Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

353/2020 Z. z.

najpravo.sk • 3.1. 2021, 17:08

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

 

Predloženým návrhom zákona sa zabezpečuje naplnenie Memoranda o porozumení uzavretom medzi Ministerstvom financií SR a  Slovenskou bankovou asociáciou v júni 2020 (ďalej len „memorandum o porozumení“), v ktorom sa dohodlo vypracovanie návrhu príslušnej legislatívy, ktorou dôjde k úplnému zrušeniu zákona o osobitnom odvode.

Cieľom predloženého návrhu zákona je zrušenie povinnosti platiť osobitný odvod vybraných finančných inštitúcií a zákona č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1. januára 2021. Zákon č. 384/2011 Z. z. nadobudol účinnosť dňa 1.1.2012 a jeho cieľom bolo zaviesť odvody pre vybrané finančné inštitúcie a prispieť tak k vytvoreniu mechanizmov podieľania sa týchto finančných inštitúcií na nákladoch budúcich finančných kríz v bankovom sektore, k zabezpečeniu spravodlivého rozdelenia záťaže a k predchádzaniu vzniku rozsiahlych výdavkov pre daňové subjekty, vládu a hospodárstvo v prípade riešenia finančných kríz, k stimulovaniu vybraných finančných inštitúcií obmedzovať systémové riziká a k ochrane stability finančného sektora Slovenskej republiky.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pričom z hľadiska vplyvov na podnikateľské prostredie sa predpokladá pozitívny vplyv na ziskovosť bankového sektora. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a tiež nemá vplyvy na zamestnanosť, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Účinnosť návrhu zákona sa so zohľadnením dostatočnej legisvakačnej lehoty navrhuje od 1. januára 2021.

 

Osobitná časť

 

K § 1

Navrhovaným ustanovením § 1 sa upravujú niektoré opatrenia súvisiace so zrušením osobitného odvodu vybraných finančných inštitúcií a prechodné ustanovenia, ktoré majú vytvoriť legislatívne predpoklady na vyriešenie právnych vzťahov súvisiacich so zrušením zákona 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov.

V odseku 1 sa navrhuje zánik povinnosti platiť osobitný odvod bankou a pobočkou zahraničnej banky za podmienok uvedených v odsekoch 4 až 7.

V odseku 2 sa ustanovuje, že  jeho zrušením a po vysporiadaní podľa odseku 5 zostatok uhradeného osobitného odvodu zostáva štátnym finančným aktívom, tak ako podľa doterajšej právnej úpravy, pričom pri použití štátnych finančných aktív sa postupuje podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Uvedené finančné prostriedky sa môžu použiť v súlade s Memorandom o porozumení uzavretom medzi Ministerstvom financií SR a Slovenskou bankovou asociáciou v júni 2020 (ďalej len „memorandum o porozumení“) na činnosť Rozvojového fondu Slovenska, ktorá bude zameraná na podporu a financovanie rozvojových programov vlády Slovenskej republiky a tým sa zabezpečí, aby banky mali možnosť podieľať sa na financovaní projektov tohto fondu, prípadne na posilnenie Fondu ochrany vkladov, fondu pre riešenie krízových situácií alebo na úhradu oprávnených výdavkov Rady pre riešenie krízových situácií podľa zákona č. 371/2014 Z. z., v znení neskorších predpisov.

 

Odsekom 3 sa navrhuje, aby sa začaté konania právoplatne neskončené do zrušenia zákona č. 384/2011 Z. z., t. j. do 31. 12. 2020 dokončili podľa zákona č. 384/2011 Z. z.. Ide o konania o pokute, konania o uložení povinnosti uhradiť neuhradenú splátku odvodu alebo jeho časť.

 

Odsekom 4 sa navrhuje riešiť situáciu, ako sa postupuje, ak banka a pobočka zahraničnej banky zaplatila vyššiu splátku ako mala zaplatiť. Ide o situáciu, ak banka alebo pobočka zahraničnej banky uhradila splátku odvodu vo vyššej výške ako mala zaplatiť za obdobie do 2. štvrťroka 2020. Uvedená možnosť bola aj v doterajšom zákone č. 384/2011 Z. z., avšak rozdiel vyššej splátky bolo možné „vysporiadať“ v nasledujúcej splátke osobitného odvodu. Tým, že sa splátky odvodu už nebudú uhrádzať, navrhuje sa spôsob „vysporiadania“ splátky formou vrátenia rozdielu medzi požadovanou výškou a skutočne uhradenou výškou odvodu, ak banka uhradila vyššiu splátku ako mala.

 

Odsekom 5 sa navrhuje riešiť situáciu ak je uhradená splátka osobitného odvodu podľa odseku 3 prevedená na príslušný účet štátnych finančných aktív. Dáva sa kompetencia Ministerstvu financií Slovenskej republiky znížiť štátne finančné aktíva o rozdiel súm uhradenej splátky osobitného odvodu a splátky osobitného odvodu, ktorú bola banka alebo pobočka zahraničnej banky povinná uhradiť a zaslať túto sumu na základe žiadosti Úradu pre vybrané hospodárske subjekty na Úradom pre vybrané hospodárske subjekty určený účet.

 

Odsekom 6 sa navrhuje riešiť situáciu, ak banka alebo pobočka zahraničnej banky uhradila v roku 2020 splátku osobitného odvodu, ktorá sa podľa zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 neuhrádzala.

Lehota na uplatnenie takejto sumy na vrátenie je do 31. marca 2021 v oboch prípadoch.

 

Odsekom 7 sa upravuje postup, ak banka a pobočka zahraničnej banky zaplatila nižšiu splátku odvodu ako mala zaplatiť. V tomto prípade sa použije postup § 5 zákona č. 384/2011 Z. z. účinného do 31. decembra 2020.

 

Odsekom 8 sa vytvárajú legislatívne predpoklady na pokračovanie vykonávania činnosti právnickej osoby so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu ustanovenou podľa § 4 ods. 5 zákona 384/2011 Z. z. a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 165/2015 Z. z. účinného do 31. decembra 2020, ktorou je Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o. založená Ministerstvom financií SR, na posilnenie vlastných zdrojov financovania ktorej bolo možno použiť štátne finančné aktíva podľa § 4 ods. 3 zákona č. 384/2011 Z. z. až do vysporiadania všetkých práv vyplývajúcich z jej činnosti, na ktorú bola zriadená.

 

Odsekom 9 sa navrhuje vznik zákonnej povinnosti právnickej osoby so 100 percentnou majetkovou účasťou štátu uplatňovať voči dlžníkom vymáhateľné pohľadávky, ktoré vznikli z jej činnosti podľa zákona 384/2011 Z. z. a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 165/2015 Z. z. účinného do 31. decembra 2020, spolu s úrokom určeným podľa súčasnej výšky základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky zvýšenej o 2 percentuálne body, a to odo dňa účinnosti zákona do splatenia pohľadávok, okrem prípadu, ak dlžník je na základe iného právneho dôvodu povinný platiť právnickej osobe so 100 percentnou majetkovou účasťou štátu iný úrok.

 

K § 2

Navrhovaným ustanovením § 1 sa ruší zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 165/2015 Z. z. na vykonanie § 4 ods. 5 zákona č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 87/2015 Z. z..

 

K § 3

Navrhuje sa účinnosť tejto právnej úpravy od 1. januára 2021.

 

 

V Bratislave 30. septembra 2020

 

 

 

 

 

Igor Matovič v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

Eduard Heger v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 344

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: