Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
Predplatné
Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
TlačPoštaZväčšiZmenši

Zmeny v organizácii miestnej štátnej správy od 1. 10. 2013

najpravo.sk • 13.10. 2013, 11:12

Dňa 1. októbra 2013 nadobudne účinnosť zákon č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon vytvára novú štruktúru orgánov miestnej štátnej správy, ktorého podstatou je integrácia orgánov špecializovanej miestnej štátnej správy do jedného štátneho úradu.

Návrh zákona nadväzuje na zákon č. 345/2012 Z. z. o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým boli s účinnosťou k 1. januáru 2013 zrušené špecializované miestne orgány štátnej správy s pôsobnosťou na území kraja. Citovaný zákon predstavoval prvú etapu integrácie špecializovaných pôsobností štátnej správy na krajskej úrovni a utvoril predpoklady ustanovenia novej organizačnej štruktúry miestnych orgánov štátnej správy založenej na princípe jedného komplexného štátneho úradu v príslušnom území s pôsobnosťou na prevažnej väčšine úsekov štátnej správy.

Cieľom druhej etapy integrácie je vytvoriť jednotnú sústavu miestnych orgánov štátnej správy, čím zanikne dezintegrovaná špecializovaná miestna štátna správa reprezentovaná zložitou a neprehľadnou štruktúrou rôznych úradov v území. V súlade so zámerom a vecnými riešeniami prijatými počas prvej etapy integrácie sa navrhlo zrušiť obvodné úrady životného prostredia, obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, obvodné lesné úrady, obvodné pozemkové úrady a správy katastra a ich pôsobnosť presunúť na integrovaný miestny orgán štátnej správy s novým názvom okresný úrad, ktorý sa odvíja od názvu územia, na ktorom vykonáva štátnu správu.

Zákon teda od 1. 10. 2013 ruší:

  • a) obvodné úrady životného prostredia,
  • b) obvodné pozemkové úrady,
  • c) obvodné lesné úrady,
  • d) obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie,
  • e) správy katastra,

a ich pôsobnosť presúva na integrovaný miestny orgán štátnej správy s novým názvom okresný úrad. Ruší tiež Obvodný úrad Štúrovo. Reálne dochádza k zrušeniu 248 miestnych orgánov štátnej správy.

Postavenie okresných úradov

Okresný úrad bude od 1. októbra 2013 miestny orgán štátnej správy. Okresný úrad bude preddavkovou organizáciou Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Okresný úrad bude riadiť a za jeho činnosť zodpovedať prednosta okresného úradu, ktorého bude vymenúvať a odvolávať vláda Slovenskej republiky na návrh ministra vnútra Slovenskej republiky.

Okresný úrad bude mať spôsobilosť byť účastníkom súdneho konania a exekučného konania a samostatne konať pred súdom v rozsahu svojej pôsobnosti. Za okresný úrad bude konať pred súdom prednosta okresného úradu alebo ním poverený zamestnanec. Okresné úrady môžu so súhlasom ministerstva zriadiť na výkon niektorých činností štátnej správy pracovisko okresného úradu a určiť jeho územný obvod.

Z hľadiska právnej istoty sa vyjadruje kontinuita postavenia obvodných úradov s okresnými úradmi. Navrhuje sa totiž len zmena názvu týchto miestnych orgánov štátnej správy, ktorá logicky zohľadňuje názov správneho celku (okresu), ktorý je podľa zákona o územnom a správnom usporiadaní štátu prioritne ustanovený na výkon pôsobnosti štátnych orgánov na miestnej úrovni.

K 1. októbru 2013 vzniknú okresné úrady so sídlami v 72 okresoch v súlade s územným a správnym usporiadaním Slovenskej republiky (s výnimkou miest Bratislava a mesto Košice, kde bude iba jeden okresný úrad). Inštitút „jedného predstaviteľa vlády na území okresu" má za cieľ zefektívniť fungovanie verejnej správy a zjednodušiť riadenie mimoriadnych udalostí a iných krízových situácii. Rušené úrady špecializovanej štátnej správy budú po novom fungovať ako príslušné odbory na okresných úradoch s tým, že odvetvový princíp riadenia novovzniknutých odborov na okresných úradoch príslušným ministerstvom či iným ústredným orgánom štátnej správy zostáva zachovaný (to znamená, že MV SR nebude zasahovať do kompetencií ostatných ministerstiev).

Klientské centrá pre občana

Rezort vnútra zároveň vytvára priestor pre efektívnejšie poskytovanie služieb miestnej štátnej správy voči občanom a privátnej sfére. Na vybavovanie agendy s orgánmi štátnej správy budú od budúceho roka slúžiť tzv. klientske centrá. Spolu s fyzickým budovaním kontaktných miest rezort vnútra intenzívne pracuje na elektronizácii verejnej správy a realizácii služieb e-Governmentu tak, aby občan dosiahol pri vybavovaní svojich záležitostí úsporu času, peňazí a nebol orgánmi štátnej správy neprimerane zaťažovaný zháňaním údajov, ktoré už iný orgán štátnej správy k dispozícii má.

Občania vs. úrady po 1. 10. 2013

Po 1. 10. 2013 si občania budú môcť svoje požiadavky na úrady riešiť na miestne príslušnom okresnom úrade – na príslušnom odbore s tým, že od nového roka postupne im budú na vybavovanie občianskej agendy k dispozícii klientske centrá. K 1. januáru 2014 sa plánuje otvoriť 14 klientskych centier s tým, že postupne budú do prevádzky uvádzané ďalšie s cieľom mať minimálne jedno klientske centrum na okres. V mestách, kde je otvorenie klientskeho centra v štádiu prípravy, budú aj naďalej pre občanov a ich kompletnú agendu k dispozícii okresné úrady.

Vízia Ministerstva vnútra SR

Ministerstvo vnútra SR pracuje s víziou, že občan navštívi klientske pracovisko úradu iba raz, keď jednoduché podanie vybaví obratom a pri zložitejšej agende bude s informáciami pracovať úrad, ktorý zabezpečí všetko potrebné pre občana. Cieľom je, aby občanovi stačilo jedno podanie voči orgánom štátnej správy a klientske centrá budú zodpovedné za zabezpečenie komunikácie s relevantnými úradmi a doručenie finálneho produktu (vo forme dokladu či vydaného rozhodnutia) alebo služby (vo forme informácii či inštrukcií) pre občana. Spolu s fyzickým budovaním klientskych pracovísk rezort vnútra intenzívne pracuje na elektronizácii verejnej správy a realizácii služieb e-Governmentu tak, aby občan dosiahol pri vybavovaní svojich záležitostí úsporu času, peňazí a nebol orgánmi štátnej správy neprimerane zaťažovaný zháňaním údajov, ktoré už orgán štátnej správy k dispozícii má.

„Reformou ESO chce Ministerstvo vnútra SR priniesť nielen úsporu štátu ale aj samotnému občanovi, ktorý si ušetrí 25 dní dovolenky na čase strávenom na úradoch ako aj 609 EUR na poplatkoch menej kvôli integrovanej agende. Pre porovnanie, doteraz stál kontakt občana so štátnym úradmi viac ako 1500 EUR a 50 dní dovolenky na čase strávenom na úradoch." uvádza ministerstvo na svojej webovej stránke.

Podnety od občanov a zamestnancov

V súvislosti s realizáciou reformy ESO je občanom vrátane samotných zamestnancov verejnej správy k dispozícii platforma na podnety či pripomienky. Na stránke www.eso-portal.sk môžu občania vyplnením jednoduchého formulára poslať rezortu svoje postrehy či námety a takto sa stať spolutvorcami reformy.

Vyhlášky miestnych orgánov štátnej správy

Z čl. 123 ústavy vyplýva, že miestne orgány štátnej správy na základe zákonov a v ich medziach môžu vydávať všeobecne záväzné právne predpisy, ak sú na to splnomocnené zákonom, pričom spôsob ich vyhlásenia ustanoví zákon.

Zákon v nadväznosti na uvedenú ústavnú úpravu a zákon č. 1/1993 Z. z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky konkrétne ustanovuje, že všeobecne záväzné právne predpisy nielen okresných úradov, ale aj iných miestnych orgánov štátnej správy, majú jednotný názov vyhláška. Vyhlášku možno vydať len za podmienok ustanovených v osobitnom zákone upravujúcom výkon štátnej správy na príslušnom úseku.

Podmienkou nadobudnutia platnosti a účinnosti vyhlášky je vyhlásenie jej úplného znenia vo Vestníku vlády Slovenskej republiky. Toto praktické riešenie umožňuje citovaný zákon, keďže nie je dôvodné zaťažovať Zbierku zákonov právnymi predpismi nižšej právnej sily. To nevylučuje následné uverejnenie vyhlášky v rezortnom publikačnom prostriedku bez vplyvu na jej platnosť a účinnosť.

Celé znenie zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov nájdete TU.

Dôvodovú správu k zákonu č. 180/2013 Z. z. nájdete TU.

Zdroj: nrsr.sk, minv.sk, ASPI – najpoužívanejší právny systém na Slovensku
Ilustračné foto: sxc.hu

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2350

Nový príspevok

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: