Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

280/2020 Z. z.

najpravo.sk • 27.10. 2020, 17:34

 

D ô v o d o v á   s p r á v a

 

A.           Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Roman Foltin, Juraj Šeliga, Kristián Čekovský, Monika Péter, Miroslav Žiak, Jarmila Halgašová a Radovan Sloboda.

 

Cieľom návrhu zákona je umožniť vysielanie politickej reklamy aj počas volebnej kampane volieb do orgánov územnej samosprávy na rovnakých, resp. podobných princípoch, ako je to v súčasnosti umožnené v prípade volieb do Národnej rady Slovenskej republiky,  Európskeho parlamentu, či pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky. Rovnako sa navrhuje doplniť do zákona absentujúcu právnu úpravu zaraďovania diskusných relácií do vysielania.

 

Na rozdiel od parlamentných volieb, volieb prezidenta, či volieb do Európskeho parlamentu, ktoré majú  celoštátny rozmer a pri ktorých aj politická reklama celoštátny dosah, rozmer volieb do orgánov územnej samosprávy je obmedzený na územie danej územnej jednotky. Voliči najmä v menších obciach a mestách majú len veľmi obmedzenú možnosť dozvedieť sa niečo viac o kandidátoch na primátorov a starostov, resp. na poslancov a sú odkázaní takmer výlučne na tlačené propagačné materiály a na predvolebné podujatia. Regionálne a lokálne médiá, ktoré sú primárne na to, aby verejnosť informovali o dianí v danom regióne, resp. meste či obci, nemôžu vysielať politickú reklamu, ktorá je spravidla zhrnutím volebných programov a zámerov jednotlivých kandidátov. Tieto televízie môžu síce vysielať diskusné programy, avšak pri týchto typoch relácií určuje tému moderátor a teda kandidáti sa nemôžu vyjadrovať k témam, ktoré považujú za dôležité oni a nie moderátor. Predkladaný návrh je návrhom, ktorý nikomu nič neberie, iba odstraňuje nedostatky doterajšej právnej úpravy.

 

Rovnako sa navrhuje doplniť nateraz absentujúcu právnu úpravu podrobností o zaraďovaní diskusných programov pri voľbách do orgánov územnej samosprávy a to analogicky k voľbám do Národnej rady Slovenskej republiky,  Európskeho parlamentu, a pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky, čím dôjde v tomto smere k zjednoteniu právnej úpravy.

 

Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Rovnako nebude mať návrh zákona  žiadne sociálne vplyvy ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na  podnikateľské prostredie.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

B.            Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1

 

Navrhuje sa vloženie nového § 11a s komplexnou úpravou vysielania počas volebnej kampane pre voľby do orgánov územnej samosprávy vrátane vysielania politickej reklamy. Právna úprava vysielania počas volebnej kampane pri voľbách do orgánov územnej  samosprávy je v súčasnosti obsiahnutá v § 13, avšak obsahuje iba čiastkovú úpravu (diskusné programy). Táto úprava je zaradená za § 12, ktorý je spoločným ustanovením pre vysielanie politickej reklamy. V súvislosti s vložením § 11a sa navrhuje tiež vypustenie § 13.

 

V odseku 1 sa navrhuje, aby RTVS a iný vysielateľ s licenciou mohli vyhradiť spolu najviac dvadsať hodín vysielacieho času na vysielanie politickej reklamy kandidátov kandidujúcich v komunálnych voľbách. Pomerne veľký časový rozsah hodín je navrhnutý  z dôvodu, že v komunálnych voľbách kandiduje vzhľadom na veľký počet obcí a miest aj veľký počet kandidátov.

 

V odsekoch 2 a 3 sa navrhuje, aby sa nárok na vysielací čas uplatňoval 21 dní pred začiatkom vysielania politickej reklamy formou objednávky, pričom vysielateľ má podľa predloženého návrhu 7 dní na to, aby objednávky zosumarizoval a stanovil vysielací program tak, aby žiadateľ nebol znevýhodnený. Imperatív, podľa ktorého sa rozvrhnutie vysielacieho času má rozdeliť tak, aby žiadny kandidujúci subjekt nebol znevýhodnený, je nastavený všeobecne a ponecháva detaily rozdelenia vyhradeného vysielacieho času na vysielateľa; obmedzuje ho iba v tom, že nesmie žiaden kandidujúci subjekt znevýhodniť. To znamená, že musí povoliť najmenej rovnakú dĺžku vysielacieho času aj inému kandidujúcemu subjektu (ak si ju objedná a zaplatí za ňu). Uvedené sa navrhuje z dôvodu snahy nezasahovať do kompetencií vysielateľov manažovať si vlastný vysielací čas a zároveň z dôvodu snahy zabezpečiť, aby mali kandidáti rovnaké šance.

 

V odseku 4 sa navrhuje umožniť vysielateľom, aby nad rámec vysielania politickej reklamy kandidátov na predsedov samosprávnych krajov, primátorov a starostov mohli vysielať politickú reklamu kandidátov na poslancov zastupiteľstiev.

 

V odseku 5 sa navrhuje obdobná úprava k doterajšiemu § 13 ods. 1 zákona o volebnej kampani.

 

V odseku 6 sa pre diskusné programy navrhuje obdobná úprava, aká už dnes platí pri voľbách do NR SR, do Európskeho parlamentu či pri voľbe prezidenta SR vo vzťahu k vysielaniu diskusných programov; podľa tejto úpravy ak vysielateľ s licenciou zaradí do vysielania počas volebnej kampane aj diskusné programy, je povinný predložiť Rade pre vysielanie a retransmisiu projekt programu, a to 30 dní pred začiatkom vysielania. Zároveň sa stanovuje, že zaradenie tohto programu do vysielania sa nepovažuje za zmenu programovej služby.

 

V odseku 7 sa navrhuje  stanovenie zákazu vysielania iných programov ako i) programov uvedených v § 12 ods. 5 (tzn. spravodajských a publicistických programov, ktoré sa nepovažujú za politickú reklamu) ii) programov iných ako tých, ktoré sú uvedené v odsekoch 1 až 4 a 5 a 6 (tzn. politická reklama a diskusné programy). Týka sa to ovplyvňovania v prospech kandidátov, ale aj v neprospech kandidátov (tzv. antikampane).

 

V odseku 8 sa navrhuje  analogicky k právnej úprave volieb do orgánov územnej samosprávy stanoviť všeobecné pravidlá  financovania politickej reklamy. Ako prvé pravidlo sa stanovuje, aby si náklady na politickú reklamu platili kandidáti sami, resp. aby to za nich platili politické strany, ktoré ich kandidovali. Ako druhé pravidlo sa zakotvuje imperatív, aby Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou boli povinní zabezpečiť pre všetkých objednávateľov politickej reklamy rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

 

K bodom 2 až 4

 

Navrhuje sa rozšírenie pôsobnosti § 12 aj na § 11a. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, že § 12 obsahuje všeobecné pravidlá pre vysielanie politickej reklamy. Zároveň sa v § 12 upravuje ustanovenie odseku 2 týkajúce sa zodpovednosti za obsah politickej reklamy.

 

K bodu 5

 

Navrhuje sa vypustenie § 13. Uvedené vypustenie sa navrhuje z dôvodu, že sa do zákona zavádza nový  § 11a, ktorý obsahuje komplexnú úpravu vysielania počas volebnej kampane pre voľby do orgánov územnej samosprávy vrátane vysielania politickej reklamy.  Keďže § 13 obsahuje iba čiastkovú úpravu (diskusné programy), ktorá je navyše zaradená za § 12, navrhuje sa jeho vypustenie.

 

K čl. II

 

                Navrhuje sa dátum účinnosti na 1. januára 2021.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 285
PoUtStŠtPiSoNe
: