Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Reklama na potravinový doplnok klamala spotrebiteľa

najpravo.sk • 26.2. 2014, 13:51

„Cítite príznaky podobné chrípke a nachladnutiu? Užívajte multiIMUN AKUT s okamžitým nástupom účinku." „MultiIMUN aktivuje imunitný systém a okamžite pomáha posilniť obranyschopnosť." „MultiIMUN AKUT extra silná dávka prirodzenej imunity.". Takéto oznámenia obsahovala reklama na potravinový doplnok, ktorú 322 krát v priebehu necelého mesiaca odvysielala Televízia Barrandov.

Podľa Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie ČR touto reklamou porušila spoločnosť OMEGA PHARMA a. s. (sťažovateľ) zákon o regulácii reklamy a česká Rada jej udelila pokutu vo výške 800 tisíc korún.

Najvyšší správny súd pokutu potvrdil s tým, že kombinácia obsahu reklamného oznámenia a jeho grafického spracovania mohla vzbudzovať v adresátoch reklamy dojem, že prezentovaný doplnok stravy je liekom alebo prípravkom schopným chrípkové ochorenie liečiť.

Sudcovia Najvyššieho správneho súdu (NSS) vo svojom rozhodnutí odkázali na skoršiu judikatúru súdu, napríklad rozhodnutie vo veci 7As 48/2008-72 vo veci Varixinal. V tomto rozsudku NSS okrem iného uviedol, že „Doplnok stravy je v súlade s platnou právnou úpravou potravinou, a preto nemožno akceptovať reklamné oznámenie, ktoré túto potravinu spôsobom prezentácie a charakteristikou priblíži liečivám, až dokonca vyvolá dojem, že v podstate sa jedná o liečivo." Tento právny názor NSS potvrdil a ďalej rozvinul v rozsudku 1 As 49/2009-45 vo veci Lipovitan. Tam sa uvádza: „Pro naplnění skutkové podstaty správního deliktu podle ustanovení § 5d odst. 1 písm. d) zákona o regulaci reklamy není rozhodné, zda byly v reklamě na doplněk stravy uváděny pravdivé informace o účincích užívání prezentovaného přípravku, ale zda kombinace obsahu reklamního sdělení a jejího grafického zpracování může vzbuzovat v adresátech reklamy dojem, že prezentovaný doplněk stravy je lékem nebo přípravkem schopným lidské choroby léčit nebo jim předcházet." Pro naplnění skutkové podstaty je dostačující, pokud je na takové schopnosti přípravku obsahem reklamního sdělení pouze odkazováno."

Spotrebiteľ ako nesvojprávna osoba

Senát NSS nedal za pravdu sťažovateľovi ani v tvrdení, že Rada použila pre svoje hodnotenie kritérium zodpovedajúce spotrebiteľovi ako nesvojprávnej osobe, ktorá nie je schopná sama prakticky nič posúdiť, na 100% verí všetkým reklamným oznámeniam a „správa sa celkovo skôr ako priemerná ovca, než ako priemerný spotrebiteľ. Priemerný spotrebiteľ si rozhodne nezamení potravinový doplnok s obsahom vitamínu C s liekmi na chrípku."

Podľa legislatívy EÚ nemožno vnímať priemerného spotrebiteľa ako statický pojem. Naopak, je nutné zohľadniť špecifické charakteristiky konkrétnej cieľovej skupiny, ktoré túto skupinu spotrebiteľov robia osobitne zraniteľnú.

„V danom prípade možno mať za to, že cieľovou skupinou posudzovanej reklamy je skupina spotrebiteľov chorých na chrípku alebo obdobnú chorobu, a to s ohľadom na povahu ponúkaného produktu, reklamné oznámenie akcentujúce zbavenie nepríjemných príznakov chrípkového ochorenia a napokon aj obdobie vysielania reklamných spotov, t. j. január a február, kedy pravidelne vrcholí chrípková sezóna a v populácii sa vyskytuje značné percento osôb chorých na chrípku prípadne choroby s podobnými príznakmi. Možno mať tiež za to, že skupina osôb chorých na určitú chorobu je zvlášť zraniteľná ako cieľová skupina reklamy na produkt sľubujúci vyliečenie, resp. odstránenie príznakov tejto choroby. Priemerný spotrebiteľ chorý s určitou chorobou je totiž nepochybne viac náchylný uveriť určitému tvrdeniu ohľadom vyliečenia jeho choroby než priemerný úplne zdravý spotrebiteľ. Aj tento argument hovorí pre to, aby bola predmetná reklama hodnotená relatívne prísnejšie." píše sa okrem iného v rozhodnutí súdu.

Pozn. redakcie: Pre úplnosť redakcia najprávo.sk poznamenáva, že aj podľa § 3 ods. 5 slovenského zákona o reklame (zák. č. 147/2001 Z. z. ) reklama nesmie prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, akoby mali účinky liekov.

Autor: Sylva Dostálová, tlačová hovorkyňa NSS
Zdroj: Nejvyšší správní soud ČR
Ilustračné foto: sxc.hu 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1542

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: