TlačPoštaZväčšiZmenši

Neefektívnosť malých a stredných exekútorských úradov?

12.2. 2017, 16:38 |  najpravo.sk

Poslanci v parlamente koncom novembra minulého roku až 128 hlasmi definitívne odobrili zmeny v exekučnom konaní, pričom tieto nadobudnú účinnosť od 1. apríla 2017.

Novela okrem iného zavádza úpravu (§ 55 ods. 2 EP), podľa ktorej súd prideľuje veci exekútorovi vymenovanému pre územný obvod krajského súdu, v ktorom sa nachádza miesto, na ktorom je adresa a) trvalého pobytu alebo pobytu povinného, ak je povinný fyzickou osobou, b) sídla povinného, ak je povinný právnickou osobou, c) sídla orgánu, ktorý je podľa osobitných predpisov oprávnený konať za štát, ak je povinným štát, d) sídla organizačnej zložky podniku, ak ide o zahraničnú právnickú osobu.

Problematické odmeny exekútorov

Slovenská komora exekútorov po schválení novely poukázala na riziko možného ohrozenia chodu viacerých exekútorských úradov kvôli zmene spôsobu výpočtu odmeny exekútora. „Prijatie pozmeňovacieho návrhu,  podľa ktorého sa odmena exekútora stanovuje vo výške určitého percenta z vymoženej pohľadávky, je uprednostnenie verejnej mienky pred zodpovedným prístupom k fungovaniu exekútorskému stavu ako mimoriadne dôležitého prvku pre vymožiteľnosť práva na Slovensku.“ uviedla koncom minulého roka komora. Zároveň poukázala na to, že „aj v činnosti súdov, ktoré sú plne financované zo štátneho rozpočtu, sa viaceré poplatky odvádzajú od určitého percenta predmetnej sumy, napriek tomu však existuje minimálna výška súdneho poplatku, ktorú musí navrhovateľ zaplatiť. Opätovne zdôrazňujeme, že napriek verejnoprávnemu charakteru funkcie súdneho exekútora nie sú exekútorské úrady nijakým spôsobom financované zo štátneho rozpočtu. Ich chod, vrátane miezd zamestnancov, nájomného či administratívnych nákladov, ako aj iných vyvolaných nákladov zabezpečuje samotný súdny exekútor z odmeny.“

Riziká nedostatočného vybavenia

Predchádzajúci minister spravodlivosti Tomáš Borec v máji 2015 v jednej z odpovedí na interpeláciu uviedol, že početní veritelia vrátane Sociálnej poisťovne a ďalších subjektov verejného sektora vymáhajúcich verejné pohľadávky dlhodobo namietajú, že náhodné prideľovanie vecí súdnym exekútorom môže viesť k zásahu do ich práva na súdnu ochranu, ak im v konkrétnom konaní bude pridelený súdny exekútor, ktorý nebude disponovať relevantnými organizačnými, technickými, kapacitnými alebo personálnymi možnosťami, prípadne jeho činnosť nebude zárukou ochrany práv oprávneného smerom k efektívnemu vymoženiu jeho nárokov.

„Uvedené vecné výhrady ponímajú adekvátnu racionalitu a v prípade, že by sa obavy veriteľov naplnili, viedlo by elektronické prideľovanie exekučných vecí v horšom prípade až k zásadnému zníženiu vymožiteľnosti práv oprávnených v exekučnom konaní. Inak povedané, k opatreniam týkajúcim sa náhodného elektronického prideľovania exekučných vecí, môže v rovine teoretickej Ministerstvo spravodlivosti SR pristúpiť s ohľadom na zachovanie ústavných práv účastníkov exekučného konania vtedy, keď bude možné garantovať kvalitatívne rovnomerné zabezpečenie výkonu exekučnej činnosti v územných obvodoch bez ohľadu na príslušnosť súdnych exekútorov ku konkrétnemu krajskému súdu.“ uviedol minister v odpovedi na interpeláciu.

Česká republika sa možno inšpiruje

Pozitívne výsledky zavedenia náhodného prideľovania exekúcií na Slovensku by podľa prezidentky Exekútorskej komory Českej republiky (EKČR) Pavly Fučíkovej boli významným argumentom v prospech zavedenia tohto princípu aj v Česku. „Veľmi pozorne sledujeme vývoj na Slovensku v súvislosti s novelou Exekučného poriadku. Princíp náhodného prideľovania exekúcii a miestnej príslušnosti exekútorov by sme veľmi radi videli aj v Českej republike,“ povedala Pavla Fučíková počas nedávnej návštevy Slovenska.

Šéfku českých exekútorov prijala aj ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská. „Zaujímalo nás, aké hlavné odborné a politické motívy viedli ministerstvo k zavedeniu tejto prevratnej zmeny v exekučnom procese. V Českej republike spolupracujeme v tejto oblasti s justičnými kapacitami i neziskovými organizáciami a sme presvedčení, že bez podobnej systémovej zmeny sa nedokážeme zbaviť defektov, ktoré súčasná podoba exekúcií prináša,“ uviedla Pavla Fučíková.

Riešenie je v zániku časti exekútorských úradov

Argumenty odporcov miestnej príslušnosti sú podľa Pavly Fučíkovej v oboch krajinách rovnaké. Najväčšími odporcami sú veľkí veritelia ako banky či poisťovne, pre ktoré spravidla pracujú najväčšie exekútorské úrady. Podľa jednej štúdie až 80 percent českých exekúcií končí na 20 percentách úradov. Medzi jednotlivými úradmi sú pritom obrovské disproporcie. Žiaľ, na rozdiel od Slovenska vidí český minister spravodlivosti Robert Pelikán riešenie v zániku veľkej časti exekútorských úradov. Je presvedčený, že tieto disproporcie sú spôsobené neefektívnosťou malých a stredných exekútorských úradov a ich neschopnosťou zaoberať sa exekučných procesom. Tento názor však vo vedení komory rozhodne nezdieľame,“ upozornila Pavla Fučíková.

Väčší potenciál súdnych exekútorov

Prezidentka EKČR je presvedčená, že možnosti súdnych exekútorov sú širšie, ako im súčasné legislatívne rámce umožňujú využiť. „Súdni exekútori majú potenciál, ktorý by sa dal využiť aj pri inej činnosti, ako je exekučná,“ poznamenala Pavla Fučíková. Bez konštruktívneho prístupu politikov sa však situácia zmeniť nedá. „Exekučná činnosť je služba spoločnosti a zaslúži si podstatne väčšiu podporu od štátu, ako dnes požíva,“ dodala šéfka českých exekútorov.

Prezident Slovenskej komory exekútorov Miroslav Paller je rád, že nová zákonná úprava pôsobenia slovenských súdnych exekútorov je inšpiráciou pre českých kolegov. „O zavedenie náhodného prideľovania ako zásadného protikorupčného nástroja sme dlho bojovali. Dnes je našou základnou úlohou pripraviť všetky úrady na nové podmienky, aby si pri náhodnom prideľovaní vedeli odborne, personálne i materiálne zastať svoju úlohu,“ povedal Miroslav Paller.

Podotýkame, že od účinnosti novely Exekučného poriadku súdny exekútor môže vykonávať exekučnú činnosť a ďalšiu činnosť podľa tohto zákona, len za naplnenia ďalšieho predpokladu, ktorým je splnenie personálnych, materiálnych a technických podmienok na riadny výkon činnosti podľa tohto zákona. Kedy je tento predpoklad splnený ustanovuje § 12 ods. 7 a 8 novelizovaného Exekučného poriadku (používanie programových a technických prostriedkov určených ministerstvom, verejne prístupná podateľňa v sídle úradu, zriadenie osobitných účtov, elektronická komunikácia a i.). Exekútori vymenovaní do funkcie pred 1. februárom 2017 sú povinní splniť tento predpoklad najneskôr do 1. marca 2017. O tejto skutočnosti musia komore do 8. marca 2017 doručiť čestné vyhlásenie. Komora najneskôr do 28. februára 2018 overí, či exekútori, ktorí podali čestné vyhlásenie uvedený predpoklad aj reálne spĺňajú.

Zdroje: sak.sk, nrsr.sk, ASPI – Automatizovaný systém právnych informácií
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 977
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Vyporiadanie podielového spoluvlastníctva. Kredibilita. Započítanie iného majetkového nároku

I. Hľadisko kredibility (solventnosti) sa stáva samostatnou podmienkou pre prikázanie veci niektorému zo spoluvlastníkov a okolnosťou, ku ktorej ...

Vyrubovanie súdnych poplatkov (§ 13 ods. 1 Zákona o súdnych poplatkoch)

Nemožnosť vyrubenia súdnych poplatkov po uplynutí troch rokov od konca roka, v ktorom sa súdny poplatok stal splatný, zrejme smeruje k ochrane ...

Neplatnosť skončenia pracovného pomeru a naliehavý právny záujem (§ 137 CSP)

V niektorých prípadoch hmotné právo (osobitný predpis) pripúšťa žaloby o určenie právnej skutočnosti, ktorou je neplatnosť (prípadne ...

Náležitosti námietky zaujatosti

Rozhodujúcim prvkom pri posudzovaní námietky zaujatosti zákonného sudcu je to, či obava účastníka konania je objektívne oprávnená a ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Nové časopisy

Bulletin slovenskej advokácie 11/2021

Bulletin slovenskej advokácie 11/2021

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Právny obzor 6/2021

Právny obzor 6/2021

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Súkromné právo 5/2021

Súkromné právo 5/2021

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Justičná revue 8-9/2021

Justičná revue 8-9/2021

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Zo súdnej praxe 5/2021

Zo súdnej praxe 5/2021

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2021

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2021

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

PoUtStŠtPiSoNe
: