Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

394/2020 Z. z.

najpravo.sk • 3.1. 2021, 18:02

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2007 Z. z. o digitálnom vysielaní programových služieb a poskytovaní iných obsahových služieb prostredníctvom digitálneho prenosu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o digitálnom vysielaní) v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na 2. polrok 2020.

 

V súčasnosti tvorí trh súkromných rádií 38 subjektov, z toho 12 multiregionálnych, 15 regionálnych a 13 lokálnych držiteľov licencii na rozhlasové vysielanie.

 

Cieľom navrhovanej právnej úpravy je deregulácia právneho prostredia rozhlasového vysielania, ktorá umožní transformáciu a konsolidáciu trhu a teda umožní rádiám mať viacero programových služieb a lepšie využívanie frekvenčného spektra pri zachovaní duálneho systému vysielania a plurality vysielania.

 

Z dôvodu, že Stratégia zavádzania pozemského digitálneho rozhlasového vysielania v Slovenskej republike, ktorá bola schválená vládou Slovenskej republiky 11. januára 2017, predpokladá ako jednu zo základných podmienok a možností zavádzania digitálneho rozhlasového vysielania možnosť viacerých programových služieb rozhlasových vysielateľov, navrhuje sa vypustiť obmedzenie počtu licencií na vysielanie programových služieb, ktoré možno udeliť podľa zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.

 

Navrhovaná právna úprava má taktiež za cieľ vhodne liberalizovať podmienky poskytovania vybranej mediálnej komerčnej komunikácie pre rozhlasových vysielateľov tak, aby priniesla nové finančné zdroje do tohto segmentu. Nakoľko oblasť vysielania mediálnej komerčnej komunikácie v rozhlasovom vysielaní nie je regulovaná európskou legislatívou, navrhuje sa teda uvoľniť pre rozhlasových vysielateľov podmienky vysielania sponzorovaných programov. Ďalej, s cieľom umožniť rozhlasovým vysielateľom zvýšiť svoje príjmy plynúce z umiestňovania produktov v programoch sa navrhuje, aby bolo v programoch vysielaných v rámci rozhlasovej programovej služby povolené aj iné ako bezodplatné umiestňovanie produktov.

 

Zároveň sa navrhuje upraviť základ, z ktorého sa vypočíta zákonom ustanovený percentuálny podiel času vysielania slovenských hudobných diel v rozhlasovom vysielaní a to tak, aby sa uvedený percentuálny podiel počítal z celkového času vyhradeného vysielaniu hudobných diel za kalendárny mesiac v čase od 6.00 hodiny do 24.00 hodiny.

 

Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. januára 2021.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom EÚ. 

 

Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, má pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá žiadne sociálne vplyvy, ani vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

 

Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodom 1, 7, 11, 13, 16 a 17

V  dôsledku zmien vo vedení obchodného registra zavedených zákonom č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, na základe zmeny ustanovenia § 27 ods. 2 Obchodného zákonníka, nebude možné do obchodného registra zapísať fyzickú osobu - podnikateľa. Zároveň, na základe § 768s ods. 2 písm. a) bod prvý Obchodného zákonníka v spojení s § 15g ods. 4 zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 390/2019 Z. z., dôjde postupne k výmazu doteraz zapísaných fyzických osôb – podnikateľov z obchodného registra.

Vzhľadom na uvedené sa navrhuje vypustiť zo zákona povinnosť vysielateľov a prevádzkovateľov retransmisie, ktorí vykonávajú svoju činnosť ako fyzické osoby – podnikatelia, zapísať činnosť vykonávanú podľa tohto zákona ako predmet činnosti do obchodného registra. V nadväznosti na túto skutočnosť sa navrhuje vykonať aj ďalšie súvisiace legislatívno-technické úpravy.

 

K bodu 2

Navrhuje sa upraviť základ, z ktorého sa vypočíta zákonom ustanovený percentuálny podiel času vysielania slovenských hudobných diel v rozhlasovom vysielaní a to tak, aby sa uvedený percentuálny podiel nepočítal z celkového času vyhradeného vysielaniu hudobných diel za kalendárny mesiac, ale vzhľadom na to, že do podielu času vysielania slovenských hudobných diel sa započítavajú iba slovenské hudobné diela zaradené do vysielania v čase od 6.00 hodiny do 24.00 hodiny, navrhuje sa, aby sa aj tento podiel vypočítaval z celkového času vyhradeného vysielaniu hudobných diel za kalendárny mesiac v čase od 6.00 hodiny do 24.00 hodiny.

 

Podľa platnej právnej úpravy slovenským hudobným dielam je vysielateľ s licenciou povinný vyhradiť najmenej 25% času vysielania hudobných diel za kalendárny mesiac a vysielateľ na základe zákona najmenej 35% času vysielania hudobných diel za kalendárny mesiac, a to vo vysielaní každej rozhlasovej programovej služby takého vysielateľa osobitne. Na účely výpočtu tohto podielu sa časom vysielania hudobných diel za kalendárny mesiac rozumie celkový čas vyhradený vysielaniu hudobných diel vo vysielaní rozhlasovej programovej služby za kalendárny mesiac, pričom do podielu sa započítavajú iba slovenské hudobné diela zaradené do vysielania v čase od 6.00 hodiny do 24.00 hodiny, ktoré nie sú doplnkovým vysielaním a nie sú z väčšej časti sprevádzané hovoreným slovom.

 

K bodom 3 a 4

Vzhľadom na osobitý charakter rozhlasového vysielania sa navrhuje, aby sa do vysielacieho času vyhradeného reklame (max. 20% denného vysielacieho času vysielateľa s licenciou a max. 3% denného vysielacieho času vysielateľa na základe zákona) nezapočítavalo dlhšie reklamné oznámenie a ani výzva na pozorné prečítanie poučenia o správnom použití lieku obsiahnutého v písomnej informácii pre používateľov liekov pribalenej k lieku a odporúčanie poradiť sa o použití lieku s osobou oprávnenou predpisovať alebo vydávať lieky, ktoré sú vysielané v rozhlasovom vysielaní. Pozitívnym efektom toho, že vysielanie dlhšieho reklamného oznámenia nebude časovo limitované, bude potenciálne zvýšenie príjmov rozhlasových vysielateľov plynúcich z vysielania reklamy.

 

K bodom 5

Nakoľko oblasť vysielania mediálnej komerčnej komunikácie v rozhlasovom vysielaní nie je regulovaná európskou legislatívou, navrhuje sa uvoľniť pre rozhlasových vysielateľov podmienky vysielania sponzorovaných programov. Vzhľadom na špecifický charakter rozhlasového vysielania, označovanie sponzorovaného programu na začiatku a aj na jeho konci, predstavuje pre rozhlasových vysielateľov neprimeranú záťaž. V zmysle predloženého návrhu takýto vysielateľ už viac nebude mať povinnosť označiť sponzorovaný program na začiatku a aj na konci programu, ale bude postačujúce, ak tak urobí na začiatku alebo na konci. Takýmto spôsobom sa zabezpečí informovanosť verejnosti o tom, že program je sponzorovaný bez toho, aby boli rozhlasoví vysielatelia neúmerne regulovaní.

 

K bodu 6

Navrhuje sa explicitne upraviť, že povinnosť zabezpečiť, aby sponzorovaný program priamo nepodporoval predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora alebo tretej osoby, a to najmä osobitnými propagačnými zmienkami o uvedených tovaroch či službách v týchto programoch, sa nevťahuje na označenie sponzora programu v rozhlasovej programovej službe. Takéto ustanovenie zabezpečí rozhlasovým vysielateľom väčšiu právnu istotu pri označovaní sponzora, či v danom označení sponzorovania je alebo nie je osobitná propagačná zmienka. Uvedená zmena odstraňuje nadbytočnú reguláciu a zároveň sa nedotkne nijako ochrany poslucháča ako spotrebiteľa.

 

K bodu 8

Vzhľadom na skutočnosť, že oblasť vysielania mediálnej komerčnej komunikácie v rozhlasovom vysielaní nie je regulovaná európskou legislatívou, s cieľom umožniť rozhlasovým vysielateľom zvýšiť svoje príjmy plynúce z umiestňovania produktov v programoch sa navrhuje, aby bolo v programoch vysielaných v rámci rozhlasovej programovej služby povolené aj iné ako bezodplatné umiestňovanie produktov.

 

K bodu 9

Nakoľko oblasť vysielania mediálnej komerčnej komunikácie v rozhlasovom vysielaní nie je regulovaná európskou legislatívou, navrhuje sa uvoľniť pre rozhlasových vysielateľov podmienky  vysielania umiesťovania produktov. Vzhľadom na špecifický charakter rozhlasového vysielania, povinnosť označovať umiesťovanie produktov na začiatku a na konci programu, ako aj pri pokračovaní programu po každom prerušení mediálnou komerčnou komunikáciou, predstavuje pre rozhlasových vysielateľov neprimeranú záťaž. V zmysle predloženého návrhu takýto vysielateľ už viac nebude mať povinnosť označiť umiestňovanie produktov na začiatku a na konci programu, ako aj pri pokračovaní programu po každom prerušení mediálnou komerčnou komunikáciou, ale bude postačujúce, ak tak urobí na začiatku alebo na konci. Takýmto spôsobom sa zabezpečí informovanosť verejnosti o tom, že v programe sú  umiestňované produkty bez toho, aby boli rozhlasoví vysielatelia neúmerne regulovaní.

               

K bodu 10

Z dôvodu, že Stratégia zavádzania pozemského digitálneho rozhlasového vysielania v Slovenskej republike, ktorá bola schválená vládou Slovenskej republiky 11. januára 2017, predpokladá ako jednu zo základných podmienok a možností zavádzania digitálneho rozhlasového vysielania možnosť viacerých programových služieb rozhlasových vysielateľov, navrhuje sa vypustiť obmedzenie počtu licencií na vysielanie programových služieb, ktoré možno udeliť podľa zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.

 

K bodom 12 a14

Prevod licencie za dodržania tých istých podmienok ako pri udelení licencie umožní transparentný vstup nových subjektov/investorov do existujúcich štruktúr redakcií vysielateľov, ak s takýmto prevodom bude súhlasiť Rada pre vysielanie a retransmisiu. Tento spôsob umožní zachovať vybudovanú infraštruktúru rádia alebo televízie, vrátane existujúcich pracovných miest. Doterajšia právna úprava neumožňovala prevod licencie, čím dochádzalo k situácií držania frekvencií aj na úkor rozvoja samotnej programovej služby alebo na úkor známosti skutočného vlastníka a investora programovej služby. Tento nepriaznivý stav bude možné riešiť navrhovanou úpravou. Tá vysielateľovi, ktorý sa rozhodne, umožní pri prevode licencie transparentný vstup iného vysielateľa alebo inej osoby do existujúcej štruktúry, čím môžu byť zachované programové služby ako aj ich moderátori, redakcie a poslucháčske základne. Prevod licencie bude možný len pri zlúčení spoločností alebo pri predaji podniku alebo jeho časti ale výlučne len s činnosťou vysielania programovej služby, teda výlučne s redakciou resp. technickým a personálnym zabezpečením vysielania danej programovej služby.

 

Rada má zároveň taxatívne určené dôvody, za ktorých nemôže udeliť súhlas s prevodom licencie, pričom prevod bez súhlasu je neplatným právnym úkonom. Podmienky, ktoré sú dôvodom na neudelenie súhlasu sú postavené tak, aby bola zachovaná transparentnosť vlastníckych vzťahov, pluralita informácií, bezpečnosť z hľadiska možného zneužitia licencie na šírenie nenávistných prejavov, či podmienky, ktoré majú zabrániť špekulatívnym prevodom licencií.

 

V nadväznosti na túto skutočnosť sa navrhuje upraviť aj znenie § 53 písm. i).

 

K bodu 15

Legislatívno-technická úprava, ktorá precizuje názov dvanástej časti zákona v nadväznosti na jej obsah.

 

K bodom 18 a 19

V zmysle navrhovanej zmeny sa umožní prideliť Rozhlasu a televízii Slovenska frekvenciu, pokiaľ si ju sama skoordinuje, aj skôr ako po dvoch rokoch, čím môže Rozhlas a televízia Slovenska efektívnejšie vynakladať prostriedky na vlastné koordinovanie frekvencií tam kde to potrebuje.

 

 

K čl. II

 

K bodom 1 a 3

Navrhované ustanovenia umožňujú šíriť rozhlasovú programovú službu paralelne aj digitálnym štandardom v súčasných možných podmienkach miestnych multiplexov. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je podporiť takéto šírenie rozhlasových programových služieb a tým zlepšiť ponuku pre poslucháčov. Zároveň sa tým umožňuje rozširovanie poslucháčskej základne, ktorá bude nevyhnutnou podmienkou pre budúce šírenie rozhlasovej programovej služby digitálne.

 

K bodu 2

Navrhuje sa vypustiť obmedzenie šírenia programovej služby vo viacerých miestnych multiplexoch. V súčasnosti nie je dôvod na takéto obmedzenie a uvedené ustanovenie brzdí v miestnych multiplexoch vysielanie rozhlasových programových služieb vo viacerých miestnych multiplexoch a aj nad územie 30% čo je v priamom rozpore so Stratégiou zavádzania pozemského digitálneho rozhlasového vysielania v Slovenskej republike.

 

K bodom 4 a 6

V  dôsledku zmien  vo vedení obchodného registra zavedených zákonom č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, na základe zmeny ustanovenia § 27 ods. 2 Obchodného zákonníka, nebude možné do obchodného registra zapísať fyzickú osobu - podnikateľa. Zároveň, na základe § 768s ods. 2 písm. a) bod prvý Obchodného zákonníka v spojení s § 15g ods. 4 zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 390/2019 Z. z., dôjde postupne k výmazu doteraz zapísaných fyzických osôb – podnikateľov z obchodného registra.

Vzhľadom na uvedené sa navrhuje vypustiť zo zákona povinnosť vysielateľov, ktorí vykonávajú svoju činnosť ako fyzické osoby – podnikatelia, zapísať činnosť vykonávanú podľa tohto zákona ako predmet činnosti do obchodného registra. V nadväznosti na túto skutočnosť sa navrhuje vykonať aj zmenu v § 32 písm. d).

 

K bodu 5

S cieľom zjednotiť právnu úpravu udeľovania licencií na vysielanie programovej služby podľa zákona podľa zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov so zákonom  č. 220/2007 Z. z. o digitálnom vysielaní programových služieb a poskytovaní iných obsahových služieb prostredníctvom digitálneho prenosu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o digitálnom vysielaní) v znení neskorších predpisov sa navrhuje vypustiť obmedzenie počtu licencií na vysielanie programových služieb, ktoré možno udeliť podľa zákona o digitálnom vysielaní.

 

 

K čl. III

 

Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2021.

 

Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 30. septembra 2020.

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

Natália Milanová, v. r.

ministerka kultúry

Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 287
PoUtStŠtPiSoNe
: