Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

319/2017 Z. z.

najpravo.sk • 6.2. 2018, 18:18

Dôvodová správa

 

A.            Všeobecná časť

 

Návrh zákona sa predkladá s cieľom dosiahnutia úplnej transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2014/61/EÚ o opatreniach na zníženie nákladov na zavedenie vysokorýchlostných elektronických komunikačných služieb (ďalej len „smernica o opatreniach na zníženie nákladov“) zapracovaním do zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 351/2011 Z. z.“) chýbajúcich ustanovení upravujúcich zriadenie a prevádzkovanie jednotného informačného miesta. Smernica o opatreniach na zníženie nákladov, ktorá je už okrem ustanovení týkajúcich sa jednotného informačného miesta transponovaná do zákona č. 351/2011 Z. z. (novelou zákona č. 247/2015 Z. z.), má za cieľ uľahčiť budovanie vysokorýchlostných elektronických komunikačných sietí tým, že sa umožní efektívnejšie využitie existujúcej fyzickej infraštruktúry. S cieľom efektívne plánovať zavádzanie sietí a zabezpečiť čo najúčinnejšie využívanie existujúcej infraštruktúry, by mali mať podniky možnosť prístupu k minimálnym informáciám týkajúcim sa fyzickej infraštruktúry, ktoré sú už k dispozícii v elektronickej podobe, prostredníctvom jednotného informačného miesta (ďalej len „JIM“). V súčasnosti Európska komisia vedie proti Slovenskej republike konanie pre porušenie povinnosti (podľa článku 258 Zmluvy o fungovaní EÚ). Dňa 29. septembra 2016 bolo Slovenskej republike doručené odôvodnené stanovisko – porušenie č. 2016/0241, v ktorom Európska komisia upozorňuje, že Slovenská republika neprijala všetky potrebné ustanovenia na dosiahnutie úplného súladu so smernicou o opatreniach na zníženie nákladov.

Ďalej sa v nadväznosti na problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe v súvislosti s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2120, ktorým sa ustanovujú opatrenia týkajúce sa prístupu k otvorenému internetu a ktorým sa mení smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb a nariadenie (EÚ) č. 531/2012 o roamingu vo verejných mobilných komunikačných sieťach v rámci Únie (ďalej len „Nariadenie EÚ o prístupe k otvorenému internetu“) zavádza oprávnenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (ďalej len „úrad“) na vydávanie rozhodnutí podľa článku 5 ods. 1 Nariadenia EÚ o prístupe k otvorenému internetu, pričom úrad bude pri ich vydávaní postupovať podľa správneho poriadku.

Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z. a zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov súčasne v článku II implementuje Rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 585/2014/EÚ z 15. mája 2014 o zavedení interoperabilnej služby eCall v celej EÚ (ďalej len „rozhodnutie“). Účelom navrhovanej zákonnej právnej úpravy je teda rozšíriť služby poskytované účastníkom o volanie eCall, pričom lehota pre zavedenie služby eCall podľa rozhodnutia uplynie dňa 1. októbra 2017. Navrhované ustanovenia sú v súlade s Koncepciou organizácie, fungovania a rozvoja integrovaného záchranného systému na roky 2011 až 2015 (uznesenie vlády č. 33/2011 z 19. januára 2011).

Okrem toho sa zákon č. 351/2011 Z. z. dopĺňa o ustanovenia, ktoré majú zabezpečiť rovnaký prístup k tiesňovým službám poskytovaných občanom na čísle tiesňového volania 112 aj pre osoby so zdravotným postihnutím prostredníctvom krátkych textových správ (ďalej len „SMS“). Za účelom zabezpečenia rovnakého prístupu k tiesňovým službám prostredníctvom SMS sú v návrhu zákona uložené rovnaké povinnosti podnikov prevádzkujúcich verejné elektronické komunikačné siete a koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému ako pri volaniach na jednotné európske číslo tiesňového volania 112 pri rešpektovaní technologických odlišností medzi volaním a SMS. Navrhované ustanovenia vyplývajú so smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2009/136/ES z 25. novembra 2009, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb, smernica 2002/58/ES týkajúca sa spracovávania osobných údajov a ochrany súkromia v sektore elektronických komunikácií a nariadenie (ES) č. 2006/2004. Tieto navrhované úpravy sú v súlade Národným programom rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 – 2020 (uznesenie vlády č. 25/2014 z 15. januára 2014).

Predložený návrh zákona predpokladá súčasne pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie vrátane vplyvov na malé a stredné podniky. Zároveň sa predpokladajú pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy služieb verejnej správy na občana. Nepredpokladajú sa žiadne vplyvy na životné prostredie a informatizáciu verejnej správy.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

B.            Osobitná časť

 

Čl. I

 

K bodu 1

Týmto ustanovením sa transponuje do slovenskej legislatívy ustanovenie článku 10 ods. 4 Smernice o opatreniach na zníženie nákladov. Úlohy JIM bude plniť úrad.

Súčasne sa v tomto bode v nadväznosti na problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe v súvislosti s Nariadením EÚ o prístupe k otvorenému internetu sa navrhuje zaviesť oprávnenie úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb na vydávanie rozhodnutí podľa článku 5 ods. 1 predmetného nariadenia a podľa článku 6c Nariadenia EÚ č. 531/2012 o roamingu.

 

K bodu 2

Navrhovaná zmena bola vyvolaná zavedením legislatívnej skratky „povinná osoba“ v § 67b ods. 1, aby nedochádzalo k zámene pojmov použitých v zákone.

 

K bodom 3 a 4

Legislatívno-technická úprava vyvolaná vložením nového odseku v § 73.

 

K bodu 5

Predmetné ustanovenie zavádza povinnosť pre podniky zabezpečiť prístup k tiesňovým službám prostredníctvom volania eCall. Systém eCall je poskytovaný na základe jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112. Ustanovenie tiež zavádza právo účastníka vykonať bezplatné volanie eCall tak, ako je ustanovené v čl. 1 až čl. 4 v čl. Rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady č. 585/2014/EÚ z 15. mája 2014 o zavedení interoperabilnej služby eCall v celej EÚ. Implementačné náklady, ktoré vzniknú pri technologickej a procesnej stránke zavádzania eCall, budú hradené z rozpočtu MV SR.

 

K bodu 6

Predmetné ustanovenia rozširujú práva účastníka o právo na alternatívny prístup k tiesňovým službám prostredníctvom služby krátkych správ SMS. V úvodnom ustanovení čl. 44 smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2009/136/ES z 25. novembra 2009, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb, smernica 2002/58/ES týkajúca sa spracovávania osobných údajov a ochrany súkromia v sektore elektronických komunikácií a nariadenie (ES) č. 2006/2004 je uvedené, že: „Hlasové volania ostávajú najrozšírenejšou a najspoľahlivejšou formou prístupu k službám tiesňového volania. Iné prostriedky kontaktu, ako napríklad textové správy, môžu byť menej spoľahlivé a nemusia vyvolávať pocit naliehavosti. Ak to však členské štáty považujú za potrebné, môžu podporovať vývoj a zavádzanie iných prostriedkov na prístup k službám tiesňového volania, ktorými sa zaistí prístup, ktorý je rovnocenný hlasovým volaniam.“ Implementačné náklady, ktoré vzniknú pri technologickej a procesnej stránke zavádzania SMS, budú hradené z rozpočtu MV SR.

 

K bodu 7

Ide o splnomocňovacie ustanovenie, ktoré oprávňuje úrad na vydanie Opatrenia v nadväznosti na problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe v súvislosti s nariadením EÚ o prístupe k otvorenému internetu. Predmetné ustanovenie sa navrhuje z dôvodu, aby bol úrad schopný pružne reagovať na potreby zabezpečenia dostatočnej úrovne ochrany koncových užívateľov v súvislosti s Čl. 4 ods. 1 a 2 citovaného nariadenia.

Predmetom právnej úpravy v rámci Opatrenia bude najmä:

- rozsah informácií a vysvetlení, ktoré majú poskytovatelia služieb prístupu k internetu uvádzať v každej zmluve;

- forma informácií a vysvetlení, ktoré majú poskytovatelia služieb prístupu k internetu uvádzať v každej zmluve;

- spôsob uvádzania týchto informácií a vysvetlení;

- miesto, kde majú byť informácie a vysvetlenia v zmysle Čl. 4 ods. 1 nariadenia uvádzané;

- ďalšie oblasti úpravy.

Nepredpokladá sa nadobudnutie účinnosti Opatrenia súčasne s účinnosťou zákona.

 

K bodom 8 a 9

Legislatívno-technická úprava vyvolaná prečíslovaním odsekov (v dôsledku vloženia nového odseku 3) v § 44.

 

K bodu 10

Osobitné siete sú zriadené a prevádzkované na vojenské účely iba pre určený okruh osôb, pričom vojenským účelom je podľa tohto zákona zabezpečenie obrany štátu, bezpečnosti štátu, ochrany verejného poriadku, života, verejného zdravia a majetku (§ 49 ods. 1 a § 30 ods. 3 zákona č. 351/2011 Z. z.). V zmysle § 49 zákona nie sú osobitné siete verejnými sieťami a prevádzkovatelia osobitných sietí nesmú poskytovať verejné služby, ani umožniť poskytovanie takýchto služieb prostredníctvom osobitných sietí tretím osobám. Vzhľadom na to nie je žiaduce informácie o osobitných sieťach sprístupňovať tretím stranám, ani tieto siete a ich infraštruktúru využívať na účely uvedené v § 67a až 67d a § 67f zákona, keďže by mohlo dôjsť k ohrozeniu primárneho účelu, na aký sú tieto siete budované.

 

K bodu 11

Ustanovenie zavádza povinnosť podniku získavať, spracovávať a bezplatne poskytovať koordinačnému stredisku integrovaného záchranného systému rovnaké identifikačné a lokalizačné údaje odosielateľa SMS na číslo tiesňového volania 112, aké sa poskytujú pri volaniach na číslo tiesňového volania 112.

 

K bodu 12

Ustanovenie zavádza povinnosť podniku poskytovať pri odosielaní SMS na číslo tiesňového volania 112, rovnaké identifikačné údaje odosielateľa, ako je to pri tiesňových volaniach. Účelom je v rámci technických možností zabezpečiť rovnocenné postavenie SMS ako nástroja prístupu k tiesňovým službám.

Súčasne sa na konci ustanovenia spresňuje, že podnik je povinný poskytnúť identifikáciu „účastníka“ (§ 5 ods. 4 zákona č. 351/2011 Z. z.), keďže skutočnú identitu volajúceho alebo odosielateľa SMS správy nie je možné poskytnúť.

 

K bodom 13

Jadrové zariadenia a prístup k nim je potrebné vyňať spod povinnosti poskytnúť prístup. Jadrové zariadenia využívajú komunikačné siete v systémoch fyzickej ochrany a v technologických riadiacich, bezpečnostných a havarijných systémoch. Tieto systémy sú dôležitou súčasťou zabezpečenia jadrovej fyzickej bezpečnosti a jadrovej bezpečnosti, sú izolované od vonkajších sietí a prístup do nich je riadený a sledovaný. Zverejnenie údajov o týchto sieťach by mohlo, z dôvodu ich možného zneužitia na naplánovanie krádeže a/alebo sabotáže, ohroziť bezpečnú prevádzku jadrových zariadení.

 

K bodu 14

V nadväznosti na novelizačný bod, ktorým sa dopĺňa nová poznámka pod čiarou v § 67a ods. 3 písm. b), obsahujúca nový odkaz na atómový zákon, sa navrhuje upraviť aj v tom istom paragrafe už existujúca poznámka pod čiarou k odkazu 51d, ktorej znenie je dotknuté ostatnou novelou atómového zákona č. 96/2017 Z. z.

 

K bodu 15

Z povinnosti poskytovať informácie sa navrhuje vyňať jadrové zariadenia aj informácie o prvkoch infraštruktúry siete Govnet, aby nedošlo k ich ohrozeniu.

 

K bodu 16

Rovnako ako v bode 13 sa zabezpečuje ochrana jadrových zariadení.

 

K bodu 17

Legislatívno-technická úprava vyvolaná doplnením nových ustanovení, ktorými sa dosiahne úplná transpozícia smernice o opatreniach na zníženie nákladov. Informácie o existujúcej infraštruktúre majú podniky primárne získavať prostredníctvom jednotného informačného miesta.

 

K bodu 18

Aby mohli efektívne plánovať zavádzanie vysokorýchlostných elektronických komunikačných sietí, podniky podľa zákona č. 351/2011 Z. z. majú mať prostredníctvom JIM prístup k informáciám o dostupnosti existujúcej fyzickej infraštruktúry (podľa § 67b ods. 1) a k informáciám o prebiehajúcich alebo plánovaných stavbách (podľa § 67d ods. 1). Ak tieto informácie nie sú dostupné prostredníctvom JIM, podniky ich môžu požadovať priamo od prevádzkovateľov sietí (podľa § 67b ods. 4 alebo podľa § 67d ods. 5). Ide o transpozíciu ustanovení článku 4 ods. 2, 3 a 4, článku 6 ods. 3, ako aj článku 7 ods. 1 Smernice o opatreniach na zníženie nákladov.

Informácie o existujúcej infraštruktúre vrátane ich aktualizácií poskytujú JIM povinné osoby a informácie o plánovaných alebo prebiehajúcich stavbách sú JIM povinní poskytovať prevádzkovatelia sietí.

Uvedená povinnosť sa nevzťahuje na informácie týkajúce sa prvkov kritickej infraštruktúry, jadrových zariadení, prvkov infraštruktúry siete Govnet, informácie, ktoré sú predmetom obchodného tajomstva, utajovanou skutočnosťou, na citlivé informácie, ako aj na informácie, ktorých poskytnutím by mohlo dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti alebo integrity akejkoľvek siete.

Technické podrobnosti týkajúce sa fungovania JIM upraví úrad svojím opatrením. Obsahom tohto opatrenia by mali byť:

-              podrobnosti o spôsobe a forme poskytovania informácií zo strany povinných subjektov JIM – elektronické vkladanie údajov, dátový formát, resp. formáty, ktoré budú vhodné na zabezpečenie účelu JIM,

-              podrobnosti o spôsobe a forme sprístupňovania informácií – forma poskytovania informácií bude závislá od formy, v ktorej budú informácie poskytnuté, informácie budú sprístupňované online.

 

 

 

K bodu 19

Navrhované ustanovenie iba terminologicky zosúlaďuje znenie dotknutého ustanovenia so znením smernice (čl. 6 ods. 1).

 

K bodu 20

Navrhovaným ustanovením sa úplne transponuje do zákona ustanovenie článku 6 ods. 2 (písm. b)) smernice, podľa ktorého prevádzkovateľ siete môže odmietnuť poskytnutie informácií podniku o prebiehajúcich alebo plánovaných stavbách, ak požadované informácie zverejnil v elektronickej podobe (text je už v platnom znení § 67d ods. 6 zákona č. 351/2011 Z. z.), alebo ak sú tieto informácie sprístupnené prostredníctvom jednotného informačného miesta.

 

K bodu 21

Úprava súvisí so zmenou v § 67b ods. 1. Keďže v súvislosti so zriaďovaním Jednotného informačného miesta a v súlade s článkom 6 smernice o opatreniach na zníženie nákladov sa text v § 67b ods. 1 upravuje tak, že sa vypúšťa písmeno b) (informácie o prebiehajúcich a plánovaných stavbách), je potrebné doplniť do príslušného § 67d nový odsek, aby bola zabezpečená ochrana aj týchto informácií (zachovaním mlčanlivosti) zo strany podniku, ktorý tieto informácie získal od prevádzkovateľa siete.

 

K bodu 22

Legislatívno-technická úprava vyvolaná vložením nového odseku 4 v § 73.

 

K bodu 23

Legislatívno-technická úprava vyvolaná vložením nového odseku v § 44 a nového odseku 4 v

§ 73.

 

K bodu 24

Legislatívno-technická úprava. Vzhľadom na vznik nových povinností poskytovateľov služieb od 15. júna 2017, sa navrhuje úprava poznámky pod čiarou. Súčasné znenie síce oprávňuje Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb na uloženie sankcií za porušenie a nesplnenie povinností podľa osobitného predpisu (poznámka pod čiarou má iba informatívny charakter), avšak navrhovaná legislatívno-technická úprava sa javí ako vhodná a účelná pre prípad ďalších budúcich zmien a doplnení uvedených nariadení EÚ.

 

K bodu 25

Legislatívno-technická úprava vyvolaná vložením nového odseku 4 v § 73.

 

K bodu 26

Zavádza sa sankcia za porušenie povinnosti prevádzkovateľa siete zachovávať mlčanlivosť ohľadom informácií obsiahnutých v žiadosti podniku o prístup k fyzickej infraštruktúre. Súčasne sa zavádza aj sankcia pre podnik za porušenie povinnosti zachovávať mlčanlivosť ohľadom informácií o fyzickej infraštruktúre (existujúcej, ale aj o plánovaných alebo prebiehajúcich stavbách), ktoré mu boli poskytnuté v súlade so zákonom. Tiež sa tu zavádza legislatívno-technická úprava vyvolaná vložením nového odseku 4 v § 73.

 

 

 

 

K bodom 27 a 28

Navrhuje sa úprava výšky pokút za neposkytnutie informácií jednotnému informačnému miestu. Ide o transpozíciu čl. 11 Smernice o opatreniach na zníženie nákladov. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sa oprávňuje na ukladanie sankcií v prípade, ak povinné osoby podľa § 67b (ústredné orgány štátnej správy, miestne orgány štátnej správy, vyššie územné celky a obce) alebo prevádzkovatelia sietí (podnik podľa § 5 ods. 1 zákona č. 351/2011 Z. z., ďalej osoba, ktorá prevádzkuje fyzickú infraštruktúru podľa § 2 ods. 8 zákona č. 351/2011 Z. z., alebo osoba, ktorá uskutočňuje výstavbu siete alebo siete určenej na poskytovanie iných služieb alebo fyzickej infraštruktúry) neposkytnú jednotnému informačnému miestu informácie o existujúcej infraštruktúre, resp. o plánovaných či prebiehajúcich stavbách.

Predložený návrh zohľadňuje skutočnosť, že miestne orgány štátnej správy nemajú podľa zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov právnu subjektivitu (nemôžu byť považované za právnické osoby). V navrhovaných ustanoveniach sa však na druhú stranu zohľadňuje, že niektoré zo subjektov (t. j. povinných osôb) môžu vykonávať podnikateľskú činnosť, čiže sú schopné dosahovať obrat. Z uvedeného dôvodu sa v § 73 ods. 6 dopĺňa okrem „právnickej osoby a fyzickej osoby podnikateľa“ aj „povinná osoba“ pre prípady povinných osôb, ktoré nemajú žiadny obrat, resp. nie je možné vyčísliť ich obrat. Výška navrhovanej sankcie zodpovedá Čl. 11 smernice 2014/61/EÚ. Tiež sa tu dopĺňajú vnútorné odkazy o odkaz na nový odsek 4 v § 73.

 

K bodu 29

V nadväznosti na úpravu v novelizačnom bode 1. sa spresňuje, že ak nastanú skutočnosti uvedené v Čl. 5 ods. 1 Nariadenia EÚ o prístupe k otvorenému internetu, ktoré oprávňujú úrad vydať rozhodnutie podľa uvedeného článku, na tento postup sa použijú ustanovenia správneho poriadku.

 

K bodu 30

V prechodnom ustanovení sa ustanovuje pre povinné osoby lehota na splnenie povinnosti poskytnúť jednotnému informačnému miestu informácie o existujúcej infraštruktúre, ako aj lehota pre prevádzkovateľov sietí poskytnúť jednotnému informačnému miestu informácie o plánovaných alebo prebiehajúcich stavbách.

 

 

Čl. II

 

K bodu 1

Ustanovenie zavádza povinnosť koordinačného strediska integrovaného záchranného systému prijímať volania eCall a SMS správy na číslo tiesňového volania 112.

 

K bodu 2

Ustanovenie zavádza povinnosť koordinačného strediska integrovaného záchranného systému spracovávať tiesňovú komunikáciu prostredníctvom SMS na číslo tiesňového volania 112 a volania eCall rovnakým spôsobom ako volania na číslo tiesňového volania 112.

 

K bodu 3

Ustanovenie zavádza povinnosť uchovávať prehľad SMS na číslo tiesňového volania 112 rovnakým spôsobom ako evidenciu zvukových záznamov volaní na číslo tiesňového volania 112. Súčasne sa text upravuje z dôvodu existencie nových technológií a technologického vybavenia v oblasti uchovávania dát.

 

K bodu 4

Ustanovenie spresňuje, že priestupku sa dopustí ten, kto zneužije SMS na číslo tiesňového volania 112 na privolanie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo blokuje číslo tiesňového volania 112 prostredníctvom neodôvodnených SMS.

 

K bodu 5

Ide o legislatívno-technickú úpravu textu súvisiacou so zmenou v organizácii miestnej štátnej správy.

 

 

Čl. III

 

Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2018.

 

 

 

Bratislava 13. septembra 2017

 

 

 

 

 

 

 

Robert Fico, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

 

Arpád Érsek, v. r.

minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 730
PoUtStŠtPiSoNe
: