Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

378/2016 Z. z.

najpravo.sk • 25.9. 2017, 17:41

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A.           Všeobecná časť

 

Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

 

Cieľom predkladaného návrhu zákona je presunúť oblasť koordinácie regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky. Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala presadzovať politiku odstraňovania regionálnych rozdielov prostredníctvom programov rozvoja najmenej rozvinutých okresov.

 

Keďže odstraňovanie regionálnych rozdielov a s tým súvisiaca podpora najmenej rozvinutých okresov je prierezová činnosť, ukazuje sa, na základe poznatkov z aplikačnej praxe, ako vhodnejšie zveriť koordináciu prípravy politík regionálneho rozvoja do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorého úlohou je, okrem iného, aj koordinácia prípravy zásadných opatrení na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky Slovenskej republiky.

 

Zároveň sa navrhuje rozšíriť pôsobnosť okresných úradov o oblasť regionálneho rozvoja a umožniť im tak intenzívnejšie sa zapojiť do prípravy a realizácie akčných plánov schválených pre najmenej rozvinuté okresy. V nadväznosti na uvedené sa navrhuje rozšíriť počet členov Rady pre rozvoj najmenej rozvinutého okresu o tajomníka, ktorým bude prednosta okresného úradu.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Prijatie navrhovaného zákona bude mať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, a pozitívne sociálne vplyvy, návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

 

Návrh zákona sa predkladá podľa § 27 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Z uvedeného dôvodu nebol návrh zákona predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

 

B.            Osobitná časť

 

K čl. I

(zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov)

 

K bodu 1, 2, 3 a 7

 

Legislatívno-technické úpravy súvisiace s úpravami v bodoch 4 a 5.

 

K bodom 4 až 6

 

Navrhuje sa presunúť kompetenciu v oblasti regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky. Zároveň sa v bode 5 navrhuje precizovať znenie § 9 ods. 1 písm. l).

 

K čl. II

(zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení zákona č. 309/2014 Z. z.)

 

K bodom 1 až 5

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s čl. I. – prechodom kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky.

 

K čl. III

(zákon č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov)

 

Legislatívna úprava súvisiaca s prechodom kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky podľa čl. I, v súvislosti s ktorou je potrebné upraviť aj pôsobnosť Úradu vlády Slovenskej republiky v oblasti poskytovania dotácií v oblasti regionálneho rozvoja.

 

K čl. IV

(zákon č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)

 

K bodom 1 a 3

 

V nadväznosti na čl. I sa navrhuje rozšíriť pôsobnosť okresných úradov o oblasť regionálneho rozvoja a v nadväznosti na uvedené sa navrhuje vložiť § 4a, ktorým sa konkretizuje uvedená pôsobnosť tak, že sa bude týkať len tých okresných úradov, ktoré sídlia v okrese zaradenom do zoznamu najmenej rozvinutých okresov.

 

K bodu 2

 

Legislatívno-technická úprava.

K čl. V

(zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov)

 

K bodu 1

 

Navrhuje sa rozšíriť okruh subjektov, ktorým bude možné poskytnúť podporu najmenej rozvinutému okresu, s cieľom efektívnejšieho využívania prostriedkov určených na regionálny rozvoj.

 

K bodom 2, 5 a 7

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s čl. I. – prechodom kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky.

 

K bodu 3

 

V nadväznosti na čl. IV sa navrhuje bližšie špecifikovať činnosti okresného úradu v sídle okresu zaradeného do zoznamu najmenej rozvinutých okresov, najmä umožniť okresnému úradu využiť jeho odborné a organizačné kapacity pri tvorbe regionálnej politiky a koordinácii prípravy a realizácie akčného plánu.

 

K bodu 4

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 3.

 

K bodu 6

 

Navrhuje sa rozšíriť Radu pre rozvoj najmenej rozvinutého okresu o tajomníka, ktorým bude prednosta okresného úradu, uvedená úprava súvisí s bodom 3, jej cieľom je umožniť okresnému úradu intenzívnejšie sa zapojiť do prípravy a realizácie akčného plánu.

 

K čl. VI

(účinnosť)

 

Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. januára 2017, z dôvodu potreby vykonať navrhované zmeny čo najskôr.

 

 

 

V Bratislave, 16. novembra 2016

 

 

 

 

 

 

Robert Fico, v.r.

predseda vlády Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 869
PoUtStŠtPiSoNe
: