Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

420/2020 Z. z.

najpravo.sk • 3.1. 2021, 18:31

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým   sa mení a dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene  a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon  č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.

Návrh zákona reaguje na aktuálnu situáciu spôsobenú pandémiou ochorenia COVID-19. Vplyv pandémie zásadným a predovšetkým nepredvídateľným spôsobom ovplyvnil prijímateľov investičnej pomoci a ich schopnosť plniť povinnosti a podmienky vyplývajúce z rozhodnutí o poskytnutí, resp. schválení investičnej pomoci. Z uvedeného dôvodu by v krajných prípadoch dochádzalo k rušeniu rozhodnutí o poskytnutí, resp. schválení investičnej pomoci.

Návrh zákona reflektuje na situáciu spôsobenú vyššou mocou a pre prijímateľov investičnej pomoci, ktorí mali v čase priamych aj nepriamych obmedzení plniť niektoré relevantné podmienky a povinnosti súvisiace s investičnou pomocou, tieto zmierňuje. Ambíciou návrhu zákona nie je poskytnúť prijímateľom pomoci podporu nad rámec iných opatrení vlády Slovenskej republiky v súvislosti s korona krízou. Návrh zákona sa zameriava výlučne na zmiernenie niektorých podmienok investičnej pomoci z hmotného a časového hľadiska.

Vzhľadom na akútnu potrebu podpory hospodárskeho rozvoja v súvislosti s ozdravením ekonomiky, návrh zákona dočasne zmierňuje niektoré podmienky aj pre nové investície, ktoré sa budú môcť potenciálne uchádzať o investičnú pomoc. Návrhom zákona sa zároveň  na základe aplikačnej praxe upresňujú niektoré ustanovenia zákona.

V Čl. II sa navrhuje doplniť zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov tak, aby aj maximálna dĺžka čerpania daňovej úľavy reflektovala na aktuálnu situáciu.

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, vplyv           na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani žiadne sociálne vplyvy.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

Dátum účinnosti návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2021.

 

 

B. Osobitná časť

K Čl. I (zákon č. 57/2018 Z. z.)

K bodu 1

Úprava z dôvodu presnejšej špecifikácie parametrov na vyhodnocovanie dodržiavania predmetných podmienok.

K bodom 2 až 4

Úprava z dôvodu presnejšej špecifikácie parametrov na vyhodnocovanie dodržiavania predmetných podmienok.

Vzhľadom na to, že pri posudzovaní investičných zámerov je rozhodujúci vplyv investície                         na región, dôležitým parametrom je výška miezd v porovnaní so mzdami v danom regióne.                          Ak ide o investície prinášajúce pridanú hodnotu, malo by sa toto tvrdenie potvrdiť práve vyplácanou výškou miezd. Aktuálne najpresnejšia realizovaná metóda na porovnanie miezd                   v regióne je tzv. pracovisková metóda (podľa miesta pracoviska). Údaje zisťovania pracoviskovou metódou  sú spracované  zo štvrťročného výkazu o cene práce ISCP (MPSVR SR) 1-04, t.j. zamestnanci sú zaradení do toho okresu, kde majú svoje skutočné pracovisko. Údaje sú zverejňované Štatistickým úradom Slovenskej republiky.

 

K bodu 5

Legislatívno-technická úprava z dôvodu aktualizácie vnútorných odkazov po predchádzajúcej novelizácii zákona.

K bodu 6

Úprava umožňujúca Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky posúdiť a prípadne odsúhlasiť zmenu v investičnom zámere súvisiacu s charakterom finálnych výrobkov a služieb. Doterajšia úprava posúdenie neumožňovala a takáto zmena bola automaticky zakázaná. Nové znenie umožňuje väčšiu flexibilitu v prípade potreby reakcie prijímateľa pomoci na nepredvídateľné zmeny.

K bodom 7 a 8

Legislatívna úprava z dôvodu presnejšej špecifikácie parametrov na vyhodnocovanie dodržiavania predmetných podmienok.

K bodu 9

Legislatívna úprava reflektujúca na predchádzajúcu prax, v rámci ktorej dochádza k dodatočným úpravám alebo doplneniu správ podľa § 22 ods. 17 zákona č. 57/2018 Z. z.

K bodu 10

K § 30a

Prechodné ustanovenia spresňujú aplikáciu súčasnej a predchádzajúcej právnej úpravy                                  v oblasti poskytovania regionálnej investičnej pomoci.

Rozhodnutia o investičných stimuloch a investičnej pomoci, ktoré boli schválené                                 do 31. decembra 2020, zostávajú v platnosti za podmienok a v rozsahu tak, ako boli uvedené v rozhodnutí o poskytnutí investičných stimulov alebo v rozhodnutí o schválení investičnej pomoci s výnimkou podmienok a povinností uvedených v odseku 2. Konania o schválení investičnej pomoci začaté a neukončené do 31. decembra 2020  sa dokončia podľa predpisu účinného od 1. januára 2021.

 

K § 30b

Ustanovenie v odseku 1 sa týka konaní o schválení investičnej pomoci, ktoré boli začaté                          a neukončené do 31. decembra 2020 a rozhodnutí o schválení investičnej pomoci vydaných do 31. decembra 2020 podľa zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ustanovenia sa aplikujú                          na konkrétne podmienky a povinnosti, ak tieto nebol prijímateľ povinný splniť do 12. marca 2020.

a)            Podmienka krytia oprávnených nákladov vlastným imaním sa považuje za splnenú. Podmienka sa týka prijímateľov investičnej pomoci, ktorým bola investičná pomoc schválená na základe zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom v rozhodnom čase. V novej legislatíve prijatej v roku 2018, sa táto podmienka už nevyskytuje. Navyše, vzhľadom na vplyv aktuálnej situácie na podniky, môže byť táto podmienka problematicky naplniteľná, avšak bez zjavného vplyvu na kvalitu investície ako takej.

b)           Podmienka dosiahnutia minimálneho percentuálneho podielu nových strojov, prístrojov a zariadení sa znižuje o 10%. Ekonomický vplyv aktuálnej situácie môže viesť k zníženiu predpokladaných objemov produkcie, prípadne k zníženiu cien technológií. Uvedená zmena pomôže investorom vysporiadať sa s danou situáciou vo vzťahu k investičnej pomoci efektívnejšie.

c)            Podmienky minimálneho podielu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov                           sa považuje za splnenú. Podmienka sa týka iba prijímateľov investičnej pomoci, ktorým bola investičná pomoc schválená podľa zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom v rozhodnom čase.

Úprava v odseku 2 sa týka konaní o rozhodnutí investičnej pomoci začatých a neukončených do 31. decembra 2020, konaní o rozhodnutí investičnej pomoci začatých od 1. januára 2021                     a neukončených do 31. decembra 2021 a rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci vydaných do 31. decembra 2020. Ustanovenia sa aplikujú na konkrétne podmienky a povinnosti, ak tieto nebol prijímateľ povinný splniť do 12. marca 2020.

a)            Povinnosť začatia obstarávania dlhodobého hmotného a dlhodobého nehmotného majetku sa predlžuje na 24 mesiacov. Zmena poskytuje prijímateľom investičnej pomoci väčší priestor na splnenie danej povinnosti s ohľadom na nepredvídateľné okolnosti spôsobené pandémiou, ktoré mohli spôsobilosť prijímateľov splniť danú povinnosť podľa pôvodných plánov a podmienok zásadne ovplyvniť.

b)           Povinnosť ukončenia prác na investičnom zámere najneskôr v maximálnej ustanovenej lehote podľa § 22 ods. 13 zákona č. 57/2018 Z. z. sa predlžuje na päť rokov, pri veľkých investičných projektoch na sedem rokov. Zmena poskytuje prijímateľom investičnej pomoci väčší časový priestor na splnenie podmienky s ohľadom na nepredvídateľné okolnosti spôsobené pandémiou, ktoré mohli jej splnenie podľa pôvodných plánov                           a podmienok zásadne ovplyvniť. Povinnosť začať vykonávať podnikateľskú činnosť uvedenú v investičnom zámere sa predlžuje na päť rokov, a pri veľkých investičných projektoch na sedem rokov. Zmena poskytuje prijímateľom investičnej pomoci väčší časový priestor na splnenie podmienky s ohľadom na nepredvídateľné okolnosti spôsobené pandémiou, ktoré mohli jej splnenie podľa pôvodných plánov a podmienok zásadne ovplyvniť.

c)            Povinnosť dosiahnutia percentuálneho nárastu výroby alebo služieb v prípade investičnej pomoci poskytnutej na rozšírenie kapacity existujúcej prevádzkarne sa znižuje na 5 %. Zmena poskytuje prijímateľom investičnej pomoci väčší priestor na splnenie podmienky s ohľadom na nepredvídateľné okolnosti spôsobené pandémiou, ktoré mohli jej splnenie podľa pôvodných plánov podmienok zásadne ovplyvniť.

d)           Ustanovenie § 22 ods. 19 písm. a) zákona č. 57/2018 Z. z. doposiaľ vymedzovalo ako tzv. neoprávnenú, či nedovolenú zmenu investičného zámeru vynaloženie oprávnených nákladov investičného zámeru v hodnote nižšej ako je 85 % oprávnených nákladov uvedených v rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci. Zmenou predmetného ustanovenia sa hodnota 85 % oprávnených nákladov uvedených v rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci znižuje na 70 %. Zmena umožňuje prijímateľom investičnej pomoci reagovať na nepriaznivú situáciu väčšou korekciou investičného zámeru v tomto parametri. Prípadné zníženie oprávnených nákladov sa odzrkadlí na výške investičnej pomoci, a to jej znížením prostredníctvom rozhodnutia o zmene rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci alebo rozhodnutia o zmene rozhodnutia o schválení investičnej pomoci.

e)           Ustanovenie § 22 ods. 19 písm. d) doposiaľ vymedzovalo ako nedovolenú zmenu investičného zámeru dosiahnutie nižšieho čistého nárastu pracovných miest ako je 90 % čistého nárastu uvedeného v rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci. Zmenou predmetného ustanovenia sa hodnota 90 % čistého nárastu pracovných miest uvedeného v rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci znižuje na 80 %. Zmena umožňuje prijímateľom investičnej pomoci reagovať na nepriaznivú situáciu väčšou korekciou investičného zámeru v tomto parametre. Prípadné zníženie čistého nárastu pracovných miest sa odzrkadlí na znížení výšky investičnej pomoci v rozhodnutí o zmene rozhodnutia o poskytnutí, alebo schválení investičnej pomoci.

f) Podmienka vyplácania minimálneho násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnancom prevádzkarne v prípade Technologických centier a Centier strategických služieb                                  sa v kalendárnych rokoch 2020 až 2022 považuje za splnenú. Prijímatelia tak dočasne získajú priestor na vysporiadanie sa s ekonomickým vplyvom krízy.

g) Podmienka vyplácania mzdy uvedenej v investičnom zámere sa účtovných obdobiach zasahujúcich do rokov 2020 až 2022 považuje za splnené. Prijímatelia tak získajú dočasný priestor na vysporiadanie sa s ekonomickým vplyvom krízy.

K odseku 3

Odsek 2 sa primerane použije aj na investičné zámery, ktorým bola investičná pomoci schválená podľa zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom v rozhodnom čase.

K odseku 4

Prijímateľ je oprávnený uskutočniť zmeny v podmienkach rozhodnutia o schválení investičnej pomoci alebo rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci aj v tom prípade, ak tieto už boli zmenené, čím neporuší § 23 ods. 14 zákona č. 57/2018 Z. z. Prijímatelia investičnej pomoci tak majú k dispozícii možnosť reagovať na korona krízu aj prostredníctvom uskutočnenia zmien v investičných zámeroch, a to aj v tých podmienkach na poskytnutie investičnej pomoci, ktoré už boli v minulosti raz zmenené a vzhľadom na to, by ich ďalšia zmena už inak prípustná nebola.

K Čl. II (zákon č. 595/2003 Z. z.)

Pre investičné zámery, ktoré boli podporené rozhodnutím o schválení investičnej pomoci alebo rozhodnutím o poskytnutí investičnej pomoci vydaným do 31. decembra 2020, ktoré obsahuje úľavu na dani, ktorú by si prijímateľ investičnej pomoci mohol začať uplatňovať aj po 31. decembri 2019, sa do lehoty na začatie uplatňovania  úľavy na dani nezapočítava obdobie rokov 2020 až 2022. Napríklad daňovník, ktorému bolo vydané rozhodnutie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o schválení investičnej pomoci v roku 2018, bude môcť začať s uplatnením úľavy na dani najneskôr za zdaňovacie obdobie roku 2024 (2019, 2023, 2024), nakoľko roky 2020 - 2022 sa do lehoty na začatie uplatňovania úľavy na dani nezapočítavajú.

Pre investičné zámery, ktoré boli podporené rozhodnutím o schválení investičnej pomoci alebo rozhodnutím o poskytnutí investičnej pomoci vydaným do 31. decembra 2020, ktoré obsahuje aj úľavu na dani, ktorú by si prijímateľ investičnej pomoci mohol  uplatňovať aj po 31. decembri 2019, sa do lehoty na uplatnenie úľavy na dani podľa § 30c ods. 4 nezapočítavajú tri bezprostredne nasledujúce zdaňovacie obdobia, pričom v roku 2020 začalo plynúť prvé obdobie. Napríklad daňovník, ktorému bolo vydané rozhodnutie o  schválení investičnej pomoci v roku 2018 a ktorý začal s uplatňovaním úľavy na dani za zdaňovacie obdobie roku 2019, môže pokračovať s uplatňovaním úľavy na dani až do roku  2031 (2019, 2023, 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029, 2030, 2031), nakoľko tri bezprostredne nasledujúce zdaňovacie obdobia, z ktorých prvé začalo plynúť v roku 2020 (2020, 2021, 2022), sa do lehoty na uplatňovanie úľavy na dani nezapočítavajú. 

Zmeny reflektujú na vplyvy pandémie koronavírusu na ekonomiku v Slovenskej republike.

 

 

K Čl. III

Účinnosť zákona sa navrhuje 1. januára 2021.

 

V Bratislave 30. septembra 2020

 

 

 

Igor Matovič v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

Richard Sulík v. r.

podpredseda vlády

a minister hospodárstva Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 334
PoUtStŠtPiSoNe
: