Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

339/2020 Z. z.

najpravo.sk • 3.1. 2021, 16:30

Dôvodová správa

 

A.            Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny návrh.

 

Dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami EÚ relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave, a preto je opodstatnená zmena súčasného nastavenia sadzieb dane. Návrh zákona sa vypracováva v súvislosti s požiadavkou autodopravcov na zníženie dane z motorových vozidiel. Cieľom návrhu zákona je tak zníženie daňového zaťaženia autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej doprave a autobusovej doprave a posilniť ich konkurencieschopnosť s autodopravcami iných krajín. V tejto súvislosti sa navrhuje odstrániť podmienka „párovania“ vozidiel ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave a priamo použiť pre všetky ťahače a návesy nižšiu ročnú sadzbu dane než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla. Z tohto titulu sa na tento účel zavádza samostatná príloha č. 1a s aplikovaním sadzieb dane po automatickom zaradení všetkých vozidiel ťahač a náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane. Uvedená zmena v porovnaní so súčasným systémom „párovania“ vozidiel v návesovej jazdnej súprave zvyšuje transparentnosť v spôsobe výpočtu daňovej povinnosti daňovníka, ako aj pri stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel. 

 

Okrem zavedenia novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves, sa zavádzajú nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre všetky úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3. Nové percentuálne zvýhodnenia ročných sadzieb daní sa pohybujú v rozmedzí od 50% do 10% s ohľadom na vek vozidla a sú uplatňované od prvého zaradenia vozidla do evidencie vozidiel do 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Po uplynutí 156 kalendárnych mesiacov sa pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3 bude uplatňovať ročná sadzba dane podľa prílohy č. 1 alebo prílohy č. 1a bez ďalšej zmeny sadzby dane z titulu veku vozidla. Úprava ročnej sadzby dane pre vozidlá kategórie O4 sa navrhuje vo výške 60% vždy bez ohľadu na vek vozidla.

 

Ďalej sa navrhuje, aby sa ročné sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane uplatnili už na zdaňovacie obdobie roku 2020. Ministerstvo financií Slovenskej republiky na tento účel zverejní nový vzor daňového priznania, ktorý bude uverejnený na webovom sídle ministerstva.

 

Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania ani vnútrokomunitárneho pripomienkového konania. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými  právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie. Tento súlad je spracovaný formou doložky zlučiteľnosti. Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (viď analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy) a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.

 

Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu čo najskoršieho zlepšenia podmienok autodopravcov podnikajúcich v nákladnej doprave.

 

Osobitná časť

 

K článku I

K bodu 1

Z dôvodu odstránenia tvrdosti zákona sa navrhuje zrušiť špeciálne posúdenie používania úžitkových vozidiel, ktorými sú ťahač a osobitne náves, nutne v jednej návesovej jazdnej súprave. Súčasne sa navrhuje pre tieto vozidlá, bez ohľadu či vytvárajú návesovú jazdnú súpravu, priradenie takých ročných sadzieb dane podľa celkovej hmotnosti vozidla alebo najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti v tonách, ktoré sú na tento účel ustanovené v novej samostatnej prílohe č. 1a zákona.

 

K bodu 2

Navrhuje sa prijatie úprav ročných sadzieb daní v závislosti od veku vozidla v členení podľa vymenovaných kategórii vozidiel. Samostatne sa navrhuje úprava ročných sadzieb daní pre vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 až O3, pre kategórie vozidiel M2, M3, N3 a samostatne aj pre kategórie O4.

Úprava ročných sadzieb dane pre vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 až O3 sa zachováva na rovnakej úrovni, t. j. znižovaním ročnej sadzby dane počas 108 kalendárnych mesiacov veku vozidla postupne po 36 kalendárnych mesiacoch a to o 25%, 20% a 15%. Následne sa počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov uplatní ročná sadzba dane na tej úrovni ako je uvedená v prílohách č. 1 a č. 1a, t. j. od 109 kalendárnych mesiacov do 144 kalendárnych mesiacov. Po uplynutí 144 kalendárnych mesiacov po dobu 12 kalendárnych mesiacov (až do 156 kalendárnych mesiacov) sa ročná sadzba dane zvýši o 10% a po uplynutí času 156 kalendárnych mesiacov sa bude na neurčito uplatňovať zvýšená  ročná sadzba dane o 20%.

Úprava ročných sadzieb daní pre kategórie vozidiel M2, M3 a N3 je nastavená na zvýhodnenie ročných sadzieb daní v rozsahu od 50% do 10% v trvaní 156 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla (t. j. do 13 rokov veku vozidla). Konkrétne, počas prvých 36 kalendárnych mesiacov veku vozidla sa navrhuje uplatniť zníženie ročnej sadzby dane o 50%, po uplynutí ďalších 36 kalendárnych mesiacov (teda po dobu od 37 kalendárnych mesiacov do 72 kalendárnych mesiacov vrátane) sa navrhuje zníženie ročnej sadzby dane o 40%, a po uplynutí ďalších 36 kalendárnych mesiacov (teda po dobu od 73 do 108 kalendárnych mesiacov vrátane) sa navrhuje zníženie ročnej sadzby dane o 30%. Po uplynutí 108 kalendárnych mesiacov sa počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov (109 kalendárnych mesiacov až do 144 kalendárnych mesiacov vrátane) ročná sadzba dane zníži o 20%. Posledným znížením ročnej sadzby dane je zníženie o 10% počas 12 kalendárnych mesiacov, t. j. počas doby od 144 kalendárnych mesiacov veku vozidla do 156 kalendárnych mesiacov vrátane. Akonáhle uplynutie 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla, navrhuje sa pre vozidlo kategórie M2, M3 a N3 uplatňovať ročnú sadzbu dane takú, aká je uvedená v príslušnej prílohe č. 1 alebo prílohe č. 1a k zákonu na neurčito.

Pre kategóriu O4 sa navrhuje zaviesť jednotnú úpravu a to zníženie o 60% vždy bez ohľadu na vek vozidla.

 

K bodom 3 a 4

Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace s navrhovanou úpravou zákona.

 

 

 

 

K bodu 5

Navrhuje sa prijať prechodné ustanovenie s ohľadom na prijatie novej samostatnej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami dane výlučne určenými pre vozidlá ťahače a návesy tak, aby sa tieto nové ročné sadzby dane uplatnili už na zdaňovacie obdobie roku 2020.

Navrhuje sa tiež, aby ak má daňovník podať daňové priznanie počas roka 2020 po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, aby ho podal na novom tlačive daňového priznania, ktorého vzor uverejní Ministerstvo financií Slovenskej republiky na svojom webovom sídle. Lehota na podanie daňového priznania pre daňovníka, ktorý má povinnosť podať daňové priznanie počas roka z dôvodu vzniku skutočnosti podmieňujúcej iné ako ročné zdaňovacie obdobie (zrušenie daňovníka bez likvidácie, vyhlásenie konkurzu na majetok daňovníka, zrušenie daňovníka s likvidáciou, ukončenie podnikania, prerušenie podnikania alebo úmrtie daňovníka) sa predlžuje najneskôr do 31. januára 2021.

 

K bodu 6

Ide o legislatívno-technické spresnenie pomenovania hmotnosti ako i v nadväznosti na zavedenie novej prílohy č. 1a zavedenie správneho pomenovania jej využitia iba pre vozidlá ťahače a návesy.

 

K bodu 7

Navrhuje sa nová príloha č. 1a s ročnými sadzbami iba pre vozidlá ťahače a návesy.

 

K čl. II

Navrhuje sa účinnosť zákona dňom jeho vyhlásenia.

 

 

Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 7. októbra 2020.

 

 

Igor Matovič, v.r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Eduard Heger, v.r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 340
PoUtStŠtPiSoNe
: