Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

357/2016 Z. z.

najpravo.sk • 25.9. 2017, 17:41

 

D ô v o d o v á  s p r á v a

 

I. Všeobecná časť

 

Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2017 sa predkladá podľa článku 58 Ústavy Slovenskej republiky a podľa § 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.

 

Návrh rozpočtu odráža konsolidáciu verejných financií. Rozpočet verejnej správy sa zostavuje za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov verejnej správy na obdobie troch rokov, t. j. roky 2017, 2018 a 2019. Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2017, ktorým sa v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy schvaľuje štátny rozpočet, je predložený v rámci materiálu „Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2017 až 2019“.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ďalšími zákonmi platnými v Slovenskej republike, ako aj medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

 

 

 

II. Osobitná časť

 

K § 1

 

Ustanovenia tohto paragrafu určujú základné rozpočtové rámce príjmovej a výdavkovej časti štátneho rozpočtu. V rámci príjmov a výdavkov sa rozpočtujú aj prostriedky Európskej únie v súlade s § 7 ods. 2 a § 8 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.

Príjmy štátneho rozpočtu sa rozpočtujú v sume 15 415 002 377 eur. Záväzné ukazovatele príjmov kapitol sú uvedené v prílohe č. 2. Výdavky štátneho rozpočtu sa určujú v sume 17 432 367 567 eur. Rozdelenie výdavkov do jednotlivých kapitol obsahuje príloha

č. 3. Schodok štátneho rozpočtu sa určuje v sume 2 017 365 190 eur. Tento schodok možno v priebehu rozpočtového roka v súlade so systémovými ustanoveniami zákona

o rozpočtových pravidlách verejnej správy (§ 8 ods. 7 a 8) prekročiť alebo znížiť v závislosti od čerpania prostriedkov štátneho rozpočtu a prostriedkov Európskej únie v príslušnom rozpočtovom roku. V prílohe č. 4 sú uvedené jednotlivé časti programov, ktoré sú záväznými ukazovateľmi. Záväznými limitmi výdavkov v rámci programov sú záväzné limity uvedené v prílohe č. 4 a zároveň rozpísané v rozpisovom liste. Ostatné časti programov, na ktoré nie sú alokované výdavky, môže kapitola financovať v rámci ustanovených záväzných ukazovateľov.

V samostatnom ustanovení sa stanovuje suma finančných prostriedkov poskytnutá zo štátneho rozpočtu do rozpočtov obcí na prenesený výkon štátnej správy zabezpečovaný obcami a vyššími územnými celkami, ktoré sú rozpočtované v kapitolách, do pôsobnosti ktorých predmetné kompetencie patria. Zároveň sú v kapitole Všeobecná pokladničná správa rozpočtované dotácie na záchranu a obnovu kultúrnych pamiatok a dotácie na individuálne potreby obcí. Prehľad týchto finančných prostriedkov je uvedený v prílohe č. 5 k zákonu.

V súlade s ustanovením § 10 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa v rámci celkových výdavkov štátneho rozpočtu uvedených v odseku 1 vytvárajú v štátnom rozpočte rezervy na krytie nevyhnutných a nepredvídaných výdavkov, ktorých prehľad je uvedený v prílohe č. 6 k zákonu.

 

K § 2

 

Splnomocnenie vlády, resp. ministra financií na úpravu schválených záväzných ukazovateľov štátneho rozpočtu v priebehu roka v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy súvisí s vývojom hospodárenia Slovenskej republiky, ktorý nebolo možné pri zostavovaní rozpočtu plne postihnúť. V roku 2017, rovnako ako v roku 2016, zodpovedá rozsah splnomocnenia pre vykonávanie rozpočtových opatrení vládou, resp. ministrom financií, objemu 1 % celkových rozpočtovaných výdavkov.

Vláda SR alebo na základe jej splnomocnenia minister financií sa splnomocňuje v súlade s osobitnými predpismi na vykonávanie úprav systemizácie v priebehu roka 2017.

 

K § 3

 

V súlade so zákonom č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa percentuálna výška štátneho príspevku a štátneho príspevku pre mladých určuje na jednotlivé kalendárne roky zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a v tom istom roku platí pre všetky zmluvy o hypotekárnom úvere, okrem zmlúv uzatvorených pred 1. júlom 2003. Pri týchto zmluvách sa poskytuje štátny príspevok, ktorý bol určený zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, v ktorom bola zmluva uzatvorená v nezmenenej výške počas celej lehoty splatnosti hypotekárneho úveru.

 

Pri zmluvách o mladomanželskom úvere sa v súlade so zákonom č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov poskytuje štátny príspevok pre mladomanželov, ktorý sa určuje zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, v ktorom bola zmluva uzatvorená, v nezmenenej výške počas celej lehoty splatnosti mladomanželského úveru.

 

K § 4

 

V navrhovanom ustanovení sa deklaruje potreba prefinancovania štátneho dlhu splatného v roku 2017, t. j. nevyhnutná úhrada záväzkov vnútorného a zahraničného dlhu, predstavujúca splatné čiastky istín štátneho dlhu v roku 2017 vo výške 6 713 611 831 eur.

 

Zároveň sa vytvára možnosť prevziať rámcové úvery od Európskej investičnej banky na financovanie kapitálových výdavkov rozpočtovaných v kapitolách štátneho rozpočtu, na spolufinancovanie vhodných projektov v rámci Programu rozvoja vidieka SR na programové obdobie 2014 – 2020 v sektore poľnohospodárstva, lesníctva a rybolovu a na spolufinancovanie investícií v oblasti dopravy v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Nástroja pre spájanie Európy v programovom období 2014 – 2020.

 

K § 5

 

Úprava platových taríf pre štátnych zamestnancov odmeňovaných podľa zákona o štátnej službe sa na rok 2017 nenavrhuje. Súčasne sa na rok 2017 nenavrhuje úprava stupníc platových taríf pre zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme odmeňovaných podľa zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Od 1. januára 2017 sa navrhuje zvýšenie platových taríf, resp. stupníc platových taríf o 0 %, ak sa v kolektívnych zmluvách vyššieho stupňa nedohodne inak.

 

V roku 2017 sa nenavrhuje úprava stupníc platových taríf pre príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby, od 1. januára 2017 sa navrhuje zvýšenie stupníc platových taríf o 0 %.

 

V súlade s osobitnými zákonmi sa príslušníkom Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Národného bezpečnostného úradu, colníkom a profesionálnym vojakom zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok stanovuje výška a termín zvýšenia platov. Na rok 2017 sa od 1. januára 2017 navrhuje zvýšenie funkčných platov policajtov, colníkov a hodnostných platov profesionálnych vojakov o 0 %, ak sa v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa v štátnej službe nedohodne inak.

 

K § 6 a 7

 

V súlade so zákonom č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov sa určuje osobitný odvod štátnych podnikov do štátneho rozpočtu zo zisku po zdanení.

 

Pre Vodohospodársku výstavbu, š. p. sa v roku 2017 ukladá osobitný odvod vo výške 2 000 000 eur. Uvedené prostriedky budú odvedené na príjmový rozpočtový účet kapitoly štátneho rozpočtu Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky do 31. októbra 2017.

 

Pre Lesy Slovenskej republiky, š. p. sa v roku 2017 ukladá osobitný odvod vo výške 5 000 000 eur. Uvedené prostriedky budú odvedené na príjmový rozpočtový účet kapitoly štátneho rozpočtu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky do 31. októbra 2017.

 

K § 8

 

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2017.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Bratislave 5. októbra 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

Peter Kažimír v. r.

minister financií Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 765
PoUtStŠtPiSoNe
: