Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič vrátil Národnej rade SR na opätovné prerokovanie novelu zákona o stavebnom sporení.
Parlament prijal predmetnú novelu 14. septembra, pričom jej cieľom malo byť obmedzenie poskytovania štátnej prémie stavebnému sporiteľovi - fyzickej osobe za obdobie, počas ktorého spláca medziúver.
Dôvodom bol fakt, že objem medziúverov výrazne prevyšuje objem zvýhodnených stavebných úverov a štát tak prostredníctvom štátnej prémie prevažne podporuje poskytovanie komerčných úverov na bývanie. Medziúver je de facto stavebný úver poskytovaný za komerčných podmienok tým stavebným sporiteľom, ktorí ešte len začali sporiť alebo ktorí síce splnili podmienky sporenia svojich vkladov, ale ďalšie podmienky na pridelenie zvýhodneného stavebného úveru ešte nespĺňajú. Navrhlo sa teda prijať také opatrenie, ktoré by demotivovalo stavebného sporiteľa zobrať si komerčný medziúver, a to tým, že sa vylúči nárok na štátnu prémiu pre stavebného sporiteľa – fyzickú osobu počas čerpania a splácania medziúveru.
Poslanci boli toho názoru, že takáto právna úprava bude viesť sporiteľov k zodpovednému zadlžovaniu sa, pretože budú viac motivovaní k dlhodobému sporeniu, ktoré je podporované štátnou prémiou, a k prípadnému následnému získaniu zvýhodneného stavebného úveru, ako doposiaľ. Celkovo malo toto opatrenie smerovať k postupnému znižovaniu objemu medziúverov, pretože sa čiastočne znevýhodnia podmienky pre stavebných sporiteľov na čerpanie takýchto úverov. Zároveň by takéto opatrenie mohlo vytvoriť tlak na zníženie úrokových sadzieb medziúverov, a to jednak z dôvodu zníženia dopytu po týchto úveroch, ako aj z dôvodu samotného obmedzenia možnosti poberania štátnej podpory počas čerpania a splácania medziúveru, ktorá určitým spôsobom kompenzuje zvýšenú úrokovú sadzbu tohto úveru. Obmedzenie štátnej podpory pre stavebných sporiteľov počas čerpania a splácania medziúveru prispeje aj k postupnému znižovaniu nárokov na štátnu prémiu k stavebnému sporeniu v najbližších rokoch.
Zákaz spätného pôsobenia právnych predpisov
Prezident vo svojom nesúhlase s prijatou novelou uviedol, že z prijatej novely vyplýva, že štátna prémia za rok 2012 a ďalšie roky, až do splatenia medziúveru, nebude patriť stavebnému sporiteľovi uvedenému v § 4 písm. a) zákona č. 310/1992 Zb., ktorému bol poskytnutý medziúver pred 1. januárom 2012, a ktorý spĺňal podmienky na poskytnutie štátnej prémie. Teda prijatá novela zákona, sa bude vzťahovať na právne vzťahy, ktoré vznikli pred 1. januárom 2012.
Prezident zdôraznil, že Slovenská republika je podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky právny štát. Podľa viacerých rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky (napríklad PL.ÚS 36/95) k imanentným znakom právneho štátu neodmysliteľne patrí aj požiadavka (princíp) právnej istoty a ochrany dôvery občanov v právny poriadok, súčasťou čoho je i zákaz spätného (retroaktívneho) pôsobenia právnych predpisov, resp. ich ustanovení. „K definujúcim znakom právneho štátu patrí aj zákaz retroaktivity právnych noriem, ktorý je významnou demokratickou zárukou ochrany práv občanov a ich právnej istoty" (PL.ÚS 10/04). Zákaz retroaktivity je súčasťou ustálenej judikatúry Ústavného súdu Slovenskej republiky. Preto má prezident pochybnosti o súlade časti schváleného zákona s čl. 1 ods. 1 prvou vetou Ústavy Slovenskej republiky.
Zdroj: www.nrsr.sk, www.prezident.sk
Ilustračné foto: www.prezident.sk
Súvisiace články
- Prezident podpisoval zákony
- Európske a národné rozmery civilného práva
- Formálne žaloby na manželov a ex-manželov musia skončiť
- Pošlite svojich dlžníkov sedieť alebo zabezpečenie výhradou vlastníctva
- Strach o ohrozenie nezávislosti sudcov a súdnej moci
- Nedielna povaha spoločného nájmu bytu
- Sudcov čaká pravidelné hodnotenie ich práce
- Judikatúra vo veciach náhrady škody, IURA EDITION, 2011
- Nové stanoviská a rozhodnutia Najvyššieho súdu
- Zamestnanec súdu ako opatrovník – prežitok?