Piatok, 13. december 2024 | meniny má Lucia , zajtra Branislava, Bronislava
Predplatné
Piatok, 13. december 2024 | meniny má Lucia , zajtra Branislava, Bronislava
TlačPoštaZväčšiZmenši

69/2017 Z. z.

najpravo.sk • 18.4. 2017, 11:36

Dôvodová správa

 

A.        Všeobecná časť:

 

Návrh zákona reaguje na poznatky z aplikácie pravidiel pre voľby do orgánov samosprávnych krajov  a na základe vykonanej analýzy sa navrhuje upraviť voľbu predsedu samosprávneho kraja tak, aby vo voľbách bol zvolený za predsedu samosprávneho kandidát, ktorý vo voľbách získa najviac platných hlasov. Praktické skúsenosti ukázali, že voliči sú skôr motivovaní zúčastniť sa prvého kola volieb, v ktorom volia aj poslancov do zastupiteľstva samosprávneho kraja. Účasť na druhom kole volieb býva veľmi nízka a preto ani voľby v tomto prípade nie sú úplným odrazom vôle voličov.  Štát však na zabezpečenie druhého kola voľby vynakladá nezanedbateľné finančné prostriedky.

 

Pravidlo jednokolovej voľby  sa uplatňuje aj pri voľbách starostov obcí a primátorov miest, pričom postavenie a zodpovednosť primátorov veľkých krajských miest  sú porovnateľné s postavením a zodpovednosťou predsedov samosprávnych krajov.

 

Pokiaľ ide organizačno-technické  a rozpočtové zabezpečenie volieb, konzultovali sme návrh so zástupcami ministerstva vnútra a zistili sme, že zmenou zákona dôjde k významnej úspore rozpočtových prostriedkov. Najvýznamnejšiu úsporu predstavuje položka odmeny členom komisií v deň konania volieb, ďalej sú to výdavky na materiál (hlasovacie lístky, obálky)  a mzdy a odvody zamestnancov zabezpečujúcich organizačne a technicky vykonanie volieb  . Úspora je premenlivá, pretože závisí od toho, v koľkých krajoch by sa konalo druhé kolo voľby. Vo voľbách v roku 2013 sa druhé kolo konalo v piatich samosprávnych krajoch. Ak by sa druhé kolo volieb v tomto čase  nekonalo, ušetrilo by sa približne 2 400 tis. Eur.

 

Okrem toho návrh reaguje na niektoré aplikačné problémy, ktoré rezonovali počas volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, kedy sa prvý krát aplikoval zákon č. 180/2014 Z. z. o  podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (volebný zákon). Návrhy nemenia pravidlá, iba upresňujú postupy volebných orgánov a zabezpečujú tak správnu a jednoznačnú aplikáciu zákona. Okrem toho sa navrhuje zákonom určiť odmenu zapisovateľovi štátnej komisie.

 

Okrem spomenutého volebného zákona sa navrhuje novela zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z.

o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov, ktorou sa reaguje na vypustenie druhého kola volieb predsedov samosprávnych krajov a z toho dôvodu sa primerane upravujú dve ustanovenia zákona.

 

 

            Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie a na zamestnanosť. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočty verejnej správy.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

B.        Osobitná časť

 

K čl. I

K bodom 1, 2 a 3:

 

Návrh je reakciou na poznatky z volieb do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2016. V zákone sa navrhuje doplniť výška odmeny pre zapisovateľa štátnej komisie. Zapisovateľ štátnej komisie, ktorého vymenúva vláda a plní úlohy pre štátnu komisiu pre všetky druhy volieb a referendum, zúčastňuje sa zasadnutí štátnej komisie s poradným hlasom. Vzhľadom na postavenie zapisovateľa, jeho úlohy ako aj kontinuálne zabezpečovanie úloh je vhodné aby jeho odmena bola ustanovená zákonom a nie vyhláškou ministerstva vnútra. Ďalej sa vyskytli sa situácie, keď okrsková volebná komisia odmietla umožniť hlasovať voličovi, ktorý odmietol podpísať prevzatie hlasovacích lístkov a obálky. Z tohto dôvodu sa spresňuje postup okrskovej volebnej komisie v takejto situácii.

Taktiež vo verejnosti rezonovali sťažnosti voličov, že okrskové volebné komisie nevenovali pozornosť ochrane osobných údajov na zozname voličov pri podpisovaní prevzatia hlasovacích lístkov. Preto je žiaduce ustanoviť povinnosť pre okrskové volebné komisie ochraňovať osobné údaje voličov primeranými opatreniami.

 

K bodom 4 a 5:

 

Návrhom sa zabezpečuje uplatňovanie § 139 ods. 5 písm. a) a ods. 8, podľa ktorého ku kandidátnej listine musí byť pripojené a kandidátom vlastnoručne podpísané vyhlásenie, z ktorého volebná komisia samosprávneho kraja, ktorá preskúmava kandidátne listiny a registruje kandidátov zistí, že kandidát súhlasí so svojou kandidatúrou, nekandiduje na inej kandidátnej listine a nemá prekážky práva byť volený. Doplnením ustanovenia sa precizuje postup volebnej komisie samosprávneho kraja pri registrácii kandidátnych listín. Ak kandidát vyhlásenie nepripojí, kandidátna listina nemôže byť zaregistrovaná.

 

K bodu 6:

Zmena súvisí s vypustením ustanovenia o druhom kole volieb predsedu samosprávneho kraja.

 

K bodu 7:

Zmenou sa ustanoví pôsobnosť príslušnej komisie, ktorá zisťuje výsledky volieb poslancov vo volebnom obvode.

 

K bodom 8 a 9:

Zmena súvisí s vypustením ustanovenia o druhom kole volieb predsedu samosprávneho kraja.

 

K. čl. II

 

K bodom 7 a 8:

Zmena súvisí s navrhovanou novelou zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorej sa voľby predsedu samosprávneho kraja vykonajú len v jednom kole.

 

K. čl. III

 

            Navrhuje sa aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia,  teda v dostatočnom časovom predstihu pred vyhlásením volieb do orgánov samosprávnych krajov.

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2157

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: