TlačPoštaZväčšiZmenši

Neefektívnosť malých a stredných exekútorských úradov?

12.2. 2017, 16:38 |  najpravo.sk

Poslanci v parlamente koncom novembra minulého roku až 128 hlasmi definitívne odobrili zmeny v exekučnom konaní, pričom tieto nadobudnú účinnosť od 1. apríla 2017.

Novela okrem iného zavádza úpravu (§ 55 ods. 2 EP), podľa ktorej súd prideľuje veci exekútorovi vymenovanému pre územný obvod krajského súdu, v ktorom sa nachádza miesto, na ktorom je adresa a) trvalého pobytu alebo pobytu povinného, ak je povinný fyzickou osobou, b) sídla povinného, ak je povinný právnickou osobou, c) sídla orgánu, ktorý je podľa osobitných predpisov oprávnený konať za štát, ak je povinným štát, d) sídla organizačnej zložky podniku, ak ide o zahraničnú právnickú osobu.

Problematické odmeny exekútorov

Slovenská komora exekútorov po schválení novely poukázala na riziko možného ohrozenia chodu viacerých exekútorských úradov kvôli zmene spôsobu výpočtu odmeny exekútora. „Prijatie pozmeňovacieho návrhu,  podľa ktorého sa odmena exekútora stanovuje vo výške určitého percenta z vymoženej pohľadávky, je uprednostnenie verejnej mienky pred zodpovedným prístupom k fungovaniu exekútorskému stavu ako mimoriadne dôležitého prvku pre vymožiteľnosť práva na Slovensku.“ uviedla koncom minulého roka komora. Zároveň poukázala na to, že „aj v činnosti súdov, ktoré sú plne financované zo štátneho rozpočtu, sa viaceré poplatky odvádzajú od určitého percenta predmetnej sumy, napriek tomu však existuje minimálna výška súdneho poplatku, ktorú musí navrhovateľ zaplatiť. Opätovne zdôrazňujeme, že napriek verejnoprávnemu charakteru funkcie súdneho exekútora nie sú exekútorské úrady nijakým spôsobom financované zo štátneho rozpočtu. Ich chod, vrátane miezd zamestnancov, nájomného či administratívnych nákladov, ako aj iných vyvolaných nákladov zabezpečuje samotný súdny exekútor z odmeny.“

Riziká nedostatočného vybavenia

Predchádzajúci minister spravodlivosti Tomáš Borec v máji 2015 v jednej z odpovedí na interpeláciu uviedol, že početní veritelia vrátane Sociálnej poisťovne a ďalších subjektov verejného sektora vymáhajúcich verejné pohľadávky dlhodobo namietajú, že náhodné prideľovanie vecí súdnym exekútorom môže viesť k zásahu do ich práva na súdnu ochranu, ak im v konkrétnom konaní bude pridelený súdny exekútor, ktorý nebude disponovať relevantnými organizačnými, technickými, kapacitnými alebo personálnymi možnosťami, prípadne jeho činnosť nebude zárukou ochrany práv oprávneného smerom k efektívnemu vymoženiu jeho nárokov.

„Uvedené vecné výhrady ponímajú adekvátnu racionalitu a v prípade, že by sa obavy veriteľov naplnili, viedlo by elektronické prideľovanie exekučných vecí v horšom prípade až k zásadnému zníženiu vymožiteľnosti práv oprávnených v exekučnom konaní. Inak povedané, k opatreniam týkajúcim sa náhodného elektronického prideľovania exekučných vecí, môže v rovine teoretickej Ministerstvo spravodlivosti SR pristúpiť s ohľadom na zachovanie ústavných práv účastníkov exekučného konania vtedy, keď bude možné garantovať kvalitatívne rovnomerné zabezpečenie výkonu exekučnej činnosti v územných obvodoch bez ohľadu na príslušnosť súdnych exekútorov ku konkrétnemu krajskému súdu.“ uviedol minister v odpovedi na interpeláciu.

Česká republika sa možno inšpiruje

Pozitívne výsledky zavedenia náhodného prideľovania exekúcií na Slovensku by podľa prezidentky Exekútorskej komory Českej republiky (EKČR) Pavly Fučíkovej boli významným argumentom v prospech zavedenia tohto princípu aj v Česku. „Veľmi pozorne sledujeme vývoj na Slovensku v súvislosti s novelou Exekučného poriadku. Princíp náhodného prideľovania exekúcii a miestnej príslušnosti exekútorov by sme veľmi radi videli aj v Českej republike,“ povedala Pavla Fučíková počas nedávnej návštevy Slovenska.

Šéfku českých exekútorov prijala aj ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská. „Zaujímalo nás, aké hlavné odborné a politické motívy viedli ministerstvo k zavedeniu tejto prevratnej zmeny v exekučnom procese. V Českej republike spolupracujeme v tejto oblasti s justičnými kapacitami i neziskovými organizáciami a sme presvedčení, že bez podobnej systémovej zmeny sa nedokážeme zbaviť defektov, ktoré súčasná podoba exekúcií prináša,“ uviedla Pavla Fučíková.

Riešenie je v zániku časti exekútorských úradov

Argumenty odporcov miestnej príslušnosti sú podľa Pavly Fučíkovej v oboch krajinách rovnaké. Najväčšími odporcami sú veľkí veritelia ako banky či poisťovne, pre ktoré spravidla pracujú najväčšie exekútorské úrady. Podľa jednej štúdie až 80 percent českých exekúcií končí na 20 percentách úradov. Medzi jednotlivými úradmi sú pritom obrovské disproporcie. Žiaľ, na rozdiel od Slovenska vidí český minister spravodlivosti Robert Pelikán riešenie v zániku veľkej časti exekútorských úradov. Je presvedčený, že tieto disproporcie sú spôsobené neefektívnosťou malých a stredných exekútorských úradov a ich neschopnosťou zaoberať sa exekučných procesom. Tento názor však vo vedení komory rozhodne nezdieľame,“ upozornila Pavla Fučíková.

Väčší potenciál súdnych exekútorov

Prezidentka EKČR je presvedčená, že možnosti súdnych exekútorov sú širšie, ako im súčasné legislatívne rámce umožňujú využiť. „Súdni exekútori majú potenciál, ktorý by sa dal využiť aj pri inej činnosti, ako je exekučná,“ poznamenala Pavla Fučíková. Bez konštruktívneho prístupu politikov sa však situácia zmeniť nedá. „Exekučná činnosť je služba spoločnosti a zaslúži si podstatne väčšiu podporu od štátu, ako dnes požíva,“ dodala šéfka českých exekútorov.

Prezident Slovenskej komory exekútorov Miroslav Paller je rád, že nová zákonná úprava pôsobenia slovenských súdnych exekútorov je inšpiráciou pre českých kolegov. „O zavedenie náhodného prideľovania ako zásadného protikorupčného nástroja sme dlho bojovali. Dnes je našou základnou úlohou pripraviť všetky úrady na nové podmienky, aby si pri náhodnom prideľovaní vedeli odborne, personálne i materiálne zastať svoju úlohu,“ povedal Miroslav Paller.

Podotýkame, že od účinnosti novely Exekučného poriadku súdny exekútor môže vykonávať exekučnú činnosť a ďalšiu činnosť podľa tohto zákona, len za naplnenia ďalšieho predpokladu, ktorým je splnenie personálnych, materiálnych a technických podmienok na riadny výkon činnosti podľa tohto zákona. Kedy je tento predpoklad splnený ustanovuje § 12 ods. 7 a 8 novelizovaného Exekučného poriadku (používanie programových a technických prostriedkov určených ministerstvom, verejne prístupná podateľňa v sídle úradu, zriadenie osobitných účtov, elektronická komunikácia a i.). Exekútori vymenovaní do funkcie pred 1. februárom 2017 sú povinní splniť tento predpoklad najneskôr do 1. marca 2017. O tejto skutočnosti musia komore do 8. marca 2017 doručiť čestné vyhlásenie. Komora najneskôr do 28. februára 2018 overí, či exekútori, ktorí podali čestné vyhlásenie uvedený predpoklad aj reálne spĺňajú.

Zdroje: sak.sk, nrsr.sk, ASPI – Automatizovaný systém právnych informácií
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 32
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

Pridať článok

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

Nový zákon o registri partnerov verejného sektora „Protischránkový zákon“ (Seminár)

Nový zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora, tzv. protischránkový ...

Skončenie pracovného pomeru vo svetle aktuálnej legislatívy a judikatúry (Seminár)

Odborný seminár pod vedením skúsenej lektorky s bohatými praktickými skúsenosťami z ...

Legislatívne pravidlá tvorby zákonov (Seminár)

Cieľom seminára je previesť účastníkov odbornou problematikou legislatívno-technických ...

Právny vzťah obcí a škôl/školských zariadení (Seminár)

Školy a školské zariadenia sú najvýznamnejšou kategóriou organizácii v zriaďovateľskej ...

Zobraziť všetky Nové pracovné ponuky

Ponúkam

Právnik - vyšší súdny úradník

Okresný súd Rimavská Sobota obsadzuje jedno štátnozamestnanecké miesto v dočasnej štátnej službe vo funkcii hlavný radca - ...

Zaujímavé odkazy

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Rozhodnutia Najvyššieho súdu Českej republikyhttp://www.nsoud.cz/JudikaturaNS_new/ns_web.nsf/WebSpreadSearch

Modernizovaná stránka vrcholného súdneho orgánu Českej republiky s vyhľadávačom ...

Judikatúra Súdneho dvora Európskej úniehttp://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/

Vyhľadávač rozhodnutí Súdneho dvora Európskej únie.

Registre

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Register občianskych združeníhttp://portal.ives.sk/registre/startoz.do

Register Ministerstva vnútra SR, ktorý obsahuje všetky registrované združenia založené podľa ...

Čítali sme

J.MAZÁK: Je takmer vylúčené, aby SR pretlačila Procházku do Luxemburguhttp://www.teraz.sk/slovensko/jmazak-je-takmer-vylucene-aby-sr/250924-clanok.html

Mazák pripomenul, že doteraz sa iba jeden štát – Česká republika - pokúsil presadiť na ...

'Novelizace trestních předpisů není vhodná,' zamítl návrh změn Pelikánhttp://www.rozhlas.cz/zpravy/domaci/_zprava/novelizace-trestnich-predpisu-neni-vhodna-zamitl-navrh-zmen-pelikan--1711172

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) v dopise premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD) odmítl ...

Obchody by mali byť zatvorené na Veľkonočný pondelok celý deňhttps://ekonomika.sme.sk/c/20491555/obchody-by-mali-byt-zatvorene-na-velkonocny-pondelok-cely-den.html

Zákaz maloobchodného predaja by mal platiť na Veľkonočný pondelok počas celého dňa.

Prezident Kiska opätovne nepodpísal jednokolovú voľbu predsedov VÚChttps://www.webnoviny.sk/prezident-kiska-opatovne-nepodpisal-jednokolovu-volbu-predsedov-vuc/

Prezident Andrej Kiska opätovne nepodpísal novelu zákona o podmienkach výkonu volebného práva, ...

Smlouva na náramky pro vězně se zdrží. Zakázku zkoumá antimonopolní úřadhttp://zpravy.idnes.cz/tendr-naramky-pro-vezne-antimonopolni-dy2-/domaci.aspx?c=A170324_153623_domaci_pku

Tendr na elektronické náramky, ve kterém minulý měsíc ministerstvo spravedlnosti vybralo ...

Zeman podepsal devět zákonů. Změní se financování škol i autorské poplatkyhttp://zpravy.idnes.cz/milos-zeman-prazsky-hrad-podepsal-devet-zakonu-fro-/domaci.aspx?c=A170323_161809_domaci_fer

Prezident Miloš Zeman svým podpisem stvrdil ve čtvrtek platnost devíti zákonů.

Nové časopisy

Justičná revue 1/2017

Justičná revue 1/2017

Časopis pre právnu prax

Právny obzor 1/2017

Právny obzor 1/2017

Teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Verejné obstarávanie – právo a prax 1/2017

Verejné obstarávanie – právo a prax 1/2017

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie – právo a prax 6/2016

Verejné obstarávanie – právo a prax 6/2016

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie – právo a prax 5/2016

Verejné obstarávanie – právo a prax 5/2016

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie - právo a prax 4/2016

Verejné obstarávanie - právo a prax 4/2016

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

PoUtStŠtPiSoNe
: