Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

288/2017 Z. z.

najpravo.sk • 28.11. 2017, 18:06

Dôvodová správa

 

 

Na základe rozhodnutia prijatom na 59. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť (UNODC - United Nations Office on Drugs and Crime)  dňa 18. marca 2016 sa navrhuje zaradiť  látku acetylfentanyl, chemicky  N-fenyl-N-[1-(2-fenyletyl)piperidín-4-yl]etánamid a  látku MT-45, chemicky 1-cyklohexyl-4-(1,2-difenyletyl)piperazín do zoznamu omamných látok I. skupiny a psychotropnú látku alfa-pyrolidínovalerofenón   (alfa-PVP),   chemicky    1-fenyl-2-(pyrolidín-1-yl)pentán-1-ón a psychotropnú látku 4,4'-dimetylaminorex, para-metyl-4-metylaminorex, 4,4´- DMAR, chemicky 4-metyl-5-(4-metylfenyl)-4,5-dihydro-1,3-oxazol-2-amín do zoznamu psychotropných látok I. skupiny.

Na základe rozhodnutia prijatého na 60. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť (UNODC - United Nations Office on Drugs and Crime)  dňa 16. marca 2017 sa navrhuje zaradiť omamnú látku butyrfentanyl, chemicky N-fenyl-N-[1-(2-fenyletyl)-piperidín-4-yl]butánamid do zoznamu omamných látok I. skupiny a látku 5F-APINICA, 5F-AKB48, chemicky N-(adamantán-1-yl)-1-(5-fluórpent-1-yl)-1H-indazol-3-karboxamid,  látku etylfenidát, chemicky (RS)-etyl-2-fenyl-2-piperidin-2-ylacetát, látku etylón, MDEC, βk-MDEA, chemicky (RS)-1-(1,3-benzodioxol-5-yl)-2-(etylamino)propán-1-ón, látku metiopropamín, MPA, chemicky N-metyl-1-(tiofén-2-yl)propán-2-amín, látku U-47700, chemicky 3,4-dichlór-N-[ (1R, 2R) -2-(dimetylamino)cyklohexyl]-N-metylbenzamid a látku XLR-11, 5"-fluoro-UR-144, chemicky [1-(5-fluórpentyl)-1H-indol-3-yl](2,2,3,3-tetrametylcyklopropyl)metanón do zoznamu psychotropných látok I. skupiny. Ďalej sa navrhuje v súlade s článkom 6 rozhodnutia Rady 2005/387/JHA o výmene informácií týkajúcich sa hodnotenia rizík a kontroly nových psychoaktívnych látok doplniť jednu psychotropnú látku I. skupiny na základe hodnotenia rizík novej psychoaktívnej látky do zoznamu psychotropných látok I. skupiny a predĺžiť  lehotu troch rokov na šesť rokov na preukázanie, či riziková látka má vlastnosti omamnej látky alebo psychotropnej látky a spresniť niektoré ustanovenia v platnom znení zákona, aby nevznikali aplikačné problémy. 

Návrh zákona je zaradený do Plánu legislatívnych úloh vlády SR (jún 2017).

Nie je dôvod nesprístupňovania návrhu zákona.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.    

Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platným právnym poriadkom Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Návrh zákona je v súlade s  právom Európskej únie a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.

 

Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1       

Legislatívno-technická úprava v súvislosti s odkazmi 1bb a 1bc v bode 2.

K bodu 2       

Charakterizujú sa I. skupina, II. skupina a III. skupina omamných látok  a  I. skupina, II. skupina a III. skupina psychotropných látok. Omamné látky I. skupiny a psychotropné látky I. skupiny sa nepoužívajú ako liečivá a nie sú obsiahnuté v liekoch. Omamné látky II. skupiny  a psychotropné látky II. skupiny sú vysoko návykové, používajú sa ako liečivá a sú obsiahnuté v liekoch. Omamné látky III. skupiny a psychotropné látky III. skupiny sú návykové, používajú sa ako liečivá a sú obsiahnuté v liekoch.

 

K bodu 3       

            Legislatívno-technická úprava.

 

K bodu 4       

Spresňuje sa pojem druh činnosti expertízna činnosť, ktorá zahŕňa aj kontrolu liečiv a liekov.

 

K bodu 5       

Zosúladenie s § 18 zákona č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení zákona č. 372/2013 Z. z., podľa ktorého „Riaditeľom ústavu alebo generálnym riaditeľom určený príslušník zboru je oprávnený na účely výučby, výcviku a skúšok držať, skladovať a používať výbušniny, výbušné predmety, ich vzorky, omamné látky, psychotropné látky, jedy a prekurzory.“.

K bodu 6       

Zdravotnícki pracovníci (napr. sestry a pôrodné asistentky) majú v súčasnej dobe možnosť získať odbornú spôsobilosť na výkon zdravotníckeho povolania aj vysokoškolským vzdelaním v študijnom odbore ošetrovateľstvo a v študijnom odbore pôrodná asistencia. Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti  prichádzajú do styku s omamnými a psychotropnými látkami a z tohto dôvodu je potrebné, aby  ich doklady o získanej odbornej spôsobilosti boli uvedené v  § 6 ods. 2 písm. a).

 

K bodu 7       

Dopĺňa sa špecializačný odbor podľa prílohy č. 3 časti H písm. a) bodu 9 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 206/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností. Ponecháva sa aj pôvodný názov špecializačného odboru, aby sa mohla uznať odborná spôsobilosť aj zdravotníckym pracovníkom, ktorí získali diplom v špecializačnom odbore podľa právnych predpisov pred účinnosťou nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 206/2010 Z. z. (§ 83a ods. 11 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z.).

 

K bodu 8       

Zamestnanci, ktorí nemajú odbornú spôsobilosť a pri svojej práci prichádzajú do styku s omamnými látkami a psychotropnými látkami, musia byť pred začatím práce s takýmito látkami oboznámení s ich povahou a účinkami a so spôsobmi zaobchádzania s nimi. Oboznámenie a preverovanie vykonáva Slovenská zdravotnícka univerzita v Bratislave na základe žiadosti zamestnávateľa. O úspešne vykonanej skúške zamestnanca vydá osvedčenie, ktoré zašle zamestnávateľovi. Vypúšťa  sa požiadavka na zaslanie osvedčenia v dvoch vyhotoveniach, pretože vo všeobecnosti vzdelávacie inštitúcie nevydávajú doklady o získanom vzdelaní v dvoch vyhotoveniach.

 

K bodu 9       

Dopĺňa sa požiadavka na odbornú spôsobilosť odborného zástupcu na činnosť spracovanie makovej slamy a na činnosť spracovanie konopy okrem odrôd uvedených v Spoločnom katalógu odrôd poľnohospodárskych rastlinných druhov, ktorý zostavuje Európska komisia; ich spracovaním sa rozumie ich zužitkovanie na iné účely, ako je získanie omamných a psychotropných látok. Spoločný katalóg odrôd poľnohospodárskych rastlinných druhov (jeho úplné vydanie a dodatky) uverejňuje na svojej stránke Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave. Navrhuje sa, aby sa odborná spôsobilosť odborného zástupcu preukazovala  osvedčením, ktoré vydáva Slovenská zdravotnícka univerzita podľa § 6 ods. 4.

 

K bodu 10     

Legislatívno-technická úprava v súvislosti s odkazmi v bodoch 1 a 2.

K bodu 11     

Navrhuje sa zmeniť požiadavku, aby sa v lehote troch rokov od zaradenia rizikovej látky do zoznamu rizikových látok preukázalo, či riziková látka je omamnou látkou alebo psychotropnou látkou predĺžením lehoty na šesť rokov vzhľadom na to, že  Slovenská republika nemá zriadené žiadne odborné pracovisko, ktoré by bolo kompetentné posúdiť tieto vlastnosti rizikovej látky. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky  predloží na posúdenie Rade vlády Slovenskej republiky pre protidrogovú politiku návrh na iniciovanie prípravy a realizácie zriadenia kompetentného pracoviska, ktoré by sa posudzovaním rizík jednotlivých rizikových látok na Slovensku zaoberalo.

Prvý zoznam rizikových látok bol vydaný vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 298/2013 Z. z., ktorou sa vydáva zoznam rizikových látok.  V tomto zozname bolo zaradených 17 psychotropných látok. Zákonom č. 148/2015 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola jedna riziková látka preradená do zoznamu omamných a psychotropných látok s účinnosťou od 1. októbra 2015. Vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 121/2015 Z. z., ktorou sa vydáva zoznam rizikových látok, bol vydaný nový zoznam rizikových látok, v ktorom je 25 rizikových látok. Podľa súčasného platného znenia zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov by zo zoznamu rizikových látok muselo byť vypustených 16 rizikových látok, pretože nie sú k dispozícii dôkazy o tom, že majú vlastnosti omamnej látky a psychotropnej látky. Z platného zoznamu rizikových látok sa v novelizačnom bode 12 navrhuje zaradiť jednu rizikovú látku (alfa PVP) medzi psychotropné látky I. skupiny.

 

 

K bodu 12     

Na základe rozhodnutia č. 59/1 prijatého na 59. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku acetylfentanyl, chemicky N-fenyl-N-[1-(2-fenyletyl)piperidín-4-yl]etánamid medzi omamné látky I. skupiny.

 

K bodu 13     

Na základe rozhodnutia prijatého na 60. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku butyrfentanyl, chemicky N-fenyl-N-[1-(2-fenyletyl)-piperidín-4-yl]butánamid medzi omamné látky I. skupiny.

Podľa hodnotenia odborného výboru pre drogovú závislosť WHO (ďalej len „odborný výbor“) je butyrfentanyl látka, ktorú možno zneužívať podobným spôsobom a ktorá môže mať podobné negatívne účinky na zdravie ako kontrolované opioidy, ako je morfín a fentanyl. Okrem toho možno uvedenú látku konvertovať na fentanyl. Uvedená látka nemá žiadne zaznamenané terapeutické použitie a jej užívanie spôsobilo úmrtia. Existujú dostatočné dôkazy, že uvedená látka sa zneužíva alebo ju možno zneužívať, pričom sa môže stať verejným zdravotným a sociálnym problémom, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

Látku butyrfentanyl monitoruje Európske monitorovacie centrum pre drogy a drogovú závislosť ako novú psychoaktívnu látku na základe podmienok rozhodnutia 2005/387/SVV. Zatiaľ sa objavila v šiestich členských štátoch. Otvorene sa predáva na trhu. Spája sa so závažnými nežiaducimi udalosťami vrátane prípadu, keď sa zistilo najmenej jedno úmrtie a je predmetom výstrahy v záujme ochrany verejného zdravia zadanej do systému včasného varovania Európskej únie.

 

K bodu 14     

Na základe rozhodnutia č. 59/2 prijatého na 59. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku MT-45, chemicky 1-Cyklohexyl-4-(1,2-difenyletyl)piperazín medzi omamné látky I. skupiny.

Zaradenie látky MT-45 medzi omamné látky I. skupiny a látky 4,4′-DMAR medzi psychotropné látky I. skupiny si vyžaduje aj vykonávacie rozhodnutie Rady (EÚ) 2015/1873 z 8. októbra 2015 o podrobení 4-metyl-5-(4-metylfenyl)-4,5-dihydrooxazol-2-amínu (4,4′-DMAR) a 1-cyklohexyl-4-(1,2-difenyletyl)piperazínu (MT-45) kontrolným opatreniam (Ú. v. EÚ L 275, 20.10.2015).

 

K bodu 15     

Na základe rozhodnutia č. 59/4 prijatého na 59. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku  alfa-pyrolidínovalerofenón   (alfa-PVP),   chemicky    1-fenyl-2-(pyrolidín-1-yl)pentán-1-ón medzi psychotropné látky I. skupiny. 

Zaradenie tejto látky medzi psychotropné látky I. skupiny, ktorá je v súčasnosti považovaná v Slovenskej republike za rizikovú látku, vyžaduje aj vykonávacie rozhodnutie Rady (EÚ) 2016/1070 z 27. júna 2016 o podrobení  1-fenyl-2-(1-pyrolidinyl)-1-pentanónu, alfa-PVP kontrolným opatreniam. Táto látka patrí do skupiny syntetických katinónov.

 

K bodu 16     

Na základe rozhodnutia č. 59/5 prijatého na 59. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku  4,4'- dimetylaminorex, para-metyl-4-metylaminorex, 4,4´- DMAR, chemicky 4-metyl-5-(4-metylfenyl)-4,5-dihydro-1,3-oxazol-2-amín medzi psychotropné látky I. skupiny. 

 

K bodu 17     

Na základe rozhodnutia prijatého na 60. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku etylfenidát, chemicky (RS)-etyl-2-fenyl-2-piperidin-2-ylacetát a látku etylón, MDEC, βk-MDEA, chemicky (RS)-1-(1,3-benzodioxol-5-yl)-2-(etylamino)propán-1-ón medzi psychotropné látky I. skupiny. 

            Podľa hodnotenia odborného výboru je stupeň rizika pre verejné zdravie a spoločnosť súvisiaceho so zneužívaním látky etylfenidát  podstatný. Terapeutická užitočnosť látky etylfenidát nebola zaznamenaná. Odborný výbor uznal, že látka etylfenidát má podobný potenciál zneužívania a podobné negatívne účinky na zdravie ako látky už zaradené medzi psychotropné látky I. skupiny.  Odborný výbor sa domnieva, že existujú dostatočné dôkazy o zneužívaní alebo možnom zneužívaní látky etylfenidát na to, aby predstavovala verejný zdravotný a spoločenský problém, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

            Látku etylfenidát monitoruje Európske monitorovacie centrum pre drogy a drogovú závislosť ako novú psychoaktívnu látku na základe podmienok rozhodnutia 2005/387/SVV. Zatiaľ sa objavila v 13 členských štátoch. Otvorene sa predáva na trhu. Spája sa so závažnými nežiaducimi udalosťami vrátane infekcií mäkkých tkanív a úmrtí. Infekcie mäkkých tkanív súvisiace s injekčnou aplikáciou sú predmetom výstrahy v záujme ochrany verejného zdravia zadanej do systému včasného varovania Európskej únie.

            Podľa hodnotenia odborného výboru je stupeň rizika pre verejné zdravie a spoločnosť, ktorý je spojený so zneužívaním látky etylón  podstatný. Terapeutická užitočnosť látky etylón nebola zaznamenaná. Odborný výbor pre drogovú závislosť uznal, že látka etylón má podobný potenciál zneužívania a podobný negatívny vplyv na zdravie ako látky už zaradené medzi psychotropné látky I. skupiny.  Odborný výbor sa domnieva, že existujú dostatočné dôkazy o zneužívaní alebo možnom zneužívaní látky etylón na to, aby predstavovala verejný zdravotný a spoločenský problém, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

            Látku etylón monitoruje Európske monitorovacie centrum pre drogy a drogovú závislosť ako novú psychoaktívnu látku na základe podmienok rozhodnutia 2005/387/SVV. Zatiaľ sa objavila v 19 členských štátoch. Otvorene sa predáva na trhu. Spája sa s malým počtom závažných nežiaducich udalostí vrátane úmrtí.

Na základe rozhodnutia prijatého na 60. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku 5F-APINICA, 5F-AKB48, chemicky N-(adamantán-1-yl)-1-(5-fluórpent-1-yl)-1H-indazol-3-karboxamid medzi psychotropné látky I. skupiny. 

Podľa hodnotenia odborného výboru je stupeň rizika pre verejné zdravie a spoločnosť súvisiaceho so zneužívaním látky 5F-APINACA alebo 5F-AKB-48 podstatný. Terapeutická užitočnosť látky 5F-APINACA nebola zaznamenaná. Odborný výbor uznal, že látka 5F-APINACA má podobný potenciál zneužívania a podobné negatívne účinky na zdravie ako látky už zaradené medzi psychotropné látky I. skupiny.  Odborný výbor sa domnieva, že existujú dostatočné dôkazy o zneužívaní alebo možnom zneužívaní látky 5F-APINACA na to, aby predstavovala verejný zdravotný a spoločenský problém, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

Látku 5F-APINACA monitoruje Európske monitorovacie centrum pre drogy a drogovú závislosť ako novú psychoaktívnu látku na základe podmienok rozhodnutia 2005/387/SVV. Zatiaľ sa objavila v 23 členských štátoch. Otvorene sa predáva na trhu. Spája sa so závažnými nežiaducimi udalosťami vrátane úmrtí.

 

K bodu 18     

            V súlade s článkom 6 rozhodnutia Rady 2005/387/JHA o výmene informácií týkajúcich sa hodnotenia rizík a kontroly nových psychoaktívnych látok  sa navrhuje doplniť novú psychoaktívnu látku MDMB-CHMICA medzi psychotropné látky I. skupiny na základe hodnotenia rizík novej psychoaktívnej látky.  Uvedená látka je kontrolovaná v desiatich členských štátoch Európskej únie (Dánsko, Estónsko, Fínsko, Grécko, Chorvátsko, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko a Nemecko) a v Turecku a na základe vykonávacieho rozhodnutia Rady (EÚ) 2017/369 z 27. februára 2017 o podrobení metyl 2-[[1-(cyklohexylmetyl)-1H-indol-3-karbonyl]amino]-3,3-dimetylbutanoát (MDMB-CHMICA) kontrolným opatreniam (Ú. v. EÚ L 56, 3.3.2017) bude látka MDMB-CHMICA podrobená kontrolným opatreniam vo všetkých členských štátoch Európskej únie.

            Látka MDMB-CHMICA sa  objavila v 23 členských štátoch Európskej únie (Belgicko, Bulharsko, Cyprus, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Chorvátsko, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Spojené kráľovstvo, Španielsko a Švédsko), v Nórsku a Turecku.

            Látka MDMB-CHMICA sa predáva chemickými spoločnosťami a prostredníctvom internetu ako prášok alebo v rôznych výrobkoch označených ako legálna náhrada konopy.

            Látka MDMB-CHMICA sa  užíva fajčením rastlinnej zmesi vo forme ručne ušúľanej cigarety (joint) ale môže byť fajčená aj pomocou fajky alebo vodnej fajky (bong). Môže sa používať aj formou e-cigariet alebo iných odparovacích zariadení.

            Zaznamenaných bolo  28 úmrtí po použití tejto látky.

            Podľa hodnotenia odborného výboru je stupeň rizika pre verejné zdravie a spoločnosť súvisiaceho so zneužívaním látky MDMB-CHMICA podstatný. Terapeutická užitočnosť látky MDMB-CHMICA nebola zaznamenaná. Odborný výbor uznal, že látka MDMB-CHMICA má podobný potenciál zneužívania a podobný negatívny vplyv na zdravie ako látky už zaradené medzi psychotropné látky I. skupiny. Odborný výbor sa domnieva, že existujú dostatočné dôkazy o zneužívaní alebo možnom zneužívaní látky MDMB-CHMICA na to, aby predstavovala verejný zdravotný a spoločenský problém, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

            Podľa správy Európskeho monitorovacieho centra pre drogy a drogovú závislosť o hodnotení rizika vykonanej v súlade s článkom 6 ods. 2, 3 a 4 rozhodnutia 2005/387/SVV a predloženej Komisii a Rade 28. júla 2016, vysoká účinnosť látky MDMB-CHMICA a značne variabilné množstvá látky v produktoch s obsahom nekontrolovaných psychoaktívnych látok (legálnych drogách) predstavujú vysoké riziko akútnej toxicity. V súvislosti s látkou MDMB-CHMICA došlo celkovo k 28 prípadom úmrtia a 25 prípadom akútnej intoxikácie zaznamenaným v ôsmich členských štátoch. Komisia preto prijala 31. augusta 2016 návrh, aby sa látka MDMB-CHMICA podrobila kontrolným opatreniam v celej Európskej únii.

 

K bodu 19     

 

Na základe rozhodnutia prijatého na 60. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku metiopropamín, MPA, chemicky N-metyl-1-(tiofén-2-yl)propán-2-amín medzi psychotropné látky I. skupiny.  Podľa hodnotenia odborného výboru je stupeň rizika pre verejné zdravie a spoločnosť súvisiaceho so zneužívaním látky MPA alebo metiopropamín podstatný. Terapeutická užitočnosť látky MPA nebola zaznamenaná. Odborný výbor uznal, že látka má podobný potenciál zneužívania a podobný negatívny vplyv na zdravie ako látky už zaradené medzi psychotropné látky I. skupiny.  Odborný výbor sa domnieva, že existujú dostatočné dôkazy o zneužívaní alebo možnom zneužívaní látky MPA na to, aby predstavovala verejný zdravotný a spoločenský problém, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

            Látku MPA monitoruje Európske monitorovacie centrum pre drogy a drogovú závislosť ako novú psychoaktívnu látku na základe podmienok rozhodnutia 2005/387/SVV. Zatiaľ sa objavila v 17 členských štátoch. Otvorene sa predáva na trhu. Spája sa so závažnými nežiaducimi udalosťami vrátane úmrtí.

 

K bodu 20                 

 

Na základe rozhodnutia prijatého na 60. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a zločinnosť sa navrhuje zaradiť látku U-47700, chemicky 3,4-dichlór-N-[ (1R, 2R) -2-(dimetylamino)cyklohexyl]-N-metylbenzamid a látku XLR-11, 5"-fluoro-UR-144, chemicky [1-(5-fluórpentyl)-1H-indol-3-yl](2,2,3,3-tetrametylcyklopropyl)metanón medzi psychotropné látky I. skupiny. 

Podľa hodnotenia odborného výboru je U-47700 látka, ktorú možno zneužívať podobným spôsobom a ktorá môže mať podobné negatívne účinky na zdravie ako kontrolované opioidy, ako je morfín a AH-7921, ktoré sú zaradené medzi omamné látky II. skupiny resp. psychotropné látky I. skupiny. Uvedená látka nemá žiadne zaznamenané terapeutické použitie a jej užívanie spôsobilo úmrtia. Existujú dostatočné dôkazy, že uvedená látka sa zneužíva alebo ju možno zneužívať, pričom sa môže stať verejným zdravotným a sociálnym problémom, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

            Látku U-47700 monitoruje Európske monitorovacie centrum pre drogy a drogovú závislosť ako novú psychoaktívnu látku v zmysle rozhodnutia 2005/387/SVV. Zatiaľ sa objavila v 14 členských štátoch. Otvorene sa predáva na trhu. Spája sa so závažnými nežiaducimi udalosťami vrátane úmrtí a je predmetom výstrahy v záujme ochrany verejného zdravia zadanej do systému včasného varovania Európskej únie.

            Podľa hodnotenia odborného výboru je stupeň rizika pre verejné zdravie a spoločnosť súvisiaceho so zneužívaním látky XLR-11 podstatný. Terapeutická užitočnosť látky XLR-11nebola zaznamenaná. Odborný výbor uznal, že látka XLR-11 má podobný potenciál zneužívania a podobný negatívny vplyv na zdravie ako látky už zaradené medzi psychotropné látky I. skupiny, ako napríklad JWH-018 a AM-2201. Odborný výbor sa domnieva, že existujú dostatočné dôkazy o zneužívaní alebo možnom zneužívaní látky XLR-11 na to, aby predstavovala verejný zdravotný a spoločenský problém, čo si vyžaduje, aby podliehala medzinárodnej kontrole.

            Látku XLR-11 monitoruje Európske monitorovacie centrum pre drogy a drogovú závislosť ako novú psychoaktívnu látku na základe podmienok rozhodnutia 2005/387/SVV. Zatiaľ sa objavila v 17 členských štátoch. Otvorene sa predáva na trhu. Spája sa s malým počtom závažných nežiaducich udalostí vrátane prípadu, keď sa zistilo najmenej jedno úmrtie a je predmetom výstrahy v záujme ochrany verejného zdravia zadanej do systému včasného varovania Európskej únie.

 

K bodu 21     

 

            Opravuje sa chemický názov kokaínu. Namiesto etylesteru benzoylekgonínu je správny chemický názov kokaínu metylester benzoylekgonínu.

 

 

K čl. II

Dátum účinnosti sa navrhuje s prihliadnutím na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu od 1. novembra 2017.

V Bratislave  21. júna 2017

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

Tomáš Drucker v. r.

minister zdravotníctva

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 764
PoUtStŠtPiSoNe
: