Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

320/2018 Z. z.

najpravo.sk • 24.11. 2018, 16:08

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

 

Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

 

Pozitívne makroekonomické ukazovatele Slovenskej republiky v ostatných rokoch (permanentne od roku 2014), ako aj pozitívna makroekonomická prognóza na najbližšie roky (do roku 2021) dokazujú, že Slovensko úspešne prekonalo krízové obdobie z rokov 2009 -2013 a v súčasnosti je priestor pre ukončenie pretrvávajúcich protikrízových opatrení a návrat k zaužívaným štandardom. K doteraz uplatňovaným „protikrízovým opatreniam“ patrí aj zníženie platov a nárokov na odstupné pre starostov obcí a primátorov miest zákonom č. 154/2011 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. júna 2011 znížili základné platy starostov obcí  a došlo aj k zrušeniu odstupňovania nároku na odstupné starostu obce v závislosti od dĺžky výkonu funkcie.

 

Na základe vyššie uvádzaných skutočností, ako aj v súlade s požiadavkami z aplikačnej praxe a podnetov zástupcov Združenia miest a obcí Slovenska sa navrhuje

-           zvýšiť doterajšie násobky upravujúce výšku základného platu starostov a primátorov v závislosti od počtu obyvateľov obce alebo mesta,

-           obmedziť možnosť fakultatívneho navýšenia základného platu prostredníctvom rozhodnutia obecného zastupiteľstva zo súčasných 70% na 60%,

-           zaviesť odstupňovaný nárok na odstupné v závislosti od dĺžky výkonu funkcie starostu obdobne ako pri zamestnancoch v pracovnom pomere.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.

 

 

 

Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1

 

V roku 2011 došlo k zníženiu koeficientov určujúcich základný plat starostov obcí a primátorov miest. Predmetné opatrenie bolo súčasťou tzv. „protikrízových“ opatrení. Cieľom opatrenia bolo zamedziť neprimeranému zadlžovaniu samospráv cez systém znižovania platov a zrušenia inštitútu odmien, ktoré sa nikde nezverejňovali.

 

Pozitívne makroekonomické ukazovatele Slovenskej republiky v ostatných rokoch (permanentne od roku 2014), ako aj pozitívna makroekonomická prognóza (Makroekonomická prognóza IFP zo dňa 5.2.2018) na najbližšie roky (do roku 2021) dokazujú, že Slovensko úspešne prekonalo krízové obdobie z rokov 2009 - 2013 a z daného dôvodu je dostatočný priestor prehodnotiť výšku koeficientov, zavedených v rámci protikrízových opatrení.

 

Ďalším dôvodom pre úpravu koeficientov z roku 2011 je taktiež skutočnosť, že v dôsledku viacerých spoločenských, technologických a legislatívnych zmien došlo k zvýšeniu náročnosti výkonu funkcie starostu v porovnaní s obdobím roku 2011 a tento trend by mali zohľadniť aj zákonné koeficienty na určenie platu starostu obce.

 

K bodu 2

 

Starostovi patrí plat, ktorý je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a príslušného násobku v závislosti od počtu obyvateľov obce. Tento zákonný mechanizmus zabezpečuje každoročnú valorizáciu základného platu starostu obce a taktiež zabezpečuje „odmeňovanie“ starostov vzhľadom na naviazanie platu na zákonom určený násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve.

 

Súčasný inštitút navýšenia základného platu rozhodnutím obecného zastupiteľstva napr. za výborné hospodárenie obce, riešenie mimoriadnych udalostí, pomoc komunite, atď., návrh ponecháva aj naďalej ako nástroj pre ocenenie mimoriadnej práce starostu, avšak vzhľadom na navýšenie základného platu starostu, ktorý patrí starostovi bez ohľadu na vôľu, resp. nevôľu obecného zastupiteľstva, novela predpokladá zníženie stropu pre fakultatívne navýšenie platu na 60%.   

 

K bodom 3 a 4

 

Niektorí starostovia vykonávajú mandát nepretržite niekoľko volebných období po sebe a mnohí z nich po ukončení mandátu odchádzajú priamo do dôchodku, na druhej strane niektorí starostovia vykonávajú mandát iba niekoľko mesiacov. Súčasný stav zaručuje všetkým starostom, ktorí vykonávajú mandát viac ako 6 mesiacov rovnakú výšku odstupného vo výške trojnásobku ich priemerného platu. Návrh predpokladá odstupňovanie nároku na výšku odstupného v závislosti od dĺžky výkonu funkcie starostu obdobne ako je tomu v prípade zamestnancov v pracovnom pomere, ktorí majú po skončení pracovného pomeru nárok na odstupné v závislosti od dĺžky trvania pracovného pomeru u zamestnávateľa.  

 

K bodu 5

           

Navrhuje sa spresnenie vnútorného odkazu v dotknutých ustanoveniach zákona.

 

K čl. II

 

Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona od 1. novembra 2018.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 603
PoUtStŠtPiSoNe
: