DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Na rokovanie vlády Slovenskej republiky sa predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov.
Keďže zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov je tzv. organickým zákonom, teda zákonom ktorého existenciu výslovne predvída Ústava Slovenskej republiky, je potrebné v prípade zmeny príslušných článkov ústavy vykonať zodpovedajúce úpravy aj v tomto zákone.
Na rokovanie vlády Slovenskej republiky je súčasne predložený návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ktorý je takouto zmenou ústavy.
Cieľom návrhu ústavného zákona je, ako vyplýva zo všeobecnej časti dôvodovej správy k nemu, zveriť Národnej rade Slovenskej republiky právomoc zrušiť amnestiu alebo individuálnu milosť a zároveň zveriť Ústavnému súdu Slovenskej republiky právomoc preskúmať ústavnosť tak zrušenia amnestie alebo individuálnej milosti Národnou radou Slovenskej republiky, ako aj ústavnosť samotnej udelenej amnestie alebo individuálnej milosti.
V nadväznosti na uvedené je potrebné v zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov ustanoviť nový druh konania, a to konanie o súlade uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o zrušení individuálnej milosti alebo amnestie.
Na toto konanie sa budú subsidiárne vzťahovať tak všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky, ako aj ustanovenia upravujúce konanie o súlade právnych predpisov, pričom nevyhnutné špecifiká nového druhu konania sa navrhuje upraviť výslovne.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh ústavného zákona sa predkladá podľa § 27 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Z uvedeného dôvodu nebol návrh zákona predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
B. Osobitná časť
K čl. I
Bod 1
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačným bodom 2.
Bod 2
V nadväznosti na navrhované zverenie právomoci Ústavnému súdu Slovenskej republiky rozhodovať o súlade uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o zrušení amnestie alebo individuálnej milosti vydaného podľa čl. 86 písm. i) Ústavy Slovenskej republiky s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi je potrebné ustanoviť samostatné konanie pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
Navrhuje sa na toto nové konanie subsidiárne aplikovať všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky, ako aj ustanovenia upravujúce konanie o súlade právnych predpisov, pričom nevyhnutné špecifiká nového druhu konania sa navrhuje upraviť výslovne.
Špecifikom navrhovaného konania je, že na rozdiel od iných konaní sa nebude začínať na návrh, ale začne sa dňom vyhlásenia uznesenia schváleného Národnou radou Slovenskej republiky podľa č. 86 písm. i) Ústavy Slovenskej republiky v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Vzhľadom na uvedené sa navrhuje, aby
jediným účastníkom konania bola Národná rada Slovenskej republiky, o uznesení ktorej sa bude konať a
vedľajším účastníkom konania bola vláda Slovenskej republiky zastúpená Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky, ak bude konať o uznesení, ktorým sa zrušila amnestia a prezident Slovenskej republiky, ak sa bude konať o uznesení, ktorým sa zrušila individuálna milosť.
V nadväznosti na uvedené sa ďalej navrhuje, aby si predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky mohol vyžiadať stanovisko účastníka konania a vedľajšieho účastníka konania, ktoré budú nevyhnutným podkladom na rozhodnutie vo veci samej.
Spôsob rozhodovania vyplýva z návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. Taktiež sa navrhuje, aby bol formou rozhodnutia nález.
V záujme zabezpečenia právnej istoty osôb dotknutých uznesením Národnej rady Slovenskej republiky schváleným na základe čl. 86 písm. i) Ústavy Slovenskej republiky sa navrhuje Ústavnému súdu Slovenskej republiky ustanoviť lehotu na rozhodnutie 60 dní, plynúcu odo dňa začatia konania vo veci samej, ktorým je vyhlásenie takého uznesenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
K čl. II
Z dôvodu naliehavého verejného záujmu, ako aj vzhľadom na navrhovanú účinnosť v čl. II návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov sa navrhuje účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
V Bratislave, 15. marec 2017
Robert Fico, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky