Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

493/2010 Z. z.

Edmund Horváth • 5.3. 2011, 20:14

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov, sa predkladá ako iniciatívny návrh Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky (ďalej len „Správa rezerv"). Z dôvodu naliehavej potreby ozdravenia verejných financií a systémového riešenia zabezpečenia financovania tvorby a ochraňovania núdzových zásob ropy a ropných výrobkov sa materiál predkladá v súlade s článkom 13 odsek 1 Legislatívnych pravidiel vlády SR, ktoré boli schválené uznesením vlády SR č. 352 z 25. mája 2010. Do materiálu však boli zapracované pripomienky Sekcie vládnej legislatívy Úradu vlády SR.

Cieľom predkladanej novely zákona o núdzových zásobách je systémové riešenie financovania núdzových zásob ropy a ropných výrobkov prostredníctvom výberu príspevku, ktorý má byť príjmom štátneho rozpočtu.

V súčasnosti je problematika núdzových zásob upravená zákonom č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov v súlade s kodifikovanou Smernicou Rady 2006/67/ES, ktorými Európske spoločenstvo zaviazalo členské krajiny povinne udržiavať núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov (ďalej len „núdzové zásoby") vo výške priemernej deväťdesiatdňovej spotreby vybraných ropných výrobkov v Slovenskej republike a uložilo povinnosť vytvoriť v každej krajine právne predpisy umožňujúce vládam počas ropnej núdze prijať opatrenia na obmedzenie dopytu po ropných výrobkoch a tým aj ich spotreby.

Zákon č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov, ktorý sa subsidiárne vzťahuje aj na núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov, stanovuje, že výdavky súvisiace s vytváraním, ochranou a správou štátnych hmotných rezerv sa hradia zo štátneho rozpočtu. V uplynulých rokoch zo štátneho rozpočtu neboli Správe rezerv na tvorbu núdzových zásob prideľované potrebné finančné prostriedky. Nákup hmoty do núdzových zásob, ako i financovanie skladovania, ochraňovania a obmeny boli realizované najmä z mimorozpočtového bežného účtu Správy rezerv, ktorý je určený na vykrývanie platieb súvisiacich s obmenami a zámenami zásob štátnych hmotných rezerv a ďalších bežných výdajov. Tvorený je najmä z odpredaja prebytočného majetku a potravinárskych komodít zo štátnych hmotných rezerv. Tento model financovania núdzových zásob však do ďalšieho obdobia nie je udržateľný, nakoľko Správa rezerv už nedisponuje žiadnymi rezervami, prostredníctvom, ktorých by bol napĺňaný mimorozpočtový účet a tým kryté náklady spojené s ochraňovaním, ale predovšetkým s tvorbou núdzových zásob ropy a ropných výrobkov.

V súčasnom období sú náklady za skladovanie a ochraňovanie 1 tony ropy na úrovni 15,269 € bez DPH za rok. Náklady na ochraňovanie a obmeny 1 m3 núdzových zásob v ropných výrobkoch a ich fyzickú ostrahu vo výške 39,83 € bez DPH sú zastabilizované na obdobie rokov 2011-2014. Predpokladaná tvorba núdzových zásob v rokoch 2011-2012 vyplýva zo zmeny metodiky výpočtu núdzových zásob na základe Smernice 2009/119/ES zo 14. septembra 2009, ktorou sa členským štátom ukladá povinnosť udržiavať minimálne zásoby ropy a/alebo ropných výrobkov, ktorej dôsledkom v podmienkach Slovenskej republiky je potreba navýšenia núdzových zásob ropy o cca 80 000 ton ropy do 1. januára 2013. Predmetná smernica bude transponovaná do národnej legislatívy SR v najbližšom období.

Predpokladaná kalkulácia potreby finančných prostriedkov v rokoch 2011-2014 na tvorbu, obmenu, skladovanie a ochraňovanie núdzových zásob zohľadňuje vyššie uvedené skutočnosti.

Poznámka: Uvedené sumy sú vyčíslené vrátane dane z pridanej hodnoty vo výške 19 %. Uvedené náklady nezohľadňujú prípadnú eskaláciu nákladov spojenú s ochraňovaním ropy.

Navrhovaný spôsob financovania núdzových zásob aplikujú viaceré krajiny Európskej únie. Ide o model financovania, ktorý nie je závislý na verejných financiách, ale je založený na forme výberu príspevku na núdzové zásoby od príslušných subjektov, ktoré ropu a ropné výrobky dovezú na územie SR z tretej krajiny alebo prepravia na územie SR z iného členského štátu EÚ a na druhej strane majú v prípade ropnej núdze zabezpečenú ochranu štátom na zmiernenie dopadov použitím núdzových zásob. Krajiny, ktoré uplatňujú tento model nezápasia s nedostatkom finančných prostriedkov pre skladovanie, obmeny, dopĺňanie a ochraňovanie núdzových zásob a sú ostatným členom Medzinárodnej energetickej agentúry dávané za vzor. Ako jeden z kľúčových argumentov sa uvádza transparentnosť modelu, jeho nezávislosť na verejných zdrojoch, ktoré môžu byť použité na iné priority vlády, ako aj jeho spravodlivosť, keďže ho financujú najmä tí, ktorí systém môžu v čase krízy aj najviac využívať – teda koneční spotrebitelia. Pre zabezpečenie dostatočného krytia finančných prostriedkov pre tvorbu a ochraňovanie núdzových zásob sa pre roky 2011-2012 predpokladá výška príspevku na základe pomeru čistého dovozu ropy a ropných výrobkov vo výške 18,62 € za 1000 kg ropy a 16,23 € za 1000 litrov ropného výrobku. Vzhľadom na fakt, že od roku 2013 sa nepredpokladá doplnenie núdzových zásob v takom rozsahu, predpokladaná výška príspevku v ďalšom období je vo výške 8,92 € za 1000 kg ropy a 7,78 € za 1000 litrov ropného výrobku. Výška príspevku zohľadňuje i 15% rezervu z očakávaných nákladov, ktorá bude slúžiť na pokrytie výpadku finančných prostriedkov na základe zlej platobnej disciplíny platcov príspevku, cenových výkyvov na komoditných burzách pri realizácii doplnenia núdzových zásob a výkyvov v spotrebe ropy a ropných výrobkov a z toho vyplývajúceho čistého dovozu ropy a ropných výrobkov.

Výška príspevku sa na návrh Správy rezerv bude upravovať tak, aby výber príspevku vykrýval potreby financovania núdzových zásob v príslušnom roku.

Predkladaný návrh zákona nezakladá nároky na zvýšené čerpanie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu.

Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na podnikateľskú sféru a obyvateľstvo, nakoľko výška príspevku na tvorbu a ochraňovanie núdzových zásob bude premietnutá zo strany príslušných subjektov do cien pre konečného spotrebiteľa. Vplyv na jednotlivé zložky je uvedený v doložke vplyvov.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Samotná problematika zákona je upravená v práve Európskej únie.

Návrh zákona bol dňa 22. septembra 2010 prerokovaný na 14. zasadnutí vlády SR a schválený s pripomienkou ministra financií, ktorý požadoval, aby návrh zákona bol upravený tak, že vybratý príspevok nebude príjmom Správy rezerv, ale príjmom štátneho rozpočtu, z ktorého budú i naďalej financované núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov. Uvedená pripomienka ministra financií bola zapracovaná do návrhu zákona. V súvislosti s tým je do textu zapracovaná povinnosť Ministerstva financií previesť potrebné finančné prostriedky na účet Správy rezerv, ktoré budú slúžiť výlučne na úhradu preplatkov príspevkov.

DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI

právneho predpisu s právom Európskej únie

1. Predkladateľ právneho predpisu:

Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky

2. Názov návrhu právneho predpisu:

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

3. Problematika návrhu právneho predpisu:

a) je upravená v práve Európskej únie

- v primárnom práve:

bezpredmetné

- v sekundárnom práve:

1. smernica Rady 2009/119/ES zo 14. septembra 2009, ktorou sa členským štátom ukladá povinnosť udržiavať minimálne zásoby ropy a/alebo ropných výrobkov (Ú. v. EÚ L 265, 9.10.2009)

2. smernica Rady (ES) 2006/67/ES zo dňa 24. júla 2006, ktorou sa členským štátom ukladá povinnosť udržiavať minimálne zásoby ropy a/alebo ropných výrobkov (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 217, 8.8.2006),

3. smernica Rady (EHS) 73/238/EHS zo dňa 24. júla 1973 o opatreniach na zmiernenie následkov ťažkostí pri zásobovaní ropou a ropnými produktmi (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 1).

b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie

4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:

a) lehota na prebratie smernice: lehoty na prebratie smernice 73/238/EHS a smernice 2006/67/ES zostávajú v platnosti; lehota na prebratie smernice 2009/119/ES je 31. decembra 2012

b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné

c) proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie

d) informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia: Zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení zákona č. 240/2006 Z. z.

5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:

úplný

6. Gestor:

Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky

Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie

I. Odhad dopadov na verejné financie

a) Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov nezakladá zvýšené zaťaženie štátneho rozpočtu, nakoľko potrebné finančné prostriedky na zabezpečenie tvorby a ochraňovania núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v jednotlivých rokoch budú v štátnom rozpočte zabezpečené zavedením a výberom príspevku na základe čistých dovozov ropy a ropných výrobkov, čo napríklad pre obdobie rokov 2011-2014 predstavuje 126 mil. €.

Poznámka: Uvedené sumy sú vyčíslené vrátane dane z pridanej hodnoty vo výške 19 %. Uvedené náklady nezohľadňujú prípadnú eskaláciu nákladov spojenú s ochraňovaním ropy.

V prechodnom období akumulácie dostatočného objemu finančných prostriedkov z výberu príspevku na začiatku roka 2011 bude Správa rezerv financovať núdzové zásoby ropy na základe dohody s Ministerstvom financií SR.

b) Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov nemá vplyv na rozpočet štátnych fondov.

c) Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov má vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, nakoľko výška príspevku bude premietnutá do ceny ropy a ropných výrobkov pre konečného spotrebiteľa.

II. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb

Realizáciou predloženého návrhu zákona, ktorým sa zavádza výber príspevku z čistého dovozu ropy a ropných výrobkov od príslušných subjektov, sa predpokladá finančný dopad na skupinu obyvateľstva, na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, nakoľko platcovia príspevku si ho v plnej miere zakalkulujú do konečnej ceny predávaného výrobku.

Na druhej strane tvorba a udržiavanie núdzových zásob zabezpečuje ropnú bezpečnosť Slovenskej republiky a tým aj stabilitu hospodárstva a podnikateľského prostredia, ako aj zmiernenie vplyvu na obyvateľstvo pred negatívnymi dopadmi v prípade ťažkostí v zásobovaní štátu ropou alebo ropnými výrobkami, respektíve nedostatku ropy a ropných výrobkov použitím núdzových zásob, čím nedôjde k dramatickému rastu cien týchto výrobkov, kolapsu priemyselnej činnosti alebo kolapsu činností pri zaistení fungovania štátu (napríklad výkon správy štátu a vnútornej bezpečnosti, zdravotnícka pomoc, hasičská ochrana, zaistenie výrobnej činnosti a zásobovanie pre obyvateľstvo). Pre zabezpečenie dostatočného krytia finančných prostriedkov pre tvorbu a ochraňovanie núdzových zásob sa pre roky 2011-2012 predpokladá výška príspevku na základe pomeru čistého dovozu ropy a ropných výrobkov vo výške 18,62 € za 1000 kg ropy a 16,23 € za 1000 litrov ropného výrobku. Zavedenie príspevku bude mať priamy vplyv na zvýšenie konečnej ceny motorových palív vo výške 0,01623 €/liter motorového paliva v rokoch 2011 a 2012 a nepriamy vplyv na cenu tovarov a služieb z titulu navýšenia ceny motorových palív. Je predpoklad, že zaťaženie jednotlivých subjektov sa zníži v roku 2013, kedy nebude potrebné dopĺňať núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov v takom rozsahu ako v rokoch 2011-2012. Vzhľadom na tento fakt, predpokladaná výška príspevku v ďalšom období je vo výške 8,92 € za 1000 kg ropy a 7,78 € za 1000 litrov ropného výrobku.

Takýto model financovania tvorby, udržiavania a skladovania núdzových zásob je zavedený vo viacerých krajinách Európy (napríklad v Nemecku, Maďarsku a Fínsku.) Týmto spôsobom sa odbremení štátny rozpočet a na tvorbe, udržiavaní a skladovaní núdzových zásob sa budú podieľať nielen obyvatelia Slovenska (platcovia daní) prostredníctvom rastu spotreby a tým i dovozu ropy a ropných výrobkov, ale aj ostatní spotrebitelia motorových palív, ktorí ich kupujú na území Slovenskej republiky (zahraniční turisti a kamióny – ich spotreba sa odhaduje vo výške cca 20 až 25 %) ako aj podniky.

Spotreba pohonných hmôt súkromnými osobami – motoristami na trhu Slovenskej republiky sa odhaduje vo výške cca 20 %.

III. Odhad vplyvov na životné prostredie

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov nebude mať dopad na životné prostredie.

IV. Odhad dopadov na zamestnanosť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov nepredpokladá dopad na zamestnanosť v Slovenskej republike.

V. Odhad vplyvov na podnikateľské prostredie

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov predpokladá mierny dopad na podnikateľské prostredie premietnutím príspevku do konečnej ceny pre spotrebiteľa. V konečnom dôsledku na druhej strane zabezpečuje stabilitu podnikateľského prostredia v prípade nedostatkov ropy a ropných výrobkov použitím núdzových zásob, čím nedôjde k dramatickému rastu cien týchto výrobkov.

Osobitná časť

K článku I

K bodu 1.

Z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov v štátnom rozpočte a vyčerpaných zdrojov Správy rezerv na plnenie záväzku voči Európskej únii je potrebné zabezpečiť ďalšie finančné zdroje a súčasne do budúcna nastaviť transparentné financovanie núdzových zásob tak, aby nezaťažovalo štátny rozpočet. Spôsob upravený v § 7a zakladá spravodlivé riešenie s minimálnym dopadom na spotrebiteľa.

K názvu § 7a

Pod pojmom nakladanie s núdzovými zásobami sa rozumie najmä ich tvorba, obmena, zámena, pôžička, skladovanie, udržiavanie, kontrola. Výdavky na núdzové zásoby upravuje odsek 14.

Odsek (1)

Ustanovenie zakladá povinnosť definovaného podnikateľa zaplatiť príspevok na nakladanie s núdzovými zásobami. Príspevkom sa rozumie suma, ktorú podnikateľ zaplatí Správe rezerv.

Odsek (2)

Ustanovenie ukladá povinnosť podnikateľovi podať písomné hlásenie o množstve dovezenej ropy a ropných výrobkov a zaplatiť príspevok v určenom termíne.

Odsek(3)

Ustanovenie ukladá podnikateľovi povinnosť v stanovenom termíne podať písomné hlásenie o množstve ropy a ropných výrobkov vyvezeného z územia Slovenskej republiky

Odsek (4)

Ustanovenie odkazuje na prílohu zákona, kde možno nájsť podrobnosti o sadzbe príspevku, spôsobe jeho výpočtu a vzory uvedených hlásení.

Odsek (5)

Ustanovenie ukladá povinnosť platcovi, v prípade keď platca príspevku sám zistí, že ním podané hlásenie je neúplné, nesprávne alebo vykazuje chyby, bezodkladne zaslať Správe rezerv dodatočné opravené hlásenie. Ďalej upravuje podmienky spôsobu vysporiadania zistených rozdielov pri vykazovaní a platení príspevku, ktoré vznikli v dôsledku nesprávne vykazovaných množstiev vybraných ropných výrobkov alebo výšky poplatku.

Odsek (6)

Ustanovenie zakladá možnosť vrátenia príspevku alebo jeho časti podnikateľovi za množstvo ropy alebo ropných výrobkov, ktoré vyviezol z územia Slovenskej republiky. Upravuje sa tu tiež spôsob preukázania vývozu ropy a ropných výrobkov z územia Slovenskej republiky zo strany podnikateľa na účely vrátenia príspevku.

Odsek (7)

Ustanovenie upravuje spôsob a lehotu na zaplatenie vrátenia príspevku podnikateľovi v prípade nároku na vrátenie.

Odsek (8)

Ustanovenie stanovuje prekluzívnu lehotu na podanie žiadosti o vrátenie príspevku, po uplynutí ktorej nárok na vrátenie príspevku zaniká.

Odsek (9)

Ustanovenie upravuje spôsob nápravy pri zistení preplatku alebo nedoplatku na základe údajov z hlásení.

Odsek (10)

Ustanovenie upravuje spôsob nápravy v podobe dodatočného hlásenia pri nesplnení si povinnosti zo strany podnikateľa podať hlásenia o dovoze a vývoze.

Odsek (11)

Ustanovenie upravuje spôsob nápravy v prípade nezaplatenia príspevku zo strany podnikateľa.

Odsek (12)

Ustanovenie stanovuje, že príspevky zaplatené podnikateľmi podľa tohto zákona budú príjmom štátneho rozpočtu.

K bodu 2.

Ustanovenie v § 8 odsek 1 sa dopĺňa o písmeno c) z dôvodu kontroly povinností podľa § 7a. Kontrolná činnosť povinností podľa § 7a je zabezpečovaná Správou rezerv.

K bodu 3.

V § 9 ods. 1 sa pridávajú nové písmená f) a g), ktoré upravujú peňažné pokuty, ktoré môže Správa rezerv uložiť podnikateľovi za naplnenie povinností podľa § 7a.

K bodu 4.

Ustanovenie stanovuje pokutu za nezaplatenie príspevku do dňa splatnosti vo forme pokuty vo výške 0,05 % za každý deň omeškania.

K bodu 5.

Legislatívno-technická úprava

K bodu 6.

Legislatívno-technická úprava

K bodu 7.

Do zákona sa vkladá nová príloha, ktorá ustanovuje podrobnosti o základe a sadzbe príspevku, spôsobe jeho výpočtu, ako aj vzor Hlásenia o množstve ropy a vybraných ropných výrobkov dovezeného na územie Slovenskej republiky z tretej krajiny alebo prepraveného na územie Slovenskej republiky z iného členského štátu a o výške príspevku a vzor Hlásenia o množstve ropy a vybraných ropných výrobkov vyvezeného z územia Slovenskej republiky na územie tretieho štátu alebo prepraveného na územie iného členského štátu.

K bodu 8.

Legislatívno-technická úprava.

K bodu 9.

Mení sa názov transpozičnej prílohy v súlade s Legislatívnymi pravidlami vlády SR.

K článku II

Zákon č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách sa dopĺňa o upresnenie spôsobu schvaľovania návrhov na zoznam položiek hmotných rezerv, ich minimálnych limitov a orientačných cieľových stavov.

K článku III

Navrhuje sa účinnosť zákona.

Bratislava, 22.09.2010

Iveta Radičová, v. r.

predsedníčka vlády

Slovenskej republiky

Eva Hrinková, v. r.

predsedníčka Správy štátnych

hmotných rezerv Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1391

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: