Utorok, 23. apríl 2024 | meniny má Vojtech , zajtra Juraj
Svetový deň kníh a autorských práv
Predplatné
Utorok, 23. apríl 2024 | meniny má Vojtech , zajtra Juraj
Svetový deň kníh a autorských práv
TlačPoštaZväčšiZmenši

73/2020 Z. z.

najpravo.sk • 16.4. 2020, 20:09

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A. Všeobecná časť

 

Návrh zákona o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál, ktorého účelom je na základe vyhlásenia mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 a vyhlásenia núdzového stavu uznesením vlády SR č. 114 z 15. marca 2020 z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného korona vírusom SARSCoV-2 na území Slovenskej republiky (ďalej len „krízová situácia“) upraviť niektoré zákony v pôsobnosti ministerstva vnútra tak, aby sa pri ich aplikácii v čo najväčšej miere znížilo riziko ohrozenia verejného zdravia a zároveň, aby boli čo najmenej dotknuté práva občanov pri obmedzenom režime niektorých orgánov verejnej moci.

 

Návrh zákona je súbor noviel vybraných zákonov v pôsobnosti ministerstva vnútra.  V týchto zákonoch sa navrhuje v oblasti územnej samosprávy umožniť počas krízovej situácie alternatívne spôsoby rokovania obecného (mestského) zastupiteľstva a zastupiteľstva samosprávneho kraja a prerušiť plynutie niektorých lehôt, v oblasti živnostenského podnikania skrátiť minimálnu lehotu na pozastavenie živnosti, predĺžiť platnosť niektorých dokladov vydávaných v pôsobnosti ministerstva vnútra, konkrétne občianskych preukazov, vodičských preukazov, zbrojných preukazov, preukazov a licencií na úseku  bezpečnostných služieb, osvedčení o odbornej spôsobilosti na úseku požiarnej ochrany, odložiť plnenie niektorých povinností na úseku evidencie vozidiel a tiež odložiť plynutie niektorých lehôt súvisiacich s výkonom štátnej správy v pôsobnosti ministerstva vnútra. Upravuje sa tiež poskytovanie plateného služobného voľna z dôvodu karantény príslušníkov ozbrojených zložiek patriacich do pôsobnosti zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a karanténnych opatrení pre príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a Horskej záchrannej služby patriacich do pôsobnosti zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov. Navrhovaným zákonom sa ďalej upravuje zákon o pobyte cudzincov tak, aby cudzinci, ktorí nemôžu z dôvodu krízovej situácie vycestovať a uplynie im pobyt na území Slovenskej republiky, boli chránení pred dôsledkami, ktoré by inak ich neoprávnený pobyt vyvolal.  Navrhuje sa tiež zvýšiť pokutu v blokovom konaní za priestupky na úseku civilnej ochrany v čase mimoriadnej situácie na 1000 eur a umožňuje sa, aby niektoré z týchto priestupkov mohli v blokovom konaní ukladať aj orgány Policajného zboru a obecné (mestské) polície. Konkrétne sa to týka priestupkov spáchaných neuposlúchnutím varovných signálov, pokynov a výziev orgánov verejnej moci, právnických osôb a fyzických osôb v súvislosti s plnením úloh podľa zákona o civilnej ochrane obyvateľstva.

 

Návrh  zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na informatizáciu, na služby pre občana, na životné prostredie a manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Vplyvy na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

B. Osobitná časť

 

 

Čl. I zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení

K § 30f

Cieľom právnej úpravy je reakcia na krízovú situáciu v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19.

Okamihom vyhlásenia mimoriadnej situácie, prípadne núdzového stavu alebo výnimočného stavu až do ich odvolania sa prerušujú lehoty, ktorých plynutie je v súčasnej krízovej situácii vzhľadom na potrebu ochrany verejného zdravia účelné pozastaviť. Ide o lehotu na uskutočnenie miestneho referenda na základe petície doručenej obyvateľmi obce, minimálnu lehotu na uskutočnenie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady a lehoty súvisiace s vyhlásením a uskutočnením voľby hlavného kontrolóra.  

Prerušenie týchto lehôt nebude znamenať ohrozenie výkonu samosprávy, ani verejného záujmu.

S ohľadom na potrebu operatívneho zabezpečenia výkonu územnej samosprávy sa umožňuje uskutočniť rokovanie obecného zastupiteľstva prostredníctvom videokonferencie prístupnej verejnosti, prípadne iným vhodným spôsobom prostredníctvom komunikačnej technológie, ktorá zachytáva zvukový alebo obrazový záznam. V odôvodnených prípadoch, najmä v prípade nedostupnosti a nemožnosti realizácie vhodného technického riešenia, je možné uskutočniť toto rokovanie aj bez účasti verejnosti. V oboch prípadoch obec vyhotoví z rokovania zastupiteľstva záznam a tento zverejní na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce.

Zároveň sa umožňuje v krízovej situácii uskutočniť hlasovanie obecného zastupiteľstva aj bez konania jeho zasadnutia a rokovania. Hlasovať možno korešpondenčnou formou bez zvolania zasadnutia obecného zastupiteľstva (tzv. „per rollam“), a to v listinnej podobe alebo elektronicky. Tento inštitút hlasovania možno uskutočniť iba vo výnimočných prípadoch, a to vo veciach, ktoré bezprostredne súvisia s realizáciou opatrení a úkonov na riešenie krízovej situácie a vo veciach, ktoré neznesú odklad, a ktorých neuskutočnenie by mohlo mať pre obec za následok vznik škody.

V prípadoch korešpondenčného hlasovania je obec povinná zabezpečiť zverejnenie navrhovaného uznesenia na úradnej tabuli obce a na svojom webovom sídle a zároveň jeho doručenie poslancom obecného zastupiteľstva na oboznámenie najneskôr tri dni pred uskutočnením tohto hlasovania. Na prijatie uznesenia korešpondenčnou formou je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva.

Vzhľadom na aktuálne vzniknutú neočakávanú situáciu sa v tomto kalendárnom roku posúva termín na predloženie správy o činnosti a hospodárení spoločného obecného úradu za predchádzajúce dva roky na 30. september 2020.  

 

Čl. II zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave

K § 31e

Cieľom právnej úpravy je reakcia na krízovú situáciu v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19.

Okamihom vyhlásenia mimoriadnej situácie, prípadne núdzového stavu alebo výnimočného stavu až do ich odvolania sa prerušujú lehoty, ktorých plynutie je v súčasnej krízovej situácii vzhľadom na potrebu ochrany verejného zdravia účelné pozastaviť. Ide o minimálne lehoty na uskutočnenie zasadnutí mestskej a miestnej rady.

Prerušenie týchto lehôt nebude znamenať ohrozenie výkonu samosprávy, ani verejného záujmu.

 

Čl. III zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice

K § 27d

Cieľom právnej úpravy je reakcia na krízovú situáciu v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19.

Okamihom vyhlásenia mimoriadnej situácie, prípadne núdzového stavu alebo výnimočného stavu až do ich odvolania sa prerušujú lehoty, ktorých plynutie je v súčasnej krízovej situácii vzhľadom na potrebu ochrany verejného zdravia účelné pozastaviť. Ide o minimálne lehoty na uskutočnenie zasadnutí mestskej a miestnej rady.

Prerušenie týchto lehôt nebude znamenať ohrozenie výkonu samosprávy, ani verejného záujmu.

 

Čl. IV zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)

K § 80af

Cieľom právnej úpravy je reakcia na krízovú situáciu v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19. Počas trvania krízovej situácie až do jej odvolania sa skracuje minimálna lehota na pozastavenie živnosti zo šiestich na jeden mesiac. 

 

Čl. V zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva

K § 32 ods. 2 a 3

Navrhuje sa zvýšiť pokutu v blokovom konaní za priestupky na úseku civilnej ochrany v čase mimoriadnej situácie na 1000 eur a umožňuje sa, aby niektoré z týchto priestupkov mohli v blokovom konaní ukladať aj orgány Policajného zboru a obecné (mestské) polície. Konkrétne sa to týka priestupkov spáchaných neuposlúchnutím varovných signálov, pokynov a výziev orgánov verejnej moci, právnických osôb a fyzických osôb v súvislosti s plnením úloh podľa zákona o civilnej ochrane obyvateľstva.

 

Čl. VI zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov PZ

K § 287k

Do zákona č. zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov sa dopĺňajú prechodné ustanovenia  v súvislosti s trvaním krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19.

Navrhuje sa poskytovať služobné voľno s nárokom na služobný plat policajtovi, ktorý nemôže vykonávať štátnu službu z dôvodu nariadenej karantény.

Zároveň sa zvyšuje vek dieťaťa pre účely poskytovania služobného voľna v čase krízovej situácie do dovŕšenia jedenásteho roku veku, čím sa vek dieťaťa zosúlaďuje so všeobecnou úpravou zákona č. 461/2003 Z. z.

 

Čl. VII zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch)

K § 23b

Cieľom právnej úpravy je reakcia na krízovú situáciu v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19.

Okamihom vyhlásenia mimoriadnej situácie, prípadne núdzového stavu alebo výnimočného stavu až do ich odvolania sa prerušujú lehoty, ktorých plynutie je v súčasnej krízovej situácii vzhľadom na potrebu ochrany verejného zdravia účelné pozastaviť. Ide o minimálnu lehotu na uskutočnenie zasadnutia zastupiteľstva samosprávneho kraja, lehotu na uskutočnenie referenda na základe petície doručenej obyvateľmi samosprávneho kraja a lehoty súvisiace s vyhlásením a uskutočnením voľby hlavného kontrolóra.

Prerušenie týchto lehôt nebude znamenať ohrozenie výkonu samosprávy, ani verejného záujmu.

S ohľadom na potrebu operatívneho zabezpečenia výkonu územnej samosprávy sa umožňuje uskutočniť rokovanie zastupiteľstva samosprávneho kraja prostredníctvom videokonferencie prístupnej verejnosti, prípadne iným vhodným spôsobom prostredníctvom komunikačnej technológie, ktorá zachytáva zvukový alebo obrazový záznam. V odôvodnených prípadoch, najmä v prípade nedostupnosti a nemožnosti realizácie vhodného technického riešenia, je možné uskutočniť toto rokovanie aj bez účasti verejnosti. V oboch prípadoch samosprávny kraj vyhotoví z rokovania zastupiteľstva záznam a tento zverejní na svojom webovom sídle.

 

Čl. VIII zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi

K § 77c ods. 1, 2 a 3

Navrhuje sa, aby osobám s odbornou spôsobilosťou na úseku požiarnej ochrany (preventivár požiarnej ochrany, technik požiarnej ochrany, špecialista požiarnej ochrany), ktorým sa skončí platnosť osvedčenia o odbornej spôsobilosti počas krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19, nezanikla odborná spôsobilosť, a to až do štyroch mesiacov od odvolania krízovej situácie. Obdobie krízovej situácie sa nebude započítavať do obdobia platnosti osvedčenia o odbornej spôsobilosti a taktiež do overovacieho procesu na úseku ochrany pred požiarmi.

 

K § 77c ods. 3

Navrhované ustanovenie umožní zamestnancom a členom hasičských jednotiek počas krízovej situácie vykonávať práce pri zdolávaní požiarov a záchranné práce aj bez absolvovania odbornej prípravy a následného overenia znalostí až do 31. decembra 2020.

 

Čl. IX zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore

K § 209j

Do zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov sa dopĺňajú prechodné ustanovenia počas trvania krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19.

Počas krízovej situácie sa príslušníkovi poskytne platené služobné voľno od prvého dňa potreby osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa až do opätovného otvorenia predškolských a školských zariadení, resp. do dňa ukončenia nariadenej karantény dieťaťa alebo osoby, ktorá sa inak o takého dieťa stará. Zároveň sa zvyšuje vek dieťaťa pre účely poskytovania uvedeného plateného služobného voľna v čase krízovej situácie do dovŕšenia jedenásteho roku veku.

V tejto súvislosti sa dopĺňa aj poskytovanie plateného služobného voľna na účel osobnej a celodennej starostlivosti o člena rodiny z dôvodu uzavretia zariadenia sociálnych služieb.

Navrhuje sa tiež poskytovať platené služobné voľno príslušníkovi, ktorý nemôže vykonávať štátnu službu z dôvodu nariadenej karantény.

Súčasne sa vylučuje súbeh poskytovania služobného alebo pracovného voľna, resp. vyplácania ošetrovného inej oprávnenej osobe z toho istého dôvodu v tom istom prípade.

 

Čl. X zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe

K § 16c

Navrhuje sa, aby počas krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 neplynuli lehoty na vykonanie osobitnej odbornej prípravy v prípade horskej vodcovskej činnosti a horskej sprievodcovskej činnosti, ani lehoty na účasť na školení pre výkon záchrannej činnosti.

 

Čl. XI zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive

K § 72h

Vzhľadom na situáciu týkajúcu sa ochorenia COVID-19 sa návrhom zákona umožňuje ministerstvu vnútra pristúpiť k obmedzeniu podávania žiadostí o vydanie niektorých dokladov a povolení. Uvedeným ustanovením sa len umožňuje pristúpiť k takýmto obmedzeniam, avšak rozhodnutie bude závisieť od aktuálnej situácie.

V odseku 2 sa pri uplynutí platnosti zbrojného preukazu počas krízovej situácie navrhuje postupne predĺžiť jeho platnosť v závislosti od okamihu, kedy jeho platnosť zanikla. Jeho platnosť sa tak postupne predĺži až do uplynutia 2 až 5 mesiacov od odvolania krízovej situácie. Toto ustanovenie sa však týka len prípadu, keď platnosť zbrojného preukazu zanikne uplynutím doby jeho platnosti.

Keďže sa na žiadosť o vydanie zbrojného preukazu vzťahuje ustanovenie § 24 ods. 1 (žiadosť sa podáva najneskôr 30 dní pred skončením platnosti zbrojného preukazu), je potrebné upraviť aj dobu platnosti zbrojných preukazov, ktorým platnosť uplynie po odvolaní krízovej situácie. Napríklad v prípade uplynutia platnosti zbrojného preukazu 15 dní po odvolaní krízovej situácie by jeho držiteľ nebol schopný pri žiadosti o nový zbrojný preukaz dodržať lehotu podľa § 24 ods. 1.

Odsek 4 ustanovuje výnimku z odsekov 2 a 3.

Podľa prvej vety sa predlžovanie platnosti zbrojného preukazu nebude vzťahovať na tých držiteľov, ktorým 30-dňová lehota (podľa § 24 ods. 1) uplynula ešte pred vyhlásením krízového stavu. Podľa druhej vety sa platnosť zbrojného preukazu nebude predlžovať ani cudzincovi, ktorému uplynie pobyt na území SR (§ 23).

Návrhom sa predlžuje platnosť vybraných povolení o dobu trvania krízovej situácie. Vzhľadom k tomu, že niektoré doklady nemôžu byť v čase podania staršie ako 3 mesiace, v odseku 6 sa z dôvodu prijatých opatrení týkajúcich sa ochorenia COVID-19 navrhuje, aby sa do tohto času nezapočítaval čas trvania krízovej situácie. Do doby platnosti týchto dokladov sa tak nebude počítať obdobie trvania krízovej situácie. Týka sa to žiadateľov o zbrojný preukaz, ktorí uvedené doklady získali pred vyhlásením krízovej situácie, avšak nestihli do jej vyhlásenia podať žiadosť o vydanie zbrojného preukazu. Ide napríklad o žiadateľa, ktorý nadobudol psychologický posudok o psychickej spôsobilosti jeden mesiac pred vyhlásením krízovej situácie a do jej vyhlásenia nepodal žiadosť o vydanie zbrojného preukazu. Keďže sa počítanie času počas trvania krízovej situácie prerušuje, tento doklad bude môcť žiadateľ predložiť so žiadosťou o zbrojný preukaz ešte 2 mesiace po odvolaní krízovej situácie.

V odseku 7 sa z dôvodu obmedzených možností absolvovať psychologické vyšetrenia počas krízovej situácie navrhuje predĺžiť platnosť dokladov o psychickej spôsobilosti, ktorá zanikla od jej vyhlásenia až do uplynutia 2 mesiacov od jej dovolania. Platnosť týchto dokladov sa predĺži o 2 mesiace, počas ktorých bude musieť nadobudnúť doklad o psychickej spôsobilosti.   Uvedené ustanovenie sa vzťahuje na držiteľa samočinnej zbrane a samonabíjacej palnej zbrane, ktorá bola konštrukčne odvodená alebo upravená zo samočinnej zbrane.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu nebudú lehoty na vydávanie príslušných dokladov alebo povolení počas krízovej situácie plynúť.

Navrhuje sa, aby niektoré lehoty (napr. vo vzťahu k podrobeniu sa lekárskemu vyšetreniu alebo povinnostiam držiteľov zbrojných preukazov) neplynuli. Ide o povinnosti, ktorých plnenie nie je nevyhnutné v ustanovených lehotách. Prerušenie týchto lehôt je v prospech držiteľov zbrojných preukazov a licencií.

 

Čl. XII zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti)

K § 98c

Vzhľadom na situáciu týkajúcu sa ochorenia COVID-19 sa návrhom zákona umožňuje ministerstvu vnútra pristúpiť k obmedzeniu podávania žiadostí o vydanie niektorých dokladov a povolení. Uvedeným ustanovením sa len umožňuje pristúpiť k takýmto obmedzeniam, avšak rozhodnutie bude závisieť od aktuálnej situácie.

V odseku 2 sa pri uplynutí platnosti preukazu, licencie alebo akreditácie počas krízovej situácie navrhuje predĺžiť ich platnosť až do uplynutia 2 mesiacov od odvolania krízovej situácie. Toto ustanovenie sa však týka len prípadu, keď platnosť zanikne uplynutím doby ich platnosti.

Vzhľadom k tomu, že niektoré doklady nemôžu byť v čase podania staršie ako 3 mesiace sa v odseku 6 z dôvodu prijatých opatrení týkajúcich sa ochorenia COVID-19 navrhuje, aby sa do tohto času nezapočítaval čas trvania krízovej situácie.

Do doby platnosti týchto dokladov sa tak nebude počítať obdobie trvania krízovej situácie. Týka sa to žiadateľov, ktorí uvedené doklady získali pred vyhlásením krízovej situácie, avšak nestihli do jej vyhlásenia podať žiadosť. Ide napríklad o žiadateľa, ktorý nadobudol lekársky posudok jeden mesiac pred vyhlásením krízovej situácie a do jej vyhlásenia nepodal žiadosť. Keďže sa počítanie času počas trvania krízovej situácie prerušuje, tento doklad bude môcť žiadateľ predložiť ešte 2 mesiace po odvolaní krízovej situácie.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu nebudú lehoty na vydávanie príslušných dokladov alebo potvrdení počas krízovej situácie plynúť.

Navrhuje sa, aby niektoré lehoty (napr. vo vzťahu k podrobeniu sa lekárskemu vyšetreniu alebo povinnostiam držiteľov preukazov) neplynuli. Ide o povinnosti, ktorých plnenie v ustanovených lehotách nie je nevyhnutné, prípadne je náročné ich v súčasnej situácii splniť. Prerušenie týchto lehôt je v prospech osôb, ktorým sú tieto povinnosti uložené.

Predlžujú sa lehoty, ktoré plynuli počas krízovej situácie.

Z dôvodu náročnosti zabezpečenia lekárskeho posudku preukazujúceho jeho zdravotnú spôsobilosť v súčasnej situácii sa umožňuje, aby ho uchádzač o zamestnanie mohol predložiť až do jedného mesiaca od odvolania krízovej situácie.  

Vzhľadom na to, že sa skúšky odbornej spôsobilosti (po ich úspešnom absolvovaní sa vydáva preukaz odbornej spôsobilosti) v súčasnosti nevykonávajú, postačí na výkon určitých činností osvedčenie o absolvovaní odbornej prípravy.

Umožňuje sa vykonávanie odbornej prípravy prostredníctvom elektronických prostriedkov.

 

K čl. XIII (zákon o cestovných dokladoch)

Navrhuje sa, aby počas krízovej situácie mohlo ministerstvo vnútra prijímať nevyhnutné opatrenia na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19, a to okrem iného aj obmedzením prijímania žiadostí o vydanie cestovného pasu, napr. iba na prijímanie žiadostí na urýchlené vydanie cestovného pasu do dvoch, resp. desiatich pracovných dní.

Čl. XIV zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke

K bodu 1 (§ 119a ods. 10)

Obdobne ako je tomu pri trvalom vyradení vozidla z evidencie navrhuje sa možnosť požiadať aj o dočasné vyradenie vozidla z evidencie prostredníctvom elektronickej služby. Toto opatrenie (ktoré je koncipované ako trvalé) v spojení s navrhovanou špecifickou úpravou v § 143g ods. 4 (viazanou už iba dočasne na súčasné obdobie pandémie) umožní podnikateľom, ale aj bežným občanom, dočasne vyradiť z evidencie vozidlo, ktoré kvôli momentálnej situácii nemôžu používať, a to bez potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu.

K bodu 2 (§ 143g)

V odseku 1 sa z dôvodu obmedzených možností absolvovať lekárske prehliadky a psychologické vyšetrenia počas krízovej situácie navrhuje predĺžiť platnosť dokladov o zdravotnej a psychickej spôsobilosti, ako aj vodičských preukazov, a to až do obdobia po odvolaní krízovej situácie (postupne, podľa toho, kedy im uplynula platnosť). Toto opatrenie sa bude vzťahovať predovšetkým na vodičov nákladnej dopravy (vodičské oprávnenie skupiny C), hromadnej osobnej dopravy (vodičské oprávnenie skupiny D), vodičov vozidiel s právom prednostnej jazdy a vodičov-kuriérov, ktorí musia mať pri sebe doklad o zdravotnej a psychickej spôsobilosti nie starší ako 5 rokov (ak majú viac ako 65 rokov nie starší ako 2 roky), resp. ktorým sa vodičský preukaz na skupiny C a D vydáva s platnosťou na 5 rokov.

V odseku 2 sa navrhuje, aby počas krízovej situácie neplynuli lehoty súvisiace so skúškou z odbornej spôsobilosti, čo sú lehoty uvedené v § 80 ods. 2 zákona a vo vyhláške č. 9/2009 Z. z. (lehota 6 mesiacov od ukončenia vodičského kurzu pre autoškolu na podanie prihlášky na skúšku z odbornej spôsobilosti, lehota 30 dní od doručenia prihlášky pre orgán Policajného zboru na určenie termínu skúšky, lehota 5 pracovných dní pre orgán Policajného zboru na oznámenie termínu skúšky autoškole, lehota 6 mesiacov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia na celkové vykonanie skúšky z odbornej spôsobilosti vrátane opakovaných skúšok).

V odseku 3 sa navrhuje, aby počas krízovej situácie neplatili pre vlastníkov/držiteľov vozidla povinnosti v oblasti evidovania vozidiel (prihlásiť vozidlo do evidencie, oznámiť zmenu vlastníckeho práva k vozidlu, oznámiť iné zmeny v evidencii vozidiel ako zmenu farby, zápis ťažného zariadenia a pod.). V nadväznosti na to sa (obdobne ako je tomu pri vodičskom preukaze) postupne predlžujú lehoty na splnenie týchto povinností na obdobie po odvolaní krízovej situácie.

V odseku 4 sa umožňuje ponechať si osvedčenie o evidencii, ak bola podaná žiadosť o dočasné vyradenie vozidla z evidencie prostredníctvom elektronickej služby počas krízovej situácie. Následné opätovné zaradenie vozidla do evidencie po odvolaní krízovej situácie (ale pred uplynutím lehoty dočasného vyradenia) bude oslobodené od správneho poplatku (5 eur).

 

Čl. V zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov

K §131i

Navrhované ustanovenia riešia situáciu počas krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“).

Všetky prechodné pobyty, trvalé pobyty alebo tolerované pobyty, ktorých časová platnosť končí   počas krízovej situácie, alebo do jedného mesiaca po jej skončení, zostávajú v platnosti do dvoch mesiacov od skončenia krízovej situácie. Zároveň každý štátny príslušník tretej krajiny, ktorý legálne vstúpil na územie Slovenskej republiky bude oprávnený zdržiavať sa na území Slovenskej republiky až do uplynutia jedného mesiaca od skončenia krízovej situácie.

Štátny príslušník tretej krajiny, ktorý sa v čase krízovej situácie, zdržiava mimo územia Slovenskej republiky, si bude môcť podať žiadosť o obnovenie prechodného pobytu alebo žiadosť o udelenie trvalého pobytu na neobmedzený čas na zastupiteľskom úrade Slovenskej republiky.

Ďalej sa navrhuje, aby sa časová platnosť dokladov predkladaných v konaní o udelení pobytu alebo v konaní o obnovení pobytu posudzovala tak, že ak si pre krízovú situáciu nemohol štátny príslušník tretej krajiny podať žiadosť o udelenie pobytu alebo obnovenie pobytu, postačuje, aby podmienku  toho, že nie sú staršie ako 90 dní spĺňali v čase nariadených opatrení súvisiacich s ohrozením verejného zdravia. To znamená, že ak si žiadosť o udelenie pobytu  alebo obnovenie pobytu príde štátny príslušník tretej krajiny podať po skončení nariadených opatrení, tak v tomto prípade bude môcť policajný útvar akceptovať predkladané doklady aj v prípade ak budú v tom čase už staršie ako 90 dní, za podmienky, že nevycestoval z územia Slovenskej republiky od skončenia krízovej situácie do momentu podania žiadosti o pobyt.

Navrhuje sa, aby vymenované lehoty stanovené zákonom o pobyte cudzincov boli zo zákona predĺžené  o obdobie trvania krízovej situácie. Pričom Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky bude oprávnené predĺžiť aj iné lehoty podľa zákona o pobyte cudzincov ako lehoty podľa navrhovaného odseku 5.

Navrhuje sa, aby sa v súvislosti so zánikom pobytu z dôvodu nepricestovania štátneho príslušníka tretej krajiny do 180 dní od udelenia pobytu na územie Slovenskej republiky, nezapočítavala obdobie trvania krízovej situácie.

Navrhuje sa, aby bol počas krízovej situácie až do jej skončenia odložený výkon rozhodnutia o administratívnom vyhostení. Ak by sa jednalo o odloženie výkonu rozhodnutia o administratívnom vyhostení zaisteného štátneho príslušníka tretej krajiny, nebol by tento odklad dôvodom na jeho prepustenie zo zaistenia.

 

Čl. XVI zákon č. 395/2019 Z. z. o občianskych preukazoch

K § 19a

V odseku 1 sa navrhuje, aby počas krízovej situácie mohlo ministerstvo vnútra prijímať nevyhnutné opatrenia na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19, a to okrem iného aj obmedzením prijímania žiadostí o vydanie občianskeho preukazu, napr. neprijímaním žiadostí o vydanie občianskeho preukazu z dôvodu neplatných alebo nesprávnych údajov či neprijímaním žiadostí o vydanie občianskeho preukazu pre dieťa do 15 rokov.

V odseku 2 sa navrhuje predĺženie platnosti občianskych preukazov, ktorým uplynula ich časová platnosť počas krízovej situácie, a to až do obdobia po jej odvolaní (postupne, podľa toho, kedy im uplynula platnosť). Zároveň sa pri tomto predĺžení platnosti nebude uplatňovať obmedzujúca lehota 180 dní na podanie žiadosti o občiansky preukaz z dôvodu uplynutia platnosti (odsek 3).

Občianske preukazy vydávané počas krízovej situácie sa budú doručovať priamo na adresu občana (nie na pracovisko oddelenia dokladov útvarov Policajného zboru), a to bez potreby uhradiť inak štandardný správny poplatok za túto službu (3 eurá) - odsek 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čl. XVII účinnosť

Vzhľadom na naliehavosť právnej úpravy v súvislosti s ochorením COVID-19 sa navrhuje nadobudnutie účinnosti dňom vyhlásenia zákona v zbierke zákonov.

 

 

V Bratislave 31. marca 2020

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

Roman Mikulec, v. r.

Minister vnútra Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 592

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: