TlačPoštaZväčšiZmenši

10/2018 Z. z.

18.3. 2018, 16:29 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 319/2013 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pre sprístupňovanie biocídnych výrobkov na trh a ich používanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (biocídny zákon) je vypracovaný Ministerstvom hospodárstva SR ako iniciatívny materiál.

            Dôvodom predloženia návrhu zákona je maximalizácia využitia finančných prostriedkov z úhrad prijatých podľa § 14 ods. 1 písm. a) biocídneho zákona v súlade so zásadami stanovenými v čl. 80 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 528/2012 z 22. mája 2012 o sprístupňovaní biocídnych výrobkov na trhu a ich používaní (Ú. v. EÚ L 167, 27. 6. 2012) v platnom znení a v súlade s usmerneniami Európskej komisie týkajúcimi sa harmonizovanej štruktúry poplatkov vydanými na základe zásad stanovených v odseku 3 a zmocňujúceho ustanovenia v odseku 2 druhý pododsek nariadenia (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení. Dôvodom súčasného nedostatočného využívania finančných prostriedkov z úhrad je, že v pôvodnom zákone je ich systém nastavený na fungovanie Centra pre chemické látky a prípravky ako rozpočtovej organizácie, pričom Centrum sa k 1. januáru 2014 stalo organizačnou zložkou Ministerstva hospodárstva SR.

            Návrh zákona zároveň precizuje právnu úpravu výberu ročných platieb za sprístupňovanie biocídnych výrobkov na trhu v Slovenskej republike a upravuje možnosť platenia ročných platieb v dodatočnej lehote, avšak s podmienkou dvojnásobnej sadzby ročnej platby. Týmto opatrením sa dáva podnikateľským subjektom širšia časová možnosť pre úhradu ročnej platby, ktorá zohľadňuje administratívnu záťaž súvisiacu so spracovaním neskoršej úhrady ročnej platby, ktorú v konečnom dôsledku bude znášať podnikateľský subjekt prostredníctvom zvýšenej úhrady. V prípade, že podnikateľský subjekt dodrží termín úhrady ročnej platby 30. jún, ročné platby bude uhrádzať v základných sadzbách.

Návrh zákona tiež predlžuje lehotu na uplatňovanie národného systému sprístupňovania biocídnych výrobkov v súlade s možnosťou danou Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 334/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 528/2012 o sprístupňovaní biocídnych výrobkov na trhu a ich používaní.

B. Osobitná časť

K Čl. I

K bodom 1 až 6, 8 až 11 a 14

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s § 20 ods. 9 až 11 zákona č. 319/2013 Z. z.

K bodu 11

Zmenu ustanovenia si vyžaduje maximalizácia využitia finančných prostriedkov z úhrad prijatých podľa § 14 odseku 1 písm. a) biocídneho zákona v súlade so zásadami stanovenými v čl. 80 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 528/2012 a v súlade s usmerneniami Európskej komisie týkajúcimi sa harmonizovanej štruktúry poplatkov vydanými na základe zásad stanovených v odseku 3 a zmocňujúceho ustanovenia v odseku 2 druhý pododsek nariadenia (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení. Znenie dôslednejšie reflektuje pravidlá, zásady a zmocňujúce ustanovenia čl. 80 nariadenia (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení, ktorými sa členské štáty majú riadiť pri využití poplatkov účtovaných žiadateľom za služby, ktoré členské štáty poskytujú v súvislosti s postupmi podľa nariadenia (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení, vrátane služieb, ktoré zabezpečujú príslušné orgány členských štátov pôsobiace ako hodnotiaci príslušný orgán.

Zmeny zároveň reflektujú skutočnosť, že Centrum pre chemické látky a prípravky ako rozpočtová organizácia podriadená Ministerstvu hospodárstva SR k 1. januáru 2014 zanikla a stala sa súčasťou organizačnej štruktúry Ministerstva hospodárstva SR ako jeho organizačná zložka.

            Cieľom explicitného uvedenia splatnosti ročných platieb bez výzvy je odstránenie nejasností v otázke splatnosti ročných platieb u držiteľov príslušných rozhodnutí o sprístupňovaní biocídnych výrobkov a zlepšenie efektivity každoročného výberu ročných platieb pri rádovo stovkách biocídnych výrobkov sprístupňovaných na trhu v Slovenskej republike.

            Doterajšie znenie právnej úpravy neobsahovalo jednoznačnú a jasnú informáciu o tom, kedy prvý krát vzniká povinnosť úhrady ročnej platby. Navrhované znenie túto povinnosť jednoznačne formuluje a to samostatne pre biocídne výrobky sprístupňované na trhu v Slovenskej republike v prechodnom národnom režime na základe čl. 89 nariadenia (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení implementovaného prostredníctvom § 20 biocídneho zákona a na základe autorizácií a povolení na paralelný obchod udelených v súlade s nariadením (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení.

Držiteľom rozhodnutí sa explicitne umožňuje vykonať úhradu ročnej platby v dodatočnej lehote 3 mesiace. S cieľom zefektívniť výber ročných platieb v lehote do 30.6. sa zdvojnásobuje príslušná sadzba ročnej platby uhrádzaná v dodatočnej lehote do 30.9.

Upravuje sa systém výmazu biocídneho výrobku s neuhradenou ročnou platbou z registra biocídnych výrobkov sprístupnených na trhu Slovenskej republiky. V prípade biocídneho výrobku sprístupneného na trhu v Slovenskej republike podľa § 20 biocídneho zákona sa nezaplatenie ročnej platby považuje za dispozičný úkon podnikateľského subjektu, ktorým prejavuje svoj zámer v nasledujúcom roku už nesprístupňovať biocídny výrobok na trhu v SR. Tento úkon bude mať účinky oznámenia o ukončení sprístupňovania biocídneho výrobku podľa § 20 ods. 6 biocídneho zákona. Účinky tohto úkonu nastanú 1. októbra, t. j. deň nasledujúci po uplynutí dodatočnej lehoty na úhradu ročnej platby.

Odlišný režim sa uplatní v prípade nezaplatenia ročnej platby za biocídny výrobok sprístupňovaní na základe autorizácie alebo povolenia na paralelný obchod, a to vzhľadom na odlišnú povahu týchto inštitútov vyplývajúcu z práva EÚ. V takomto prípade sa uplatní postup podľa správneho poriadku a vydanie rozhodnutia o zrušení autorizácie alebo zrušení povolenia na paralelný obchod a vyznačenie rozhodnutia o zrušení v Registri pre biocídne výrobky vedenom Európskou chemickou agentúrou v súlade s čl. 71 nariadenia (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení. Uvádza sa odkaz 25 vzhľadom na to, že ide o Register podľa čl. 71 nariadenia (EÚ) č. 528/2012 v platnom znení, ktorý je odlišný od národného registra podľa § 4 ods. 1 písm. i) biocídneho zákona.

            Právnym základom výberu ročných poplatkov za biocídne výrobky sprístupnené na trhu v Slovenskej republike je čl. 80 ods. 2 a 3 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 528/2012 z 22. mája 2012 o sprístupňovaní biocídnych výrobkov na trhu a ich používaní (Ú. v. EÚ L 167, 27. 6. 2012) v platnom znení, čo je reflektované v novom odkaze v ustanovení § 14.

K bodu 12

Nahradením „dva roky“ slovami „tri roky“ v § 20 ods. 1 písm. b) biocídneho zákona národná úprava využíva možnosť trojročného uplatňovania súčasného národného systému sprístupňovania biocídnych výrobkov na trhu v Slovenskej republike podľa Nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) č. 334/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 528/2012 o sprístupňovaní biocídnych výrobkov na trhu a ich používaní vzhľadom na určité podmienky prístupu na trh.

 

K bodu 13

            Dopĺňa sa prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. marca 2018.

 

K Čl. II

Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. marca 2018.

 

 

V Bratislave 20. septembra 2017

 

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

Peter Žiga v. r.

minister hospodárstva Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 116
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Pasívna vecná legitimácia v spore o vydanie bezdôvodného obohatenia titulom užívania cudzieho pozemku

V prípade užívania cudzieho pozemku bez právneho titulu umiestnením stavby na ňom je pasívne vecne legitimovaným skutočný vlastník stavby ...

Nútené procesné spoločenstvo v konaní, že vec patrí do dedičstva (§ 78 ods. 1 CSP)

V konaní o určenie, že vec patrí do dedičstva po poručiteľovi, možno považovať za ustálený záver, že až do vyporiadania dedičstva ...

CSP: Absencia odvolacích dôvodov; prípustnosť odstránenia vady odvolania z vlastnej iniciatívy odvolateľa

Treba rozlišovať medzi dopĺňaním odvolacích dôvodov v zmysle § 365 ods. 3 C. s. p. a dopĺňaním odvolania o chýbajúce náležitosti v ...

Dôvody pre prikázanie sporu inému súdu z dôvodu vhodnosti (§ 39 ods. 2 CSP)

Ak žalovaný, ktorý žije v obvode iného, ako miestne príslušného súdu navrhne prikázanie sporu inému súdu z dôvodu vhodnosti a samotný ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Na Slovensku zbankrotovali desaťtisíce ľudí, problémom sú špekulantihttps://ekonomika.sme.sk/c/22197180/na-slovensku-zbankrotovali-desattisice-ludi-problemom-su-spekulanti.html

Inštitút osobného bankrotu doteraz využili na Slovensku desaťtisíce ľudí.

Ombudsmanka predstavila informačného sprievodcu o jej kompetenciáchhttp://www.teraz.sk/slovensko/ombudsmanka-predstavila-informacneho-s/414605-clanok.html

Ombudsmankin informačný sprievodca má ľuďom priblížiť, v akých prípadoch sa môžu ...

Češi opomíjejí závěti. Sepsalo ji jen sedm procent lidí nad 50 lethttps://www.lidovky.cz/domov/jen-sedm-procent-lidi-nad-50-let-sepsalo-zavet-charitativnich-testamentu-pribyva.A190823_174358_ln_domov_form

Více než Češi myslí na závěti i v dalších zemích.

Kandidátov na sudcov ÚS je zatiaľ 11, pribudli P. Kohút a B. Gerberyhttp://www.teraz.sk/slovensko/kandidatov-na-sudcov-us-je-zatial-11/414451-clanok.html

Návrhy na kandidátov sa môžu doručovať do pondelka 26. augusta do 12.00 h. Poslanci parlamentu ...

O post ústavného sudcu má záujem zatiaľ osem uchádzačovhttp://www.teraz.sk/slovensko/o-post-ustavneho-sudcu-ma-zaujem-zat/414303-clanok.html

Návrhy na kandidátov sa môžu doručovať do pondelka 26. augusta do 12.00 h.

Smer-SD chce zrušiť súdne poplatky v pracovnoprávnych sporochhttp://www.teraz.sk/slovensko/smer-sd-chce-zrusit-sudne-poplatky-v/414276-clanok.html

Novela zákona by v prípade úspešného odhlasovania v parlamente mala byť účinná od 1. ...

Nové časopisy

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 6-7/2019

Justičná revue 6-7/2019

Časopis pre právnu prax.

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Justičná revue 5/2019

Justičná revue 5/2019

Časopis pre právnu prax.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

PoUtStŠtPiSoNe
: