždeniu internými aktmi spoločenstva. Tento mimoriadny postup sa uplatní iba vtedy, ak je v dôsledku vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo vyhláseného núdzového stavu alebo výnimočného stavu v súvislosti s opatreniami realizovanými proti šíreniu koronavírusu COVID-2019 v roku 2020 obmedzená sloboda pohybu a pobytu a právo zhromažďovania sa.

Mimoriadny postup spočíva v tom, že počas takto vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo vyhláseného núdzového stavu alebo výnimočného stavu môže účtovnú závierku zostaviť a ďalším postupom (podľa zákona o účtovníctve) spracovať samostatne výbor bez potreby jej štandardného schválenia na valnom zhromaždení [ktoré vyplýva z § 14 ods. 7 psím. g)].

Ako je uvedené, tento postup realizuje výbor (odsek 2). Toto oprávnenie má výbor aj vtedy, ak je v takom stave, že nemá minimálny počet troch členov predpísaný zákonom (§ 16 ods. 3) alebo mu uplynulo funkčné obdobie, t.j. ak ide o tzv. nefunkčný výbor (§ 16 ods. 7).

Ak by nastala situácia, že spoločenstvo momentálne nemá vôbec obsadený výbor (t.j. výbor nemá ani jedného člena; odsek 3), mimoriadne oprávnenie zostaviť a ďalej spracovať účtovnú závierku a robiť nevyhnutné úkony má dozorná rada, a to aj v prípade, že sama dozorná rada je nefunkčná (§ 17 ods. 6). Dozornej rade sa v takejto situácii navyše zverujú aj tie oklieštené oprávnenia, ktoré by inak mal nefunkčný výbor. Výbor i dozorná rada majú následne voči valnému zhromaždeniu informačnú povinnosť o vykonaných úkonoch (odsek 4).

Uvedená právna úprava sa zároveň vzťahuje aj na tie úkony, ktoré sú zverené valnému zhromaždeniu internými aktmi spoločenstva  a ktorých nevykonaním by spoločenstvu hrozilo, že zmešká lehoty predpísané rôznymi osobitnými zákonmi alebo že spoločenstvu bude uložená sankcia za porušenie nejakej zákonnej povinnosti ([dsek 1 písm. b)]. Zákon vstupuje teda do internej sféry života spoločenstiev. Dochádza tak k zásahu zákona do súkromnoprávnej autonómie týchto právnických osôb, avšak mimoriadne okolnosti, ktoré bránia realizácii takých úloh spoločenstiev, a záujem o zabezpečenie ich operatívnosti a záujem na predchádzaní poškodzovaniu práv a právom chránených záujmov a porušovaniu zákonných povinností prevyšuje v danej situácii záujem na nedotknuteľnosti dispozičnej autonómie spoločenstiev.

Zároveň je dôležité, že ustanovenie sa nevzťahuje výlučne na čas vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo vyhláseného núdzového stavu alebo výnimočného stavu, ale postihuje aj dôsledky obmedzenia slobody pohybu a pobytu a zhromažďovacieho práva v čase bezprostredne nasledujúcom po skončení obmedzení základných práv a slobôd. Z toho vyplýva, že uvedený mimoriadny postup sa môže uplatniť aj vtedy, ak už bude síce mimoriadna situácia, núdzový stav alebo výnimočný stav odvolaný, avšak z dôvodu plynutia lehôt na zvolanie valného zhromaždenia (t. j. najmä rozoslanie pozvánok a zverejnenie oznámenia, § 14 ods. 2) nebude možné v krátkom čase stihnúť lehoty a termíny na splnenie rôznych zákonných povinností, ktoré vyžadujú schválenie valným zhromaždením. V takýchto prípadoch, t. j. vtedy, keď v dôsledku dovtedy platných obmedzení pohybu, pobytu a zhromažďovania nebolo možné zvolať a realizovať zasadnutia valných zhromaždení, bude mať výbor, resp. dozorná rada stále svoje mimoriadne oprávnenia.

Odsek 5 vylučuje ukladanie sankcie za určité správne delikty spoločenstva z dôvodu, že vzhľadom na vyhlásenú mimoriadnu situáciu alebo vyhlásený núdzový stav alebo výnimočný stav a obmedzenie slobody pohybu a pobytu a práva zhromažďovania sa (§ 30a) nemohlo zísť valné zhromaždenie a v dôsledku toho spoločenstvo nemohlo splniť dotknuté povinnosti.

Ustanovuje sa teda povinnosť okresného úradu

-          nezačať po márnom uplynutí lehoty uloženej podľa § 27 ods. 2 konanie o uložení pokuty spoločenstvu za nesplnenie povinnosti zvoliť orgány spoločenstva (výbor, dozorná rada), ktorým uplynulo volebné obdobie, a za nesplnenie povinnosti neuskutočnilo valné zhromaždenie aspoň raz za rok

-          zastaviť také konanie, ak už začalo.

Tento postup sa týka situácie, kedy okresný úrad najprv upozornil spoločenstvo na nesplnenie uvedených povinností a uložil spoločenstvu primeranú lehotu (§ 27 ods. 2), počas ktorej malo spoločenstvo nedostatok odstrániť a neodstránilo ho, pričom koniec tejto lehoty nastane 

-          buď počas trvania vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo vyhláseného núdzového stavu alebo výnimočného stavu a s trvaním obmedzenia slobody pohybu a pobytu a práva zhromažďovania sa,

-          alebo najneskôr 90 dní po odpadnutí tejto objektívnej prekážky.

Ak okresný úrad už začal v nadväznosti na márne uplynutie lehoty uloženej na odstránenie nedostatku konanie o uložení pokuty, zastaví ho. Ak okresný úrad toto konanie ešte nezačal, ani ho nezačne.

K čl. II

Ustanovuje sa dátum účinnosti tak, aby táto mimoriadna právna úprava mohla byť vzhľadom na naliehavosť plnenia povinností spoločenstva aplikovaná okamžite po nadobudnutí platnosti zákona.

 

Bratislava, 9. apríla 2020

 

 

 

 

Igor Matovič v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Ján Mičovský v. r.

minister pôdohospodárstva

a rozvoja vidieka Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 615
PoUtStŠtPiSoNe
: