Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
Predplatné
Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
TlačPoštaZväčšiZmenši

Ako by malo vyzerať konanie o vydanie platobného rozkazu od 1. januára 2017

najpravo.sk • 8.7. 2016, 11:56

Ministerstvo spravodlivosti SR predložilo do legislatívneho procesu návrh zákona o upomínacom konaní. Návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby urýchlenia konania o veľkom množstve podávaných návrhov na vydanie platobných rozkazov zameraných na uspokojovanie peňažných pohľadávok žalobcov.

Predložený návrh zákona nezavádza do právneho poriadku Slovenskej republiky výlučné elektronické konanie, v ktorom sa rozhoduje o vydaní platobného rozkazu, ale vytvára elektronickú alternatívu k už existujúcemu režimu platobného rozkazu, ktorý je upravený v osobitných ustanoveniach Civilného sporového poriadku. Civilný sporový poriadok by sa mal novelizovať len v tom smere, že sa z neho vypustí ustanovenie § 265 ods. 2 CSP, ktorý znie: „Ak žalobca predloží spolu so žalobou platobný rozkaz na tlačive zverejnenom ministerstvom spravodlivosti na jeho webovom sídle a na vydanie platobného rozkazu sú splnené zákonom ustanovené podmienky a je zaplatený súdny poplatok, súd vydá platobný rozkaz najneskôr do desiatich pracovných dní od splnenia týchto podmienok.“

Nový zákon o upomínacom konaní, ktorý by mal nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2017 upravuje príslušnosť súdu, postup súdu a strán sporu pri prejednávaní a rozhodovaní sporov o peňažných  nárokoch v upomínacom konaní, pričom na toto konanie by mal byť kauzálne príslušný Okresný súd Banská Bystrica a upomínacie konanie sa začne podaním návrhu na vydanie platobného rozkazu.

„Koncepcia predkladaného zákona vychádza z elektronického systému podávania návrhov formou štandardizovaných elektronických formulárov, ktoré budú zverejnené na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. Formuláre budú mať štruktúrovanú podobu, ktorá umožní ich automatické spracovanie informačným systémom na súde, čo bude mať výrazný vplyv na urýchlenie konania. Štandardizované formuláre prevedú žalobcu a žalovaného celým konaním, kde budú interaktívnymi nápovedami navádzaní, aby správne vyplnili jednotlivé polia formulárov, a tak predišli nejasným a nezrozumiteľným návrhom.“ uviedlo ministerstvo vo všeobecnej časti dôvodovej správy k predmetnému návrhu.

Podľa ministerstva výrazný vplyv na rýchlosť upomínacieho konania bude mať aj navrhovaný spôsob doručovania písomností a rozhodnutí elektronickými prostriedkami medzi súdom na jednej strane a žalobcom a žalovaným na druhej strane. Písomnosti a rozhodnutia sa budú doručovať elektronickými prostriedkami ako elektronický úradný dokument podľa osobitného zákona. Zákonom sa má zaviesť elektronické podanie návrhu na vydanie platobného rozkazu do elektronickej schránky súdu a elektronická komunikácia so žalobcom. V prípade žalovaného sa navrhuje prednostne doručovanie elektronickými prostriedkami, avšak tu sa pripúšťa komunikácia aj v listinnej podobe v prípade doručovania platobného rozkazu či podania odporu.

„Zavádza sa aj osobitný inštitút žiadosti o plnenie v splátkach, ktorý umožňuje žalovanému, ktorý je fyzickou osobou, aby za taxatívne uvedených podmienok mohol priznaný nárok uhradiť žalobcovi v mesačných  splátkach. Ak však žalovaný neuhradí čo i len jednu splátku včas, prichádza o výhodu splátkového kalendára a neuhradenú sumu z priznaného nároku je možné od žalovaného vymáhať.“ vysvetľuje ministerstvo.

V tomto smere návrh zákona uvádza, že žalovaný môže v lehote na podanie odporu na oficiálnom tlačive žiadať, aby mu bolo povolené plnenie priznaného nároku v splátkach. Ak súd žiadosti vyhovie, určí výšku a podmienky plnenia jednotlivých splátok priznaného nároku. Nesplnením čo i len jednej zo splátok včas, povinný stráca výhodu splátok. Uznesenie, ktorým sa žiadosti vyhovelo, nemusí obsahovať odôvodnenie. Návrh zákona stanovuje taxatívne náležitosti prípustnosti žiadosti.

V konaniach podľa návrhu zákona by mal konať a rozhodovať vyšší súdny úradník. Proti rozhodnutiam vyššieho súdneho úradníka je v prípadoch upravených návrhom zákona prípustná sťažnosť, o ktorej koná a rozhoduje sudca.

Aj v súčasnosti je pri vydávaní platobných rozkazov neuralgickým bodom doručovanie platobného rozkazu, kde pri množstve žalovaných nie je možné platobný rozkaz doručiť, nakoľko sa nenachádzajú na adrese svojho trvalého pobytu alebo prechodného pobytu. Návrh zákona túto situáciu rieši tak, že ak platobný rozkaz napriek vykonanému šetreniu nebolo možné žalovanému doručiť, súd žalobcu vyzve, aby v lehote 15 dní od doručenia výzvy, prostredníctvom na to určeného elektronického formulára navrhol pokračovanie konania vo veci samej na súde príslušnom podľa predpisov o civilnom sporovom konaní, doplnil návrh o náležitosti žaloby podľa Civilného sporového poriadku a zaplatil súdny poplatok za návrh na pokračovanie konania vo veci samej. Návrh zákona uvádza, že ak žalobca v lehote nepodá návrh na pokračovanie konania vo veci samej alebo nezaplatí súdny poplatok, platobný rozkaz sa márnym uplynutím tejto lehoty zrušuje a konanie sa zastavuje. O náhrade trov sa v takom prípade v konaní nerozhoduje. Ak platobný rozkaz nebol doručený len niektorým zo žalovaných, tento následok sa uplatní len vo vzťahu k nim.

Ak v prípade podania odporu súd odpor neodmietol, odošle ho žalobcovi do piatich pracovných dní od jeho podania a vyzve žalobcu, aby v lehote 15 dní od doručenia výzvy na predpísanom elektronickom formulári navrhol pokračovanie konania vo veci samej na súde príslušnom podľa predpisov o civilnom sporovom konaní, doplnil návrh o náležitosti žaloby podľa Civilného sporového poriadku a vyjadril sa k podanému odporu, zaplatil súdny poplatok za návrh na pokračovanie konania vo veci samej.

Zaujímavá je tiež navrhovaná úprava súdnych poplatkov. Súdny poplatok splatný podaním návrhu by mal byť vo výške 50 % zo štandardnej sadzby poplatku (3%), rovnako aj súdny poplatok splatný podaním odporu je 50 % z tejto sadzby poplatku, ak bol odpor podaný elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky súdu prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, pričom súdny poplatok splatný podaním odporu by malo byť možné vyrubiť aj pred podaním odporu s odkladacou podmienkou vzniku poplatkovej povinnosti podaním odporu. Ak odpor nie je podaný, na vyrubenie súdneho poplatku za podaný odpor sa neprihliadne.

Zdroj: slov-lex.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2924

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: